Marcin Horemski

Marcin Horemski Kierownik biura,
specjalista ds. BHP

Temat: Szkoda spowodowana przez dostawcę

Witam.

Proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu:

Moja firma zamówiła od naszego długoletniego partnera handlowego surowiec do produkcie w ilości 88 ton.

Zamówienie zostało wstępnie potwierdzone mailem.

Po jakimś czasie nastąpiła dostawa 22 ton w uzgodnionej cenie.
Potem firma stwierdziła, że nie jest w stanie dostarczyć reszty surowca bo nie może go nabyć na rynku, bo mają zmianę systemu komputerowego.

Gdy nasz pracownik domagał się dostawy towaru to twierdzili, ze zamówienie nie zostało wiążąco potwierdzone.

Następnie okazało się, że mogą w końcu dostarczyć zaległe 66 ton, ale już po innej (znacznie wyższej) cenie.

Jednak nie skorzystaliśmy z tego, ponieważ kupiliśmy towar od nowego dostawcy po wyższej niż pierwotna cenie ale niższej niż nowa cena dotychczasowego dostawcy.

Firma odniosła realną szkodę, przerwa w dostawie groziła nawet zatrzymaniem produkcji.

Czy można obciążyć dotychczasowego dostawcę za różnicę w cenie z uwagi na poniesioną szkodę.

Jak są pytania to proszę pytać.
Z góry dzięki za pomoc.

konto usunięte

Temat: Szkoda spowodowana przez dostawcę

Czy jesteście związani jakąś umową z podanym wyżej partnerem?
Marcin Horemski

Marcin Horemski Kierownik biura,
specjalista ds. BHP

Temat: Szkoda spowodowana przez dostawcę

Nie było zawartej umowy na piśmie.
Zamawiamy u nich od jakichś 5 lat.

konto usunięte

Temat: Szkoda spowodowana przez dostawcę

A czy wysyłali jakąś ofertę cenową na dostawę? lub czy w zamówieniu które potwierdzili były określone ceny po jakich ma być dostarczony towar?

konto usunięte

Temat: Szkoda spowodowana przez dostawcę

Moim zdaniem można występować o odszkodowanie. Zamówienie zostało potwierdzone, choćby przez to, że w części zostało wykonane. Poza tym vide art. 68(2) kc. Trzeba tylko wykazać jedno i drugie i wysokość szkody. A tu jest trochę pola do popisu.

konto usunięte

Temat: Szkoda spowodowana przez dostawcę

Rafał Kaźmierczak:
Moim zdaniem można występować o odszkodowanie. Zamówienie zostało potwierdzone, choćby przez to, że w części zostało wykonane. Poza tym vide art. 68(2) kc.

Obawiam się, że w obliczu -- ubogiego, to fakt -- orzecznictwa art. 68(2) kc jest dość słabą podstawą do żądania naprawienia szkody: "O stałości stosunków" można mówić w sytuacji, gdy strony związane są pewnymi umowami gospodarczymi w dłuższym okresie (np. kooperacji, franchisingu itp.), powodującymi stałą współpracę gospodarczą między stronami. Natomiast incydentalne umowy danego typu, zawierane pomiędzy stronami co jakiś czas, tak jak w tym przypadku, nie mieszczą się w pojęciu "stałych stosunków", w rozumieniu omawianej regulacji prawnej i nie dają podstaw do jej stosowania, gdy nie prowadzą do powstania stałej współpracy gospodarczej." (wyrok SA w Katowicach z 18 marca 2004 r., I ACa 1238/03).

Lepiej wygląda 69 kc, albowiem faktycznie -- przystępując do wykonania umowy (i wykonując ją częściowo) zobowiązany potwierdził przyjęcie oferty, a co za tym idzie -- istnienie zobowiązania.

konto usunięte

Temat: Szkoda spowodowana przez dostawcę

Marcin Horemski:
Witam.

Proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu:

Moja firma zamówiła od naszego długoletniego partnera handlowego surowiec do produkcie w ilości 88 ton.

Zamówienie zostało wstępnie potwierdzone mailem.

Po jakimś czasie nastąpiła dostawa 22 ton w uzgodnionej cenie.
Potem firma stwierdziła, że nie jest w stanie dostarczyć reszty surowca bo nie może go nabyć na rynku, bo mają zmianę systemu komputerowego.

Gdy nasz pracownik domagał się dostawy towaru to twierdzili, ze zamówienie nie zostało wiążąco potwierdzone.

Następnie okazało się, że mogą w końcu dostarczyć zaległe 66 ton, ale już po innej (znacznie wyższej) cenie.

Jednak nie skorzystaliśmy z tego, ponieważ kupiliśmy towar od nowego dostawcy po wyższej niż pierwotna cenie ale niższej niż nowa cena dotychczasowego dostawcy.

Firma odniosła realną szkodę, przerwa w dostawie groziła nawet zatrzymaniem produkcji.

Czy można obciążyć dotychczasowego dostawcę za różnicę w cenie z uwagi na poniesioną szkodę.

Jak są pytania to proszę pytać.
Z góry dzięki za pomoc.

Moim zdaniem sprawa jest do wygrania. Istotna jest treść przedmiotowego maila. Poza tym, przecież jakieś zamówienie zostało złożone. Mam nadzieję, że nie tylko w formie ustnej.
Jeżeli pozostawiliście w stałych stosunkach (współpraca od 5 lat o tym świadczy) to moim zdaniem brak niezwłocznego odrzucenia Waszej oferty stanowi o zawarciu umowy.

Pozdrawiam
Marcin Horemski

Marcin Horemski Kierownik biura,
specjalista ds. BHP

Temat: Szkoda spowodowana przez dostawcę

Zamówienie zostało złożone mailem (jak zawsze) i zostało przez kontrahenta "wstępnie" potwierdzone oraz w części wykonane.

W potwierdzeniu oczywiście była określona cena.
Oczywiście szkoda jest do wyliczenia poprzez różnicę w cenie z nowym dostawcą i ze starym.

Z tym, ż od nowego nie kupiliśmy jeszcze zaległych 66 ton tylko 24 - ale mamy zamiar dokupić resztę, ale to chyba nie problem żeby żądać zapłaty różnicy w cenie za 66 ton.

Podstawę prawną przyjąłem: 471 KC w zw. z 477 i 479 KC.
Art. 68 jedynie posiłkowo.
Piotr P.

Piotr P. Radca Prawny

Temat: Szkoda spowodowana przez dostawcę

Sprawa jest do wygrania; kwestią najważniejszą jest tu udowodnienie wysokości szkody i na tym proponowałbym się skupić

konto usunięte

Temat: Szkoda spowodowana przez dostawcę

Piotr Pawłowski:
Sprawa jest do wygrania; kwestią najważniejszą jest tu udowodnienie wysokości szkody i na tym proponowałbym się skupić

Dokładnie. Szkodę prosto wyliczyć. Będzie to różnica pomiędzy zamówieniem zrealizowanym, a zamówieniem zrealizowanym terminowo przez dostawcę, który uchylił się od dostarczenia części towaru (z jego winy). Chyba w miarę jasno się wyraziłem.
Marcin Horemski

Marcin Horemski Kierownik biura,
specjalista ds. BHP

Temat: Szkoda spowodowana przez dostawcę

No i sprawa jasna.
Kontrahent się wystraszył wezwania i dostarczy towar po umówionej pierwotnie cenie.



Wyślij zaproszenie do