Tomasz Gregorczyk

Tomasz Gregorczyk Product Manager

Temat: Nieotrzymanie informacji o zmianie regulaminu

Ostatnimi czasy Plus GSM wysylal do klientow wraz z rachunkiem informacje o tym, ze zmieni sie regulamin i ze w ciagu 7 dni od daty platnosci biezacej faktury mozna zrezygnowac z ich uslug, w przeciwnym razie akceptuje sie nowy regulamin.

Co w sytuacji kiedy klient oplaca rachunki droga elektroniczna i nie otrzymal dokumentow oraz informacji o tych 7 dniach ?

Plus tlumaczy ze oni wyslali a jesli cos nie doszlo to juz sprawa poczty polskiej.

Jak mozna zmusic klienta do akceptacji czegos o czym sie nie wiedzialo?
Marek Jerzyk

Marek Jerzyk nie zawsze pisze co
wiem, ale zawsze
wiem, co pisze :)
__...

Temat: Nieotrzymanie informacji o zmianie regulaminu

Tomasz Gregorczyk:
Ostatnimi czasy Plus GSM wysylal do klientow wraz z rachunkiem informacje o tym, ze zmieni sie regulamin i ze w ciagu 7 dni od daty platnosci biezacej faktury mozna zrezygnowac z ich uslug, w przeciwnym razie akceptuje sie nowy regulamin.

Co w sytuacji kiedy klient oplaca rachunki droga elektroniczna i nie otrzymal dokumentow oraz informacji o tych 7 dniach ?

Plus tlumaczy ze oni wyslali a jesli cos nie doszlo to juz sprawa poczty polskiej.

Jak mozna zmusic klienta do akceptacji czegos o czym sie nie wiedzialo?
wywozac do lasu? ;-)
a tak powaznie: nie mozna.
pozdrawiam,
mjk
edit: oczywiscie, o ile klient nie podpisal zgody na dowolny sposob informowania go roznych zmianach ;-)
wtedy mogli nawet golebia wyslac z wiadomoscia ;-)marek jerzy K. edytował(a) ten post dnia 09.06.09 o godzinie 12:55
Tomasz Gregorczyk

Tomasz Gregorczyk Product Manager

Temat: Nieotrzymanie informacji o zmianie regulaminu

W obowiazujacym regulaminie jest zapis, ze po poinformowaniu (w tym wypadku poczta polska) o tym ze zmieni sie regulamin, klient ma 7 dni od oplacenia rachunku do zrezygnowanie.

Pytanie, co w sytuacji kiedy wysylaja to zwyklym listem i np. klient nie dostanie tej informacji ze zmieni sie abonament.

Ja np. w ogole nie korzystam z tych kwitow co dostaje.

"W przypadku, gdy Abonent nie wypowiedział umowy w przewidziany sposób (w § 17 ust. 5), uważa się, że wyraził zgodę na nowe warunki umowy

Natomiast § 17 ust. 5 mówi, że w przypadku zmian w Regulaminie Abonent ma prawo w terminie 7 dni od upływu terminu płatności rachunku telefonicznego, z którym przysłane zostało zawiadomienie o zmianie, wypowiedzieć umowę."

Regulamin nie reguluje co w przypadku kiedy klient NIE dostanie powiadomienia a oplaci fakture, np. na podstawie polecenia zaplaty.Tomasz Gregorczyk edytował(a) ten post dnia 09.06.09 o godzinie 13:14

konto usunięte

Temat: Nieotrzymanie informacji o zmianie regulaminu

art. 384 KC stanowi, iż regulamin wiąże strony, gdy został doręczony! Jeśli o zmianie regulaminu osoba nie została powiadomiona tj. regulamin nie został ponownie doręczony to wzorzec nie wiąże tej osoby, a co za tym idzie nie biegnie termin na wypowiedzenie jego warunków.

Opłacanie w formie elektronicznej nie ma tu nic do rzeczy. Operator jest zobowiązany do tzw. skutecznej inkorporacji wzorca, a więc musi tak czy inaczej przesłać regulamin abonentowiTomasz Bakalarz edytował(a) ten post dnia 09.06.09 o godzinie 19:05
Tomasz Gregorczyk

Tomasz Gregorczyk Product Manager

Temat: Nieotrzymanie informacji o zmianie regulaminu

Ok, jak mozna w ogole mowic o doreczeniu w przypadku wyslaniu takowego regulaminu poczta, listem tradycyjnym. Dzisiaj operator Plusa powiadomil mnie, ze oni wyslali, a dalej to juz kwestia tego czy poczta to dostarczyla. Czy w ogole mozemy mowic o dostarczeniu czegokolwiek jesli przesylka nie jest listem poleconym ani listem za potwierdzeniem odbioru?

konto usunięte

Temat: Nieotrzymanie informacji o zmianie regulaminu

Plus powinien dochować należytej staranności. Plus musi udowodnić, iż doręczył tj. umożliwił zapoznanie się z regulaminem przez abonenta. Odpowiedzialność poczty polskiej to co innego, to sprawa między Plusem a Pocztą za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy. Samodzielna walka o ochronę własnych praw konsumenckich może być tu bezowocna, radzę zgłosić problem powiatowemu rzecznikowi praw konsumenta.
Tomasz Sadowski

Tomasz Sadowski radca prawny

Temat: Nieotrzymanie informacji o zmianie regulaminu

Popieram to, co napisał mój imiennik :) Należy złożyć Polkomtelowi (operatorowi sieci Plus GSM) oświadczenie o odstąpieniu od umowy w zwązku ze zmianą regulaminu i "zaprząc" do sprawy lokalnego rzecznika praw konsumenta (lista jest na stronie UOKiK: http://uokik.gov.pl). Z mojego doświadczenia wynika, że ci ludzie są coraz lepiej przygotowani do wspierania konsumentów, uczestniczą w sporej liczbie konkretnych szkoleń z tego zakresu i ich pomoc jest na coraz lepszym poziomie merytorycznym.
Polkomtel po prostu tnie koszty, jeśli zawiadamia o zmianie regulaminu zwykłymi listami... Smutne to. Myślę, że taką praktyką należałoby także zainteresować lokalną delegaturę Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE): http://uke.gov.pl oraz ewentualnie wymieniony już wcześniej UOKiK.
Poza k.c. zwracam uwagę na art. 59 Prawa telekomunikacyjnego:

Art. 59. 1. Dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych jest obowiązany do określenia zakresu i warunków wykonywania usług telekomunikacyjnych w regulaminie świadczenia usług telekomunikacyjnych, podanym do publicznej wiadomości i dostarczanym nieodpłatnie abonentowi wraz z umową o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, w tym o zapewnienie przyłączenia do publicznej sieci telekomunikacyjnej, a także na każde jego żądanie.
2. Dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych powiadamia abonenta o każdej zmianie w regulaminie, o którym mowa w ust. 1, z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego przed wprowadzeniem tych zmian w życie. Jednocześnie abonent powinien zostać poinformowany o prawie wypowiedzenia umowy w przypadku braku akceptacji zmian, a także o tym, że w razie skorzystania z tego prawa dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych nie przysługuje roszczenie odszkodowawcze.
3. Dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych jest obowiązany do przedłożenia regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych Prezesowi UKE, na każde jego żądanie, w terminie przez niego określonym oraz każdorazowo po dokonaniu w nim zmian.
Joanna P.

Joanna P. Prawnik, Aplikant
Radcowski,
Freelancer

Temat: Nieotrzymanie informacji o zmianie regulaminu

Tomasz Sadowski:
Popieram to, co napisał mój imiennik :) Należy złożyć Polkomtelowi (operatorowi sieci Plus GSM) oświadczenie o odstąpieniu od umowy w zwązku ze zmianą regulaminu i "zaprząc" do sprawy lokalnego rzecznika praw konsumenta (lista jest na stronie UOKiK: http://uokik.gov.pl). Z mojego doświadczenia wynika, że ci ludzie są coraz lepiej przygotowani do wspierania konsumentów, uczestniczą w sporej liczbie konkretnych szkoleń z tego zakresu i ich pomoc jest na coraz lepszym poziomie merytorycznym.
Polkomtel po prostu tnie koszty, jeśli zawiadamia o zmianie regulaminu zwykłymi listami... Smutne to. Myślę, że taką praktyką należałoby także zainteresować lokalną delegaturę Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE): http://uke.gov.pl oraz ewentualnie wymieniony już wcześniej UOKiK.
Poza k.c. zwracam uwagę na art. 59 Prawa telekomunikacyjnego:

Art. 59. 1. Dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych jest obowiązany do określenia zakresu i warunków wykonywania usług telekomunikacyjnych w regulaminie świadczenia usług telekomunikacyjnych, podanym do publicznej wiadomości i dostarczanym nieodpłatnie abonentowi wraz z umową o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, w tym o zapewnienie przyłączenia do publicznej sieci telekomunikacyjnej, a także na każde jego żądanie.
2. Dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych powiadamia abonenta o każdej zmianie w regulaminie, o którym mowa w ust. 1, z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego przed wprowadzeniem tych zmian w życie. Jednocześnie abonent powinien zostać poinformowany o prawie wypowiedzenia umowy w przypadku braku akceptacji zmian, a także o tym, że w razie skorzystania z tego prawa dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych nie przysługuje roszczenie odszkodowawcze.
3. Dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych jest obowiązany do przedłożenia regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych Prezesowi UKE, na każde jego żądanie, w terminie przez niego określonym oraz każdorazowo po dokonaniu w nim zmian.

Dokładnie tak :)Właśnie miałam to napisać. Na operatorze spoczywa obowiązek zawiadomienia, jeżeli tego nie robi skutecznie, jego problem. Termin zaczyna biec (zwykle) od dnia następnego po zdarzeniu pewnym (doręczenie), a skoro go nie było, termin nie biegnie wcale.
P.S. "Ci ludzie" to też prawnicy :)
Tomasz Gregorczyk

Tomasz Gregorczyk Product Manager

Temat: Nieotrzymanie informacji o zmianie regulaminu

Zlozylem reklamacje. Maja 30 dni. Z biezaca faktura oczywiscie nie dostalem juz informacji o nowym regulaminie.
Tomasz Sadowski

Tomasz Sadowski radca prawny

Temat: Nieotrzymanie informacji o zmianie regulaminu

Joanna Poznańska:
P.S. "Ci ludzie" to też prawnicy :)

Niekoniecznie :)
Proszę spojrzeć do art. 40 ust. 2 uokik:

Rzecznikiem konsumentów może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie, w szczególności prawnicze lub ekonomiczne, i co najmniej pięcioletnią praktykę zawodową.

Z mojej praktyki (a korespondowałem do niedawna z kilkudziesięcioma rzecznikami z całego kraju) wynika, że odsetek prawników pełniących tę funkcję nie jest wcale taki duży.
Joanna P.

Joanna P. Prawnik, Aplikant
Radcowski,
Freelancer

Temat: Nieotrzymanie informacji o zmianie regulaminu

Tomasz Sadowski:
Joanna Poznańska:
P.S. "Ci ludzie" to też prawnicy :)

Niekoniecznie :)
Proszę spojrzeć do art. 40 ust. 2 uokik:

Rzecznikiem konsumentów może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie, w szczególności prawnicze lub ekonomiczne, i co najmniej pięcioletnią praktykę zawodową.

Z mojej praktyki (a korespondowałem do niedawna z kilkudziesięcioma rzecznikami z całego kraju) wynika, że odsetek prawników pełniących tę funkcję nie jest wcale taki duży.

Rzecznik w większych miastach nie działa sam, ale przy pomocy Biura. W Krakowie każdy jego pracownik, jak i sam Rzecznik, są prawnikami :)
Marek Jerzyk

Marek Jerzyk nie zawsze pisze co
wiem, ale zawsze
wiem, co pisze :)
__...

Temat: Nieotrzymanie informacji o zmianie regulaminu

Joanna Poznańska:
(...)

Rzecznik w większych miastach nie działa sam, ale przy pomocy Biura. W Krakowie każdy jego pracownik, jak i sam Rzecznik, są prawnikami :)
wiadomo, stolyca :-)
Tomasz Sadowski

Tomasz Sadowski radca prawny

Temat: Nieotrzymanie informacji o zmianie regulaminu

Oczywiście ma Pani rację, Pani Joanno :) Podobnie jest np. w Szczecinie czy Warszawie. Ale już w mniejszych miejscowościach jest różnie.
Przy czym nie chciałbym, żeby to zabrzmiało tak: skoro ktoś nie jest z wykształcenia prawnikiem, to się nie nadaje na stanowisko związane z ochroną konsumentów:)Znam np. jednego dr ekonomii, który jest b. dobrym pracownikiem jednej z delegatur UOKIK :)
Joanna P.

Joanna P. Prawnik, Aplikant
Radcowski,
Freelancer

Temat: Nieotrzymanie informacji o zmianie regulaminu

marek jerzy K.:
Joanna Poznańska:
(...)

Rzecznik w większych miastach nie działa sam, ale przy pomocy Biura. W Krakowie każdy jego pracownik, jak i sam Rzecznik, są prawnikami :)
wiadomo, stolyca :-)

;D



Wyślij zaproszenie do