Agnieszka K.

Agnieszka K. radca prawny

Temat: międzynarodowy transport towarów drogą morską

Nie mogę odnaleźć międzynarodowych podstaw prawnych (chodzi mi zwłaszcza o odpowiedzialność przewoźnika) regulujących kwestię transportu towarów drogą morską. Czy będzie tu mieć zastosowanie prawo morskie? A jakieś konwencje w tej kwestii są?
Będę wdzięczna za pomoc.

konto usunięte

Temat: międzynarodowy transport towarów drogą morską

A czy przypadkiem INCOTERMS-y się nie stosuje tutaj ?? Nie było żadnych postanowień umownych ??

Agnieszka K.:
Nie mogę odnaleźć międzynarodowych podstaw prawnych (chodzi mi zwłaszcza o odpowiedzialność przewoźnika) regulujących kwestię transportu towarów drogą morską. Czy będzie tu mieć zastosowanie prawo morskie? A jakieś konwencje w tej kwestii są?
Będę wdzięczna za pomoc.

konto usunięte

Temat: międzynarodowy transport towarów drogą morską

W Polsce:
Dz.U.2001.138.1545 (U) Kodeks morski.
TYTUŁ VI UMOWY
DZIAŁ I Przewóz ładunku
Rozdział 9 Odpowiedzialność przewoźnika

Powyższe z ograniczeniami wynikajacymi z
Dz.U.1986.35.175 Konwencja o ograniczeniu odpowiedzialności za roszczenia morskie, 1976. Londyn. 1976-11-19

To tak na początek - dalej trzeba poszukać

konto usunięte

Temat: międzynarodowy transport towarów drogą morską

Jacek Borek:
A czy przypadkiem INCOTERMS-y się nie stosuje tutaj ?? Nie było żadnych postanowień umownych ??


Ale INCOTERMS- y regulują stosunki exporter - importer (sprzedawca - nabywca) między innymi to, który z nich będzie zamawiał przewoźnika, na którym ciąży ryzyko, wie i który będzie miał roszczenia do przewoźnika. Nie ma jednak w INCOTERMS nic o zasadach odpowiedzialności przewoźnika

konto usunięte

Temat: międzynarodowy transport towarów drogą morską

Mea culpa :)
Roman Rumpel:
Jacek Borek:
A czy przypadkiem INCOTERMS-y się nie stosuje tutaj ?? Nie było żadnych postanowień umownych ??


Ale INCOTERMS- y regulują stosunki exporter - importer (sprzedawca - nabywca) między innymi to, który z nich będzie zamawiał przewoźnika, na którym ciąży ryzyko, wie i który będzie miał roszczenia do przewoźnika. Nie ma jednak w INCOTERMS nic o zasadach odpowiedzialności przewoźnika

Temat: międzynarodowy transport towarów drogą morską

Prof. Młynarczyk w podręczniku "Prawo Morskie" wskazuje:

Reguły Hasko-Visbijskie, czyli:

1. konwencja o konosamentach z 1924 r. (Reguły Haskie)
2. protokół z 1968 r. zmieniający konwencję (tzw. Reguły Visby)
3. protokół z 1979 r. zmieniający konwencję

w ograniczonym zakresie (ze względu na małą ilość ratyfikacji także:
4. Konwencja NZ o przewozie towarów morzem (Reguły hamburskie) z 1978 r., weszły w życie w 1992.

oraz oczywiście wskazane uprzednio normy Kodeksu morskiego, o ile nic innego nie postanowiono w zw. z art. 359 Km.

Pozdrawiam
Agnieszka K.

Agnieszka K. radca prawny

Temat: międzynarodowy transport towarów drogą morską

Dziękuję wszystkim za wskazówki

konto usunięte

Temat: międzynarodowy transport towarów drogą morską

przede wszystkim I JEDYNIE:
- KODEKS MORSKI (DLA PRZEWOZÓW KRAJOWYCH);
- reguły haskie i hasko-visbijskie dla przewozów międzynarodowych.
INCOTERMSY (czyli klauzule ładunkowe), jak juz ktoś wskazał dotycza kwestii przeniesienia mienia ze sprzedającego na nabywce i jego odpowiedzialności za mienie i satypową odpowiedzialnościoą tzw cargo.
pozdr



Wyślij zaproszenie do