Robert R.

Robert R. Prywatny detektyw;
trener windykacji,
doktorant n.
prawnych.

Temat: KPA szlagiery "interes społeczny" i pozaustawowe kryteria

Witam serdecznie - pytanie do praktyków KPA.
Organ administracji publicznej przy rozstrzygnięciu sprawy stosuje pozaustawowe kryteria, a gdy już brakuje im merytorycznych argumentów stosuje szlagier o "interesie społecznym".
W jaki sposób na wytracenie im tego oręża z ręki. Gdzieś ponoć jest orzeczenie mówiące, iż "nie ma miejsca dla mechanicznie i sztywno pojmowanej zasady nadrzędności interesu ogólnego nad interesem indywidualnym", lecz nie mogę tego znaleźć.
Może macie jeszcze jakieś sprawdzone linie na zablokowanie im tych działań?
Wszelkie rady mile widziane.

konto usunięte

Temat: KPA szlagiery "interes społeczny" i pozaustawowe kryteria

Witam,

To wszystko zależy od tego jaka jest podstawa materialnoprawna takiego rozstrzygnięcia. Są regulacje gdzie interes społeczny jest pojmowany priorytetowo. Z punktu widzenia przedstawionego przez Pana opisu stanu sprawy można zawsze powoływać się na podstawową zasadę czyli konieczność działania na podstawie i w granicach prawa - art. 6 Kpa i tutaj sugeruję przeglądnąć orzecznictwo.

Jeżeli ma Pan jakieś dalsze wątpliwości proszę o maila na priv.

JB

Temat: KPA szlagiery "interes społeczny" i pozaustawowe kryteria

Robert R.:
Witam serdecznie - pytanie do praktyków KPA.
Organ administracji publicznej przy rozstrzygnięciu sprawy stosuje pozaustawowe kryteria, a gdy już brakuje im merytorycznych argumentów stosuje szlagier o "interesie społecznym".
W jaki sposób na wytracenie im tego oręża z ręki. Gdzieś ponoć jest orzeczenie mówiące, iż "nie ma miejsca dla mechanicznie i sztywno pojmowanej zasady nadrzędności interesu ogólnego nad interesem indywidualnym", lecz nie mogę tego znaleźć.
Może macie jeszcze jakieś sprawdzone linie na zablokowanie im tych działań?
Wszelkie rady mile widziane.

Do art. 7 KPA jest bogate orzecznictwo m.in.:

Wyrok z dnia 21 czerwca 2001 r. Naczelny Sąd Administracyjny (do 2003.12.31) w Warszawie, V SA 3718/00, ONSA 2002/3/124

"W państwie prawa nie ma miejsca dla mechanicznej i sztywno pojmowanej zasady nadrzędności interesu społecznego nad interesem indywidualnym (art. 7 k.p.a.). Organ orzekający w każdym wypadku ma obowiązek wskazać, o jaki interes ogólny chodzi, i udowodnić, że jest on tak ważny i znaczący, iż bezwzględnie wymaga ograniczenia uprawnień indywidualnych obywatela. Zarówno wykazanie takiego interesu, jak i jego znaczenie, a także przesłanki powodujące konieczność przedłożenia w konkretnym wypadku interesu społecznego nad indywidualnym, podlegać muszą wnikliwej kontroli instancyjnej i sądowej, szczególnie wówczas, gdy w ocenie organu w interesie społecznym leży ograniczenie praw obywatela określonych w Konstytucji RP."

Wyrok z dnia 11 czerwca 1981 r. Naczelny Sąd Administracyjny (do 2003.12.31) w Warszawie, SA 820/81, ONSA 1981/1/57

"1. W obowiązującym stanie prawnym tzw. uznanie administracyjne utraciło swój dotychczasowy charakter. Zakres swobody organu administracji, wynikający z przepisów prawa materialnego, jest obecnie ograniczony ogólnymi zasadami postępowania administracyjnego, określonymi w art. 7 i innych przepisach k.p.a.
2. Zasada postępowania administracyjnego wyrażona w art. 7 k.p.a. oznacza, że treść i zakres ochrony słusznego interesu indywidualnego w działaniach organów administracji sięgają do granic kolizji z interesem społecznym, będącym w państwie socjalistycznym wartością nadrzędną.
3. Wyrażona w art. 7 k.p.a. zasada postępowania administracyjnego odnosi się w równym stopniu do zakresu i wnikliwości postępowania wyjaśniającego i dowodowego, jak i do stosowania norm prawa materialnego, to jest do całokształtu przepisów prawnych służących "załatwieniu sprawy".
4. Organ administracji, działający na podstawie przepisów prawa materialnego przewidujących uznaniowy charakter rozstrzygnięcia, jest obowiązany - zgodnie z zasadą z art. 7 k.p.a. - załatwić sprawę w sposób zgodny ze słusznym interesem obywatela, jeśli nie stoi temu na przeszkodzie interes społeczny, ani nie przekracza to możliwości organu administracji wynikających z przyznanych mu uprawnień i środków."

Następna dyskusja:

Skutek doręczenia wg KPA




Wyślij zaproszenie do