Kamil K.

Kamil K. grafik ABC koń
kobyłe wlece

Temat: Czy można zastrzec pomysł?

Witam!

Jest sytuacja 1.
Ktoś ma pomysł na reklamę soku owocowego.
Zakładamy, że ma sprecyzowane wszystko od A do Z.

Możliwością owszem byłoby stworzenie takiej reklamy dla fikcyjnego produktu i pokazanie go w internecie, ale co się dzieje,
kiedy nie mamy takiego budżetu, który by nam na to pozwolił?

Czy w świetle prawa jest możliwość zastrzegania pomysłów?

Temat: Czy można zastrzec pomysł?

Moim skromnym zdaniem jest to bardzo trudne o ile nie niemożliwe ,
zachęcam do zapoznania się ze stroną http://www.uprp.pl/polski
pozdrawiam

konto usunięte

Temat: Czy można zastrzec pomysł?

Zgodnie z art. 1 ust. 2 1 ustawy o prawie autorskim ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte ochroną odkrycia, idee, procedury, metody i zasady dzialania oraz koncepcje matematyczne. Z powyższego wynika, iż prawo autorskie chroni utwór, a więc sposób wyrażania idei tj. poziom twórczości i oryginalności, nie zaś same idee jako takie. Poglądy na temat braku ochrony pomysłu na gruncie prawa autorskie znajdujemy również w orzecnictwie sądów np. już w orzeczeniu wydanym w dniu 31 grudnia 1974 r., sygn. akt ICR 659/74 Sąd Najwyższy stwierdził, iż "ochronie prawa autorskiego podlega nie temat, lecz jego indywidualizacja". Choć w wyroku z dnia
W nauce prawa rozważa się możliwość przyznania ochrony pomysłowi na gruncie przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (ochrona przed 'pasożytnictwem'), jednak kwestia ta budzi wątpliwości w doktrynie, choćby z uwagi na fakt, iż przepisy UZNK chronią zasady uczciwej konkurencji, a nie idee jako takie.

Ochrony pomysłów poszukuje się również na grunice przepisów kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 23 KC dobra osobiste człowieka, jak w szczególności zdrowie, wolność, cześć, swoboda sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica korespondencji, nietykalność mieszkania, twórczość naukowa, artystyczna, wynalazcza i racjonalizatorska, pozostają pod ochroną prawa cywilnego niezależnie od ochrony przewidzianej w innych przepisach. Warunkiem skorzystania z ochrony dóbr osobistych oferowanej przez przepisy KC jest zagrożenie lub naruszenie danego dobra oraz bezprawność działania. W doktrynie zauważa się, iż ochrona na gruncie przepisu art. 23 KC możliwa jest jedynie w wypadkach, gdy wykorzystanie danego utworu „uwłacza dobrom osobistym”. Trudno zaś byłoby wykazać, iż wykorzystanie waszego pomysłu w celu stworzenia innego, (oryginalnego) utworu reklamowego naruszałoby wasze dobra osobiste.

Podsumowując z uwagi na fakt, iż zgodnie z regulacją art. 1 ust. 2 1 ustawy o prawie autorskim idee i pomysły nie podlegają ochronie, ponieważ dopiero zindywidualizowana forma utworu, mającego swój początek w niechronionej idei, podlega ochronie, warto zachować swój orginalny pomysł w tajemnicy, aż do momentu zebrania środków na jego realizację. Na pocieszenia powiem, iż problem braku ochrony pomysłów nie dotyczy tylko branży reklamowej, borykają się z nim również twórcy tzw. formatów telewizyjnych. Warto więc rozważyć ustalenia waszego pomysłu, tak by przybrał zmaterializowaną formę, a więc stał się utworem i podlegał ochronie na grunice ustawy o prawie autorski.
Roman Bieda

Roman Bieda Legal Advisor (radca
prawny) at Maruta i
Wspólnicy spółka...

Temat: Czy można zastrzec pomysł?

>> Podsumowując z uwagi na fakt, iż zgodnie z regulacją art. 1
ust. 2 1 ustawy o prawie autorskim idee i pomysły nie podlegają ochronie, ponieważ dopiero zindywidualizowana forma utworu, mającego swój początek w niechronionej idei, podlega ochronie, warto zachować swój orginalny pomysł w tajemnicy, aż do momentu zebrania środków na jego realizację. Na pocieszenia powiem, iż problem braku ochrony pomysłów nie dotyczy tylko branży reklamowej, borykają się z nim również twórcy tzw. formatów telewizyjnych. Warto więc rozważyć ustalenia waszego pomysłu, tak by przybrał zmaterializowaną formę, a więc stał się utworem i podlegał ochronie na grunice ustawy o prawie autorski.

Witam,
Oczywiście koleżanka ma generalnie rację :). Jednak jak to w prawie bywa nigdy niec nie jest na pewno, a tam gdzie 2 prawników, tam 3 punkty widzenia :)))
Chciałbym zatem trochę zamieszać.
Proszę zwrócić uwagę na naukę niemiecką, gdzie postuluje się nawet ochronę idei w ramach prawa autorskiego. Chodzi szczególnie o idee w reklamach.... Więc mimo, że dla klasycznego prawnika brzmi to niedorzecznie, to jednak takie koncepcje powstają i są rozpowszechniane..
Druga sprawa. Oczywiscie załozenie chroniona "forma", nie chroniona "idea" jest "klasycznie" słuszne i porawne. Znajdzimy na to masę literatury itp. Jednak jak przychodzi do konkretów, to trudne może okazać się wskazanie granicy między tym, co chronione, a tym co niechronione... (widać to pięknie przy algorytmach oprogramowania). W konsekwncji, jzeli będziemy mieć spisny "algorytm" reklamy, precyzjny i dokłądny to być może bedzie on podlegał ochronie autorskoprawnej. Z tego co pamietam, jest nawet polskie orzeczenie SN dotyczące systemu sprzedaży (czy szkoleń, nie pamietam) dotyczący ubezpieczeń. Nie chodziło w każdym razie o naruszenie praw do samych materiłów, lecz do samej "kocnepcji"... Widać zatem, że rozgraniczenie formy, od idee nie jest łatwe..

Na marginesie. Pomysł na reklamę również nie moze zostąc uznany za wynalazek.

Pozdrawiam,
Romek
http://prawnik.net.pl
Kamil K.

Kamil K. grafik ABC koń
kobyłe wlece

Temat: Czy można zastrzec pomysł?

Dziękuję wszystkim za wyczerpujące porady.

Mam jeszcze pytanie dotyczące zmaterializowanej formy
bo możemy przez to rozumieć kilka zagadnień np. wykonania reklamy dla produktu fikcyjnego lub np. zrobienie tego w formie komiksu z pełnym opisem.

Więc jaka forma zmaterializowana mogła by chronić reklamę?

Załóżmy, że to będzie tak:

1. Żółta butelka pokazuje się na białym tle (za butelką jest księżyc)
2. Podchodzi pewna kobieta i wypija całą zawartość
3. Po czym mówi: Stasiek to nie jest złe!

Zdaję sobie sprawę, że to prymitywny przykład, ale zakładając,
że ktoś zrobi potem to samo, ale kobieta powie "Mirek to nie jest takie złe!" gdzie szukać, że ktoś nam zabrał pomysł.
Czy faktycznie nam go zabrał?
Jakub Wezgraj

Jakub Wezgraj Radca Prawny,
Ekspert prawny w
dziedzinie ochrony
danych ...

Temat: Czy można zastrzec pomysł?

Na "prymitywnych" pomysłach trudno będzie cokolwiek wytłumaczyć, bo nie są one zbyt oryginalne i ciężko znaleźć w tym przykładzie odbicie indywidualizmu twórcy, bo co tutaj niby jest twórczego?:)

w tym wszystkim właśnie o "twórcze" uzewnętrznienie pomysłu chodzi

Następna dyskusja:

Pytanie z serii skomplikowa...




Wyślij zaproszenie do