Wiesław K.

Wiesław K. Inwestuję ,pracuję
,zarabiam i tracę

Temat: Cofnięcie pozwolenia na budowę

Dostałem pozwolenie na budowę wredny sąsiad złożył odwołanie Główny Urząd Nadzoru Budowlanego odwołanie odrzucił decyzja stała się ostateczna zacząłem budowę .
Wybudowałem 70 % inwestycji i dostałem z Sądu WSA wyrok ze skarga jest zasadna ,cofa do ponownego rozpatrzenia i taki tekst cytuje :Sąd stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się niniejszego wyroku .
Nadzór budowlany wstrzymał budowę tłumacząc ze pozwolenie na budowę jest nie ostateczne i budować nie wolno .
Wredny sąsiad złożył odwołanie od wyroku WSA do NSA i się śmieje ze 2 lata minie zanim Sąd NSA rozpatrzy jego odwołanie i budować nie wolno .
Co waszym zdaniem oznacza zapis w wyroku ponownie cytuję :Sąd stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się niniejszego wyroku .Przeciesz wyrok ten jest nie prawomocnyWiesław Kaczmarek edytował(a) ten post dnia 12.06.09 o godzinie 18:40
Karol Ziemba

Karol Ziemba Radca Prawny

Temat: Cofnięcie pozwolenia na budowę

Nieźle, sąsiad złożył skargę kasacyjną od wyroku WSA który był dla niego korzystny po to, żeby organ nie mógł rozstrzygnąć sprawy merytorycznie.

Co do pytanie - zgodnie z ustawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, WSA uchylając decyzję stwierdza, że nie może ona zostać wykonana - czyli pozbawia ją statusu wykonalności - efektem jest działanie nadzoru budowlanego.

Proponuję udać się do specjalisty od prawa budowlanego - myśląc na szybko - może pokombinować z pozwoleniem zamiennym ?.

Decyzja była uzyskana w oparciu o WZ czy MPZP ?
Wiesław K.

Wiesław K. Inwestuję ,pracuję
,zarabiam i tracę

Temat: Cofnięcie pozwolenia na budowę

Decyzja była wydana w oparciu o WZ i na dokładke w trakcie jest MPZP w którym nie ujęto tej inwestycji .
Miałem plany ze za 4 miesiące obiekt miał być wykonany i odebrany więc o MPZP się nie martwiłem A tu wszystko się pieprzy .Wiesław Kaczmarek edytował(a) ten post dnia 12.06.09 o godzinie 20:00
Karol Ziemba

Karol Ziemba Radca Prawny

Temat: Cofnięcie pozwolenia na budowę

Tak bywa czasem - z sąsiadem można się jakoś dogadać ?
Wiesław K.

Wiesław K. Inwestuję ,pracuję
,zarabiam i tracę

Temat: Cofnięcie pozwolenia na budowę

Nie możliwe dogadać pieniactwo.

Temat: Cofnięcie pozwolenia na budowę

Przede wszystkim decyzja o pozwoleniu na budowę do czasu jej uchylenia przez WSA była decyzją ostateczną, a za jej niezgodne z prawem wydanie (i w rezultacie uchylenie) odpowiedzialność ponosić będzie (po uprawomocnieniu się wyroku) organ, który ją wydał.

Stwierdzenie przez sąd, że decyzja nie podlega wykonaniu, oznacza jednak, że "decyzja ta nie wywołuje skutków prawnych, które wynikają z jej rozstrzygnięcia, od chwili wydania wyroku, mimo że wyrok uchylający tę decyzję nie jest jeszcze prawomocny" (Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 29 lipca 2004 r., OSK 591/04).
Oznacza to, że pomimo iż wyrok uchylający decyzję nie jest jeszcze (na skutek odwołania sąsiada) prawomocny, można już na tym etapie próbować wszcząć procedurę legalizacyjną przed nadzorem budowlanym.

Inwestycja została już w znacznej części zrealizowana w oparciu o ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę, która następnie została wyeliminowana z obrotu prawnego, jej potraktowanie jako samowoli budowlanej jest więc dyskusyjne. Podobnie: Wyrok z dnia 5 lutego 2009 r.Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie VII SA/Wa 1883/08. Także w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 31 października 2000 r. (sygn. IV S.A. 1814/98), sąd ten orzekł, że prace budowlane wykonane na podstawie ostatecznej decyzji, która z jakichkolwiek przyczyn później okazała się wadliwa, nie mogą być uznane za samowolę budowlaną.

W rezultacie w Pana przypadku zastosowanie mogą znaleźć przepisy art. 51 ust. 7 w zw. z art. 50 ust. 1, które stanowią podstawę do prowadzenia bezpłatnego postępowania legalizacyjnego dotyczącego realizacji inwestycji w przypadku innym niż w warunkach samowoli budowlanej określonej w art. 48 ust. 1 Prawa budowlanego (tak też powoływany wyżej WSA z dnia 5 lutego 2009 r.Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie VII SA/Wa 1883/08). To ostatnie postępowanie legalizacyjne wiąże się z opłatą legalizacyjną, ale jak już wskazywałam - nie powinno znaleźć zastosowania w Pana przypadku.
Wiesław K.

Wiesław K. Inwestuję ,pracuję
,zarabiam i tracę

Temat: Cofnięcie pozwolenia na budowę

Dziękuję za wyjaśnienie miłej Pani .)

Podobny problem do mojego znalazłem tu

http://www.goldenline.pl/forum/budownictwo-prawo-przep...

Sprawa się bardzo kąp likuje bo w życie wejdzie za parę miesięcy Plan Zagospodarowania Przestrzennego w którym nie uwzględniono mojej inwestycji

Temat: Cofnięcie pozwolenia na budowę

Wiesław K.:
Dziękuję za wyjaśnienie miłej Pani .)

Pozory mylą :-)
Podobny problem do mojego znalazłem tu

http://www.goldenline.pl/forum/budownictwo-prawo-przep...

Sprawa się bardzo kąp likuje bo w życie wejdzie za parę miesięcy Plan Zagospodarowania Przestrzennego w którym nie uwzględniono mojej inwestycji

Po pierwsze, może tu wejść w grę ochrona praw nabytych, gdyż w międzyczasie dysponował Pan ostatecznym pozwoleniem na budowę.

Po drugie, czy w procedurze planistycznej składał Pan wnioski? Plan nie tygrys, nie trzeba się go bać, ale jasno i pisemnie pokazać czego oczekujemy. Poza tym - kilka miesięcy to jeszcze sporo czasu.

Życzę powodzenia.

Pozdrawiam.
Łukasz K.

Łukasz K. radca prawny

Temat: Cofnięcie pozwolenia na budowę

Witam,
Rozstrzygnięcie o którym Pan wspomina jest obligatoryjnym elementem wyroku wojewódzkiego sądu administracyjnego, w razie uwzględnienia skargi i uchylenia zaskarżonej decyzji. Podstawą tegoż rozstrzygnięcia jest art. 152 Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi: "W razie uwzględnienia skargi sąd w wyroku określa, czy i w jakim zakresie zaskarżony akt lub czynność nie mogą być wykonane. Rozstrzygnięcie to traci moc z chwilą uprawomocnienia się wyroku." Istotą tego rozstrzygniecia jest określenie, czy decyzja administracyjna uchylona wyrokiem wywołuje skutki prawne do czasu uprawomocnienia się wyroku sądu pierwszej instancji. Skutkiem orzeczenia, iż uchylona decyzja organu II instnacji o utrzymaniu w mocy pozwolenia na budowę i poprzedzająca ją decyzja o pozwoleniu na budowę nie wywołują skutków prawnych jest utrata uprawnienia do prowadzenia robót budowlanych. Od chwili ogłoszenia wyroku nie można prowadzić więc robót budowlanych, a prowadzenie ich w takich warunkach oznacza popełnienie samowoli budowlanej.
Odrębną i dyskusyjną kwestią jest procedura legalizacjirobót budowlanych - potraktowanie robót z art. 50 i 51 Pb., czy z art. 48 Pb. Jeśli chodzi o roboty budowlane prowadzone przed ogłoszeniem wyroku - w razie ostatecznego upadku pozwolenia na budowę zastosowanie może mieć art. 51 Pb., a aczkolwiek ostatnio pojawiła się linia orzecznicza, iż po prostu wystarczy wydać nowe niewadliwe pozwolenie na budowę (kontrowersyjne). Roboty prowadzone po wydaniu wyroku z klauzulą stanowią po prostu samowolę budowlanę.
W Pana przypadku nie musi mieć natomiast mieć miejsce powyższy przypadek. Pisze Pan bowiem w swojej wypowiedzi o uchyleniu decyzji Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Poza nielicznymi wyjątkami, GINB nie bierze udziału wydawaniu pozwoleń na budowę i ich kontroli w drodze postępowania odwoławczego (tutaj są właściwi starosta i wojewoda). Przypuszczam, że w Pana przypadku miało miejsce uchylenie drugoinstancyjnej decyzji wydanej w trybach nadzwyczajnych: stwierdzenia nieważności, ewentualnie wznowienia postępowania. Tutaj skutek klauzuli w wyroku wsa może być zupełnie inny.
pozdrawiam
Wiesław K.

Wiesław K. Inwestuję ,pracuję
,zarabiam i tracę

Temat: Cofnięcie pozwolenia na budowę

[ Pisze Pan bowiem w swojej wypowiedzi o uchyleniu decyzji Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Poza nielicznymi wyjątkami, GINB nie bierze udziału wydawaniu pozwoleń na budowę i ich kontroli w drodze postępowania odwoławczego (tutaj są właściwi starosta i wojewoda). Przypuszczam, że w Pana przypadku miało miejsce uchylenie drugoinstancyjnej decyzji wydanej w trybach nadzwyczajnych: stwierdzenia nieważności, ewentualnie wznowienia postępowania. Tutaj skutek klauzuli w wyroku wsa może być zupełnie inny.
pozdrawiam


Witam

Dziękuje za wypowiedz i wyjaśniam .
Wojewoda wydał decyzje na budowę było odwołanie GING umorzył postępowanie odwoławcze

Sąd stwierdza, że zaskarżona decyzja GINB nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się niniejszego wyroku

WINB i GINB zakaz budowy uzasadniają Ze decyzja Wojewody pozwolenie na budowę utraciło cechy decyzji ostatecznej w związku z uchyleniem decyzji GINB a budować można tylko na podstawie decyzji ostatecznej

Jak Pan słusznie zauważył GINB nie wydał decyzji na budowę
Nikt nie uchylił decyzji Wojewody która stała sie ostateczna czyli można budować ?
Niby fajnie tylko WINB twierdzi ze nie napisałem do GINB napisał ze nie wolno budować więc jak budować ?

pozdrawiamWiesław K. edytował(a) ten post dnia 20.06.09 o godzinie 09:09
Łukasz K.

Łukasz K. radca prawny

Temat: Cofnięcie pozwolenia na budowę

Witam,

GINB umorzył postępowanie odwoławcze najpewnie z tego faktu, iż wnoszący odwołanie nie miał legitymacji do jego wniesienia (nie był) stroną. Uchylenie decyzji umarzającej postępowanie ma ten skutek, że ponownie "otwiera" się postępowanie odwoławcze, a decyzja o pozwolenie na budowę przestaje być wykonalna. Sprawa jest oczywista w razie prawomocnego uchylenia decyzji.

Nieprawomocny wyrok nie wywołuje skutków prawnych, a decyzja o pozwoleniu jest wykonalna. Jeśli natomiast w wyroku nieprawomocny orzeczono wstrzymanie wykonalności decyzji umarzającej postępowanie odwoławcze to mamy sytuację taką jak przy wyroku prawomocnym - pozwolenie na budowę nie podlega wykonaniu. Pomimo, że dosyć wątpliwa jest możliwość orzeczenia wstrzymania wykonania decyzji o umorzeniu, na podstawie art. 152 ppsa, sądy czasami tak robią.

Co do skutków dalszego prowadzenia budowy - zależy, czy nadzór budowlany wstrzymał prowadzenie budowy. Jeśli tak - wszystko co zostało wybudowane po wstrzymaniu podlega "automatycznej" rozbiórce bez jakichkolwiek możliwości legalizacji. Jeśli nadzór nie wstrzymał - budowa jest nielegalna, ale jeśli decyzja o pozwoleniu na budowę się utrzyma to według części składów sądów możliwa jest legalizacja z art.51 Pb. Jednak stanowczo odradzam taki ruch, gdyż budowa jest nielegalna i można z tego powodu mieć duże problemy ze sprawą karną i problemami z ewentualnymi odszkodowaniami od ubezpieczycieli włącznie. Ponadto jeśli wojewoda ponownie rozpatrując odwołanie stwierdzi, że obiekt jest wybudowany to może umorzyć postępowanie odwoławcze stwierdzając, że obiekt stoi i wydanie pozwolenia na budowę jest niemożliwe dla obiektu już wzniesionego. Tak więc pozostanie tylko legalizacja z art. 48 - z opłatami legalizacyjnymi.

Temat: Cofnięcie pozwolenia na budowę

Polecam:
http://www.gunb.gov.pl/

interpretacje prawne: w tym m.in.
W sprawie postępowań administracyjnych po wyeliminowaniu z obiegu prawnego wydanego
pozwolenia na budowę
W związku z pojawiającymi się wątpliwościami w sprawie postępowań administracyjnych po
wyeliminowaniu z obiegu prawnego wydanego pozwolenia na budowę przedstawiam następujące
stanowisko.
W przypadku, gdy inwestycja nie została zakończona, a inwestor nie posiada wymaganego
pozwolenia na budowę w wyniku jego wygaśnięcia, stwierdzenia niewaŜności lub uchylenia przedmiotowej
decyzji (np. przez sąd), roboty budowlane moŜna kontynuować dopiero, gdy inwestor uzyska wydaną przez
właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej decyzję o pozwoleniu na budowę, obejmującą
roboty budowlane niezbędne do dokończenia takiej inwestycji. PowyŜsze wynika z przepisu art. 37 ust. 2
ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), zgodnie z
którym rozpoczęcie albo wznowienie budowy, w przypadkach określonych w ust. 1, art. 36a ust. 2 albo w
razie stwierdzenia niewaŜności bądź uchylenia decyzji o pozwoleniu na budowę, moŜe nastąpić po wydaniu
nowej decyzji o pozwoleniu na budowę, o której mowa w art. 28, albo decyzji o pozwoleniu na wznowienie
robót budowlanych, o której mowa w art. 51 ust. 4. Uzyskane w ten sposób pozwolenie na budowę powinno
zatwierdzać nowy projekt budowlany obejmujący takŜe tę część obiektu, która została juŜ wykonana.
Natomiast decyzję o pozwoleniu na wznowienie robót, o której mowa w art. 37 ust. 2 ustawy -
Prawo budowlane, wydaje właściwy organ nadzoru budowlanego, na podstawie art. 51 ust. 4 ustawy -
Prawo budowlane, jeŜeli prowadził postępowanie w sprawie istotnego odstępstwa od zatwierdzonego
projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę w trybie art. 50 i 51 ustawy - Prawo
budowlane.
Z kolei, gdy zakończona juŜ inwestycja nie posiada wymaganego pozwolenia na budowę
w wyniku jego uchylenia, (inwestor zawiadomił o zakończeniu budowy albo złoŜył wniosek
o wydanie pozwolenia na uŜytkowanie) nie ma potrzeby występowania do organu administracji
architektoniczno-budowlanej o zgodę na kontynuację budowy.
W takiej sytuacji w celu doprowadzenia zakończonej budowy do stanu zgodnego z prawem organ
nadzoru budowlanego przeprowadza postępowanie naprawcze na podstawie art. 51 ustawy – Prawo
budowlane. W postępowaniu tym właściwy organ nadzoru budowlanego nie wstrzymuje robót na podstawie
art. 50 ust. 1, lecz na podstawie art. 51 ust. 7 stosuje odpowiednio przepisy art. 51 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 3
ustawy - Prawo budowlane. Zgodnie z tymi regulacjami właściwy organ w drodze decyzji nakazuje
zaniechanie dalszych robót budowlanych bądź rozbiórkę obiektu budowlanego lub jego części, bądź
doprowadzenie obiektu do stanu poprzedniego albo nakłada obowiązek wykonania określonych czynności
lub robót budowlanych w celu doprowadzenia wykonywanych robót budowlanych do stanu zgodnego z
prawem, określając termin ich wykonania. W dalszym ciągu postępowania po upływie terminu lub na
wniosek inwestora, właściwy organ sprawdza wykonanie obowiązku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, i
wydaje decyzję o stwierdzeniu wykonania obowiązku albo w przypadku niewykonania obowiązku -
nakazującą zaniechanie dalszych robót budowlanych bądź rozbiórkę obiektu lub jego części, bądź
doprowadzenie obiektu do stanu poprzedniego.
NaleŜy przy tym zauwaŜyć, Ŝe w przedmiotowej sytuacji organ nadzoru nie moŜe wydać decyzji, o
której mowa w art. 51 ust. 1 pkt 3 ustawy – Prawo budowlane. Wydanie tej decyzji, wiąŜe się z
obowiązkiem uchylenia pozwolenia na budowę (zob. art. 36a ust. 2 ustawy – Prawo budowlane). Natomiast
omawiane postępowanie naprawcze toczy się na skutek wyeliminowania z obiegu prawnego pozwolenia na
budowę.
W dalszej kolejności po zakończeniu postępowania naprawczego organ nadzoru budowlanego moŜe
przeprowadzić postępowanie w sprawie oddania do uŜytkowania obiektu budowlanego.



Wyślij zaproszenie do