Sylwia Małgorzata S.

Sylwia Małgorzata S. Zarządzanie,
projekty społeczne,
administracja
samorządowa.

Temat: Zmiana zakresu obowiązków a zmiana nazwy stanowiska

Witam,

mam następujący problem: pracodawca rozszerzył znacząco pracownikowi dotychczasowy zakres obowiązków (konkretnie: pracownik zajmuje się rozliczeniami, a dodatkowo ma się zajmować wdrażaniem i administrowanie programów ERP).
Pracownik nowy zakres obowiązków zaakceptował, ale jednocześnie w związku z tym wystosował do dyrekcji pismo z prośbą o zmianę nazwy stanowiska na taką, która uwzględniałaby nowy zakres obowiązków.
Dyrekcja odmówiła bez podania przyczyn.

Firma (państwowa) jest w trakcie restrukturyzacji, jeśli dojdzie do zwolnień, to pracownik chciałby mieć w papierach faktycznie wykonywane stanowisko - zwłaszcza, że wiąże się to z dość istotną zmianą (rachunkowość --> IT).

Jakie przepisy regulują tego typu kwestie?

Z góry dziękuję za odpowiedź, pozdrawiam.
Krzysztof K.

Krzysztof K. ST. INSPEKTOR BHP

Temat: Zmiana zakresu obowiązków a zmiana nazwy stanowiska

Witaj Sylwio
Pracodawca sam ustala nazewnictwo stanowisk pracy w swojej firmie. Z reguły nazewnictwo takie reguluje zakładowy taryfikator stanowiskowy, w którym okreslona jest nazwa stanowiskowa oraz widełki płacowe. Jest to prawo pracodawcy. W jednej firmie dane stanowisko bedzie miało nazwę "X" a w innej firmie "Y"., a zakresy obowiazków bedą identyczne.
Sylwia Małgorzata S.

Sylwia Małgorzata S. Zarządzanie,
projekty społeczne,
administracja
samorządowa.

Temat: Zmiana zakresu obowiązków a zmiana nazwy stanowiska

Krzysztofie, bardzo dziękuję za odpowiedź.
Jednak mimo wszystko wydaje mi się dziwne, że poszerzając znacząco zakres wykonywanych obowiązków (o zagadnienia zupełnie nie związane z dotychczasową pracą) nazwa stanowiska pozostała bez zmian.
Tym bardziej, że gdzieś już wyczytałam, że przy takich zmianach powinno nastąpić wypowiedzenie umowy i podpisanie jej na nowo, a tutaj nic takiego nie miało miejsca.

Taka sytuacja jest po prostu krzywdząca dla pracownika: jeśli głównym zadaniem kogoś jest teraz wdrażanie systemów ERP (czyli branża IT jakby nie patrzeć), to dlaczego miałby mieć enigmatycznie brzmiące stanowisko "inspektora ds. rozliczeń"?

W regulaminie wynagradzania w ogóle nie uwzględniono takiego stanowiska jak administrator baz danych czy wdrożeniowiec. Nie ma również zakresu obowiązków - jedynie widełki płacowe (regulamin sprzed wielu lat).
Krzysztof K.

Krzysztof K. ST. INSPEKTOR BHP

Temat: Zmiana zakresu obowiązków a zmiana nazwy stanowiska

Witaj Sylwio
To, że sytuacja ta może być krzywdząca dla pracownika - to masz rację, ale jest to zgodne z prawem. Niestety - ale to tylko pracodawca określa nazewnictwo i zakres obowiązków na danym stanowisku pracy.
Przy róznych zmianach nie wypowiada sie umowy o pracę tylko dotychczasowe warunki pracy. Jak wypowie sie umowę o prace to jest to równoznaczne z wypowiedzeniem pracy a nie ze zmianą warunków pracy. Sa to dwie odrebne rzeczy. W opisywanym przez ciebie przypadku winna nastąpić pisemna zmiana warunków pracy.
Co do regulaminów pracy - to zdziwiła byś się jakie kuriozalne rzeczy są tam wypisywane. NP. stanowisko "pracownicy pozostali" czy "samodzielny pracownik" ale czego (np.ds.kurzu na podwórzu czyn łopatologi mniemanej)- Mógłbym Ci przytaczaźć jeszcze wiele innych przykładów. Niestety taka jest rzeczywistość.Krzysztof K. edytował(a) ten post dnia 16.05.08 o godzinie 07:45



Wyślij zaproszenie do