konto usunięte

Temat: Zatrudnienie obcokrajowcow w Polsce - Informatyka. Czy sa...

Witam wszystkich raz jeszcze!

Mam jeszcze jedno pytanko. Zastanawiam sie nad zatrudnieniem obcokrajowcow (informatykow i konsultantow) z Ukrainy, Bialorusi i Moldawii. Wiem ze mialy byc jakies ulatwienia przy zatrudnianiu obcokrajowcow w naszym pieknym kraju, ale nie jestem pewien, czy to dotyczylo rowniez pracownikow well... "intelektualnych". Wiem ze kiedys zatrudnienie obcokrajowca bylo istnym koszmarem, bo to przez co trzeba bylo przejsc - to sie w glowie nie miesci. Jak jest teraz? Napewno wiecie cos na ten temat. :)


Pozdrawiam serdecznie,
Aleks
Piotr S.

Piotr S. Kierownik ds.
personalnych / Hr
Manager / Payroll
Project...

Temat: Zatrudnienie obcokrajowcow w Polsce - Informatyka. Czy sa...

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 21 lipca 2006 r.w sprawie trybu i warunków wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemca (wersja aktualna)

Na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001, z późn. zm. ) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:

1) tryb i warunki wydawania lub przedłużania przyrzeczenia lub zezwolenia na pracę cudzoziemca;
2) tryb i warunki odmowy wydania lub przedłużenia zezwolenia na pracę cudzoziemca;
3) wzory wniosku o wydanie zezwolenia na pracę, przedłużenia zezwolenia na pracę oraz wzory zezwolenia na pracę i przyrzeczenia wydania zezwolenia na pracę cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 2. 1. Zezwolenie na pracę cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwane dalej „zezwoleniem”, wydaje się na pisemny wniosek pracodawcy. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.

2. Zezwolenie jest wydawane na okres oznaczony datami. Wzór zezwolenia stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 3. 1. W toku postępowania w sprawie zezwolenia bierze się pod uwagę informacje:

1) starosty właściwego ze względu na miejsce wykonywania pracy przez cudzoziemca na temat sytuacji na lokalnym rynku pracy oraz na temat możliwości zabezpieczenia potrzeb kadrowych pracodawcy;
2) pracodawcy o:
a) podjętych przez niego działaniach w zakresie powierzenia pracy, która jest przedmiotem wniosku, obywatelowi polskiemu lub cudzoziemcowi niepodlegającemu obowiązkowi posiadania zezwolenia lub obywatelowi państwa członkowskiego Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub obywatelowi Konfederacji Szwajcarskiej,
b) działaniach, które miały miejsce w związku z umieszczeniem oferty w systemie informatycznym wymiany informacji o wolnych miejscach pracy Europejskich Służb Zatrudnienia.
2. Działania, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, uznaje się za niewystarczające, jeżeli pracodawca ograniczył się do złożenia oferty pracy w powiatowym urzędzie pracy.

3. Jeżeli charakter wykonywanej przez cudzoziemca pracy wymaga częstej zmiany miejsca wykonywania pracy, informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 1, udziela starosta właściwy ze względu na siedzibę pracodawcy.

4. Działania starosty, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lub ust. 3, w celu zabezpieczenia potrzeb kadrowych pracodawcy polegają w szczególności na:

1) analizie rejestrów bezrobotnych i poszukujących pracy;
2) analizie ofert pracy zgłoszonych do urzędu pracy;
3) inicjowaniu działań w celu upowszechnienia oferty także wśród osób niebędących bezrobotnymi lub poszukującymi pracy.
5. W toku postępowania, o którym mowa w ust. 4, starosta nie bierze pod uwagę wskazanych w ofercie pracy wymagań, jeżeli są one zaniżone bądź zawyżone w stosunku do pracy, którą cudzoziemiec ma wykonywać.

6. W przypadkach uzasadnionych sytuacją na lokalnym rynku pracy ocena tej sytuacji jest dokonywana przez organ właściwy do wydania zezwolenia w formie analizy przydatności pracodawcy dla lokalnego rynku pracy, z uwzględnieniem kryteriów wydawania przyrzeczeń i zezwoleń na pracę cudzoziemców. Przepisów ust. 1-5 nie stosuje się.

§ 4. 1. Decyzję o odmowie wydania zezwolenia wydaje się, gdy pracodawca:

1) odmówi bez uzasadnionej przyczyny zatrudnienia bezrobotnych lub poszukujących pracy skierowanych przez starostę na stanowisko proponowane cudzoziemcowi lub
2) wnioskuje o wydanie zezwolenia w stosunku do cudzoziemca, którego:
a) kwalifikacje lub umiejętności nie są odpowiednie do pracy, którą cudzoziemiec ma wykonywać, lub
b) kwalifikacje lub wykonywany przez niego zawód nie odpowiada zawodom lub specjalnościom, o których mowa w przepisach w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, lub
c) proponowane wynagrodzenie będzie niższe od wynagrodzenia przysługującego polskiemu pracownikowi za wykonywanie porównywalnej pracy, lub
3) w postępowaniu o wydanie zezwolenia:
a) złożył wniosek zawierający nieprawdziwe dane osobowe lub fałszywe informacje lub dołączył do niego dokumenty zawierające takie dane, lub
b) zeznał nieprawdę lub zataił prawdę, albo w celu użycia jako autentyczny podrobił lub przerobił dokument lub takiego dokumentu jako autentycznego używał, lub
4) naruszył przepisy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy i naruszenie to zostało stwierdzone w wyniku przeprowadzonej kontroli, a od daty sporządzenia protokołu z kontroli nie upłynął 1 rok, lub
5) prowadzi działalność, która nie jest odpowiednia do stanowiska lub rodzaju wykonywanej pracy zaproponowanych cudzoziemcowi.
2. Organ właściwy do wydania zezwolenia może żądać od wnioskodawcy wystąpienia do właściwych organów, w celu określenia poziomu wykształcenia cudzoziemca lub potwierdzenia równoważności zagranicznych dokumentów o jego wykształceniu.

3. Decyzję o odmowie wydania zezwolenia wydaje się w przypadku, gdy cudzoziemiec:

1) został skazany w Rzeczypospolitej Polskiej prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia wolności lub
2) został skazany w Rzeczypospolitej Polskiej prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia wolności, której wykonanie zostało zawieszone, do czasu zakończenia okresu próby, lub
3) naruszył przepisy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy i naruszenie to zostało stwierdzone w wyniku przeprowadzonej kontroli, a od daty sporządzenia protokołu kontroli nie upłynął 1 rok, lub
4) uzyskał ostateczną decyzję o zobowiązaniu cudzoziemca do opuszczenia terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub o wydaleniu lub jest stroną postępowania w tych sprawach, lub
5) nie uzyskał odpowiedniej wizy lub zezwolenia, o których mowa w art. 88 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
4. W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 6, decyzję o odmowie wydania zezwolenia wydaje się, jeżeli pracodawca:

1) nie wykaże, że dochód wykazany w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu lub poniesionej straty przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych za ostatni rok podatkowy jest wyższy niż 12-krotne przeciętne wynagrodzenie, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, poprzedzające dzień złożenia tego zeznania, a także
2) nie zatrudnia przez okres minimum roku do dnia złożenia wniosku, na czas nieokreślony i w pełnym wymiarze czasu pracy, minimum dwóch osób, które nie podlegają obowiązkowi posiadania zezwolenia, lub
3) na dzień składania wniosku, o którym mowa w § 2 ust. 1, nie wykaże środków pozwalających na spełnienie w okresie 12 miesięcy od daty zarejestrowania podmiotu warunków, o których mowa w pkt 1 i 2.
5. Przepisów ust. 4 pkt 1 nie stosuje się, jeżeli pracodawca wykaże prowadzenie działań pozwalających na spełnienie w przyszłości warunków w nich określonych, w szczególności prowadzenie działalności przyczyniającej się do wzrostu inwestycji, transferu technologii, wprowadzania korzystnych innowacji lub tworzenia miejsc pracy.

§ 5. Zezwolenie jest wystawiane w trzech jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz zezwolenia zatrzymuje organ właściwy do wydania zezwolenia, dwa egzemplarze zezwolenia otrzymuje pracodawca, który następnie przekazuje jeden egzemplarz cudzoziemcowi.

§ 6. 1. W przypadku, o którym mowa w art. 88 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, decyzję w sprawie przyrzeczenia wydania zezwolenia, zwanego dalej „przyrzeczeniem”, wydaje się na podstawie wniosku o wydanie zezwolenia, o którym mowa w § 2 ust. 1.

2. Przepisy § 2, § 3, § 4 ust. 2 i § 5 stosuje się odpowiednio. Wzór przyrzeczenia stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.

§ 7. 1. Pracodawca niezwłocznie zwraca organowi właściwemu do wydania zezwolenia wydane przez niego przyrzeczenie i zezwolenie, jeżeli cudzoziemiec:

1) zrezygnował z wykonywania pracy lub
2) zakończył wykonywanie pracy przed upływem terminu, na który zostało wydane zezwolenie, lub
3) nie rozpoczął wykonywania pracy w terminie określonym w zezwoleniu.
2. Przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli opóźnienie rozpoczęcia pracy przez cudzoziemca jest wynikiem uzgodnienia pracodawcy i cudzoziemca.

3. Wydane przyrzeczenie uchyla się, jeżeli nie zostało wydane zezwolenie w terminie wskazanym w przyrzeczeniu, a pracodawca nie poinformował, w formie pisemnej, organu właściwego do wydania zezwolenia o okolicznościach, o których mowa w ust. 2, najpóźniej w terminie 30 dni od daty rozpoczęcia ważności przyrzeczenia.

§ 8. 1. Na wniosek pracodawcy można przedłużyć przyrzeczenie lub zezwolenie. Wzór wniosku o przedłużenie zezwolenia stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia. Wzór przedłużenia przyrzeczenia lub zezwolenia stanowi załącznik nr 5 do rozporządzenia.

2. W zakresie przedłużenia przyrzeczenia lub zezwolenia na pracę przepisy § 3-6 stosuje się odpowiednio.

3. Przyrzeczenie lub zezwolenie można przedłużyć, gdy:

1) okres powierzenia cudzoziemcowi pracy będzie następować bezpośrednio po okresie wskazanym w wydanym zezwoleniu lub pracodawca złoży wniosek o przedłużenie zezwolenia najpóźniej na 30 dni przed upływem ważności zezwolenia oraz
2) nie ulegnie zmianie stanowisko, rodzaj wykonywanej pracy lub pełniona przez cudzoziemca funkcja, określone w wydanym zezwoleniu.
§ 9. 1. Wydane przyrzeczenie lub zezwolenie zachowuje ważność w przypadku zmiany nazwy, siedziby lub przekształcenia formy prawnej pracodawcy, a także przejęcia pracodawcy lub jego części przez innego pracodawcę.

2. W przypadku zmiany miejsca wykonywania pracy przez cudzoziemca wydane przyrzeczenie lub zezwolenie:

1) zachowuje ważność, jeżeli miejsce wykonywania pracy znajduje się w powiecie, którego dotyczy przyrzeczenie lub zezwolenie, lub
2) może zachować ważność, jeżeli miejsce wykonywania pracy znajduje się w innym powiecie niż ten, którego dotyczy przyrzeczenie lub zezwolenie; przepisy § 3-6 stosuje się odpowiednio.
3. Pracodawca zawiadamia niezwłocznie, w formie pisemnej, organ właściwy do wydania zezwolenia o zmianach, o których mowa w ust. 1 i 2.

§ 10.

§ 11. Do spraw wszczętych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, a niezakończonych decyzją ostateczną, stosuje się przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu wydawania przyrzeczeń i zezwoleń na pracę cudzoziemców (Dz. U. Nr 153, poz. 1766 oraz z 2004 r. Nr 27, poz. 236).

§ 12. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 10 ust. 1-3, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2007 r.
Piotr S.

Piotr S. Kierownik ds.
personalnych / Hr
Manager / Payroll
Project...

Temat: Zatrudnienie obcokrajowcow w Polsce - Informatyka. Czy sa...

Łatwiej zatrudnić obywateli Białorusi, Ukrainy i Rosji

http://kadry.wp.pl/index.php?option=com_content&task=v...

Dotychczas możliwość krótkoterminowego zatrudniania obywateli Białorusi, Ukrainy i Rosji bez zezwolenia istniała jedynie w rolnictwie. Od 20 lipca uprawnienia te będą mieli wszyscy pracodawcy. Zmiany takie wprowadza rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 27 czerwca 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonywania pracy przez cudzoziemców bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę (Dz.U. z 2007 r. nr 120, poz. 824).
Pracodawca może więc zatrudnić obywateli tych państw na okres 3 miesięcy przypadających w ciągu kolejnych 6 miesięcy bez zezwolenia, pod warunkiem, że wystawi on oświadczenie o zamiarze powierzenia wykonywania pracy i zarejestruje je w powiatowym urzędzie pracy właściwym ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę pracodawcy.

Studenci i uczniowie odbywający praktyki zawodowe
Pracodawcy mogą także przyjmować studentów i uczniów spoza UE na praktyki, ale:
- okres praktyk nie może przekraczać 6 miesięcy,
- praktyki muszą odbywać się na podstawie umowy między zagraniczną szkołą wyższą lub zawodową a polskim pracodawcą,
- umowa taka musi być zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy właściwym ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę pracodawcy.
W przypadku studentów i uczniów z państw członkowskich UE wystarczy jedynie skierowanie ze szkoły wyższej lub zawodowej na pracę u polskiego pracodawcy w ramach praktyk zawodowych.

MB
Piotr S.

Piotr S. Kierownik ds.
personalnych / Hr
Manager / Payroll
Project...

Temat: Zatrudnienie obcokrajowcow w Polsce - Informatyka. Czy sa...

Komentarze pracodawców są takie ... BEZ REWELACJI :)

konto usunięte

Temat: Zatrudnienie obcokrajowcow w Polsce - Informatyka. Czy sa...

Piotr S.:
Komentarze pracodawców są takie ... BEZ REWELACJI :)


Moze i tak. Nie wiem tylko czy to rowniez dotyczy informatykow. Wiesz, np. prawnik na Ukrainie a prawnik w Polsce - to sa dwa odrebne gatunki prawnikow. Jestem pewny tego, ze ten polski moze wiecej wiedziec o tym co i jak obowiazuje w Polsce i EU, ale spodziewalbym sie, ze ten z Ukrainy napewno bedzie mial lepszego "nosa" jak i gdzie mozna zakombinowac, uzywajac pierwszego lepszego spisu obowiazujacych aktow prawnych, ktore sie napatocza, i to bez wzgledu na kraj i obowiazujace prawo. :-)

Ok, jokes aside. Co do informatykow z Ukrainy to raczej wiele pretensji nie slyszalem, a tak sie sklada ze juz troche lat siedze w branzy IT. Napewno nie brak im umiejetnosci merytorycznych. Aczkolwiek opinie ktore mam takze jednoznacznie wskazuja na co innego - brak umiejetnosci pracy wg. zachodnich standardow (terminy, harmonogramy, praca zespolowa, itd. + brak znajomosci jezykow). I z tym faktycznie moga byc klopoty. Ale sa takie czasy, ze w IT pracownikow sie szuka gdzie sie da i jak sie da. W Krakowie z tym jest szczegolnie zle, o czym wiem doskonale. Nie wiem czy bedzie duza przesada, jak powiem, ze najpierw sie zatrudnia w miare "rokujacego" goscia, a pozniej sie zastanawia - czym bedzie sie zajmowac. ;-)

Oczywisice istotnym ponad wszystko pytaniem jest: czy to wszystko w ogole sie kalkuluje? Wszak nie sa to czasy, kiedy pracownik ze wschodu zadowala sie "miska zupy". (Obawiam sie, ze pracownicy z Chin, ktorymi wszystkich sie straszy - tez nie beda pracowac za przyslowiowa "miske ryzu"). Wiec zastanawiam sie, czy taki sprowadzony pracownik ze wschodu bedzie rzeczywisice wart swojej, wcale nie mniejszej od polskich kolegow, ceny? Pytanie pozostaje jak najbardziej otwarte. :)

Pozdrawiam,
Aleks



Wyślij zaproszenie do