Temat: Składki ZUS przy umowie o pracę i własnej działalności...
Składki na ubezpieczenia społeczne odprowadzane są wyłącznie od
wynagrodzenia ze stosunku pracy. Istnieje jednak obowiązek opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.
W przypadku wskazanym w pytaniu mamy do czynienia ze zbiegiem tytułów do ubezpieczeń społecznych – umowy o pracę i działalności gospodarczej.
Kwestię tę reguluje art. 9 ust. 1 u.s.u.s, który stanowi, że osoby będące pracownikami i spełniające jednocześnie warunki do objęcia ich obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z innych tytułów, są obejmowane ubezpieczeniami tylko z tytułu stosunku pracy (a także umowy agencyjnej,umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z k.c. stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarły z pracodawcą, z którym pozostają w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonują pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostają w stosunku pracy, członkostwa w spółdzielni, służby, pobierania świadczenia szkoleniowego, świadczenia socjalnego, zasiłku socjalnego albo wynagrodzenia przysługującego w okresie korzystania ze świadczenia górniczego lub w okresie korzystania ze stypendium na przekwalifi kowanie). Mogą one zarazem dobrowolnie,na swój wniosek, być objęte ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi również z innych tytułów.
Zasadą jest, że pierwszeństwo mają ubezpieczenia ze stosunku pracy. Pracownik prowadzący jednocześnie działalnośćgospodarczą nie płaci więc składek ZUS od prowadzonej działalności – te opłaca bowiem już jego pracodawca od wynagrodzenia pracowniczego.
Pamiętać jednak należy, że jest on zobowiązany – w myśl art. 82 ust. 1 u.ś.o.z. – do opłacania z tytułu prowadzonej działalności składki na ubezpieczenia zdrowotne.Jdyny wyjątek – obowiązkowe opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne z tytułu prowadzonej działalności ospodarczej, mimo zatrudnienia pracowniczego – powstaje wówczas,gdy pracownik-przedsiębiorca ze stosunku pracy osiąga wynagrodzenie (przychód) niższe niż minimalne. Wówczas powinien opłacać składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenie wypadkowe także z tytułu prowadzonej działalności(art 9 ust. 1a u.s.u.s.).
Skoro pracownik- -przedsiębiorca wykonuje pracę na pełen etat, musi otrzymywać wynagrodzenie co najmniej równe wynagrodzeniu minimalnemu.
Katarzyna Tukaj edytował(a) ten post dnia 03.07.09 o godzinie 11:33