Piotr S.

Piotr S. Kierownik ds.
personalnych / Hr
Manager / Payroll
Project...

Temat: Rząd przyjął zmiany w ustawie o działalności gospodarczej

Rząd przyjął projekt zmian w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej - podało Centrum Informacyjne Rządu w komunikacie.

Projekt zakłada między innymi ułatwienia w prowadzeniu działalności gospodarczej, w tym możliwość czasowego zawieszania wykonywania działalności przez przedsiębiorców niezatrudniających pracowników.

"Nowelizacja wprowadza możliwość zawieszenia na okres do 24 miesięcy wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę niezatrudniającego pracowników. W tym czasie nie będzie on musiał płacić zaliczek na poczet podatku dochodowego oraz składać deklaracji VAT. Za okres zawieszenia wykonywania działalności przedsiębiorca nie będzie miał także obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne (rentowe i emerytalne)" - napisano w komunikacie.

Osoby prowadzące działalność gospodarczą w okresie zawieszenia wykonywania działalności będą mogły ubezpieczyć się dobrowolnie. Podczas zawieszenia wykonywania działalności, przedsiębiorca nie będzie mógł jednak osiągać dochodów związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą. (PAP)

źródło: http://finanse.wp.pl/POD,1,wid,9630394,wiadomosc.html?... za Polską Agencją Prasową

konto usunięte

Temat: Rząd przyjął zmiany w ustawie o działalności gospodarczej

Chciałbym zwrócić uwagę na parę niedociągnięć znajdujących się w tej ustawie:

1)w art. 10 – powinno być dodane, że: Wniosek o wydanie interpretacji złożony w toku postępowania administracyjnego, wyjaśniającego lub kontrolnego nie podlega rozpatrzeniu, jeżeli dotyczy przedmiotu postępowania.

(wynika to z uchwały SN (7) z 28.09.2005 r. IPZP 2/05)

2) do art. 11 ust. 2. – czy np. ZUS będzie miał obowiązek przyjmowania dokumentów elektronicznych z błędami krytycznymi? Taki obowiązek spowoduje kolejne problemy z wydolnością systemu informatycznego ZUS.

3) art. 27b ust. 1 winien mieć brzmienie:

„1) oświadczenie przedsiębiorcy o niezatrudnianiu w okresie zawieszenia pracowników i osób zatrudnionych na podstawie innych stosunków prawnych”

albo należy wprowadzić w art. 5 definicję pracownika obejmującą umowy cywilnoprawne.

(bo w przeciwnym razie w okresie zawieszenia można byłoby zatrudniać na zlecenie i dzieło albo oświadczenie dotyczyłoby stanu sprzed zawieszenia np. nie zatrudniam pracowników przed zawieszeniem ale zatrudnię w okresie zawieszenia)

4) w art. 27a (i w ustawie w ogóle) brak jest terminu złożenia Informacji o zawieszeniu i terminu powiadomienia o terminie podjęcia działalności po okresie zawieszenia.

(brak terminu i sankcji za naruszenie terminu da przedsiębiorcom możliwość zgłaszania zawieszenia z terminem wstecznym np. przychodzi kontrola w 2008 r. i kontroluje okres od 1998 r., a przedsiębiorca zgłasza, że w całym roku 2003 (za który nie opłacił należnych składek ZUS) zawiesza dzisiaj działalność)

5) z art. 81 wynika, że:

a) inspektor kontroli dokonuje wpisów w książce kontroli, a więc również w książce elektronicznej tzn. że siada do komputera pracodawcy i dokonuje wpisu?

b) jeżeli siedziba osoby fizycznej znajduje się w Warszawie, a kontrolowany zakład produkcyjny w Koszalinie to jak dokonać należy wpisu w książce kontroli, która znajduje się w siedzibie, czyli w Warszawie? Może należałoby w końcu uregulować sposób prowadzenia kontroli w ramach pomocy prawnej np. organ kontroli z Warszawy zleca organowi kontroli w Koszalinie przeprowadzenie czynności kontrolnych w Koszalinie (taką możliwość daje kpa i przepisy o kontroli skarbowej i podatkowej) ale powinno być uregulowane, czy inspektor kontroli w Koszalinie ma mieć upoważnienie na swoje nazwisko czy ma pójść na kontrolę bez upoważnienia jak dzieje się to obecnie?



Wyślij zaproszenie do