Natalia W.

Natalia W. Specjalista ds. kadr
i płac

Temat: przejęcie pracowników a ewidencja czasu pracy i akta osobowe

Witam,

czy w przypadku przejęcie pracowników na podstawie art 23 kp muszę zakładać nowe ewidencje czasu pracy i akta osobowe pracowników? Wiem, że poprzedni pracodawca ma obowiązek przekazać mi te dokumenty, ale czy ja mogę dalej z nich korzystać?

Pozdrawiam,
Natalia
Piotr Górny

Piotr Górny radca prawny
-specjalista prawa
pracy

Temat: przejęcie pracowników a ewidencja czasu pracy i akta osobowe

tak
Natalia W.

Natalia W. Specjalista ds. kadr
i płac

Temat: przejęcie pracowników a ewidencja czasu pracy i akta osobowe

Panie Piotrze, czy odpowiedz twierdząca tyczy się pytania pierwszego czy drugiego? Muszę zakładać nowe ewidencje czasu pracy czy mogę kontynuować wypełnianie ewidencji poprzedniego pracodawcy?

konto usunięte

Temat: przejęcie pracowników a ewidencja czasu pracy i akta osobowe

Natalia W.:
Panie Piotrze, czy odpowiedz twierdząca tyczy się pytania pierwszego czy drugiego? Muszę zakładać nowe ewidencje czasu pracy czy mogę kontynuować wypełnianie ewidencji poprzedniego pracodawcy?

Możesz pracować na dokumentacji, którą przejęłaś (Akta oraz Ewidencja czasu pracy)
Sprawdź tylko czy dokumentacja była prawidłowo prowadzona.

konto usunięte

Temat: przejęcie pracowników a ewidencja czasu pracy i akta osobowe

Odpowiedź: Pracownikom przejętym w trybie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) - dalej k.p. nie zakłada się nowych akt osobowych. Przekazane akta osobowe należy uporządkować i uzupełnić w miarę możliwości. Oznacza to, iż zarówno części A i B będą w związku z kontynuacją zatrudnienia u nowego pracodawcy odpowiednio uzupełniane. Dotychczasowych akt osobowych nie umieszcza się ani w części A ani w części B nowych akta osobowych. Przekazane akta osobowe pracownika gdyż stanowią swoistą całość, którą należy – w razie potrzeby aktualizować – zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U. Nr 62, poz. 286) – dalej r.s.z.p.d.
Uzasadnienie: Paragraf 9 r.s.z.p.d. stanowi, iż "W sytuacji określonej w art. 231 Kodeksu pracy albo w odrębnych przepisach przewidujących następstwo prawne nowego pracodawcy w stosunkach pracy nawiązanych przez poprzedniego pracodawcę, dotychczasowy pracodawca jest obowiązany przekazać akta osobowe pracownika oraz pozostałą dokumentację w sprawach związanych z jego stosunkiem pracy pracodawcy przejmującemu tego pracownika."
Z powołanego przepisu wynika obowiązek dalszego prowadzenia akt osobowych pracownika przez nowego pracodawcę. Przejście zakładu pracy nie stanowi podstawy do założenia nowych akt osobowych. Skoro tak, to akt osobowych z okresu zatrudnienia u dotychczasowego pracodawcy nie umieszcza się ani w części A, B czy też C nowych akt osobowych bowiem nie ma podstawy prawnej do dokonania takiej czynności.

Akta osobowe przejętych pracowników należy uporządkować. Dokumenty znajdujące się w poszczególnych częściach akt osobowych powinny być ułożone w porządku chronologicznym oraz ponumerowane; każda z tych części powinna zawierać pełny wykaz znajdujących się w nich dokumentów (http://www.kadry.abc.com.pl/czytaj/-/artykul/pracownik....



Wyślij zaproszenie do