Robert Hoffmann

Robert Hoffmann Dyrektor Handlowy,
PalarnieWent

Temat: Palarnie papierosów - obowiązek pracodawcy

Witam,

wszem i wobec wiadomo, że pracodawca ma obowiązek stworzenia pomieszczenia higieniczno-sanitarnego jakim jest palarnia papierosów, aby chronić osoby niepalące przed biernym paleniem i niedyskryminować niepalących.
Pracodawcy uchylają się od tego obowiązku tłumacząc to brakiem np. miejsca lub co gorsza "brakiem chęci ułatwiania palenia", ale jednocześnie nie mają nic przeciwko paleniu przed budynkami, co naraża niepalących na bierne palenie.
Moja firma proponuje rozwiazania, które zyskały uznanie na zachodzie Europy a także już w Polsce i są bezpieczne dla osób niepalących http://www.palarnie.pl/ i dzięki nim można pogodzić palących i niepalących.

Jestm ciekaw jak ta kwestai jest rozwiązana w Waszych firmach i czy macie z tym problem??

konto usunięte

Temat: Palarnie papierosów - obowiązek pracodawcy

u nas nie ma pomieszczenia, które z góry oznaczone jest palarnią..
osoby palące same zrobiły sobie takie miejsce w jednym z przedsionków, które jest wyjściem na tyły zakładu, a jednocześnie jedynym dojściem do kancelarii, czy archiwum..
więc osoby, które np. nie lubią papierosów zmuszone są do kilku, a czasem nawet kilkunastu wizyt w tzw. palarni..
wydaje mi się, że to złe rozwiązanie..

hm.. nie palę, nie przeszkadzają mi osoby palące, ale mimo wszystko nie lubię nosić na sobie zapachu tytoniu..
Robert Hoffmann

Robert Hoffmann Dyrektor Handlowy,
PalarnieWent

Temat: Palarnie papierosów - obowiązek pracodawcy

Ten problem dotyczy niestety więększości firm na terenie naszego kraju. Moim zdaniem wynika to z tego, że pracownicy nic z tym nie robią, tylko akceptują zainstniałą sytuację nie walcząc o swoje prawa i przywileje oraz o ochronę zdrowia, a naprawdę tak niewiele potrzeba, aby rozwiązać problem palenia w pracy (i nie tylko) kierując się dobrem obu grup czyli palących i niepalących.

konto usunięte

Temat: Palarnie papierosów - obowiązek pracodawcy

palarnie.pl proponują np organizację palarni po przez kabiny:

Korzyści dla Pan firmy takiego rozwiązania to międzyinnymi:

- spełnienie przepisów do których obliguje ustawodawstwo a które kontroluje Państwowa Inspekcja Pracy
- poprawa wizerunku firmy poprzez zniknięcie palaczy z ogólnowidoczonych miejsca przed firmą
- możliwość zaproszenia palącego kontrahenta na nieformalną rozmowę do palarni która będzie już wizytówką firmy,
- eliminacja zagrożenia zaprószenia ognia które niosą ze Sobą popalający w ukryciu pracownicy,
- organizacja przestrzeni dogodnej dla wymiany doświadczeń i fachowej wiedzy pomiędzy współpracownikami,
- oszczędność czasu spędzania Państwa pracowników na paleniu na zewnątrz.

http://www.youtube.com/watch?v=_X-iwg9Mzp8
Omówienie naszego rozwiązania po wstępie rozpoczyna się od 1:10 (mm:ss)
Marcin Z.

Marcin Z. SZUKAM PRACY

Temat: Palarnie papierosów - obowiązek pracodawcy

Witam,
Stworzenie praconikom palarni jest obowiązkie pracodawcy co jest społecznie uzasadnione, gdyż nie każdy pracowik chce być przymuszanym do biernego palenia. Aspekt ten porusza Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego - Ośrodek Zamiejscowy w Białymstoku już z z dnia 27 czerwca 2002 r. SA/Bk 230/2002
Zgodnie z art. 233 kodeksu pracy, pracodawca jest zobowiązany między innymi zapewnić pracownikom odpowiednie urządzenia higieniczno-sanitarne, do których zaliczają się też pomieszczenia higieniczno-sanitarne obejmujące szatnie, umywalnie, pomieszczenia z natryskami, pomieszczenia higieny osobistej kobiet, ustępy, palarnie, jadalnie, pomieszczenia do ogrzewania się pracowników, do prania, odkażania, suszenia i odpylania odzieży roboczej lub ochronnej (vide: słownik pojęć zawarty w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy - Dz. U. 1997 r. Nr 129 poz. 844 - § 2 pkt 2).

Obowiązek pracodawcy zapewnienia pracownikom pomieszczeń i urządzeń higieniczno-sanitarnych w ilości i wielkości dostosowanej do liczby zatrudnionych pracowników, stosowanych technologii i rodzajów pracy wynika wprost z § 111 ust. 1 rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, a w odniesieniu do konieczności wyodrębnienia pomieszczenia palarni w powiązaniu z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. 1996 r. Nr 10 poz. 55 z późn. zm.). Z treści tego ostatnio wskazanego przepisu wynika ustawowy zakaz palenia wyrobów tytoniowych w pomieszczeniach zakładu pracy poza pomieszczeniami odpowiednio przystosowanymi i wyodrębnionymi w tym celu, tj. palarniami. Nakaz wyodrębnienia w zakładzie pracy oddzielnych pomieszczeń palarni wynika z gwarantowanej ustawą ochrony prawa niepalących do życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego (art. 3 pkt 1 ustawy z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych).

Firmy zatrudniające minimum dwadzieścia osób muszą urządzić im palarnię. Nie ma przy tym znaczenia, czy którykolwiek z pracowników pali papierosy. Taki obowiązek wynika nie tylko z rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (§ 111), lecz także z ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (art. 5 ust. 1 pkt 3).
Joanna Karp

Joanna Karp Junior Product
Manager / blogerka

Temat: Palarnie papierosów - obowiązek pracodawcy

Mnie się wydaje, że pracodawca NIE MA obowiązku wydzielania palarni (uregulowanego prawnie), ponieważ w coraz większej ilości firm po prostu nie wolno palić (ze względu na politykę wewnętrzną) i pracownicy palący robią to nielegalnie. Nie te czasy chyba...

Temat: Palarnie papierosów - obowiązek pracodawcy

Joanna Cybulska:
Mnie się wydaje, że pracodawca NIE MA obowiązku wydzielania palarni (uregulowanego prawnie), ponieważ w coraz większej ilości firm po prostu nie wolno palić (ze względu na politykę wewnętrzną) i pracownicy palący robią to nielegalnie. Nie te czasy chyba...

Są dość jasno określone zasady, kiedy pracodawca może zakazać palenia.
Jeśli ich nie spełnia, ma obowiązek niestety.
Joanna Karp

Joanna Karp Junior Product
Manager / blogerka

Temat: Palarnie papierosów - obowiązek pracodawcy

Ano to chyba że tak.
A tak z ciekawości, masz gdzieś te zasady?
Robert Hoffmann

Robert Hoffmann Dyrektor Handlowy,
PalarnieWent

Temat: Palarnie papierosów - obowiązek pracodawcy

Pracodawca może zakazać palenia na terenie firmy zawsze... ALE NIE ZWALNIA GO TO ZE STWORZENIA PALARNI PAPIEROSÓW. No chyba, że nie zatrudnia 20 pracowników, to wtedy jest zwolniony z tego obowiązku.
Wiesława B.

Wiesława B. kadry- płace- zus...

Temat: Palarnie papierosów - obowiązek pracodawcy

no właśnie??
kiedy może zakazać??
Ewa F.:
Joanna Cybulska:
Mnie się wydaje, że pracodawca NIE MA obowiązku wydzielania palarni (uregulowanego prawnie), ponieważ w coraz większej ilości firm po prostu nie wolno palić (ze względu na politykę wewnętrzną) i pracownicy palący robią to nielegalnie. Nie te czasy chyba...

Są dość jasno określone zasady, kiedy pracodawca może zakazać palenia.
Jeśli ich nie spełnia, ma obowiązek niestety.
Joanna Karp

Joanna Karp Junior Product
Manager / blogerka

Temat: Palarnie papierosów - obowiązek pracodawcy

Robert Hoffmann:
Pracodawca może zakazać palenia na terenie firmy zawsze... ALE NIE ZWALNIA GO TO ZE STWORZENIA PALARNI PAPIEROSÓW. No chyba, że nie zatrudnia 20 pracowników, to wtedy jest zwolniony z tego obowiązku.
Nie zgodzę się. Chyba żadna korporacja na mokotowie nie spełnia w takim razie wymogów.
Poza tym na terenie wielu firm (łącznie z parkingiem) nie można palić (ewentualnie długi i daleki spacer za ogrodzenie) i nie ma mowy jeszcze o palarni. Chyba po wejściu do UE, gdzie zakazy palenia są bardzo restrykcyjne te przepisy o palarniach znacznie się zmieniły...
Joanna Karp

Joanna Karp Junior Product
Manager / blogerka

Temat: Palarnie papierosów - obowiązek pracodawcy

http://praca.gazetaprawna.pl/artykuly/98164,czy_pracod...

I się wyjaśniło :)

konto usunięte

Temat: Palarnie papierosów - obowiązek pracodawcy

Joanna Cybulska:
http://praca.gazetaprawna.pl/artykuly/98164,czy_pracod...

I się wyjaśniło :)


Niekoniecznie.
Ani cytowany w artykule wyrok sądu ani interpretacja autorki artykułu nie moze stanowic (i nie stanowi) obowiazujacej wykładni prawnej.... ;-)
Sobiesław P.

Sobiesław P. Mój profesjonalny
opis dostępny na
życzenie :).

Temat: Palarnie papierosów - obowiązek pracodawcy

To ja bym proponował, żeby palacze ze swych wypłat zrzucali się na miejsca do palenia. W zasadzie czemu pracodawca z wypracowanego przez firmę zysku ma promować uprawianie szkodliwego dla zdrowia nałogu ?Sobiesław P. edytował(a) ten post dnia 03.09.09 o godzinie 13:08
Joanna Karp

Joanna Karp Junior Product
Manager / blogerka

Temat: Palarnie papierosów - obowiązek pracodawcy

Dokładnie. Tym bardziej, jak go zabroni?
Szymon Michał Urbanowicz

Szymon Michał Urbanowicz Trener Zarządzania
IT

Temat: Palarnie papierosów - obowiązek pracodawcy

Komplikując nieco - a co jeśli firma zatrudniająca ponad 20 osób (dużo ponad) jest zlokalizowana na przestrzeni wynajmowanej od administratora? Czy wtedy administrator budynku mieszczącego 5-10 przedsiębiorstw ma obowiązek dostarczyć palarnie? Czy firmy wynajmujące powierzchnie biurowe mogą się bronić brakiem wpływu na aranżację sanitariatów?
Robert Hoffmann

Robert Hoffmann Dyrektor Handlowy,
PalarnieWent

Temat: Palarnie papierosów - obowiązek pracodawcy

I tu leży problem bo... niestety obowiązkiem pracodawcy nie administratora budynku jest zapewnienie palarni papierosów. Zarządcy w ten sposób bronią się przed organizacją palarni w budynkach i jest ogólna przepychanka... wynajmujący chcą żeby to admin zapewnił miejsce, a on odbija pieczkę mówiąc, że to ich obowiązek... no i jesteśmy świadkami jak przed biurowcami klasy A stoi po 20 - 30 osób na chodniku przed wejściem głównym i palą... żenada. Ten problem mozna byłoby rozwiązać przy projektowniu budynków, ale nikt o tym nie myśli. Żyjemy w czasach, gdzie palenie jest niemodne a przede wszystkim niezdrowe, ale nie można nikomu ograniczać wolności. Naprawdę nie wiele potrzreba, aby wszyscy byli zadowoleni, szczególnie niepalący. Dzisiejsze rozwiązania techniczne pozwalają na całkowitą ochronę przed biernym paleniem. Czy wprowadzanie zakazów rozwiąże problem - nie. Palacz i tak będzie palił, zawsze sobie znajdzie miejsce, a wtedy będzie narażał innych na bierne palenie lub co gorsza może spowodować np. pożar budynku. Należy też zauważyć jak spadnie jego efektywnośc pracy, bo nie bedzie myślał o niej tylko o tym kiedy minie te 8 godzin i w końcu zapalę!!! Co jest lepsze 3 minuty na papierosie w cywilizowanych warunkach czy zakaz, który spowoduje wiele szkód. Wiem co powiecie, a jak ktoś nie pali to nie marnuje czasu itd. niech pierewszy rzuci kamieniem ten kto tak sumiennie 8 godzin siedzi przy biurku i yylko pracuje??? Podczas przerwy na papierosa tez się pracuje, mysli o pracy, wymienia pogladami ze współpracownikami itd. to nie jest zawsze stracony czas. Dobrze dam szansę innym się wypowiedzieć :-)

PS
a racając do przepisów to podaję maila do siebie jesli ktoś chce to mogę mu wysłać artykuły na ten temat m.in wypowiedx eksperta PIP i radcy prawnego, niestety mam do nich linków, więc w grę wchodzi tylko poczt, zapraszam robert.hoffmann@palarnie.pl

konto usunięte

Temat: Palarnie papierosów - obowiązek pracodawcy

Polecam ciekawy art. pana T. Nycza.
Ja sie z nim calkowicie zgadzam. Spróbuję tu wkleić tą tresc, ale troche tego duzo... :( Jednak warto sie zapoznac.

"Autor: Tadeusz M. Nycz

Palenie tytoniu w zakładzie pracy
W artykule omówiono poprawne postępowanie pracodawcy w zakresie problematyki palenia tytoniu na terenie zakładu pracy, na tle ukazujących się błędnych wykładni w tym zakresie.

W Rzeczpospolitej z dnia 26.01.2005 r. na pytanie pracodawcy, który zatrudnia 10 pracowników i ma wątpliwości, czy może zezwolić na palenie tytoniu na tarasie, na który można wejść z ogólnie dostępnego holu, udzielono negatywnej odpowiedzi.

Bliżej niesprecyzowany autor powołał dwa wyroki NSA, z których wynika obowiązek zapewnienia dla pracowników palarni (wyrok z 24.01.2003 r. II Sa/Łd 1887/99, oraz z 27.06.2002 r. S.A./Bk 230/2002, OSP, z 2003/12/155).

Bezkrytyczne stwierdzono, że palarnia jest pomieszczeniem higienicznosanitarnym i dlatego pracodawca ma obowiązek zapewnić ją pracownikom, gdyż zgodnie z § 40 zał. nr 3 do rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bhp mówi wyraźnie, że palenie tytoniu jest dozwolone w odpowiednio przystosowanych pomieszczeniach.

Ustosunkowując się do tego wyjaśnienia trzeba uznać, że wprowadza ona pracodawców w błąd. Zagadnienie trzeba rozpatrzyć w aspekcie obowiązków pracodawców wynikających z ogólnych przepisów bhp, oddzielnie w stosunku do dwóch grup pracodawców, a mianowicie zatrudniających do 20 pracowników oraz zatrudniających ponad 20 pracowników.

Pracodawca zatrudniający do 20 pracowników nie ma i nie może mieć żadnego prawnego obowiązku zorganizowania palarni, gdyż z § 3 ust. 2 zał. nr 3 do rozporządzenia MPiPS z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bhp, (j.t. Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650), jednoznacznie wynika, że:
pracodawca zatrudniający do dwudziestu pracowników powinien zapewnić im co najmniej ustępy i umywalki a także warunki do higienicznego przechowywania odzieży własnej (domowej), roboczej i ochronnej oraz do higienicznego spożywania posiłków.

W regulacji tej, jak widać, nie ma mowy o palarni, toteż nakładanie na pracodawcę takiego obowiązku jest oczywiście bezpodstawne. Przepis ten wyraźnie ogranicza obowiązki małych pracodawców zatrudniających do 20 pracowników w zakresie organizowania pomieszczeń higienicznosanitarnych, toteż twierdzenie, że taki pracodawca ma zorganizować dla pracowników palarnię, nie znajduje żadnej podstawy prawnej.

Pracodawca zatrudniający ponad 20 pracowników także nie ma prawnego obowiązku zorganizowania palarni, ponieważ konstrukcja przepisów ogólnych bhp, poprawnie interpretowanych, takiego obowiązku w rzeczywistości na pracodawcę nie nakłada.

Co prawda, w ogólnych przepisach bhp, minister właściwy do spraw pracy nazywa palarnię pomieszczeniem higienicznosanitarnym i niektórzy uważają, iż jest to definicja legalna, ale trzeba wziąć pod uwagę błędność tego zapisu nie tylko z merytorycznego, ale także z formalno prawnego punktu widzenia.
Nazywanie palarni pomieszczeniem higienicznosanitarnym jest nieporozumieniem i zaprzeczeniem istoty pojęcia „urządzenie higienicznosanitarne”, z punktu widzenia przeznaczenia tego pomieszczenia. Znamienne przy tym jest, że choć NSA usiłuje znaleźć merytoryczną zasadność takiego określenia dla palarni, to jednak w konkluzji uzasadnienia rozstrzygnięcia wyraża na ten temat wątpliwości.
Podnosi mianowicie argument, że palarnia chroni pracowników niepalących przed palaczami. Konieczne więc uważa tworzenie palarni, aby niepalącym można było zapewnić warunki środowiska pracy pozbawione negatywnego wpływu rakotwórczego dymu tytoniowego.

Przypomina to nieco istniejącą w teorii prawa karnego koncepcję, oczywiście utopijną, że w społeczeństwie nagminnie naruszającym prawo najlepiej byłoby stworzyć enklawy, czyli odseparować ludzi praworządnych od naruszających prawo, a nie odwrotnie.

Drugi argument, przeciwko stworzonej przez ministra do spraw pracy definicji legalnej palarni jest równie poważny jak pierwszy. W art. 23715 § 1 K.p. zawierającym ustawową delegację do wydania ogólnych przepisów bhp, nie upoważniono ministra do precyzowania pojęć definicyjnych.

W § 149 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej", (Dz. U. Nr 100, poz. 908), wyraźnie stwierdzono, że w akcie wykonawczym nie formułuje się definicji, które ustalałyby znaczenia określeń zawartych w ustawie upoważniającej. Pojęcie zaś urządzeń higienicznosanitarnych jest pojęciem ustawowym używanym w art. 233 K.p.

W konsekwencji, definicja pomieszczenia palarni jako urządzenia higienicznosanitarnego nie ma charakteru legalnego, a zważywszy na merytoryczne zaprzeczenie istoty charakteru tego pomieszczenia, nie może być w ramach wykładni prawa w ten sposób rozumiana.

Sąd Najwyższy wielokrotnie zwracał uwagę, że pierwszeństwo stosowania gramatycznej wykładni prawa jest niezaprzeczalne, niemniej jednak jeśli wykładnia ta prowadzi do wniosków absurdalnych, to należy dokonać interpretacji prawa przy pomocy wykładni systematycznej i funkcjonalnej, pomijając gramatyczne zwroty nonsensownego zapisu (por. uzasadnienie uchwały 7 sędziów SN z dnia 19 listopada 1984r. III UZP 44/84 OSNCP z 1986r. nr 6 poz. 86, której ówcześnie nadano moc zasady prawnej).
Zresztą sam minister do spraw pracy chyba rozumiał tę sprzeczność, skoro w budowie przepisów bhp dotyczących palarni użył odmiennych sformułowań aniżeli w przypadku pozostałych pomieszczeń higienicznosanitarnych.

O ile w przypadku każdego urządzenia higienicznosanitarnego, z wyjątkiem palarni, użyto kategorycznych zwrotów powinnościowych względem pracodawcy, o tyle w przypadku palarni sformułowanie brzmi:

„Palenie tytoniu w zakładach pracy jest dozwolone wyłącznie....” Poprawna analiza ogólnych przepisów bhp prowadzi więc do wniosku, że palarni może w ogóle nie być, gdyż nie ma w tym zapisie powinności jej organizowania a jedynie zapis o dopuszczalności palenia tytoniu w palarni. W konsekwencji, normodawca daje prawo pracodawcy do uznania czy zorganizuje palarnię, czy też nie, zastrzegając jedynie, że palenie tytoniu dopuszczalne jest tylko w palarni.
Zważywszy więc, iż palarnia nie jest pomieszczeniem higienicznosanitarnym, lecz pomieszczeniem umożliwiającym palaczom realizowanie ich nałogu, wpływającym korzystnie na właściwe stosunki międzyludzkie w zakładzie pracy, od możliwości pracodawcy zależeć będzie czy zorganizuje taką palarnię, czy też poprzestanie na zakazie palenia tytoniu we wszystkich pomieszczeniach zamkniętych zakładu pracy.

Oczywiście, zezwalanie na palenie tytoniu na klatkach schodowych, przedsionkach, korytarzach, w ubikacjach itp. jest postępowaniem absolutnie niedopuszczalnym. Podobnie nie jest dopuszczalne zakazanie pracownikom palenia tytoniu na terenie całego zakładu pracy, gdyż poza obiektami zamkniętymi do takiego zakazu brak podstawy prawnej, chyba żeby wywodzić ją ze szczególnych względów bezpieczeństwa, tak jak to ma miejsce na stacji benzynowej.

Kreowanie obowiązku organizowania palarni przez każdego pracodawcę, zwłaszcza z powołaniem na rzekome naruszenia praw obywatelskich, czy pracowniczych, jest oczywistym nadużyciem, wynikającym chyba z nieznajomości prawa pracy i istoty stosunku pracy.

Pracownik nawiązując stosunek pracy zobowiązuje się wykonywać pracę na rzecz pracodawcy. Żadne przepisy nie upoważniają pracownika do palenia tytoniu w czasie pracy, ponieważ czas pracy ma być przeznaczony na pracę a nie na realizację nałogów pracowniczych.

Każdy pracownik, zgodnie z art. 134 K.p. ma prawo do 15 minutowej przerwy w pracy wliczanej do czasu pracy. W czasie tej przerwy pracownik jest nieskrępowany i może przeznaczyć ją na zjedzenie posiłku lub na zaspokojenie swego nałogu nikotynowego. W czasie przerwy pracownik może przebywać na terenie zakładu pracy w obiekcie zamkniętym, albo może też wyjść poza ten obiekt i np. zapalić papierosa.

Brak zorganizowania przez pracodawcę palarni nie ogranicza więc pracownika w prawie dowolnego dysponowania przysługującą mu przerwą w pracy, którą może przeznaczyć na palenie papierosów. Nie znaczy to jednak, że brak palarni wpływa w jakiś sposób na ograniczenie praw obywatelskich, czy praw pracowniczych albo stanowi jakąkolwiek dyskryminację.

Pracodawca postępując w sposób poprawny powinien:

Zakazać palenia tytoniu we wszystkich obiektach zamkniętych zakładu pracy, poprzez dokonanie stosowanego oznakowania zakazami palenia tytoniu, do czego uprawnia go i zobowiązuje art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 55, z późn. zm. oraz z 2003 r. Nr 229, poz. 2274), albo
Realizując obowiązek wskazany w pkt 1), dodatkowo zorganizować dla pracowników palarnię odpowiadającą wymaganiom ogólnych przepisów bhp.

Pracodawcy nie wolno natomiast:

Zezwalać na palenie tytoniu w pomieszczeniach zamkniętych zakładu pracy bez względu na ich rodzaj: pokój, korytarz, przedsionek, hol, ubikacja itp.
Zaniechać obowiązku oznakowania danego obiektu zamkniętego zakazami palenia tytoniu.
Wyznaczyć do palenia tytoniu pomieszczenia palarni nie odpowiadającego wymaganiom ogólnych przepisów bhp (co najmniej 4 m2 powierzchni, popielniczki oraz co najmniej 10 krotna wymiana powietrza na godzinę).
Tolerować palenia tytoniu w pomieszczeniach zamkniętych zakładu pracy, z wyjątkiem poprawnie zorganizowanej palarni.
Zaniechać obowiązku zamieszczenia w posiadanym regulaminie pracy (lub w jego braku w stosownym obwieszczeniu dla pracowników) informacji na temat zakazu palenia tytoniu, ewentualnie na temat pomieszczenia palarni.
Zakazać palenia tytoniu na terenie całego zakładu pracy, a więc zarówno w pomieszczeniach zamkniętych, jak i na terenie otwartym, chyba że przemawiają za tym szczególne względy bezpieczeństwa, tak jak to ma miejsce np. na stacji benzynowej.

Państwowa Inspekcja Pracy ma obowiązek kontrolować, czy pracodawca przestrzega opisanych wyżej zasad postępowania. W przypadku braku palarni u danego pracodawcy, inspektor pracy nie ma prawa wydawać w tej sprawie nakazu dotyczącego zorganizowania palarni, ponieważ sprawa zorganizowania palarni nie kwalifikuje się do rozstrzygnięcia w formie decyzji administracyjnej (por. T. Nycz glosa do ww. dwóch wyroków NSA, Orzecznictwo Sądów Polskich z 2003 r. zeszyt 12, poz. 155).

Jeżeli inspektor pracy ustali, że pracodawca zorganizował palarnię, lecz to pomieszczenie nie odpowiada wymaganiom ogólnych przepisów bhp, to w takim przypadku może wydać nakaz zapewnienia zgodności palarni z tymi przepisami. Sposób realizacji takiego nakazu przez pracodawcę może jednak polegać na tym, że zrezygnuje on z palarni, pozostawiając dotychczasowy zakaz palenia tytoniu we wszystkich pomieszczeniach zamkniętych zakładu pracy.

Zarzucanie przez pracowników palących tytoń rzekomego ich dyskryminowania w sytuacji braku palarni u danego pracodawcy, nie znajduje żadnego uzasadnienia prawnego, ponieważ palenie tytoniu nie jest niezbędną potrzebą fizjologiczną każdego człowieka, lecz zgubnym nałogiem, który prywatnie może być realizowany, wobec braku prawnego zakazu i wobec istniejących jedynie pewnych ograniczeń w tym zakresie.

Brak jest natomiast podstaw prawnych wymagania od pracodawcy, aby ten, poprzez tworzenie palarni w zakładzie pracy sprzyjał oczywistemu pogarszaniu się zdrowia pracownika, kiedy wszystkie przepisy bhp zobowiązują go do działalności wręcz przeciwnej.

Odmienne poglądy w tym zakresie głoszone, czy to w formie rozstrzygnięć sądowych w konkretnej sprawie, czy artykułów lub glos, dążą do znalezienia „na siłę” argumentów zmierzających do bezpodstawnego obciążenia pracodawców obowiązkami i tym samym nakładami finansowymi nie tylko sprzecznymi z istotą przepisów bhp, ale pozbawionymi racjonalnego uzasadnienia w poprawnych stosunkach zatrudnieniowych."
Wojciech P.

Wojciech P. Członek Zarządu Nowe
Kolory Sp. z o.o.

Temat: Palarnie papierosów - obowiązek pracodawcy

Witam serdecznie wszystkich zainteresowanych tematem. Odsyłam od razu na stronkę http://www.smokecenter.pl - rozwiązujemy problemy związane z paleniem. Proponujemy rozwiązania dla firm, które nie mają wyznaczonych miejsc dla osób palących.
Joanna Karp

Joanna Karp Junior Product
Manager / blogerka

Temat: Palarnie papierosów - obowiązek pracodawcy

Jak to się ma do nowych przepisów, że dla palaczy musi być osobne pomieszczenie - to nie jest osobnym pomieszczeniem, więc jak się łapie?



Wyślij zaproszenie do