Aneta Ł.

Aneta Ł. Specjalista ds.
controllingu -
ukierunkowana na
rozwój:)

Temat: Palarnia w firmie

Chciałabym się dowiedzieć kiedy musi być utworzona palarnia w firmie.:) jakie musi spełniać warunki pomieszczenie a czego absolutnie nie można robić.

Z góry dzięki.

konto usunięte

Temat: Palarnia w firmie

witam,
pracodawca który zatrudnia osoby palące a nie chce by te osoby paliły na stanowiskach pracy, powinien wyznaczyć ku temu miejsce.
jeżeli jest to jakies pomieszczenie zamknięte oczywiście winno być wentylowane i zabezpieczone przed nieporządanym i ewentualnym zapłonem.
pozdrawiam :D
Krzysztof Bukowski

Krzysztof Bukowski BUKOWSKI doradztwo
organizacyjne

Temat: Palarnia w firmie

Naczelny Sąd Administracyjny orzeczeniem z dn. 04.04.07 (I OSK 892/06) uznał, że zgodnie z obowiązującymi przepisami firmy zatrudniające co najmniej 20 osób muszą wyznaczyć pomieszczenie na palarnię.

Obowiązek ten wynika z rozporządzenia z 26.9.1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst ujedn.: Dz.U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650) oraz dodatkowo z ustawy z 9.11.1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz.U. z 1996 r. Nr 10, poz. 55 z późn. zm.). W szczególności te ostatnie przepisy wprowadzają zakaz palenia na terenie firmy poza odpowiednio wyodrębnionymi i przygotowanymi pomieszczeniami. "Parametry techniczne" palarni określa wspomniane rozporządzenie.

Po stronie pracodawcy powstaje więc konieczność wyznaczenia palarni, jeżeli zatrudnia on co najmniej 20 pracowników. Brzmi to absurdalnie, ale przepis ten dotyczy wszystkich spełniających ten warunek pracodawców, niezależnie od tego, czy zatrudniają oni pracowników palących czy niepalących. Wystarczy więc, że zostanie spełnione kryterium liczby zatrudnionych i firma będzie objęta tym obowiązkiem, nawet w sytuacji gdy żaden z pracowników nie pali. Z przytoczonego orzeczenia NSA wynika jednoznacznie obowiązek pracodawcy przygotowania pomieszczenia na palarnię. To z kolei jest związane z ogromnymi kosztami, bo palarnie muszą spełniać wysokie wymagania techniczne, np. powietrze ma być wymienianie dziesięciokrotnie w ciągu godziny, a na powierzchni minimum 4 mkw. musi znaleźć się odpowiednia liczba popielniczek.M. Krzysztof Bukowski edytował(a) ten post dnia 20.07.07 o godzinie 17:25
Aneta Ł.

Aneta Ł. Specjalista ds.
controllingu -
ukierunkowana na
rozwój:)

Temat: Palarnia w firmie

A co grozi firmie jeśli tego obowiązku nie wypełniła ?
Krzysztof Bukowski

Krzysztof Bukowski BUKOWSKI doradztwo
organizacyjne

Temat: Palarnia w firmie

Świeżutka, jeszcze ciepła wiadomość:

Sejm pracuje nad nowelizacją ustawy z 9.11.1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu (Dz.U. z 1996 r. nr 10, poz. 55 z późn. zm.), w którym m.in. przewiduje sie całkowity zakaz palenia w każdym zakładzie pracy. Niektóre palarnie miałyby być zlikwidowane w ciągu miesiąca od wejścia w życie nowelizacji ustawy.

Z projektu m.in. wynika, że:
* w pomieszczeniach zakładów pracy, a także w obrębie 10 m od siedziby firmy, nie będzie można palić wyrobów tytoniowych,
* pracodawcy, którzy nie dopilnują przestrzegania nowych przepisów, zapłacą kary do wysokości 20 tys. zł,
* pracownikom łamiącym zakaz grozi grzywna w wysokości 100 zł.

Jeśli nowelizacja ustawy wejdzie w życie, zniesiony zostanie obowiązek tworzenia palarni w zakładach pracy przewidziany w odrębnych przepisach. Palarnie już istniejące, utworzone na podstawie tych przepisów, a niespełniające nowych wymogów, będą likwidowane w ciągu miesiąca od dnia wejścia w życie ustawy. Oznacza to, że pracodawcy, którzy zatrudniają minimum 20 osób, nie będą już musieli wydzielić im palarni, i to bez względu na to, czy którykolwiek z pracowników pali papierosy.

Zgodnie z nowymi przepisami pracodawca nie będzie musiał wyłączyć spod zakazu palenia wyodrębnione i odpowiednio przystosowane pomieszczenia w zakładach pracy. Muszą być one jednak wyposażone m.in. w wentylację nawiewno-wywiewną oraz urządzenia filtrujące i oczyszczające powietrze.

Ponadto pracodawca będzie musiał oznaczyć siedzibę firmy i teren wokół niej (10 m) międzynarodowym znakiem zakazującym palenia.

Rzecznik praw obywatelskich, Janusz Kochanowski, uważa, że m.in. wprowadzenie zakazu palenia w odległości mniejszej niż 10 m od siedziby zakładu pracy to wkraczanie państwa w sferę, która nie powinna być regulowana przepisami. Jego zdaniem także kary grzywny do 20 tys. zł dla osób, które wbrew zakazom dopuszczą na podległym im terenie do palenia wyrobów tytoniowych, są nieproporcjonalnie wysokie. Wiele wskazuje na to, że nawet jeśli nowelizacja ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych wejdzie w życie, to trafi ona do Trybunału Konstytucyjnego.

(źródło: sejm.gov.pl, druk sejmowy 1735)M. Krzysztof Bukowski edytował(a) ten post dnia 21.07.07 o godzinie 22:21
Monika Jurko

Monika Jurko e-commerce

Temat: Palarnia w firmie

Witam serdecznie wszystkich zainteresowanych tematem. Odsyłam od razu na stronkę http://smokeout.pl oraz http://palarnie.pl - rozwiązujemy problemy związane z paleniem. Proponujemy rozwiązania nie tylko dla firm, które nie mają wyznaczonych miejsc dla osób palących ale również dla firm, które posiadają już palarnie a mają problemy z dymem tytoniowym.
Zapraszam do kontaktu!

Temat: Palarnia w firmie

Spotkałam się na forum http://bhp.pl z następującą interpretacją:

Poprawna analiza ogólnych przepisów bhp prowadzi więc do wniosku, że palarni może w ogóle nie być, gdyż nie ma w tym zapisie powinności jej organizowania a jedynie zapis o dopuszczalności palenia tytoniu w palarni. W konsekwencji, normodawca daje prawo pracodawcy do uznania czy zorganizuje palarnię, czy też nie, zastrzegając jedynie, że palenie tytoniu dopuszczalne jest tylko w palarni.

Kreowanie obowiązku organizowania palarni przez każdego pracodawcę, zwłaszcza z powołaniem na rzekome naruszenia praw obywatelskich, czy pracowniczych, jest oczywistym nadużyciem, wynikającym chyba z nieznajomości prawa pracy i istoty stosunku pracy.

Pracownik nawiązując stosunek pracy zobowiązuje się wykonywać pracę na rzecz pracodawcy. Żadne przepisy nie upoważniają pracownika do palenia tytoniu w czasie pracy, ponieważ czas pracy ma być przeznaczony na pracę a nie na realizację nałogów pracowniczych.

Co o tym myślicie?

W mojej firmie nie ma palarni i podnoszą się głosy że powinna być. Stąd temat dla mnie gorący.

konto usunięte

Temat: Palarnia w firmie

Jak miałaby wyglądać palarnia np. w zamkniętym laboratorium? Lub przy pracy z żywnością? W pewnych pracach niemożliwe jest, by pracownik puszczał dymka czy wychodził w trakcie na papierosa...

Temat: Palarnia w firmie

Jerzy- rozumeim Twoje podejście.
Jednak interpretacja mówi, że pracodawca ma możliwość, a żadnego zobowiazania. Czyli nawet w firmach o specyfice bez przeciwskazań nie musi takowej palarni założyć.

Aż zadzwoniłam do PIPu. Stoją na stanowisku, że pracodawca ma obowiązek (oczywiście powyżej 20 osób).

konto usunięte

Temat: Palarnia w firmie

Ewa F.:
Spotkałam się na forum http://bhp.pl z następującą interpretacją: (...)

pozwolę sobie przytoczyć fragmenty orzeczenia, którego sygnatura została wcześniej podana:

Podmiot na różnych etapach argumentował, że:
- "układ wentylacyjny budynku nie jest w stanie zapewnić dziesięciokrotnej wymiany powietrza w ciągu godziny, czego wymagają przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy"
- " Przepis ten dopuszcza palenie tytoniu tylko w określonych pomieszczeniach, ale pozostawia pracodawcy prawo wyboru, czy zorganizuje taką palarnię, czy też nie.",
- "sprzyjanie nałogowi palenia tytoniu stanowiłoby praktykę dyskryminacyjną w stosunku do pracowników niepalących, biorąc bowiem pod uwagę fakt, że pracownik palący potrzebuje w czasie pracy kilku przerw, podczas gdy inni pracownicy mają wyłącznie jedną, piętnastominutową przerwę w ciągu dnia, czas pracy poszczególnych pracowników uległby znaczącemu zróżnicowaniu."

Sąd na to stwierdził:

" Z treści powołanych przepisów jednoznacznie wynika, że zapewnienie pracownikom określonych pomieszczeń higienicznosanitarnych, w tym także palarni, jest bezwzględną powinnością pracodawcy. Nie zależy natomiast od uznania pracodawcy, w tym jego przekonań w kwestii palenia tytoniu, czy też sytuacji ekonomiczno-finansowej . Podobne stanowisko w tym zakresie zostało wyrażone w zaskarżonym wyroku. Sądowi I instancji, wbrew zarzutom skargi kasacyjnej, nie można zatem zarzucić błędnej wykładni § 111 ust. 1 i ust. 2 ogólnych warunków bhp.
Natomiast art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych stanowi, że zabrania się palenia wyrobów tytoniowych poza pomieszczeniami wyodrębnionymi i odpowiednio przystosowanymi, między innymi w pomieszczeniach zakładów, poza wyraźnie wyodrębnionymi miejscami. Przepis ten oraz inne przepisy ustawy nie przewidują możliwości wprowadzenia przez pracodawcę bezwzględnego zakazu palenia tytoniu na terenie zakładu pracy. Zakaz ten obowiązuje tylko poza wyodrębnionymi miejscami co oznacza, że dopuszczalne jest palenie tytoniu w wyodrębnionych i przystosowanych pomieszczeniach. Pracodawca obowiązany jest zapewnić wykonanie powyższego zakazu. Nie może ani go uchylić, ani zmienić jego ustawowego zakresu. W konsekwencji podzielić należy pogląd, że na pracodawcy spoczywa powinność wyodrębnienia i przystosowania pomieszczeń przeznaczonych do palenia tytoniu oraz oznaczenia miejsc, w których zakaz palenia obowiązuje, a ponadto miejsc, w których wolno palić. Wynika to z wykładni gramatycznej i celowościowej art. 5 ust. 1 pkt 3 omawianej ustawy. Dokonana przez Sąd I instancji interpretacja tej normy prawnej jest więc prawidłowa."
Krzysztof K.

Krzysztof K. ST. INSPEKTOR BHP

Temat: Palarnia w firmie

Ewo
Sama sobie odpowiedziałaś - dzwoniąć do PIP
A więc pracodawca musi ..... a nie, ze moze ...
Naczelny Sąd Administracyjny orzeczeniem z dn. 04.04.07 (I OSK 892/06) uznał, że zgodnie z obowiązującymi przepisami firmy zatrudniające co najmniej 20 osób muszą wyznaczyć pomieszczenie na palarnię.
Nie ma palenia na dworze, przed budynkami, kiblach, schodach, itpKrzysztof K. edytował(a) ten post dnia 25.09.08 o godzinie 18:10

Temat: Palarnia w firmie

no dobrze
a czy w tej sytuacji dopuszcza się możliwość hmm reglamentowania czasu na papierosa?

Chciałabym bowiem uniknąć sytuacji, keidy niepalący się skarżą (a już zaczynają), że nie mają tylu przerw, więc za każdym razem jak palący będą chodzić na jednego, oni będą na herbatkę (czytaj: spędzać w kuchni 15 minut co godzinę).
Jak uniknąć takiej sytuacji?

konto usunięte

Temat: Palarnia w firmie

ale przecież nigdzie nie jest napisane ze palący ma prawo do dodatkowych przerw na dymka.
On ma mieć miejsce gdzie sobie może zadymić, a zadymia wtedy kiedy ma przerwę w pracy.

konto usunięte

Temat: Palarnia w firmie

Bartek O.:
ale przecież nigdzie nie jest napisane ze palący ma prawo do dodatkowych przerw na dymka.
On ma mieć miejsce gdzie sobie może zadymić, a zadymia wtedy kiedy ma przerwę w pracy.

I ta teoria doskonale sprawdza się na linii produkcyjnej ale gorzej w biurach. W jakimś urzędzie była awantura, bo szefostwo wprowadziło zeszyt dla wychodzących na papierosa...

Poza tym palacz może mieć więcej przerw a lepiej pracować i odwrotnie ;-)

Temat: Palarnia w firmie

Drodzy Państwo, w Polsce trwają dyskusje nad czymś, z czym wiele krajów europejskich uporało sie już wiele lat temu.
Spójrzmy prawdzie w oczy: osoby palące są i będą, niezależnie od wprowadzanych zakazów. Np. w Szwecji, mimo bardzo ostrych przepisów obowiązujących od 20 lat odsetek osób palących spadł jedynie o kilka procent. Podobnie będzie i u nas, nawet jeśli zostaną wprowadzone bardzo ostre przepisy.
Najistotniejsze jest to, aby osoby palące nie załatwiały swojego nałogu kosztem niepalących: mam tu namyśli zarówno bierne palenie, jak i długie przerwy w pracy, podczas których niepalący często muszą wykonywać obowiązki służbowe za swoich kolegów, stojących właśnie gdzieś pod śmietnikiem lub w palarni znajdującej się 3 piętra niżej.
Europa radzi sobie z tym problemem, instalując w pobliżu stanowisk pracy specjalne kabiny - zupełnie otwarte systemy, 100% skuteczne i bezpieczne, estetyczne, a jednocześnie urzekające prostotą: wystarczy gniazdo zasilające. Idealnie sprawdzają się one np. na powierzchniach typu openspeace. Osoby z nałogiem, aby zapalić, wcale nie muszą przerywać pracy. Co więcej, nie przeszkadza to absolutnie stojącym czy siedzącym obok pracownikom nieplącym, gdyż powietrze wydostające się z kabin jest sterylnie czyste, a stojąc obok palącego kolegi absolutnie nie czujemy ani nie wdychamy dymu nikotynowego. Wiem, że brzmi to niewiarygodnie, ale to prawda. Europejskim liderem w tej dziedzinie jest szwedzka firma Smoke Free Systems (http://smokefreesystems.pl). Proponuję zajrzeć także na niemiecką stornę firmy, gdzie jest kilka filmów i reportaży z niezależnych stacji telewizyjnych. Niedowiarkom proponuję bezpośredni "kontakt" z kabiną, gdyż są one już dostępne także w Polsce.
Firma udostępnia kabiny na zasadzie wynajmu, z pełnym serwisem i Wieczystą Gwarancją Użytkowania - pracodawca nie musi więc inwestować na początku żadnych większych pieniędzy, a gdy stwierdzi, że system się w jego firmie nie sprawdza - zawsze może zrezygnować.
Pozdrawiam i życzę nieskazitelnie czystego powietrza oraz przyjaznego klimatu wśród współpracowników!

konto usunięte

Temat: Palarnia w firmie

Jestem bardzo zaskoczony. OBOWIĄZEK tworzenia palarni? Koniec świata... Może jeszce wliczana do czasu pracy przerwa na papierosa dla palących? A ja myślałem że nasze (i europejskie) prawo zmierza w kierunku wyplenienia tego paskudnego nałogu...
Anna Rudnicka - Litwinek

Anna Rudnicka -
Litwinek
projektantka,
kreatorka i
organizatorka

Temat: Palarnia w firmie

Witam
Temat dla mnie akurat aktualny, gdyż w mojej pracy pracownicy wnioskują o utworzenie palarni. Dodam, że pracownicy są żołnierzami zawodowymi obsługującymi samoloty, a w ich miejscach pracy z oczywistych przyczyn jest całkowity zakaz palenia. Naciskają na przełożonych, którym ja poradziłam, aby odmawiali stworzenia palarni. Nie wyobrażam sobie, by wojsko wykosztowało się na dobudowania specjalnego budynku palarni do hangaru lotniczego, lub postawienie wspomnianej kabiny. Najbliższe zabudowania, które są wyłączone z zakazu palenia znajdują się kilkadziesiąt metrów od hangaru, natomiast organizowanie palarni "pod chmurką" narażałoby w inny sposób pracowników na utratę zdrowia. Czy ktoś ma dla mnie jakieś dobre rady?
pozdrawiam

Temat: Palarnia w firmie

Aniu, jeśli problem jest nadal nie rozwiązany, proponowałabym jednak zastanowienie się nad kabinami, które można by było postawić po prostu w tej hali. My te kabiny wynajmujemy, a miesięczny czynsz, z pełną obsługą serwisową, jest naprawdę bardzo przystępny. Chętnie zajmę się bliżej Waszą sprawą, jeśli jest ona nadal aktualna, i przygotuję konkretną ofertę na konkretne modele kabin, dostosowane do konkretnych potrzeb i warunków.

konto usunięte

Temat: Palarnia w firmie

Monika Wieczorek:
Aniu, jeśli problem jest nadal nie rozwiązany, proponowałabym jednak zastanowienie się nad kabinami, które można by było postawić po prostu w tej hali. My te kabiny wynajmujemy, a miesięczny czynsz, z pełną obsługą serwisową, jest naprawdę bardzo przystępny. Chętnie zajmę się bliżej Waszą sprawą, jeśli jest ona nadal aktualna, i przygotuję konkretną ofertę na konkretne modele kabin, dostosowane do konkretnych potrzeb i warunków.

Jasne, nie ma jak wędzarnia postawiona w środku hangaru, gdzie zakaz palenia obowiązuje ze względu na bezpieczeństwo i możliwość unoszenia się oparów paliwa... ratuj się kto może.

A swoją drogą wojsko na większe głupoty wydaje pieniądze i to pomieszczenie do palenia powinno wyznaczyć, nawet nie tyle z powodu zdrowia pracownika (wojsko ma generalnie to w poważaniu), co bezpieczeństwa!
Krzysztof K.

Krzysztof K. ST. INSPEKTOR BHP

Temat: Palarnia w firmie

Macieju
W Polsce jakie obowiazuje prawo pracodawcę (także obcokrajowca), który funkcjonuje w naszym kraju - "Polskie" czy to z "Końca Świata" ?????????????? . Moim zdaniem Polskie.
A prywatnie to mozna mieć nawet taki poglad na sprawę jak TY - tylko ze nie jest to wykładnia prawa.Krzysztof K. edytował(a) ten post dnia 30.04.09 o godzinie 10:09



Wyślij zaproszenie do