Temat: OFE- przekazane składki z ZUS - a właściwie ich brak
Aneta Ł.:
Mam nadzieję, że również na to pytanie znajdę tu odpowiedź.:)
1. W jaki sposób obliczyć należną składkę, którą Zus ma przekazać do OFE?
2. W jaki sposób wyjaśnić brakujące składki i czy jeśli zmieniłam miejsce zamieszkania czy muszę o tym poinformować zarówno Zus jak i OFE?
Z góry dziękuję za pomoc.
Na stronie ZUS:
http://zus.pl/default.asp?p=1&id=1117#1210 można przeczytać mniej więcej w połowie strony co następuje:
"Co powinien zrobić ubezpieczony - członek OFE, jeżeli stwierdzi, że składki nie są przekazywane na jego rachunek w funduszu emerytalnym?
Ubezpieczony - członek OFE powinien:
sprawdzić w swoim funduszu, jakie dane identyfikacyjne (np. Pesel, NIP, imię i nazwisko, data urodzenia) zostały przekazane przez OFE do ZUS,
porównać je ze stanem faktycznym oraz ustalić w funduszu datę pierwszego prawidłowego zgłoszenia do ZUS,
zgłosić się do swojego pracodawcy (płatnika składek) z prośbą o sprawdzenie danych identyfikacyjnych, zarówno płatnika jak i ubezpieczonego, jakie zostały przekazane do ZUS w dokumentach zgłoszeniowych oraz dokumentach rozliczeniowych (deklaracjach i imiennych raportach miesięcznych),
porównać swoje dane identyfikacyjne przekazane przez pracodawcę (płatnika składek) do ZUS w dokumentach zgłoszeniowych i imiennych raportach miesięcznych ze stanem faktycznym,
porównać swoje dane identyfikacyjne przekazane do ZUS przez płatnika składek z danymi przekazanymi przez fundusz emerytalny,
upewnić się, że zarówno płatnik jak i fundusz przekazali do ZUS prawidłowe dane identyfikacyjne, a w razie potrzeby ich zmianę (np. zmiana nazwiska w wyniku zawarcia małżeństwa) lub korektę. Jeżeli dane identyfikacyjne zgłoszone przez płatnika lub przez OFE nie zgadzają się, właściwy podmiot, tj. płatnik składek lub otwarty fundusz emerytalny, powinien dokonać aktualizacji przekazanych do ZUS danych (w przypadku płatnika składek będzie to druk ZUS ZIUA),
ustalić, czy płatnik przekazał za ten okres do ZUS odpowiednie imienne raporty miesięczne, w których wykazał m.in. składkę na ubezpieczenie emerytalne oraz czy dokonał za ten okres wpłaty składek na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych.
Ubezpieczony powinien także sprawdzić, czy w okresie, za który stwierdził brak składki na rachunku w OFE, nie wystąpiła niżej wymieniona sytuacja:
ubezpieczony cały miesiąc przebywał na zwolnieniu lekarskim,
ubezpieczony cały miesiąc przebywał na urlopie bezpłatnym,
w danym miesiącu pracodawca nie wypłacił ubezpieczonemu wynagrodzenia,
w trakcie danego roku zarobki ubezpieczonego przekroczyły kwotę rocznego ograniczenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe,
ubezpieczony został zgłoszony w ZUS tylko do ubezpieczenia zdrowotnego.
Jeżeli dane przekazane do ZUS przez pracodawcę (płatnika składek) i OFE są poprawne i nie wystąpiła żadna z ww. sytuacji, ubezpieczony powinien złożyć wniosek o wskazanie przyczyny nieprzekazywania składek w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS, właściwej ze względu na adres zamieszkania ubezpieczonego.
Wniosek powinien być złożony według załączonego wzoru (nie jest wymagane formalne potwierdzenie przez fundusz emerytalny ani przez płatnika składek danych, zawartych we wniosku).
Wzór do pobrania w formacie MS Word 6.0/95 - wzorpisma.doc (12,0 kB) lub w formacie *.rtf - wzorpisma.rtf (10,0 kB)
UWAGA! wzory pismo do pobrania na stronie zus-owskiej ew. można spróbować z tego linku:
http://zus.pl/files/wzorpisma.doc lub
http://zus.pl/files/wzorpisma.rtf
Jednostka terenowa ZUS ustali przyczynę nieprzekazywania składek do właściwego funduszu emerytalnego oraz określi sposób dalszego postępowania."
Generalnie przedstawiciel OFE powinien dysponować ww. drukami oraz pomóc w takiej weryfikacji :-). Pomóc tzn. wraz z Klientem taki druk wypełnić oraz przesłać go do właściwego oddziału/inspektoratu ZUS.
Bycie w konkretnym OFE nie ma wpływu na szybkość transferu owych 7,3% z ZUS do OFE. Tu zawodzą najczęściej inne czynniki - najczęściej na poziomie pracodawcy (pomyłki w drukach, opóźnienia w przekazywaniu składek do ZUS) lub samego ZUS (poślizgi w transferach).
Za:
http://www.goldenline.pl/forum/otwarte-fundusze-emeryt...