Piotr S.

Piotr S. Kierownik ds.
personalnych / Hr
Manager / Payroll
Project...

Temat: INTERPRETACJA INDYWIDUALNA: Zapłacone za zleceniobiorcę...

Sygnatura
IPPB2/415-593/09-4/MK1

Data
2009.12.15

Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

źródło: http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?p=3&i_smpp_s_dok_nr...


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15.09.2009 r. (data wpływu 23.09.2009 r.) oraz piśmie z dnia 19.11.2009 r. (data nadania 10.11.2009 r. data wpływu 23.09.2009 r.) uzupełniającym braki formalne, na wezwanie Nr IPPB5/423-575/09-2/AS, Nr IPPB2/415-593/09-2/MS z dnia 16.11.2009r. (data nadania 16.11.2009 r., data doręczenia 19.11.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania składek ZUS, które zostały zapłacone za zleceniobiorcę - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.09.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania składek ZUS, które zostały zapłacone za zleceniobiorcę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W miesiącu IX. 2008 roku została przeprowadzona w firmie Wnioskodawcy kontrola poprawności rozliczeń składek ZUS. W wyniku tej kontroli część umów o dzieło za okres od II. 2000 r. do VI. 2008 r. została zakwestionowana i przemianowana na umowy zlecenia. W związku z powyższym stwierdzono zaniżenie składek ZUS u osób, których dotyczą powyższe umowy. Protokół pokontrolny z poprawnie naliczonymi składkami na ubezpieczenia: społeczne, zdrowotne i FP, FGSP został przesłany do Wnioskodawcy w listopadzie 2008 r., natomiast korekty do ZUS zostały sporządzone i przesłane przez Wnioskodawcę na początku 2009 roku. Składki wynikające z powyższych korekt w części, która powinna być finansowana przez pracownika zostały zapłacone jednorazowo przez Wnioskodawcę w kwietniu 2009 roku i nie były potrącone pracownikowi. Natomiast pozostała część, czyli składki finansowane przez pracodawcę zostały objęte układem ratalnym.

W dniu 16 listopada 2009 r. pismem Nr IPPB5/423-575/09-2/AS, Nr IPPB2/415-593/09-2/MS Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez:

* uiszczenie opłaty w wysokości 50 zł.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 19.11.2009 r.

W wyznaczonym terminie przedmiotowe braki zostały uzupełnione (data wpływu 23.11.2009 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy składki zapłacone za zleceniobiorcę i nie potrącone przez Wnioskodawcę stanowią przychód zleceniobiorcy...
2. Czy w przypadku osób już nie pracujących Wnioskodawca powinien wykazać te przychody w informacji PIT-8C jako „inne przychody”...
3. Czy w przypadku osób nadal zatrudnionych w 2009 roku Wnioskodawca powinien wykazać te przychody w informacji PIT-11 jako „inne źródła przychodu”, czy sporządzić również informacje PIT-8C...
4. Czy składki zapłacone za zleceniobiorcę przez Wnioskodawcę nie potrącone z jego wynagrodzenia stanowią koszt uzyskania przychodu firmy w momencie ich zapłacenia...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydana odrębna interpretacja indywidualna.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, które Spółka opłaciła za zleceniobiorcę stanowią jego przychód i powinny być wykazane jako „inne źródła przychodu” w informacji PIT-8C za rok 2009 (art. 20 ust. 1 Ustawy o PDOF).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - w brzmieniu obowiązującym w 2009 r., opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis art. 13 pkt 8 ww. ustawy stanowi, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

W przedmiotowym przypadku w wyniku kontroli ZUS część umów o dzieło za okres od lutego 2000 r. do czerwca 2008 r. została zakwestionowana i przemianowana na umowy zlecenia, w wyniku czego nastąpiło zaniżenie składek ZUS u osób, których dotyczą powyższe umowy. Korekty do ZUS zostały sporządzone i przesłane przez Wnioskodawcę na początku 2009 roku. Składki wynikające z powyższych korekt w części, która powinna być finansowana przez pracownika zostały zapłacone jednorazowo przez Wnioskodawcę w kwietniu 2009 roku i nie były potrącone pracownikowi. Natomiast pozostała część, czyli składki finansowane przez pracodawcę zostały objęte układem ratalnym.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w ww. art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Dlatego też zapłacone przez Wnioskodawcę w 2009 r. za podatnika (zleceniobiorcę) składki, w części, która powinna być finansowana przez zleceniobiorcę stanowią przychód zleceniobiorcy (jeśli nie będą egzekwowane na drodze cywilnoprawnej), bowiem otrzymał on nieodpłatne świadczenie od zleceniodawcy (zleceniodawca zapłacił za niego składki, które powinny być finansowane ze środków zleceniobiorcy).

Zapłacone składki stanowią dla zleceniobiorcy przysporzenie majątkowe mające swoje źródło w umowie zlecenia, wobec czego przysporzenie to będzie stanowiło przychód z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie jak twierdzi Wnioskodawca z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ww. ustawy.

Datą powstania przychodu z powyższego tytułu będzie data ich wpłaty przez Wnioskodawcę jako płatnika na konto Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, czyli data wykonania zobowiązania za zleceniobiorcę. Zatem Wnioskodawca jako płatnik obowiązany jest do wystawienia i wykazania tych przychodów w informacji o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek w PIT-11 za 2009 r. zarówno w sytuacji byłych jak i obecnych zleceniobiorców.

Zgodnie bowiem z art. 42 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru,

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Monika C.

Monika C. Główna Księgowa

Temat: INTERPRETACJA INDYWIDUALNA: Zapłacone za zleceniobiorcę...

A co ma zrobić zleceniobiorca, który otrzymał już taki PIT-8C?

1. Z jednej strony jest to przychód brany pod uwagę w rozliczeniu rocznym PIT-37 do ustalenia dochodu z drugiej strony zg. z art.26 PIT dochód pomnijesza o składki na ub. społeczne potrącone w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, a podatek obliczony obniza sie o skladki na ub. zdrowotne. Przy takim rozumowaniu nie placimy podatku

Warunek musimy znac wysokosc skladek ale skad US ma znac te skladki

2. albo w rozliczeniu wykazujemy przychod i placimy podatek

ktory sposob jest zgodny z prawem?



Wyślij zaproszenie do