Piotr S.

Piotr S. Kierownik ds.
personalnych / Hr
Manager / Payroll
Project...

Temat: Delegowanie do pracy za granicę

Mam pytanie...
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce której jedynym udziałowcem jest spółka z Francji zajmuje się świadczeniem usług transportu cięzarowego. Zatrudnieni przez nią kierowcy - polacy wyjeżdzają do francji na której terytorium śwaidczą usługi. Wszystkie sprawy organizacyjne ich pracy mają miejsce we Francji. Tam odbierają towar i przewożą go dalej. Tam otrzymują polecenia służbowe. Wspomniana spółka nie praktycznie nie swiadczy podobnych ani tez innych usług w Polsce - oprócz sytacji specyficznych.
Jak uważacie. Możemy tu mówić o delegowaniu? Jeśli tak to dlaczego. Jeśli nie to również dlaczego. Chodzi mi przede wszystkim o podstawę prawną odpowiedniego zakwalifikowania ich pracy.

konto usunięte

Temat: Delegowanie do pracy za granicę

Sprawdź jakie miejsce wykonywania pracy mają w umowach o pracę. Jeżeli oni jeżdżą poza miejsce wskazane w umowie o pracę to dopiero możemy mówić o jakimkolwiek delegowaniu pracowników.
Piotr S.

Piotr S. Kierownik ds.
personalnych / Hr
Manager / Payroll
Project...

Temat: Delegowanie do pracy za granicę

No miejsce pracy to Francja. Zatrudnieni są przez polską firmę.

konto usunięte

Temat: Delegowanie do pracy za granicę

Moim zdaniem,aby bylo to oddelegowanie to:
1.Francuska spólka powinna miec umowę z polską spółką na wykonanie usługi - usług.
2.Do wykonania tej usługi polska spólka moze oddelegowac pracowników do Francji
3.Wynagrodzenia musi wypłacac polska spólka
4.Pracownicy polskiej spolki musza zachowac podległosc słuzbową polskiemu pracodawcy
5.Aby zachować prawo do polskiego ZUS - E-101 na rok z mozliwoscia przedłuzenia do 2 lat. ( w tej sytuacji co opisujesz watpie czy ZUS wyda takowe)
6.Podatek od wynagrodzen - do zweryfikowania z umową o unikaniu podwojnego opodatkowania z Francją
Piotr S.

Piotr S. Kierownik ds.
personalnych / Hr
Manager / Payroll
Project...

Temat: Delegowanie do pracy za granicę

1. Wiadomo polska spółka ma umowy ze swoimi francuskimi kontrahentami ale niekoniecznie ze swoimi udziałowcami. Zwykłe kontrakty na świadczenie usług przewozowych.
2. Pracownicy są zatrudniani przez Polską spółkę, Polska spółka wypłaca im wynagrodzenia, Polscy przełożeni wydają im polecenia (choć wiadomo, że "współpracują" Ci kierowcy na codzień z Francuzami).
3. Wynagrodzenia są naliczane w Polsce.
4. Polski pracodawca zapewnia im mieszkanie we Francji.
5. W rachubę wchodzą jeszcze inne specyficzne kwestie no bo to kierowcy i ich czas pracy i odpoczynek to sprawa skomplikowana.

Co do podatków składek i E-101 mam wątpliwości.

No bo jak delegujesz murarza to zapewniasz mu transport np. do Berlina i on tam pracuje i mieszka. W Polsce dostaje jedynie wynagrodzenie bo w końcu zatrudnia go Polski pracodawca.
A jak założmy, że delegujesz kierowcę to on jedzie Tirem z Polskiej bazy do Francji i tam jeździ. Czyli wyjeżdzając np. z Poznania on już jest w pracy....
Czym różni się opisana przeze mnie sytacja od takiej gdzie polski kierowca z polskiej firmy jedzie do francji po towar i poźniej jedzie do Belgi a później do Holandii itd. Kwestia przypadku, że opisywani przez mnie kierowcy jeżdzą tylko we Francji.

Jakie przepisy mogą to regulować?

No a co ze sławetną sprawą uzysjiwania znacznej części przychodów w Polsce?
Małgorzata K.

Małgorzata K. wiceprezes, Tabor
Dębica Sp. z o.o.

Temat: Delegowanie do pracy za granicę

Pani Anna wspomniała o umowie o pracę. W tym przypadku jest ona kluczowym dokumentem, abyśmy mogli zinterpretowac tę sytuację. Piszesz w postach powyżej, że miejscem wykonywania pracy jest Francja, a zaraz niżej, że kierowca jest już w pracy wyjeżdżając z Poznania... Czyli pracuje i w Polsce i we Francji.

Według tego, co opisałeś powyżej raczej na oddelegowanie to nie wygląda.

Jest jescze inna możliwość. Pracownicy Ci mogą wyjeżdżać w podróż służbową. Żadne przepisy nie określają długości jej trwania. Wykonywanie zadania służbowego odbywa się na polecenie pracodawcy. W takim przypadku pracodawca i pracownik nie zawierają żadnych dodatkowych porozumień , czy umów. W poleceniu pracodawcy powinno być zawarte: miejsce {państwo} docelowe, termin oraz środek transportu. Pracownik ma z tytułu podróży sł. prawo do pewnych określonych świadczeń.
Małgorzata K.

Małgorzata K. wiceprezes, Tabor
Dębica Sp. z o.o.

Temat: Delegowanie do pracy za granicę


No a co ze sławetną sprawą uzysjiwania znacznej części przychodów w Polsce?

ZUS wymaga, by firma wykazała, że obroty krajowe wynoszą minimum 25% obrotów globalnych firmy. Jeśli obroty te nie wynoszą 25% stwierdzany jest brak spełnienia przesłanki działalności godnej odnotowania i w konsekwencji następuje odmowa poświadczenia druków E 101.

poniżej reszta warto przeczytać :)
http://www.ipp.org.pl/druk.php?id=18
Piotr S.

Piotr S. Kierownik ds.
personalnych / Hr
Manager / Payroll
Project...

Temat: Delegowanie do pracy za granicę

Małgorzata K.:
Pani Anna wspomniała o umowie o pracę. W tym przypadku jest ona kluczowym dokumentem, abyśmy mogli zinterpretowac tę sytuację. Piszesz w postach powyżej, że miejscem wykonywania pracy jest Francja, a zaraz niżej, że kierowca jest już w pracy wyjeżdżając z Poznania... Czyli pracuje i w Polsce i we Francji.

Według tego, co opisałeś powyżej raczej na oddelegowanie to nie wygląda.

Jest jescze inna możliwość. Pracownicy Ci mogą wyjeżdżać w podróż służbową. Żadne przepisy nie określają długości jej trwania. Wykonywanie zadania służbowego odbywa się na polecenie pracodawcy. W takim przypadku pracodawca i pracownik nie zawierają żadnych dodatkowych porozumień , czy umów. W poleceniu pracodawcy powinno być zawarte: miejsce {państwo} docelowe, termin oraz środek transportu. Pracownik ma z tytułu podróży sł. prawo do pewnych określonych świadczeń.


No bo wychodząc z domu i wsiadając w Poznaniu do TIRA on już jest w pracy. Przecież nie prowdzi tego samochodu dla przyjemności. Chodziło mi o wykazanie róznicy między kierowcą TIRA a np. murażem na budowie w Niemczech...
Piotr S.

Piotr S. Kierownik ds.
personalnych / Hr
Manager / Payroll
Project...

Temat: Delegowanie do pracy za granicę

Małgorzata K.:

No a co ze sławetną sprawą uzysjiwania znacznej części przychodów w Polsce?

ZUS wymaga, by firma wykazała, że obroty krajowe wynoszą minimum 25% obrotów globalnych firmy. Jeśli obroty te nie wynoszą 25% stwierdzany jest brak spełnienia przesłanki działalności godnej odnotowania i w konsekwencji następuje odmowa poświadczenia druków E 101.

poniżej reszta warto przeczytać :)
http://www.ipp.org.pl/druk.php?id=18


Wiem, że wymaga. Tylko skąd to wynika....
Ja niestey miałem przyjemność stosowania tego kryterium w swych codziennych działaniach jako inspektor kontroli ZUS... Jak wspomniałem przyjemnośc była ale wątpliwa :)

konto usunięte

Temat: Delegowanie do pracy za granicę

Czy dopuszczone zostanie wykonywanie przewozów między krajami UE, tzw. duży kabotaż i tzw. mały kabotaż; jeśli nie, to jak długi będzie okres przejściowy i z jakimi krajami będzie on obowiązywał?

Przewóz kabotażowy jest to przewóz wykonywany pojazdem samochodowym zarejestrowanym za granicą lub przez przedsiębiorcę zagranicznego między dwoma miejscami położonymi na terytorium danego państwa.
Po wejściu Polski do Unii Europejskiej, przez trzy lata (z ewentualnością przedłużenia tego okresu o dalsze 2 lata), obowiązywać będzie zakaz wykonywania przewozów kabotażowych rzeczy na terytorium obecnych i nowo przyjętych państw UE. Zakaz ten dotyczy zarówno transportu rzeczy wykonywanego zarobkowo, jak i na potrzeby własne.
Na zasadzie wzajemności, przewoźnicy z UE również nie będą mogli wykonywać przewozów kabotażowych na terytorium Polski. Dopuszczone będą natomiast przewozy kabotażowe w transporcie pasażerskim.

http://botm.gov.pl
Małgorzata K.

Małgorzata K. wiceprezes, Tabor
Dębica Sp. z o.o.

Temat: Delegowanie do pracy za granicę



No bo wychodząc z domu i wsiadając w Poznaniu do TIRA on już jest w pracy. Przecież nie prowdzi tego samochodu dla przyjemności. Chodziło mi o wykazanie róznicy między kierowcą TIRA a np. murażem na budowie w Niemczech...

Różnica jest i to zasadnicza :) przynajmniej dla mnie. Postaram się w miarę jasno ją opisać, chociaż nie jestem pewna, czy mi się uda, bo to dość skomplikowane.

1) Praca kierowcy TIR'a
Polega na transporcie towarów z punktu A do punktu B. W tym przypadku punkt A - Polska, punkt B - Francja. Według mnie taki pracownik powinien mieć zwyczajną umowę o pracę , jaką mają kierowcy w firmach transportowych. Pisałeś , że firma jest Polska ( wiec dla mnie bez znaczenia jest fakt, że udziałowcem sa Francuzi). Taki kierowca w umowie powinien mieć wpisane miejsce wykonywania pracy - np. obszar Europy ( nie wiem, czy tak się pisze ), ale jest jasno określone geograficznie miejsce wykonywania pracy.

Wspomniałam wcześniej o podróży służbowej. zaciekawił mnie Twój wątek, więc po głębszej analizie, musze wpisać małe sprostowanie.
W odniesieniu do kierowców art 775 k.p. nie bedzie miał zasosowania. Charakterystyczny dla tych pracowników ruchowo-przestrzenny aspekt pracy istotnie sugeruje, że są oni stale w podróży służbowej, jednakże ich sytuacja prawna i faktyczna jest zasadniczo odmienna od tej, w jakiej znajdują się pracownicy, którym doraźnie powierzono wykonywanie zadań roboczych poza stałym miejscem pracy. Stałym miejscem pracy np. kierowcy pojazdu samochodowego nie może być miejscowość będąca siedzibą przedsiębiorstwa samochodowego lub baza transportu, gdyż wyznaczone jest ono pośrednio przez granice działalności gospodarczej lub usługowej przedsiębiorstwa, np. w granicach administracyjnych województwa, miasta itd. W pojęciu "typowej" podróży służbowej nie mieści się stałe pokonywanie przestrzeni w związku z wykonywaniem pracowniczych czynności prowadzenia (konwojowania) różnych środków w komunikacji, choćby pracownik miał równocześnie prawo do świadczeń wyrównawczych z tytułu podróży służbowej (orz. SN z 8.4.1998 r., I PKN 24/98, OSNAPiUS 1998, Nr 7, poz. 239).

2) Murarz zatrudniony w polskiej firmie, pracujący na budowie w Niemczech - oddelegowany do pracy za granicę, poza stałe miejsce wykonywania pracy, które ma w umowie. W zależności od ustaleń kontraktu pomiędzy firmą zatrudniającą - jego polskim pracodawcą, a niemieckim kontrahentem, może podlegać ustawodawstwu polkiemu bądź niemieckiemu ( E 101 lub E 106 ). Wg mnie klasyczne oddelegowanie pracownika do wykonania usług.
Małgorzata K.

Małgorzata K. wiceprezes, Tabor
Dębica Sp. z o.o.

Temat: Delegowanie do pracy za granicę


Wiem, że wymaga. Tylko skąd to wynika....
Ja niestey miałem przyjemność stosowania tego kryterium w swych codziennych działaniach jako inspektor kontroli ZUS... Jak wspomniałem przyjemnośc była ale wątpliwa :)

Wynika z przepisów, które ZUS sam sobie ustala, ale nie za bardzo precyzuje :) Jak to nasz ZUS.

Konkretniej mówiąc, ZUS opiera owe żądanie 25% na poradniku dotyczącym oddelegowania, wydanym przez Komisję Administracyjną ds. Zabezpieczenia Społecznego Pracowników Migrujących

http://ec.europa.eu/employment_social/social_security_...

Niestety wygląda na to, ze owe idiotyczne wytyczne nadal będą obowiązywały, gdyż Komisja Petycji Europarlamentu odrzuciła skargę Izby Pracodawców Polskich. Uznali, że ZUS nie łamie prawa :(

Według mnie powyższy przewodnik nie jest żadnym aktem prawa stanowionego, więc dlaczego ZUS się na niego powołuje...?Małgorzata Kliś edytował(a) ten post dnia 04.08.07 o godzinie 22:51



Wyślij zaproszenie do