konto usunięte

Temat: Pytanie - zarejestrowana firma a nazwa handlowa ?

Witajcie,

mam pytanie czy z prawngeo punktu widzenia poprawne jest to iż
nazwa handlowa firmy jest "XYZ" a na umowach widnieje nazwa "ABCD" ?

Dotychczas wydawało mi się oczywiste iż odpowiedź brzmi tak, lecz dziś prowadziłam bzdurna godzinna rozmowę z klientem który twierdzi że jest to nie zgodne z prawem - powoływałam się na przykłady dużych marek typu plus czy orange nie pomogło ;/

Może jest jakaś ustawa artykuły na które mogę się powołać by mieć argument.

Z góry dziękuje za pomoc.
Paweł Judek

Paweł Judek Partner, Działyński
i Judek Spółka
Partnerska Radców
Praw...

Temat: Pytanie - zarejestrowana firma a nazwa handlowa ?

Rozumiem, ze chodzi o nazwę przedsiębiorstwa typu Biedronka czy Plus GSM? Nazwa przedsiębiorstwa nie musi być tożsama z nazwą przedsiębiorcy przy czym nazwa przedsiębiorstwa ma tak naprawdę znaczenie w bardzo ograniczonym zakresie. W umowach natomiast bezwzględnie powinna widnieć nazwa przedsiębiorcy.

konto usunięte

Temat: Pytanie - zarejestrowana firma a nazwa handlowa ?

Chodzi o to mniejsza firmę która zatrudnia ok 15 pracowników.
Problem Klient ma tym, że przykłąd najjaśniejsz ukazujący problem

mamy telefon w sieci Plus GSm i tak jest we wszytskich komunikatach marketingowych lecz umowę podpisujemy z Polkomtelem TAK ?

Klient uważa ze nasza firma posługująca się nazwą handlową na spotkaniu i w ofercie a później używaniem innej nazwy na umowie postępujemy niezgodnie z prawem. Czy tak jest faktycznie ?
Błażej Sarzalski

Błażej Sarzalski radca prawny, bloger
prawniczy

Temat: Pytanie - zarejestrowana firma a nazwa handlowa ?

Zależy co jest napisane w tych ofertach. Jeżeli oferta nie precyzuje od kogo pochodzi to istnieją trudności ze wskazaniem podmiotu związanego jej treścią.

Należy pamiętać, że w pismach i zamówieniach firma powinna powoływać się na swoje dane rejestrowe (ew. ewidencyjne) i podawać co najmniej numer NIP. Nie wyklucza to promowania w tych pismach także marki przedsiębiorstwa.
Paweł Budrewicz

Paweł Budrewicz wizja + działanie

Temat: Pytanie - zarejestrowana firma a nazwa handlowa ?

Błażej Sarzalski:
Należy pamiętać, że w pismach i zamówieniach firma powinna powoływać się na swoje dane rejestrowe (ew. ewidencyjne) i podawać co najmniej numer NIP. Nie wyklucza to promowania w tych pismach także marki przedsiębiorstwa.
Wydaje mi się, że pytanie tytułowe to klasyczna pomyłka na styku prawa i marketingu.
Z punktu widzenia handlowo-marketingowego i wizerunkowego liczy się wyłącznie marka: Plus, Orange, Bobo Frut, Lays, Jacobs itd., bo to jest to, co rozpoznają (albo i nie) klienci. Marka to wiara klienta, że komunikacja marki jest prawdziwa (czyli że produkt spełnia obietnice). Z prawno-ekonomicznego punktu widzenia liczy się przede wszystkim firma (spółka), która prowadzi markę. Bo to nie marka podpisuje umowy, ale spółka. I to spółka osiąga wynik (choć oczywiście wewnątrz wszystko dzieli się na kategorie i produkty, bo przecież trzeba wiedzieć, która marka ciągnie biznes).

Proponuję taki eksperyment - proszę się udać do pierwszego lepszego supermarketu i poczytać to, co jest napisane drobnym drukiem na opakowaniach. Wówczas okaże się, że mamy 30 marek batoników i tylko 4 producentów. I to jest ta różnica, której dotyczyło pytanie.
Krzysztof W.

Krzysztof W. profesjonalne cięcie
kosztów - zarabiamy
dla Ciebie

Temat: Pytanie - zarejestrowana firma a nazwa handlowa ?

Paweł Budrewicz:
I to jest ta różnica, której dotyczyło pytanie.

Pytanie mogło dotyczyć jeszcze jednej rzeczy, mianowicie firmy prywatnej (również spółki jawnej itp.). Marta podała wyłącznie wielkość firmy, a nie formę prawną działania. Jeśli chodzi o spółki z o.o., wszystko już powiedziano, akcyjne zatrudniające raptem 15 osób zdarzają się rzadko (choć przypadkiem akurat znam taką).

Więc jak to będzie wyglądać w firmie prywatnej ? Czy Jaś Fasola może założyć firmę JASIEX Jaś Fasola, a w wystąpieniach, na targach itp. posługiwać się samą nazwą JASIEX ? Oczywiście wiadomo, że firmę stanowi imię i nazwisko i nie mam wątpliwości, co w takim przypadku "powinno się znaleźć na opakowaniu" : problem jednak może dotyczyć zasadności posługiwania się wyłącznie nazwą JASIEX, a nawet wprowadzenia w błąd poprzez podawanie niepełnej informacji.
Paweł Budrewicz

Paweł Budrewicz wizja + działanie

Temat: Pytanie - zarejestrowana firma a nazwa handlowa ?

Krzysztof W.:
Paweł Budrewicz:
I to jest ta różnica, której dotyczyło pytanie.

Pytanie mogło dotyczyć jeszcze jednej rzeczy, mianowicie firmy prywatnej (również spółki jawnej itp.). Marta podała wyłącznie wielkość firmy, a nie formę prawną działania.
A jakie to ma znaczenie - wielkość firmy a marka produktu? I wreszcie - co to znaczy "firma prywatna"? Nie odniosłem wrażenia, abyśmy porównywali firmy prywatne i państwowe w kontekście "marka a nazwa", więc nie wiem skąd to zastrzeżenie.
Jeśli chodzi o spółki z o.o., wszystko już powiedziano, akcyjne zatrudniające raptem 15 osób zdarzają się rzadko (choć przypadkiem akurat znam taką).
Fajnie, ale co z tego?
Więc jak to będzie wyglądać w firmie prywatnej ? Czy Jaś Fasola może założyć firmę JASIEX Jaś Fasola, a w wystąpieniach, na targach itp. posługiwać się samą nazwą JASIEX ? Oczywiście wiadomo, że firmę stanowi imię i nazwisko i nie mam wątpliwości, co w takim przypadku "powinno się znaleźć na opakowaniu" : problem jednak może dotyczyć zasadności posługiwania się wyłącznie nazwą JASIEX, a nawet wprowadzenia w błąd poprzez podawanie niepełnej informacji.
Firma jednoosobowej działalności gospodarczej to imię i nazwisko z ewentualnym oznaczeniem dodatkowym. W podanym powyżej przykładzie NIE ISTNIEJE firma "Jasiex", ale wyłącznie "Jasiex Jaś Fasola". I to jest oficjalne oznaczenie, które powinno pojawiać się na umowach, w pismach urzędowych itd. Niemniej, ów Jaś Fasola może stworzyć markę (brand) o nazwie Jasiex albo Fasolex albo Coś-Tam-Innegox dla oznaczania i pozycjonowania produktów itd.

Podsumowując - np. firma P4 sp. z o.o. ma markę Play. Na umowie pojawia się P4 sp. z o.o., a w reklamie Play. Marka nie jest pojęciem czysto prawnym, ale prawno-biznesowo-marketingowym. Marka istnieje jako zbiór: know-how, pozycji rynkowej, znaków towarowych i utworów, strategii rynkowej, gamy produktów itp. itd. Temat-rzeka.
Krzysztof W.

Krzysztof W. profesjonalne cięcie
kosztów - zarabiamy
dla Ciebie

Temat: Pytanie - zarejestrowana firma a nazwa handlowa ?

Paweł Budrewicz:
Krzysztof W.:

Pytanie mogło dotyczyć jeszcze jednej rzeczy, mianowicie firmy prywatnej (również spółki jawnej itp.). Marta podała wyłącznie wielkość firmy, a nie formę prawną działania.
A jakie to ma znaczenie - wielkość firmy a marka produktu?
Jak w cytacie : nie odnoszę wielkości firmy do marki produktu, tylko formę prawną działania do marki produktu.
Niemniej, ów Jaś Fasola może stworzyć markę (brand) o nazwie Jasiex albo Fasolex albo Coś-Tam-Innegox dla oznaczania i pozycjonowania produktów itd.
I tu właśnie mam wątpliwość, czy aby na pewno może to zrobić. Oczywiście jeśli chodziłoby o samo oznaczanie produktów, jak najbardziej. Natomiast jeśli chciałby uznać, że, tak jak
firma P4 sp. z o.o. ma markę Play
może występować na targach lub otworzyć sieć sprzedaży oznaczoną wyłącznie nazwą marki i - wracając do przykładu podanego przez Martę na początku - dziwić się, że klienci uznają się za wprowadzonych w błąd, to przyznałbym rację klientom. Według mnie klient ma prawo oczekiwać rzetelnej informacji odnośnie firmy, z którą decyduje się na współpracę. I jeśli np. otrzymane materiały reklamowe lub informacja na stronie www nie zawiera pełnej nazwy firmy, w tym przypadku z imieniem i nazwiskiem, ma prawo uznać taką sytuację za nieprawidłową.
Paweł Budrewicz

Paweł Budrewicz wizja + działanie

Temat: Pytanie - zarejestrowana firma a nazwa handlowa ?

Krzysztof W.:

Jak w cytacie : nie odnoszę wielkości firmy do marki produktu, tylko formę prawną działania do marki produktu.
To tak samo bez znaczenia. Firma to oznaczenie przedsiębiorcy, marka - oznaczenie produktu. Jeden przedsiębiorca może mieć w portfelu kilka marek, np. Nestle Polska S.A. ma m.in. marki: NAN, Bobo-Frut, Nestle, Lion, Nescafe itd. Jedna z marek nazywa się tak samo jako przedsiębiorca. Fakt, czy przedsiębiorca działa jako spółka z o.o., sp.kom. czy jednoosobowa działalność, nie ma znaczenia. Jeśli słyszałeś kiedyś o panu Wedlu (obecnie marka należąca chyba do Cadbury's, kiedyś do Pepsi), to wiesz w czym rzecz. Pan Wedel stworzył firmę - z czasem nazwisko stało się marką. Potem przedsiębiorstwo wraz z know-how, marką, znakami towarowymi itd. przejęło państwo, a w latach 90-tych upadające przedsiębiorstwo państwowe wraz m.in. z marką kupiła spółka Pepsi Co. I tak dalej.
Niemniej, ów Jaś Fasola może stworzyć markę (brand) o nazwie Jasiex albo Fasolex albo Coś-Tam-Innegox dla oznaczania i pozycjonowania produktów itd.
I tu właśnie mam wątpliwość, czy aby na pewno może to zrobić.
A czemu nie mógłby???
Oczywiście jeśli chodziłoby o samo oznaczanie produktów, jak najbardziej.
A jaki inny cel zastosowania widziałbyś dla marki?
Natomiast jeśli chciałby uznać, że, tak jak
firma P4 sp. z o.o. ma markę Play
może występować na targach lub otworzyć sieć sprzedaży oznaczoną wyłącznie nazwą marki i - wracając do przykładu podanego przez Martę na początku - dziwić się, że klienci uznają się za wprowadzonych w błąd, to przyznałbym rację klientom.
Zupełnie niesłusznie. Widzisz na ulicy Chevroleta i Opla i zastanawiasz się, który jest lepszy. Czegoś byś nie wybrał, i tak dajesz zarobić właścicielowi tych marek - General Motors. I nic nikomu nie zabrania oznaczać salonów sprzedaży olbrzymim logo i nazwą Opla lub Chevroleta, a małym druczkiem na folderze reklamowym dopisywać, że wszystkie te trademarks należą do GM. Fakt, że informację co do przedsiębiorcy powinno się podawać.
Według mnie klient ma prawo oczekiwać rzetelnej informacji odnośnie firmy, z którą decyduje się na współpracę. I jeśli np. otrzymane materiały reklamowe lub informacja na stronie www nie zawiera pełnej nazwy firmy, w tym przypadku z imieniem i nazwiskiem, ma prawo uznać taką sytuację za nieprawidłową.
Tak, na umowie wpisujesz nazwę firmy (np. Jan Kowalski Szybkie Samochody), bo z firmą zawierasz umowę, której przedmiotem może być np. dystrybucja jej produktu - samochodu marki Tygrys.

PS. Marka to jednak coś więcej niż oznaczenie produktu, bo marka - jak uczą podstawowe zasady marketingu - to świadomość klienta, obietnica pewnej jakości, skojarzenia, wiara w to, że użycie produktu w określony sposób wpłynie na konsumenta itd. Przykład - mówisz "Mercedes", a czujesz zapach skóry, słyszysz delikatny pomruk silnika i widzisz smutne oczy właściciela warsztatu, który wie, że przez najbliższe 15 lat nie dasz mu zarobić. To jest właśnie marka.
Krzysztof W.

Krzysztof W. profesjonalne cięcie
kosztów - zarabiamy
dla Ciebie

Temat: Pytanie - zarejestrowana firma a nazwa handlowa ?

Paweł Budrewicz:

Firma to oznaczenie przedsiębiorcy, marka - oznaczenie produktu. Jeden przedsiębiorca może mieć w portfelu kilka marek
Jeszcze raz (ostatni): nie kwestionuję niczego, co twierdzisz, ale sorry - to są truizmy. Odnieś się do konkretnego przykładu :
Natomiast jeśli chciałby uznać, że, tak jak
firma P4 sp. z o.o. ma markę Play
może występować na targach lub otworzyć sieć sprzedaży oznaczoną wyłącznie nazwą marki i - wracając do przykładu podanego przez Martę na początku - dziwić się, że klienci uznają się za wprowadzonych w błąd, to przyznałbym rację klientom.
Zupełnie niesłusznie.
Czyli uważasz, że gdyby prezentowany lub reklamowany był (podkreślam już raz wcześniej wytłuszczone słowo) wyłącznie Fasolex, bez podawania pełnej nazwy firmy z nazwiskiem, klient nie miałby prawa rezygnacji z zakupu i manifestowania niezadowolenia z faktu, że w rzeczywistości firmą jest występujący na umowie Jaś Fasola ? Daj jasną odpowiedź, nie odwołując się do kaszek lub samochodów.
Paweł Budrewicz

Paweł Budrewicz wizja + działanie

Temat: Pytanie - zarejestrowana firma a nazwa handlowa ?

Krzysztof W.:
Paweł Budrewicz:

Firma to oznaczenie przedsiębiorcy, marka - oznaczenie produktu. Jeden przedsiębiorca może mieć w portfelu kilka marek
Jeszcze raz (ostatni): nie kwestionuję niczego, co twierdzisz, ale sorry - to są truizmy. Odnieś się do konkretnego przykładu:
Tak, to są truizmy - cieszę się, że po trzecim tłumaczeniu z mojej strony wreszcie jesteśmy co do tego zgodni. A już zaczynałem tracić nadzieję.
Gdybyś chciał jeszcze kiedyś posnuć dywagacje nt. marka a forma prawna przedsiębiorcy, to nie krępuj się. Ale znajdź sobie kogo innego do takiej dyskusji.
Natomiast jeśli chciałby uznać, że, tak jak
firma P4 sp. z o.o. ma markę Play
może występować na targach lub otworzyć sieć sprzedaży oznaczoną wyłącznie nazwą marki i - wracając do przykładu podanego przez Martę na początku - dziwić się, że klienci uznają się za wprowadzonych w błąd, to przyznałbym rację klientom.
Zupełnie niesłusznie.
Czyli uważasz, że gdyby prezentowany lub reklamowany był (podkreślam już raz wcześniej wytłuszczone słowo) wyłącznie Fasolex, bez podawania pełnej nazwy firmy z nazwiskiem, klient nie miałby prawa rezygnacji z zakupu i manifestowania niezadowolenia z faktu, że w rzeczywistości firmą jest występujący na umowie Jaś Fasola ?
1) Nie ma prawa rezygnacji z zakupu. Mylisz podstawy odstąpienia od umowy z ewentualną odpowiedzialnością administracyjną za brak albo błędne oznaczenie przedsiębiorcy.
2) Zawsze można manifestować niezadowolenie z czegokolwiek.
Daj jasną odpowiedź, nie odwołując się do kaszek lub samochodów.
Ale dzięki tym przykładom zrozumiałeś już, czym jest marka, a czym firma?
Krzysztof W.

Krzysztof W. profesjonalne cięcie
kosztów - zarabiamy
dla Ciebie

Temat: Pytanie - zarejestrowana firma a nazwa handlowa ?

Paweł Budrewicz:

Tak, to są truizmy - cieszę się, że po trzecim tłumaczeniu z mojej strony wreszcie jesteśmy co do tego zgodni.
i
Ale dzięki tym przykładom zrozumiałeś już, czym jest marka, a czym firma?
(podkreślenia moje)
Cieszę się z faktu, że niechcący sprawiłem przyjemność komuś, kto uważa, że wszystkie prawdy głoszone przez niego, niezależnie od wcześniejszej wiedzy drugiej strony, mają charakter objawień :) Mam przy tym nadzieję, że wyczerpałem już ich limit... Więc chętnie się zastosuję do
znajdź sobie kogo innego do takiej dyskusji
I może ktoś inny - najlepiej autorka wątku - wyjaśni, czy czasem nie o to jej chodziło, że ktoś posługiwał się "nazwą handlową firmy" (nie marką jakiegoś własnego produktu!), a później okazało się, że klient czuł się wprowadzony w błąd.

Według mnie nadal jednoosobowa działalność gospodarcza nie może posiadać czegoś takiego, jak "nazwa handlowa firmy", odrębnej od imienia i nazwiska właściciela, wraz z ewentualnym podanym w ewidencji działalności gospodarczej rozwinięciem. I oczywiście może produkować i promować rozmaite produkty (marki handlowe), ale w żadnym przypadku nie może prezentować firmy inną nazwą.

Interpretacja taka jest oficjalnym (choć wygłoszonym jedynie ustnie) stanowiskiem mojego Urzędu Skarbowego. Wyjaśniono mi, że prowadząc działalność pod szyldem "Bitel K.W." powinienem wszędzie : czy to na stronie internetowej, czy na drukach firmowych, czy w prowadzonych rozmowach handlowych posługiwać się koniecznie nazwą jak wyżej, co najwyżej - jeśli bym odczuwał taką potrzebę - mogąc do niej dodawać nazwy produkowanych wyrobów czy prowadzonych portali internetowych. Oczywiście nie wykluczam, że mogą nie mieć racji : więc jeśli ktoś mi (bez wymądrzania się) wykaże, że mogę w oficjalnych wystąpieniach posługiwać się samą, na dodatek inną niż w EDG nazwą, bez ujawniania imienia i nazwiska - będę mu dozgonnie wdzięczny, a wdzięczność swoją wyrażę stosownym trunkiem lub jego zamiennikiem :)
Paweł Budrewicz

Paweł Budrewicz wizja + działanie

Temat: Pytanie - zarejestrowana firma a nazwa handlowa ?

Krzysztof W.:
Paweł Budrewicz:

Tak, to są truizmy - cieszę się, że po trzecim tłumaczeniu z mojej strony wreszcie jesteśmy co do tego zgodni.
i
Ale dzięki tym przykładom zrozumiałeś już, czym jest marka, a czym firma?
(podkreślenia moje)
Cieszę się z faktu, że niechcący sprawiłem przyjemność komuś, kto uważa, że wszystkie prawdy głoszone przez niego, niezależnie od wcześniejszej wiedzy drugiej strony, mają charakter objawień :)
Nie wiem, z kim polemizujesz. Kilka razy zamieściłem wyjaśnienie, że firma to nie marka, a wielkość firmy czy jej forma prawna nie mają znaczenia dla kwestii marki. Skoro było to dla Ciebie oczywiste, to skąd się wzięły Twoje wypowiedzi, cyt. "Więc jak to będzie wyglądać w firmie prywatnej ? [dot. marki - PB]", "Pytanie mogło dotyczyć jeszcze jednej rzeczy, mianowicie firmy prywatnej (również spółki jawnej itp.) [dot. marki - PB]" i "nie odnoszę wielkości firmy do marki produktu, tylko formę prawną działania do marki produktu"?
Skoro po moich trzech postach doznałeś objawienia, to słusznie kierujesz podziękowania w moją stronę, bo w istocie mam prawo do udziału w tym intelektualnym sukcesie.
I może ktoś inny - najlepiej autorka wątku - wyjaśni, czy czasem nie o to jej chodziło, że ktoś posługiwał się "nazwą handlową firmy" (nie marką jakiegoś własnego produktu!), a później okazało się, że klient czuł się wprowadzony w błąd.
Aha. To jeszcze ustalmy, co to jest "nazwa handlowa firmy", bo my - tzn. prawnicy - od początku szliśmy tropem, że chodzi o przedsiębiorstwo albo markę.
Przykład - spółka P4 sp. z o.o. zarządza marką Play. Która z tych nazw to "nazwa handlowa firmy"? Oczywiście - Twoim zdaniem, bo nie oczekuję czytania w myślach autorce wątku.
Według mnie nadal jednoosobowa działalność gospodarcza nie może posiadać czegoś takiego, jak "nazwa handlowa firmy",
Kiedy zdefiniujesz pojęcie "nazwa handlowa firmy", to się odniosę do tej wypowiedzi. Proponuję wesprzeć się art. 43[1] i n. kc - to jest dopiero źródło objawień!
odrębnej od imienia i nazwiska właściciela, wraz z ewentualnym podanym w ewidencji działalności gospodarczej rozwinięciem. I oczywiście może produkować i promować rozmaite produkty (marki handlowe), ale w żadnym przypadku nie może prezentować firmy inną nazwą.
Przeczytaj jeszcze raz, tym razem uważnie, pierwszy post, a potem dalsze odpowiedzi. Zwłaszcza to, co napisał Paweł Judek. Uwaga! Użyte przez Pawła pojęcie przedsiębiorstwa jest bliskie temu, co w potocznym rozumieniu nazywa się firmą albo filią firmy (a w korporacjach dywizją odpowiedzialną za kategorię). W razie wątpliwości - niezastąpiony kodeks cywilny, art. 55[1] i n.
Interpretacja taka jest oficjalnym (choć wygłoszonym jedynie ustnie) stanowiskiem mojego Urzędu Skarbowego. Wyjaśniono mi, że prowadząc działalność pod szyldem "Bitel K.W." powinienem wszędzie : czy to na stronie internetowej, czy na drukach firmowych, czy w prowadzonych rozmowach handlowych posługiwać się koniecznie nazwą jak wyżej, co najwyżej - jeśli bym odczuwał taką potrzebę - mogąc do niej dodawać nazwy produkowanych wyrobów czy prowadzonych portali internetowych.
Ale wciąż nikt Ci nie zabrania produkować batonika pn. "Chrupcio" i posługiwać się graficznymi i słowno-graficznymi oznaczeniami tego produktu w reklamie, wręcz eksponować "Chrupcia", tworzyć koszulki "chrupciowe", nalepki, standy itd. Nawet umowę możesz wydrukować na "chrupciowym" papierze, tyle że w nagłówku jako strona będziesz widniał Ty jako Krzysztof Wierszelis z ewentualnie dodatkowym oznaczeniem wg EDG. Nic się w tej kwestii od początku dyskusji nie zmieniło.
Oczywiście nie wykluczam, że mogą nie mieć racji : więc jeśli ktoś mi (bez wymądrzania się) wykaże, że mogę w oficjalnych wystąpieniach posługiwać się samą, na dodatek inną niż w EDG nazwą, bez ujawniania imienia i nazwiska - będę mu dozgonnie wdzięczny, a wdzięczność swoją wyrażę stosownym trunkiem lub jego zamiennikiem :)
A co rozumiesz przez "oficjalny"? Jeśli chodzi Ci o takie wystąpienia, które mają odnosić skutek prawny, to możesz używać tylko firmy. Jeśli chcesz kupić czas reklamowy w radio, to raczej sugeruję hasło: "Chrupcio jest smaczny", bo "Krzysztof Wierszelis jest smaczny" może nie odnieść spodziewanego efektu sprzedażowego.
Paweł Pelczar

Paweł Pelczar Radca Prawny /
Analityk kredytowy

Temat: Pytanie - zarejestrowana firma a nazwa handlowa ?

Paweł Budrewicz:

W podanym powyżej przykładzie NIE ISTNIEJE firma "Jasiex", ale wyłącznie "Jasiex Jaś Fasola". I to jest oficjalne oznaczenie, które powinno pojawiać się na umowach, w pismach urzędowych itd.

dodałbym, że na umowie bezwględnie musi być podany przedsiębiorca i to on zawiera umowy. W powyższym przykładzie przedsiębiorcą jest wyłącznie "Jaś Fasola". Na umowie musi być zatem zapis "Jaś Fasola prowadzący działalność pod nazwą Jasiex Jaś Fasola" (nazwa oczywiście musi wynikać z wpisu do EDG)
Paweł Budrewicz

Paweł Budrewicz wizja + działanie

Temat: Pytanie - zarejestrowana firma a nazwa handlowa ?

Paweł Pelczar:

dodałbym, że na umowie bezwględnie musi być podany przedsiębiorca i to on zawiera umowy. W powyższym przykładzie przedsiębiorcą jest wyłącznie "Jaś Fasola". Na umowie musi być zatem zapis "Jaś Fasola prowadzący działalność pod nazwą Jasiex Jaś Fasola" (nazwa oczywiście musi wynikać z wpisu do EDG)
Masz rację, ale nie jest błędem, jeśli w umowie połączysz imię i nazwisko wraz z dodatkowym oznaczeniem. Zgodnie z art. 43[2].1. kc przedsiębiorca działa pod firmą, a wg art. 43[4] kc do firmy można włączyć dodatkowe oznaczenie. Nie ma zatem przeciwwskazań, aby w umowie jako strona pojawił się "JASIEX Jaś Fasola". Warunkiem bezwzględnie koniecznym jest umieszczenie imienia i nazwiska, ale to generalnie wynika z tego, że trzeba jakoś tego "podmiota" zdefiniować.

Swoją drogą, treść art. 43[4] kc wskazuje, że można prowadzić dwa różne przedsiębiorstwa i dla każdego stosować inne oznaczenie, np. "Jaś Fasola Skleb Meblowy" i "Jaś Fasola Salon Fryzjerski". Choć wiem, że jest to kwestia nieco kontrowersyjna.

konto usunięte

Temat: Pytanie - zarejestrowana firma a nazwa handlowa ?

@Paweł: przede wszystkim nie uzyska się dwóch wpisów do EDG z dwoma różnymi "nazwami fantazyjnymi", nieprawdaż?

konto usunięte

Temat: Pytanie - zarejestrowana firma a nazwa handlowa ?

Paweł Budrewicz:
Krzysztof W.:
może występować na targach lub otworzyć sieć sprzedaży oznaczoną wyłącznie nazwą marki i - wracając do przykładu podanego przez Martę na początku - dziwić się, że klienci uznają się za wprowadzonych w błąd, to przyznałbym rację klientom.
Zupełnie niesłusznie. Widzisz na ulicy Chevroleta i Opla i zastanawiasz się, który jest lepszy. Czegoś byś nie wybrał, i tak dajesz zarobić właścicielowi tych marek - General Motors. I nic nikomu nie zabrania oznaczać salonów sprzedaży olbrzymim logo i nazwą Opla lub Chevroleta, a małym druczkiem na folderze reklamowym dopisywać, że wszystkie te trademarks należą do GM. Fakt, że informację co do przedsiębiorcy powinno się podawać.


Hmmmm, Krzysztof pisze, że nie powinno się posługiwać wyłącznie marką, a Paweł odpowiada, że rozumowanie jest niesłuszne, ponieważ... i tu brak argumentów, bo też potwierdza, że potrzebny jest chociaż mały druk z oznaczeniem firmy.

A wracając do głównego pytania wątku - czasem klient faktycznie może być wprowadzony w błąd. I nie chodzi o przykład, że kupuję w Biedronce, a umowę zawieram z Jeronimo, tylko o przykładową sytuację: firma mi obiecuje "serwis HP", ale do momentu podpisania umowy nie ujawnia, że nie jest HP, tylko Serwis Drukarek Marek Kowalski.
Paweł Budrewicz

Paweł Budrewicz wizja + działanie

Temat: Pytanie - zarejestrowana firma a nazwa handlowa ?

Z tego, co wiem - w Warszawie się da. Co więcej - uważam, że jest to jak najbardziej zgodne z przepisami. Jan Kowalski zgłasza, że będzie prowadził DG.
Zgodnie z art. 43[4] kc:
1) co do zasady firmą jest imię i nazwisko
2) do firmy można włączyć dodatkowe oznaczenie:
a) wskazujące na przedmiot działalności ("sklep z ciuchami"),
b) miejsce prowadzenia ("sklep z ciuchami w Warszawie"),
c) inne dowolne ("przezajebiaszczy sklep z ciuchami w Warszawie").
Można jednak utworzyć coś takiego: "Jan Kowalski Przezajebiaszczy", czyli poprzestać na samym oznaczeniu dowolnym.

Skoro imię i nazwisko to oblig, a inne oznaczenia pełnią funkcję dookreślającą, to nie widzę przeciwwskazań, żeby nie występować na rynku jako:
1) Jan Kowalski Sklep Meblowy dla przedsiębiorstwa produkcji mebli prowadzonego w Warszawie przy ul. Meblowej,
2) Jan Kowalski Odlotowy Fryzjer dla zakładu fryzjerskiego prowadzonego w Warszawie przy ul. Ostrzyżonej.

Wiem, że to jest kontrowersyjne, ale moim zdaniem dopuszczalne - przede wszystkim nie wprowadza w błąd co do tożsamości przedsiębiorcy, a zarazem informuje o rodzaju działalności.

konto usunięte

Temat: Pytanie - zarejestrowana firma a nazwa handlowa ?

Według mnie to i niemożliwe, i niespotykane.

Ale może się mylę.

Dane przedsiębiorców w Warszawie są dostępne w internecie, potrafisz zatem wskazać choć jednego, posiadającego dwa wpisy?

Odnośnie Twojego przykładu - będzie to jeden przedsiębiorca, posiadający kilka miejsc wykonywania działalności gospodarczych.

Jeśli "Jan Kowalski Sklep Meblowy" będzie chciał też prowadzić sklep mięsny, to - aby nie wpadać w śmieszność - swoją nazwę fantazyjną powinien zmienić na jakąś neutralną.

Oczywiście nie przeszkadza mu to stworzyć odpowiednich marek sklepu meblowego i mięsnego.
Paweł Budrewicz

Paweł Budrewicz wizja + działanie

Temat: Pytanie - zarejestrowana firma a nazwa handlowa ?

Lech Malinowski:
Hmmmm, Krzysztof pisze, że nie powinno się posługiwać wyłącznie marką, a Paweł odpowiada, że rozumowanie jest niesłuszne, ponieważ... i tu brak argumentów, bo też potwierdza, że potrzebny jest chociaż mały druk z oznaczeniem firmy.
To mój błąd, bo nieprecyzyjnie się wyraziłem. Przeczytaj, co pisałem w odniesieniu do "wystąpień oficjalnych". Podsumowując - uważam, że jeśli treścią przekazu jest oferta albo zaproszenie do oferty (w rozumieniu kc), to wówczas musi być podana firma, a nie tylko marka produktu, bo umowę zawiera się z przedsiębiorcą, a nie - z produktem.

Natomiast w przypadku reklam, wystaw, targów, billboardów i wszelkiego rodzaju nośników reklamowo-promocyjnych (sensu largo) nie ma takiego obowiązku, bo promocja dotyczy nie tyle przedsiębiorcy, co jego produktu. To już problem przedsiębiorcy, czy klient do niego dotrze. Pytanie - czy musi? Bo to też zależy od produktu. W branży FMCG kluczowe znaczenie ma marka, bo zakupu i tak dokonujesz od detalisty, a nie od producenta (tzn. umowę zawierasz nierzadko nawet nie z właścicielem sieci, ale z franczyzobiorcą). Marka (zwłaszcza w takiej kategorii) żyje niezależnie od wytwórcy (i o to chodzi!).

Dlatego pisałem, żeby przejść się do sklepu - zapewniam, że odkrycia tam dokonane na długo pozostaną w pamięci. Może się okazać, że pośród 30 produktów danej kategorii wybieramy spośród ofert 3-4 producentów.



Wyślij zaproszenie do