Błażej Sarzalski

Błażej Sarzalski radca prawny, bloger
prawniczy

Temat: Firma przedsiębiorcy w domenie internetowej

Krótkie omówienie sytuacji gdy w nazwie domeny mamy firmę przedsiębiorcy. Na początek przepisy:

Art. 43(2). § 1. Przedsiębiorca działa pod firmą.
§ 2. Firmę ujawnia się we właściwym rejestrze, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.

Art. 43(5). § 1. Firmą osoby prawnej jest jej nazwa.
§ 2. Firma zawiera określenie formy prawnej osoby prawnej, które może być podane w skrócie, a ponadto może wskazywać na przedmiot działalności, siedzibę tej osoby oraz inne określenia dowolnie obrane.
§ 3. Firma osoby prawnej może zawierać nazwisko lub pseudonim osoby fizycznej, jeżeli służy to ukazaniu związków tej osoby z powstaniem lub działalnością przedsiębiorcy. Umieszczenie w firmie nazwiska albo pseudonimu osoby fizycznej wymaga pisemnej zgody tej osoby, a w razie jej śmierci – zgody jej małżonka i dzieci.
§ 4. Przedsiębiorca może posługiwać się skrótem firmy. Przepis art. 432 § 2 stosuje się odpowiednio.

Art. 43(10). Przedsiębiorca, którego prawo do firmy zostało zagrożone cudzym działaniem, może żądać zaniechania tego działania, chyba że nie jest ono bezprawne. W razie dokonanego naruszenia może on także żądać usunięcia jego skutków, złożenia oświadczenia lub oświadczeń w odpowiedniej treści i formie, naprawienia na zasadach ogólnych szkody majątkowej lub wydania korzyści uzyskanej przez osobę, która dopuściła się naruszenia.

Firma to inaczej nazwa przedsiębiorcy, podlega ona ochronie prawnej. Celem zapewnienia tej ochrony nazwy przedsiębiorców (firmy) ujawniane są w rejestrze przedsiębiorców lub ewidencji działalności gospodarczej. Prawo do firmy jest prawem skutecznym wobec wszystkich osób, a przedsiębiorca którego firma jest zagrożona może korzystać z roszczenia o zaniechanie naruszenia, w przypadku już dokonanego naruszenia służą mu roszczenia podobne do roszczeń związanych z ochroną dóbr osobistych.

Pojawia się w związku z tym pytanie kiedy umieszczenie nazwy firmy w domenie internetowej będzie uprawniało przedsiębiorcę do wystąpienia z tymi roszczeniami.

O naruszeniu prawa do firmy wskutek używania kolizyjnej domeny internetowej można mówić przede wszystkim wtedy, gdy używanie domeny zakłóca korzystanie z prawa do firmy, naraża na szwank firmę przez to, że wprowadza klientów w błąd co do tożsamości podmiotów – występującego pod firmą i używającego domeny (wniosek taki płynie z orzecznictwa dotyczącego używania kolizyjnych znaków towarowych) . Do tego katalogu dodałbym także sytuacje, w których użytkownik domeny zarejestrował ją w złej wierze, np. celem odsprzedaży, a także sytuacje gdy treści jakie znajdują się pod domeną szkodą wizerunkowi danego przedsiębiorcy.

Klasycznym przykładem z praktyki jest sytuacja z początków mojej kariery prawniczej, gdy firma z Katowic dla której pracowałem, zajmująca się działalności ą A odkryła, że ich bezpośredni rynkowy konkurent z innego śląskiego miasta, działający na tym samym rynku korzysta z domeny w której nazwie był skrót firmy (wyrażenie fantazyjne stanowiące istotną część firmy, pod którym firma występowała najczęściej w obrocie).