Temat: Prawa autorskie a umowa o dzieło
Monika Brzozowska:
Jasne, że co najwyżej licencja niwewyłączna - jesli nie ma umowy. Ale jesli będzie umowa a wniej zapis, że prawa autorskiego przechodzą na wszystkich polach ekspoatacji, to według mnie przechodzą prawa autorskie, na tych polach ekspoatcji, które są zgodne z charatkerem utowru i zwyczajami. Nie jest tak, że jak nie ma pól eks. albo wszystkie pola eksploatacji to żadne prawa nie przechodzą.
Cały problem polega na tym, że powyższa wypowiedź jest i nie jest zgodna z przepisami. Bo przepisy mówią, że jak się nie wymieni pól eksploatacji, to koniec - transfer nie działa. Z drugiej strony przepis powstał w czasach, kiedy pola eksploatacji były zdefiniowane zupełnie inaczej niż obecnie. Wtedy ten przepis miał sens, a teraz... teraz ma miejsce w ustawie. Aby było wiadomo, o czym mówię, podaję poniżej treść art. 50 pr.aut. w obu wersjach:
Od dn. 1 stycznia 2003r.:
Art. 50. Odrębne pola eksploatacji stanowią w szczególności:
1) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu - wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono - wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy;
3) w zakresie rozpowszechniania utworu w sposób inny niż określony w pkt 2 - publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym.
Do dn. 31 grudnia 2002r.:
Art. 50. Odrębne pola eksploatacji stanowią w szczególności:
1) utrwalenie,
2) zwielokrotnienie określoną techniką,
3) wprowadzenie do obrotu,
4) wprowadzenie do pamięci komputera,
5) publiczne wykonanie albo publiczne odtworzenie,
6) wystawienie,
7) wyświetlenie,
8) najem,
9) dzierżawa,
10) nadanie za pomocą wizji lub fonii przewodowej albo bezprzewodowej przez stację naziemną,
11) nadanie za pośrednictwem satelity,
12) równoczesne i integralne nadanie utworu nadawanego przez inną organizację radiową lub telewizyjną.
Różnica polega na tym, że z jednej strony pola zyskały bardziej ogólny charakter, stając się tak naprawdę opisem sposobu wykorzystania utworu, a z drugiej - zyskały zupełnie niepotrzebną drobiazgowość jak np. wymienienie technik zwielokrotniania.
Prywatnie jestem zwolennikiem zamiany idei "pól eksploatacji" na prostszy, bardziej intuicyjny i w zasadzie zgodny z duchem ustawy "zakres sposobów korzystania z utworu". Bo w końcu do tego rzecz się sprowadza.