Temat: umorzenie postępowania odwoławczego -JAK CZYTAĆ DECYZJĘ
To jeszcze raz napisze. Postaram się podać więcej szczegółów. Przepisy szczegółowe nie mają żadnego znaczenia. Wszystko odbywa się według kpa.
1. decyzja I organu odmawiające przyznania jakiegoś prawa i doręczenie stronie,
2. organ I instancji wydaje akt uchylający swoją decyzję (bez podstawy prawnej), ponieważ uznał, że podał błędną podstawę prawną (np. zamiast art. 17 jakiejś ustawy podał art. 46, ale jest to błąd oczywisty). W uzasadnieniu napisał, że konieczne jest uchylenie decyzji bo podał błędna podstawę prawną w decyzji.
3. następnie organ wydaje drugą decyzję (bez formalnego wszczynania drugiego postępowania administracyjnego) - taką jak w pkt 1 i też odmawia przyznania prawa (jedyna zmiana w porównaniu do 1 decyzji to wpisanie właściwej podstawy prawnej)
3. organ II instancji wydaje decyzję o umorzeniu postępowania odwoławczego w stosunku do 1 decyzji, a w uzasadnieniu wprost podaje, że decyzja organu I instancji nie istnieje w obrocie prawnym, bo została usunięta aktem uchylającym.
strona nie składa skargi do WSA, bo kieruje się dwoma sygnałami:
1. uzasadnienie decyzji organu odwoławczego, gdzie napisane jest, ze1 decyzja I instancji nie istnieje w obrocie
2. widzi zachowanie organów, które nadal prowadzą "drugie" postępowanie (A w zasadzie kontytnują wszystko, bo nie ma odrębnych akt), oraz widzie, że nie podejmują działań, które by podjęły, gdyby uznały, że 1 sprawa wywołała już skutki prawne w postaci ostateczności 1 decyzji organu I instancji (z przepisów prawa wynika bowiem, że jak decyzja stanie się ostateczna to organu muszą się w określony sposób zachować)
4. następnie organ II instancji długo (2,5 roku) prowadzi postępowanie odwoławcze od drugiej decyzji organu I instancji i wydaje decyzję o jej uchylenie i umorzeniu postępowania I instancji, a jako uzasadnienie podaje, że de facto 1 decyzja organu I instancji na skutek decyzji organu odwoławczego o umorzeniu odwoławczego weszła w życie to taki skutek na instytucja umorzenia postępowania odwoławczego, a uzasadnienie błędne tej decyzji nie ma mocy wiążącej, a ważna jest sentencja decyzji, oraz, że akt uchylający został wydany bez podstawy prawnej (bo nie przewidują tego przepisy prawa, w tym kpa). Wszystko prowadzi do tego, że rozpatrywanie merytoryczne drugiej decyzji organu I instancji mogłby spowodować wydanie 2 decyzji ostatecznej, a to jest niedopuszczalne
Warto zauważyć, że de facto w II instancji organ winien stwierdzić niedopuszczalność odwołania skoro uznał, że