Temat: Wady i zalety ograniczenia dostępu do mediów...
Pracownicy wszystkich firm korzystają z portali społecznościowych, takich jak Facebook czy Google+. Jeśli przyjrzymy się temu zjawisku okiem pracodawcy, oni nie tylko marnują swój czas, używając tych aplikacji. Zarówno Facebook, jak i Google lub inne portale społecznościowe, rozprzestrzeniają liczne wirusy na komputerach roboczych pracowników. Dlatego właśnie niektórzy pracownicy nałożyli bardzo restrykcyjne systemy zabezpieczeń, które ściśle monitorują lub całkowicie ograniczają wykorzystanie sieci społecznościowych przez pracowników. W tym artykule omówimy zarówno wady, jak i zalety tego typu rozwiązania.
Zalety ograniczenia dostepu do mediów społecznościowych
Ograniczenie dostepu pracownikom do mediów społecznościowych zawiera cztery główne zalety. Po pierwsze, podobno zwieksza wydajność pracowników. Po drugie, zapobiega infekcją spowodowanym przez złośliwe oprogramowanie. Po trzecie, zwiększa dostepność pasma sieciowego. Po czwarte, zapobiega kradzieży tożsamości.
Zwiększenie produktywności pracowników
Surfowanie w sieci powoduje, że pracownik traci mnóstwo swojego czasu. Prawie pięćdziesiąt procent istniejących firm ma problemy z nadużywaniem przez swoich pracowników mediów społecznościowych. Trzydzieści procent firm podejmuje działania dyscyplinarne wobec pracowników, nadużywających mediów społecznościowych. Warto napisać, że po analizach ruchu sieciowego pracowników sektora IT, że nastąpiło także zwiększenie ilości uruchamianych gier lub innych aplikacji. Przeważnie aplikacje te były uruchamiane poprzez Facebook. Okazuje się, że pracownicy sektora IT marnują swój czas pracy na zabawę, zamiast poświęcić czas na wykonywanie zadań powierzonych przez pracodawcę. Pracodawcy mówią jednym głosem, że woleliby, żeby pracownicy, zamiast marnować czas na portalach społecznościowych, bardziej przyłożyli się do zadań oraz samorozwoju i edukacji. A więc powinno być logiczne, że wdrażanie systemów zabezpieczeń, które ograniczają dostęp do mediów społecznościowych powinno spowodować wzrost wydajności pracowników.
Jednak wcale tak nie jest. Badania pokazują, że pracownicy, pracujący w firmach, które nie ograniczają dostępu do portali społecznościowych, są bardziej produktywni, od pracowników, którym dostęp ograniczono. Pracownicy, którzy pomiędzy wykonaniem jednego zadania a rozpoczęciem drugiego, wynagradzają się chwilą spędzoną na portalu społecznościowym, takim jak Facebook czy Google+ są lepiej zmotywowani do pracy, niż pracownicy, którzy z takich rozwiązań nie korzystają. Badania pokazują, że pracownicy, którzy mogą używać mediów społecznościowych, wykazują się większą kreatywnością w podejściu do zadań, niż ich odpowiednicy, mający zablokowaną tą możliwość. A więc wątpliwe wydaje się, żeby ograniczenie dostępu do sieci społecznościowych mogło być traktowane jako zaleta w firmach wysoko technologicznych.
Bardzo ważne jest natomiast umiarkowanie w korzystaniu z sieci społecznościowych. Krótkie i niezauważalne przerwy surfowania po sieci pozwalają, aby umysł odpoczął chwilę od powierzonych zadań. Pozwala to bardziej skupić się na innych zadaniach, w wyniku czego następuje wzrost wydajności.
Zmniejszenie ryzyka zainfekowania komputera złośliwym oprogramowaniem
W sieciach społecznościowych bardzo często się zdarza, że użytkownicy wymieniają pomiędzy sobą pliki, z których niektóre są celowo lub nie, infekowane wirusami. Na przykład nowy wirus Steckt.Evl, który został niedawno odkryty lub wypuszczony przez Trend Micro, rozprzestrzenia się przez okno czata na Facebook. W szczególności, korzysta on z okienek pop-up, które są używane do prywatnej konwersacji pomiędzy dwiema osobami. Wiadomość, jaką możemy dostać, zawiera bardzo niewinnie wyglądający link do pewnej strony internetowej. Jeśli ofiara rzeczywiście zainstaluje tego wirusa u siebie na komputerze, to natychmiast zostanie wyłączone oprogramowanie antywirusowe na komputerze ofiary. Po włączeniu aplikacji Facebook, wirus rozprzestrzeni się na kolejne komputery, otwierając niewidoczne okna rozmowy do znajomych.
Zwiększenie dostępności pasma sieciowego
Media społecznościowe mogą generować bardzo dużo ruchu wewnętrznego. Dzieje się tak, ponieważ sieci społecznościowe zawierają bardzo dużą ilość plików audio i wideo. A więc, może zdarzyć się tak, że sześćdziesiąt procent lub więcej dostępnych zasobów jest pochłaniane przez media społecznościowe.
Kradzież tożsamości
Sieci społecznościowe mogą zostać wykorzystane przez przestępców do kradzieży tożsamości ofiary. Na przykład, udostępnianie nagrań wideo czy zdjęć na stronach internetowych, takich jak Facebook, Flickr czy Youtube, mogą dostarczyć wielu informacji na temat pracownika. Dodatkowo, należy uważać, ponieważ tego typu sieci społecznościowe mogą zawierać informacje na temat rodziny i przyjaciół swoich użytkowników.
Wady ograniczenia dostępu pracowników do sieci społecznościowych
Ten problem także znalazł się w centrum mojego zainteresowania. Istnieje siedem głównych wad ograniczenia pracownikom dostępu do sieci społecznościowych. Pierwszą pozycją jest spadek ogólnego morale pracowników. Drugim aspektem jest zmarnowanie szansy na darmową reklamę firmy. Trzecim bardzo ważnym aspektem jest brak możliwości budowania zespołu. Czwarty aspekt to niewykorzystane szanse na budowanie nowych umiejętności. Piąty aspekt to brak komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej. Szósty aspekt to brak możliwości wymieniania doświadczeń. Siódma rzecz, to najważniejsza sprawa. Praca w firmie staje się nieatrakcyjna dla nowych pracowników.
Obniżenie morale pracowników
Główną wadą ograniczenia dostępu do mediów społecznościowych jest to, że pracownicy mogą się czuć uciskani przez pracodawcę. To jest rzecz, która ma ogromny wpływ na morale pracowników oraz ich satysfakcję z wykonywanej pracy. Większość menedżerów uważa wręcz, że jest to niczym machanie czerwoną flagą przed oczami pracowników. Ogromnym wyzwaniem dla firm jest znalezienie innego sposobu odstresowania pracowników pomiędzy kolejnymi zadaniami.
Niewykorzystane szanse na darmową reklamę
W większości sieci społecznościowych, pracownicy lubią mieć w swoim profilu informacje o firmie, dla jakiej pracują. Biorąc pod uwagę, że średnia liczba przyjaciół na Facebook wynosi około pięciuset osób, pracodawca, blokując dostęp do Facebook zaledwie dziesięciu pracownikom, straci tysiące klientów, którzy widzą jego nazwę i logo jego firmy w profilu pracownika.
Niewykorzystane szanse na zbudowanie zespołu
Sieci społecznościowe pozwalają pracownikom wiedzieć bardzo dużo o sobie nawzajem. Może to doprowadzić do lepszej współpracy pomiędzy członkami zespołu, co z kolei poprawi wydajność całego zespołu. Media społecznościowe umożliwiają także pracownikom kontakt na poziomie osobistym. To może przybliżyć do siebie wszystkich członków zespołu. Dodatkowo, sieci społecznościowe pozwalają na organizacje imprez integracyjnych. Facebook ma bardzo kompleksowy system budowania zdarzeń. Organizator imprez widzi nie tylko informację o danej imprezie, ale także może zobaczyć wszystkich użytkowników, którzy będą uczestniczyć w danym spotkaniu.
Niewykorzystane szanse na budowanie umiejętności
W ostatnich pięciu latach, sieci społecznościowe się rozrosły ogromnie. W rezultacie, wszystkie umiejętności, jakie mogą zostać nabyte przez pracowników w sieciach społecznych, są niezbędne dla wszystkich, którzy są przedstawicielami pewnych zawodów. Chodzi tutaj przede wszystkim o PR i Marketing. Umożliwianie pracownikom korzystania z sieci społecznościowych, może posłużyć jako cenne szkolenie dla nich samych.
Niewykorzystane szanse na komunikacje wewnętrzną i zewnętrzną
Komunikacja pomiędzy pracownikami firmy, oraz pomiędzy firmą i jej potencjalnymi klientami, jest bardzo ważna, aby zbudować sukces firmy. Sieci społecznościowe stwarzają doskonałe możliwości dla komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej w firmie. Komunikacja z użyciem sieci społecznościowych jest o wiele bardziej interaktywna, niż komunikacja za pomocą telefonu lub wiadomości e-mail.
Niewykorzystane możliwości tworzenia sieci społecznościowych
Sieć biznesowa pozwala pracownikom każdej firmy czerpać wiadomości o tym, co inne firmy robią i uzyskać informacje na temat ostatnich wydarzeń w dziedzinie, którą zajmuje się dana spółka. Sieć firmowa jest doskonałym uzupełnieniem internetowej sieci społecznościowej. Za pośrednictwem sieci społecznych, ludzie, którzy spotkali daną osobę, będą mogli udostępnić o wiele więcej informacji o tej osobie. Najpopularniejsza sieć społecznościowa to LinkedIn.
Tworzenie atrakcyjnego miejsca pracy dla nowych pracowników jest coraz trudniejsze
Problem może pojawić się, kiedy potencjalni pracownicy firmy zaczynają rozpoznawać, że firma ogranicza dostęp do mediów społecznościowych. Może to być potraktowane przez nich jah3ko forma ucisku. To jest równoznaczne z sytuacją, w której nie będą oni chcieć ubiegać się o stanowisko w firmie.
Podsumowanie
Ograniczenie pracownikom dostępu do mediów społecznościowych może być traktowane zarówno jako wada jak i zaleta. Zaletą jest podobno zapobieganie spadkom efektywności pracowników. A jednak ostatnie badania wykazują, że pracownicy, którzy mają dostęp do sieci społecznościowych, są bardziej produktywni, niż ich odpowiednicy, którzy tego dostępu nie posiadają. A więc jest to kwestia dyskusyjna. Natomiast kwestią bezdyskusyjną jest to, że portale społecznościowe mogą być źródłem szkodliwego kodu. A więc, jak widać wyraźnie, ograniczenie korzystania z portali społecznościowych w miejscu pracy może być uznane za środek, który zapobiega problemom z bezpieczeństwem informacji elektronicznej. Tutaj należy nadmienić, że ograniczanie dostępu do sieci społecznościowych może nie tylko ograniczyć ryzyko zachorowania na wirusy, ale także może być uznane za sposób zapobiegawczy w kwestii kradzieży tożsamości. Jak powszechnie wiadomo, kradzież tożsamości może mieć katastrofalne skutki nie tylko dla pracownika, ale także dla całej firmy.
Ale podejście to ma także wiele wad, o których można spokojnie powiedzieć. Najważniejszą z wad tego podejścia jest to, że niektórzy pracownicy mogą się czuć uciskani w wyniku ograniczenia dostępu do sieci społecznościowych. Zmniejszone morale pracowników ma bardzo negatywny wpływ na ich produktywność. Dodatkowo, jeśli pracodawca blokuje pracownikom dostęp do sieci społecznościowych, pozbawia się bezpłatnej reklamy, którą pracownicy mu robią za pomocą sieci społecznościowych. Innymi istotnymi czynnikami są: brak możliwości budowania zespołu, brak szkolenia personelu w zakresie umiejętności związanych z sieciami społecznościowym, brak możliwości zewnętrznej i wewnętrznej komunikacji oraz brak tworzenia sieci wzajemnych powiązań pomiędzy firmą a jej klientami. Ostatnią, ale za to najdotkliwszą wadą ograniczenia używania sieci społecznościowych przez pracowników, jest negatywny wpływ tego rozwiązania na pozyskiwanie nowych pracowników.
Ten i więcej artykułów znajdziecie tutaj
http://www.adrian-stolarski.pl/index.php/post/index