Andrzej O.

Andrzej O. Haters gonna hate,
ainters gonna aint

Temat: I jak tu nie współczuć absolwentom

Marcin B.:
Tak czy siak, nie przekonamy sie - na moj gust nikt z nas nie ma pelnych danych zeby moc ocenic to, o czym bylo w moim poscie czy dwoch wyzej. To raz, z tego wynika dwa, mianowicie to, ze dyskusja robi sie swiatopogladowa i kazdy ma swoje zdanie na temat tego co mu / jej sie wydaje, co jest dobre, jak to wplynie na przyszlosc itd a jak wiemy opinie bez danych sa jak dupy - kazdy ma swoja.
Wie Pan - mówienie o twardych danych, że to opinie jak dupy... no trochę rozbija możliwość dyskusji.

To są twarde dane tylko za 2012 rok - 2,5mln osób zarejestrowało się jako bezrobotne, 2,35mln się wyrejestrowało, 1 mln podjęło pracę, powstało 400tyś nowych miejsc pracy... http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/PW_bezrobocie_...
liczba samozatrudnionych spadła o 80tyś osób, więc jest dla mnie trochę niezrozumiałe gdzie się zatrudniło 600tyś osób - trudno uznać, ze było tyle redukcji czasowych
http://www.stefczyk.info/wiadomosci/gospodarka/spada-l...

Tak czy siak 1,3mln osób nie zasiliło oficjalnej gospodarki - albo emigrując, albo pracując na czarno.Andrzej O. edytował(a) ten post dnia 05.05.13 o godzinie 22:59

konto usunięte

Temat: I jak tu nie współczuć absolwentom

Dane za jeden rok są psu na bude...

Temat: I jak tu nie współczuć absolwentom

Marcin B.:
Dane za jeden rok są psu na bude...

Ale nawet te, które są podane należy potrafić interpretować, także doczytać do końca, a nie wybiórczo. Dla mnie ciekawe jest np. to poniżej:

"..W końcu IV kwartału 2012 r. prawa do zasiłku nie posiadało 1778,6 tys. osób (83,2% ogółu zarejestrowanych bezrobotnych), wobec 1668,6 tys. osób (84,3%) we wrześniu 2012 r. i odpowiednio 1656,2 tys. (83,5%) w IV kwartale 2011 r. Spośród tej grupy bezrobotnych 44,2% to mieszkańcy wsi...".

Z powyższego można wiele ciekawych wniosków wyciągnąć. W Niemczech jest chyba odwrotnie, bo Hartz IV dostaje aż 6 mln. osób, z tego 2 mln bezrobotnych. Pozostały milion bezrobotnych dostaje zasiłki z innej puli. Osób bez prawa do zasiłku jest niewiele np. ci, którzy nie podjęli zaproponowanej pracy mimo iluś tam podejść.

Tak więc zastanawiam się, co to są te osoby "bez prawa do zasiłku"? Część to pewnie osoby do 25 roku życia, z których wiele nigdy nie pracowało ale tych jest w sumie tylko 400 tys.
40% czyli jakieś 700 tys. to mieszkańcy wsi. Andrzej Pieniazek edytował(a) ten post dnia 07.05.13 o godzinie 02:03

konto usunięte

Temat: I jak tu nie współczuć absolwentom

http://forsal.pl/artykuly/701914,bezrobocie_po_studiac...

Nie mamy ofert pracy m.in. dla absolwentów filologii, historii, pedagogiki, zarządzania czy marketingu. I prawdopodobnie długo ich nie będzie – twierdzi Bartnicki

[...]

Większość obserwatorów rynku pracy jest zdania, że oficjalne statystyki i tak nie oddają w pełni sytuacji, w jakiej znajdują się obecnie osoby z wyższym wykształceniem. Jest jeszcze gorzej. Nie wszyscy posiadacze tytułu magistra bowiem rejestrują się w urzędach pracy. Nie pozwala na to ambicja lub wyjeżdżają za granicę z nadzieją, że tam znajdą płatne zajęcie.

konto usunięte

Temat: I jak tu nie współczuć absolwentom

A propos absolwentow (in spe)

Mamy tematy matury z polskiego: Patriotyzm u Baczyńskiego i Orzeszkowej i autorytety u Żeromskiego

o rozmowie Cezarego Baryki - głównego bohatera "Przedwiośnia" Żeromskiego - z Gajowcem o autorytetach. Drugim tematem były treści patriotyczne w noweli "Gloria Victis" Elizy Orzeszkowej i w wierszu Krzysztofa Kamila Baczyńskiego "Mazowsze". Maturzyści mieli odnieść się do stosunku bohaterów obu utworów do opisanej w nich przeszłości.

Tematy na miare naszych mozliwosci :P Mysle, ze za malo na maturze odnosimy sie do przeszlosci ;]

Nie mozna bylo dac "wizje przyszlosci u Zeromskiego" albo nie wiem, "Odpowiedzialnosc spoleczna przedsiebiorcy w Lalce"?

A moznaby zrobic to jeszcze lepiej - "Tresci patriotyczne Zdzislawa Xargosa w bazie Baryka 1 na Tytanie - w jaki sposob grawitacja i niskie temperatury wplywaja na ksztaltowanie sie postaw patriotycznych wsrod osadnikow tytanowych(*)?"

* nie chodzi o smok ezektora :P

Temat: I jak tu nie współczuć absolwentom

Marcin B.:
A moznaby zrobic to jeszcze lepiej..

Dobrze, że ta V Kolumna nie zrobiła tematu smoleńskiego... :)
Anna Maria D.

Anna Maria D. Grafik komputerowy

Temat: I jak tu nie współczuć absolwentom

Marcin B.:
A moznaby zrobic to jeszcze lepiej - "Tresci patriotyczne Zdzislawa Xargosa w bazie Baryka 1 na Tytanie - w jaki sposob grawitacja i niskie temperatury wplywaja na ksztaltowanie sie postaw patriotycznych wsrod osadnikow tytanowych(*)?"

* nie chodzi o smok ezektora :P
Już nie przesadzajmy, to jest j. polski i maturzyści powinni umieć interpretować, analizować i wyciągać własne wnioski:)

konto usunięte

Temat: I jak tu nie współczuć absolwentom

Z innej (ale tylko nieco) beczki:

W poniedziałek odbyło się oficjalne otwarcie nowego gmachu Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego w Gdyni. Po rozbudowie na powierzchni 76 tys. metrów kwadratowych może działać ok. 300 firm, w których pracę znajdzie ponad 2 tys. osób.

http://wyborcza.biz/Firma/1,101618,13858400,300_firm_i...

konto usunięte

Temat: I jak tu nie współczuć absolwentom

Anna Maria D.:
Już nie przesadzajmy, to jest j. polski i maturzyści powinni umieć interpretować, analizować i wyciągać własne wnioski:)

Prawda. Ale...

Ale przeszkodą interpretacyjną i przeszkodą na drodze "wyciągania własnych wniosków" jest magiczny... KLUCZ POPRAWNYCH ODPOWIEDZI, przygotowany przez pracowników kuratoriów, którzy zawsze z gruntu wiedzą lepiej "co autor miał na myśli" ;)

Pogłoska o tym, jakoby nieboszczka Szymborska oblała maturę na interpretacji własnych dzieł okazała się konfabulacją.
Ale - tak sobie myślę - że znając absurd polskich "kluczy" to całkiem niewykluczone, że przystępując do analizy Szymborska miałaby dużą szansę oblać maturę z własnej twórczości.

Temat: I jak tu nie współczuć absolwentom

Marcin B.:
Z innej (ale tylko nieco) beczki:

W poniedziałek odbyło się oficjalne otwarcie nowego gmachu Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego w Gdyni.

No i znowu moje Trójmiasto, tam się robi zamiast gadać, Kolej Metropolitalna będzie gotowa za 2 lata, o łączniku na Okęcie wstyd mówić... :)
Anna Maria D.

Anna Maria D. Grafik komputerowy

Temat: I jak tu nie współczuć absolwentom

Maciej P.:
Prawda. Ale...

Ale przeszkodą interpretacyjną i przeszkodą na drodze "wyciągania własnych wniosków" jest magiczny... KLUCZ POPRAWNYCH ODPOWIEDZI, przygotowany przez pracowników kuratoriów, którzy zawsze z gruntu wiedzą lepiej "co autor miał na myśli" ;)
Zgadza się, sama o tym pisałam. Tylko chodziło mi o to, że nie ma sensu łączyć literatury z przyszłością, bo nie w tym rzecz na j. polskim:)
Pogłoska o tym, jakoby nieboszczka Szymborska oblała maturę na interpretacji własnych dzieł okazała się konfabulacją.
Ale - tak sobie myślę - że znając absurd polskich "kluczy" to całkiem niewykluczone, że przystępując do analizy Szymborska miałaby dużą szansę oblać maturę z własnej twórczości.
I to jest wielce prawdopodobne:) Dzisiejsza matura nie weryfikuje w pełni umiejętności uczniów. Myślę że to może być niesprawiedliwe dla tych zdolniejszych.

konto usunięte

Temat: I jak tu nie współczuć absolwentom

Anna Maria D.:
Maciej P.:
Prawda. Ale...

Ale przeszkodą interpretacyjną i przeszkodą na drodze "wyciągania własnych wniosków" jest magiczny... KLUCZ POPRAWNYCH ODPOWIEDZI, przygotowany przez pracowników kuratoriów, którzy zawsze z gruntu wiedzą lepiej "co autor miał na myśli" ;)
Zgadza się, sama o tym pisałam. Tylko chodziło mi o to, że nie ma sensu łączyć literatury z przyszłością, bo nie w tym rzecz na j. polskim:)

A ja sie przewrotnie z tym nie zgodze :) Uwazam, ze znacznie bardziej rozwijajace jest analizowanie dokladnosci futurystyki Lema niz majaczen Mickiewicza. Swoja droga uwazam, ze taki Mickiewicz analizowany w bardzo szerokim kontekscie historyczno-literacko-spoleczno-naukowym moze byc ciekawym autorem ale problem jest taki ze mature sie "tlucze" co w polaczeniu z coraz wieksza testowoscia egzaminow daje skutek tunelowania na superwaskich watkach typu "patriotyzm w Dziadach" "Baryki wizja autorytetu". To jest odmozdzajace i traci myszka.
I to jest wielce prawdopodobne:) Dzisiejsza matura nie weryfikuje w pełni umiejętności uczniów.

Warto zadac pytanie co ona w ogole weryfikuje...
Anna Maria D.

Anna Maria D. Grafik komputerowy

Temat: I jak tu nie współczuć absolwentom

Marcin B.:
A ja sie przewrotnie z tym nie zgodze :) Uwazam, ze znacznie bardziej rozwijajace jest analizowanie dokladnosci futurystyki Lema niz majaczen Mickiewicza. Swoja droga uwazam, ze taki Mickiewicz analizowany w bardzo szerokim kontekscie historyczno-literacko-spoleczno-naukowym moze byc ciekawym autorem ale problem jest taki ze mature sie "tlucze" co w polaczeniu z coraz wieksza testowoscia egzaminow daje skutek tunelowania na superwaskich watkach typu "patriotyzm w Dziadach" "Baryki wizja autorytetu". To jest odmozdzajace i traci myszka.
Ja bym nie umniejszała znaczenia Mickiewicza, bo jest on uważany nie tylko za największego poetę polskiego, ale też na skalę europejską. I co by było gdyby maturzyści nie znali np. Pana Tadeusza:)
I to jest wielce prawdopodobne:) Dzisiejsza matura nie weryfikuje w pełni umiejętności uczniów.

Warto zadac pytanie co ona w ogole weryfikuje...
Trudno cokolwiek mówić jeśli się nie zdawało matury nowym systemem. Może z naszego punktu widzenia teraz wydaje się ona banalna, ale jednak młodzież się stresuje może właśnie dlatego, że muszą trafiać w klucz. Co wcale nie jest takie proste i oczywiste:) Poza tym łatwo będzie dla kogoś kto trafił w swój temat i nie było zaskoczenia:)
edit..ja jestem z pokolenia które miało zdawać po raz pierwszy maturę nowym systemem i w zasadzie do końca trzymano nas w niepewności i nie wiadomo było czy będzie jeszcze stary system czy już nowy. Ale wszyscy byli jednomyślni, zarówno nauczyciele jak i uczniowie woleli by matura odbywała się po staremu. I z pewnością nie dlatego, że był to trudniejszy system, ale wszystkim znany.Anna Maria D. edytował(a) ten post dnia 08.05.13 o godzinie 12:33

Temat: I jak tu nie współczuć absolwentom

Anna Maria D.:
I co by było gdyby maturzyści nie znali np. Pana Tadeusza:)

Nic by się nie stało, ja np. nie znałem nigdy za dobrze, a cokolwiek znałem to i tak zapomniałem. Znam za to parę innych rzeczy, które nie każdy albo mało kto zna..

Co do Mickiewicza to nie sadzę, że był aż tak na skale europejską, może w Polsce się tak uważa. Poza tym nie wiem czy w ogóle był Polakiem, raczej multi-kulti..:)

http://lt.wikipedia.org/wiki/Adomas_Mickevi%C4%8Dius

konto usunięte

Temat: I jak tu nie współczuć absolwentom

Anna Maria D.:
Marcin B.:
A ja sie przewrotnie z tym nie zgodze :) Uwazam, ze znacznie bardziej rozwijajace jest analizowanie dokladnosci futurystyki Lema niz majaczen Mickiewicza. Swoja droga uwazam, ze taki Mickiewicz analizowany w bardzo szerokim kontekscie historyczno-literacko-spoleczno-naukowym moze byc ciekawym autorem ale problem jest taki ze mature sie "tlucze" co w polaczeniu z coraz wieksza testowoscia egzaminow daje skutek tunelowania na superwaskich watkach typu "patriotyzm w Dziadach" "Baryki wizja autorytetu". To jest odmozdzajace i traci myszka.
Ja bym nie umniejszała znaczenia Mickiewicza, bo jest on uważany nie tylko za największego poetę polskiego, ale też na skalę europejską.

Kontrowersyjna teza ;)
I co by było gdyby maturzyści nie znali np. Pana Tadeusza:)

Nie wiem, pewnie finis Poloniae? ;] Swoja droga to ciekawe, ze do dzis pokutuje w Polsce podejscie wedlug ktorego ktos nie wiedzacy na czym gral Jankiel czy kim byl ksiadz Robak jest odszczepiencem godnym niemalze potepienia ale ktos nie wiedzacy co to entropia czy druga pochodna jest zupelnie OK...
Anna Maria D.

Anna Maria D. Grafik komputerowy

Temat: I jak tu nie współczuć absolwentom

Marcin B.:
Nie wiem, pewnie finis Poloniae? ;] Swoja droga to ciekawe, ze do dzis pokutuje w Polsce podejscie wedlug ktorego ktos nie wiedzacy na czym gral Jankiel czy kim byl ksiadz Robak jest odszczepiencem godnym niemalze potepienia ale ktos nie wiedzacy co to entropia czy druga pochodna jest zupelnie OK...
Tak to nie jest, może nie łączmy różnych zagadnień. Zresztą nie ma potrzeby wiedzieć wszystkiego. Całe życie się uczymy i się nie nauczymy:) Ale dobrze jest być specjalistą w czymś konkretnym i to w zupełności wystarczy:)

konto usunięte

Temat: I jak tu nie współczuć absolwentom

Anna Maria D.:
Marcin B.:
Nie wiem, pewnie finis Poloniae? ;] Swoja droga to ciekawe, ze do dzis pokutuje w Polsce podejscie wedlug ktorego ktos nie wiedzacy na czym gral Jankiel czy kim byl ksiadz Robak jest odszczepiencem godnym niemalze potepienia ale ktos nie wiedzacy co to entropia czy druga pochodna jest zupelnie OK...
Tak to nie jest, może nie łączmy różnych zagadnień.

Dlaczego nie? :) Pojecie entropii jest na pewno bardziej przydatne w rozumieniu zycia wszystkiego na swiecie i poza nim niz Natenczas Wojski :P

Ale konczac podsmiechujki to akurat jest ciekawa sprawa - co powinno byc w kanonie wiedzy maturzysty w Polsce? Bo dla mnie nie byloby problemem miec Mickiewicza, Scotta ale i entropie czy teorie informacji bez dawania preferencyjnie wiekszej wagi "klasyce" tylko dlatego, ze babcia znala 1. ksiege na pamiec a dziadek plakal czytajac Inwokacje w drodze z Magadanu.

Ed. 2x i->e ;)Ten post został edytowany przez Autora dnia 08.05.13 o godzinie 13:27
Anna Maria D.

Anna Maria D. Grafik komputerowy

Temat: I jak tu nie współczuć absolwentom

Marcin B.:
Ale konczac podsmiechujki to akurat jest ciekawa sprawa - co powinno byc w kanonie wiedzy maturzysty w Polsce? Bo dla mnie nie byloby problemem miec Mickiewicza, Scotta ale i entropii czy teorii informacji bez dawania preferencyjnie wiekszej wagi "klasyce" tylko dlatego, ze babcia znala 1. ksiege na pamiec a dziadek plakal czytajac Inwokacje w drodze z Magadanu.
Zgadza się. Ale tak to jest, że niby po nowemu, a jeszcze po staremu:)

konto usunięte

Temat: I jak tu nie współczuć absolwentom

Anna Maria D.:
Trudno cokolwiek mówić jeśli się nie zdawało matury nowym systemem. Może z naszego punktu widzenia teraz wydaje się ona banalna, ale jednak młodzież się stresuje może właśnie dlatego, że muszą trafiać w klucz. Co wcale nie jest takie proste i oczywiste:) Poza tym łatwo będzie dla kogoś kto trafił w swój temat i nie było zaskoczenia:)

Matura z matematyki na poziomie podstawowym to potwarz i kompromitacja. Takie zadania za naszych czasów rozwiązywało się w 5-6 klasie podstawówki... Nie wiem jak polski, nie patrzyłem.
Bartosz K.

Bartosz K. Oil & Gas

Temat: I jak tu nie współczuć absolwentom

Przepraszam za off top, ale nie mogłem się powstrzymać.

Egazmin maturalny z języka polskiego, przewodniczący komisji zadaje pytanie:
- Twoja ulubiona książka i dlaczego to Pan Tadeusz.



Wyślij zaproszenie do