Agnieszka M.

Agnieszka M. homo faber

Temat: Pytanie strategiczne - prezentacja dla klienta

Pytanie kieruję zwłaszcza do osób zajmujących się new business'em. Przygotowaliście prezentację dla klienta: strategia działania, pomysły, harmonogram, budżet etc. Powiedzmy w klasycznym PowerPoint. Omówiliście wszystkie zawarte w niej treści i...zostawiacie ją klientowi czy nie? W końcu to Wasz projekt i nie chcecie żeby został wykorzystany przez osoby trzecie. Jak się przed tym zabezpieczyć? Z drugiej strony może klient chce bliżej zapoznać się z ofertą po spotakaniu. Jak rozwiązać tą kwestię? Z góry dziękuję za sugestie.
Krzysztof Wróblewski

Krzysztof Wróblewski Towarzysz Bohaterów

Temat: Pytanie strategiczne - prezentacja dla klienta

Agnieszka M.:
Pytanie kieruję zwłaszcza do osób zajmujących się new business'em. Przygotowaliście prezentację dla klienta: strategia działania, pomysły, harmonogram, budżet etc. Powiedzmy w klasycznym PowerPoint. Omówiliście wszystkie zawarte w niej treści i...zostawiacie ją klientowi czy nie? W końcu to Wasz projekt i nie chcecie żeby został wykorzystany przez osoby trzecie. Jak się przed tym zabezpieczyć? Z drugiej strony może klient chce bliżej zapoznać się z ofertą po spotakaniu. Jak rozwiązać tą kwestię? Z góry dziękuję za sugestie.

Osobiście uważam, że nie klient nie powinien otrzymać prezentacji - tym bardziej w początkowej fazie współpracy. Dlaczego? Przede wszystkim, klienta interesuje efekt, a nie środki, którymi ten efekt się osiąga. Skoro zatrudnia Ciebie, jako profesjonalistkę, liczy na Twoje pomysły, Twoje strategie i Twój sposób wykonania. Sama prezentacja nie da mu zbyt wiele (podsuń komuś fabułę Hamleta, a jestem przekonany, że i tak drugim Szekspirem nie zostanie :) ), a nie daj Boże, pójdzie z pomysłem do konkurencji...
Anna Migacz-Lesińska

Anna Migacz-Lesińska CEO and Founder OWEE
GROUP: CARGO by OWEE
and MNISHKHA, u...

Temat: Pytanie strategiczne - prezentacja dla klienta

Krzysztofie,
Musisz rozróżnić etap w którym starasz się o klienta w przetargu i prezentujesz np. zupełnie nową dla klienta koncepcję, od etapu kiedy jesteś już przez niego wybrany. Zgadnij ile klient zapamięta z Twojej prezentacji i ile powtórzy np. na zarządzie jeśli jest to strategia na cały rok plus 3 linie kreacji w sumie około 1,5h gadania :)
... bardzo dobre posunięcie new businessowe ;-)

Agnieszko,

Trudny temat..
Prezentację przygotuj tak abyś mogła się nią wspierać, klient który uważnie słucha będzie mógł ją sobie odtworzyć później sam idąc punktami, krótkimi podsumowaniami... zawsze też może Cię dopytać później :) Nie potrzebujesz mieć do prezentowania projektu opisanego zdanie po zdaniu.

Musisz liczyć na profesjonalizm osób z którymi masz nadzieję współpracować. Niestety bywa i tak, że 2 firmy wpadają na podobny pomysł, media plan często się pokrywa, a logo albo hasła są zbliżone, baza dziennikarzy też jest ograniczona.. weź jednak pod uwagę, że agencje dostają te same briefy. Jeśli jednak ewidentnie ktoś wykorzystuje Twój projekt to trzeba to napiętnować. Takie sprawy są do wygrania w sądzie :) Nie można bezkarnie ściągać pomysłów.

Najlepiej podpytaj znajomych z branży o danego klienta zanim odwalisz za kogoś robotę :)
Osobiście uważam, że nie klient nie powinien otrzymać prezentacji - tym bardziej w początkowej fazie współpracy. Dlaczego? Przede wszystkim, klienta interesuje efekt, a nie środki, którymi ten efekt się osiąga. Skoro zatrudnia Ciebie, jako profesjonalistkę, liczy na Twoje pomysły, Twoje strategie i Twój sposób wykonania. Sama prezentacja nie da mu zbyt wiele (podsuń komuś fabułę Hamleta, a jestem przekonany, że i tak drugim Szekspirem nie zostanie :) ), a nie daj Boże, pójdzie z pomysłem do konkurencji...
Agnieszka M.

Agnieszka M. homo faber

Temat: Pytanie strategiczne - prezentacja dla klienta

Dziękuję pięknie za sugestie. Specyfika tej branży polega na tym, że więcej kosztują w niej pomysły, niż sama realizacja...A osób, które przywłaszczają sobie czyjeś pomysły niestety nie brakuje :( Może przed prezentacją powinno się podpisywać jakąś prowizoryczną umowę. Z drugiej strony taka biurokracja może zniechęcać klientów.

Mam spory dylemat, gdyż chciałabym zacząć realizować projekty na własną rękę. A tu na każdym kroku jakaś pułapka;)
Bartosz Sokolinski

Bartosz Sokolinski Wiceprezes, Southern
Sun

Temat: Pytanie strategiczne - prezentacja dla klienta

100%, że Twoje pomysły nie zostaną wykorzystane nigdy nie będziesz miała. Można się próbować zabezpieczać (porozmawiaj z prawnikiem, z którym współpracujesz). Przy dużych kampaniach można złożyć dokumenty u notariusza. Można też złożyć kopertę z dokumentami w skrytce bankowej, gdzie każde pobranie klucza jest notowane lub pomysł najprostszy wysłać do siebie zapieczętowaną kopertę i jej nie otwierać.
Ale przecież często zdarza się, że ludzie wpadają na te same pomysły :). Sam widziałem hasła swojej firmy na reklamach innych klientów i jestem pewien, że ich nie ukradli :).

konto usunięte

Temat: Pytanie strategiczne - prezentacja dla klienta

Bartosz ma 100% racji,nigdy nie zabezpieczysz się przed plagiatem ale jest szansa na obronę pomysłu,tak bywa ze scenariuszami:)
Krzysztof Śpiewla

Krzysztof Śpiewla PR Manager, Eura7,
Abanana

Temat: Pytanie strategiczne - prezentacja dla klienta

Cześć Agnieszko

Możesz zostawić prezentację i poprosić o parafowanie kopii, może też takie oświadczenie, że otrzymał prezentację pomysłu autorstwa Agnieszki Mineckiej. Proste i skuteczne - przynajmniej na tyle, że klient 2 razy pomyśli, zanim ukradnie Ci pomysł. No, chyba, że pomysł jest super i dla klienta gra będzie warta świeczki. Ale na to nie ma zabezpieczenia.

Ech, gęstnieje nam rynek krakowski...

Pozdrawiam

Temat: Pytanie strategiczne - prezentacja dla klienta

Agnieszko,
Ryzyko kradzieży pomysłów jest wpisane w przetargi - szczególnie w naszej branży. Przystępując do przetargu niejako je akceptujesz (a przecież nie jest to jedyny sposób pozykania klienta).

Zawsze trzeba liczyć się z tym, że nawet w przypadku przegranej najlepsze pomysły mogą zostać przekazane zwycięzcy, a to czy zostawimy kopię klientowi czy nie niewiele zmieni. Co gorsza, jeżeli klient jest nieuczciwy i od razu nastawia się tylko na zgromadzenie pomysłów a następnie wybór najtańszej (lub relatywnie najtańszej) oferty możesz być pewna, że odpowiednio wcześniej zaopatrzył się w ołówek i kartkę papieru lub zestaw "mały michnik" notatki w zupełności wystarczą.

Osobiście jeżeli widzę, że klientowi kopia może pomóc podjąć decyzję na moją korzyść - nie mam obaw przed zostawieniem. Najchętniej w wersji drukowanej (ma mniejszą "mobilność" niż elektroniczna).

Pozdrawiam,
Paweł
Agnieszka M.

Agnieszka M. homo faber

Temat: Pytanie strategiczne - prezentacja dla klienta

dziekuje serdecznie za podpowiedzi. co do "zageszczania" sie malopolskiego rynku PR chyba nie ma obaw. mam wrazenie, ze wciaz jeszcze marnie jest w Krakowie z PR-em, a calkiem sporo do zrobienia. poza tym na razie tylko "badam teren";)Agnieszka Minecka edytował(a) ten post dnia 13.05.07 o godzinie 22:02
Dawid Trzeciak

Dawid Trzeciak CEO, Strategy
Manager CodeScalpel

Temat: Pytanie strategiczne - prezentacja dla klienta

Generalnie prezentacja powinna być tak zrobiona, aby była treściwa, jednak nie zdradzała wszystkich szczegółów.

W końcu klient musi wiedzieć, że płaci za naszą pracę, a praca nad strategią to nie byle takie sobie pracowanie. Często trzeba nad tym trochę czasu poświęcić, więc prezentacja powinna być zarysem w początkowej fazie, jeśli klient chce więcej no to już musi zawrzeć umowę. Choć czasem zdarzają się przetargi dla wielkich firm i wtedy trzeba podjąć ryzyko, niestety rynek agencyjny taki jest. Bo to jeden konkurs ofert zorganizowano tylko po to , żeby zobaczyć co się dzieje na rynku, a później samemu wykorzystywać pomysły?!
W prezentacji można również zawrzeć klauzulę, że prawa autorskie należą do kogoś, ale czy ktoś coś takiego robi?
Piotr Ruta

Piotr Ruta Trener biznesu,
Coach, Konsultant,
HR Manager,
Wykładowc...

Temat: Pytanie strategiczne - prezentacja dla klienta

Jeżeli już zostawiasz to:
Zmieniaj dokument na pdf
na spodzie stron z danymi na których Ci zależy dodawaj napis o prawach autorskich i datę.
Jeżeli chcesz się bardziej zabezpieczyć. Przekazując prezentację proś o podpis na dokumencie że dałaś im materiał z Twoimi pomysłami autorskimi.
Patrycja Leciej

Patrycja Leciej filozof, specjalista
komunikacji
interpersonalnej,
Centru...

Temat: Pytanie strategiczne - prezentacja dla klienta

niestety zawsze istnieje ryzyko ze trafisz na klienta, ktory wykorzysta twoj pomysl, takie ryzyko.
Starajac sie o prace musialam przygotowac plan marketingowy dla danej firmy i tu tez mialam dylemat.
zgadzam sie z Piotrem, najlepiej przygotowac w pdf i podpisac kazda ze strom data i swoim nazwiskiem.
Gabriela Abramczuk

Gabriela Abramczuk HealthWay,
Healthcare
Integrated
Communications

Temat: Pytanie strategiczne - prezentacja dla klienta

[author]Krzysztof



Wyślij zaproszenie do