Katarzyna
Trukawka
Dyrektor Sprzedaży -
Nowy Adres S.A.
Temat: Badania popytu i preferencji najemców
Badania rynku biurowegoPowierzchnie biurowe w Polsce - Badania popytu i preferencji najemców – edycja warszawska
Jesienią tego roku Nowy Adres Sp. z o.o. we współpracy z Instytutem Millward Brown SMG/KRC zrealizuje wielki projekt badawczy poświęcony powierzchniom biurowym, zatytyłowany „Powierzchnie biurowe w Polsce 2008 – edycja warszawska“.
Celem planowanego badania jest ocena potencjału rynku powierzchni biurowych w Warszawie. Raport z badań odpowie między innymi na pytanie, jaki jest popyt na powierzchnie biurowe różnej klasy i w różnych lokalizacjach. Po okresie wzmożonej aktywności najemców na rynku, ważne jest, aby zorientować się, jak duży potencjał drzemie w firmach, które nie zmieniały ostatnio biura. W badaniu uczestniczyć będzie blisko 6000 firm z aglomeracji warszawskiej.
Raport zawierał będzie także pełne informacje o preferencjach i potrzebach najemców klas powierzchni biurowych A, B i C oraz najemców powierzchni biurowych w domach i mieszkaniach przeznaczonych na biura (klasa D).
Ideą firmy Nowy Adres Sp. z o.o. jest zbudowanie profesjonalnego, cyklicznego narzędzia pomocnego w planowaniu nowych inwestycji, określaniu ryzyka inwestycyjnego, opracowywaniu biznesplanów, planowaniu rozwoju firmy na nowe rynki i produkty oraz podejmowaniu strategicznych decyzji biznesowych.
Wyniki badań zostaną przygotowane w dwóch wersjach językowych: polskiej i angielskiej.
Pierwsza część raportu - popytowa – odpowie między innymi na pytania:
* Jak wygląda obecna sytuacja firm pod względem powierzchni biurowej: własność/najem, metraż, lokalizacja, ostatnia zmiana biura;
* Ile firm zamierza w najbliższych 24 miesiącach zmienić powierzchnię biurową?
* Jakie firmy zamierzają zmienić biuro? – forma prawna firmy (sp. cywilna, sp. z o.o., s.a., sp. komandytowa, inne), wielkość firmy, branża, liczba pracowników, struktura własnościowa, lokalizacja obecnego biura;
* Powody planowanej zmiany powierzchni biurowej;
* Źródła pozyskiwania informacji o powierzchniach biurowych;
Natomiast z drugiej preferencyjnej części raportu dowiemy się m.in. o:
* Preferowanej lokalizacji, cenie, metrażu i długości umowy najmu nowej powierzchni biurowej;
* Rzeczywistej (efektywnej) cenie wynajmu według klas – przedziały cenowe;
* Lokalizacji, cenie, metrażu i długości umowy najmu poprzedniej powierzchni biurowej;
* Klasie poprzedniego biura – określenie migracji pomiędzy klasami biur;
* Spontanicznej i wspomaganej znajomości marek biurowców;
* Skłonności do korzystania z firm doradczych i pośredniczących na rynku powierzchni biurowych w procesie poszukiwania biura;
* Stopniu zadowolenia z usług firm pośredniczących i zapewniających obsługę prawną procesu zmiany biura;
* Znajomości spontanicznej i wspomaganej firm pośredniczących w wynajmie powierzchni biurowej;
* Kupno czy wynajem? – porównanie preferencji na podstawie zawartych transakcji;
* Preferencji dotyczących wyposażenia i aranżacji biura (pokoje/open space) i infrastruktury komunikacyjnej podczas wyboru lokalizacji nowego biura;
* Preferencji dotyczących usług w budynku biurowym – sklep, poczta, przedszkole, fitness club, bank, barek, restauracja itp.
* Ile czasu potrzebujemy? - długość całego procesu od momentu podjęcia decyzji o poszukiwaniu do momentu podpisania nowej umowy najmu czy zakupu biura;
* Kto się tym zajmuje? - liczba osób uczestniczących w procesie decyzyjnym, kluczowe stanowiska mające wpływ na wstępną selekcję, wybór oferty i podpisanie umowy.
Więcej informacji o badaniach:
Katarzyna Trukawka
ktrukawka@nowyadres.pl
+ 48 22 620 02 87