Justyna Pardyka

Justyna Pardyka Piszę bo muszę, a
nawet chcę

Temat: Lojalka za szkolenie

Pracodawca wysyła pracowników na szkolenie i przedłożył im tzw. lojalki opiewające na konkretną kwotę.

Szkolenie odbywa się w Holandii. Jest prowadzone na koszt przez firmę, na której produkty pracodawca otrzymał wyłączność. Szkolenie prowadzone jest przez pracowników firmy zatem pracodawca de facto nie ponosi kosztów samego szkolenia - jest ono bezpłatne. Szkolenie trwa tydzień a przez ten czas pracownicy wysłani na szkolenie będą mieli zapewniony nocleg w mieszkaniach służbowych opłacanych przez zleceniodawcę pracodawcy. Prawdopodobnie pracodawca nie poniesie z tego tytułu żadnych kosztów. Pracodawca natomiast opłaca podróż, wypłaca dietę no i oczywiście wynagrodzenie pracowników za ten okres.
Pracownicy uważają, że koszt szkolenia jest zawyżony. Uzyskanie odpowiedzi od pracodawcy jest tak rozłożone w czasie, że mają wybór pomiędzy odmową podpisania więc i uczestniczenia w szkoleniu lub podpisania umowy na podanych przez pracodawcę warunkach.
Pytania:
Czy również po podpisaniu lojalki np. po roku pracownik może zakwestionować wysokość podanej kwoty?
Czy pracodawca jest zobowiązany w każdej chwili (również po szkoleniu) przedłożyć pracownikowi na jego wniosek wyliczenie kosztów?
Czy koszt szkolenia może być wyliczony według uznania pracodawcy a nie na podstawie rzeczywiście poniesionych kosztów?
Czy jeśli rzeczywisty koszt szkolenia jest niższy niż zawarł go w umowie pracodawca umowa taka traci moc lub obowiązuje w niższej kwocie?
Czy jeśli pracownik musi mieć ukończone dane szkolenie aby wykonywać swoje obowiązki (brak tych szkoleń spowoduje brak kwalifikacji do wykonywania obowiązków wskazanych w karcie stanowiskowej)to uznać można, że to przymuszenie do podpisania umowy np. pod groźbą utraty stanowiska lub pracy?

z góry dziękuję za okazaną pomoc