Joanna
Andrzejewska
Punkt Konsultacyjny
- prywatny ośrodek
terapii ADHD,
Autyzmu
Temat: Co w zachowaniu dziecka może budzić niepokój?
Dziecko w okresie przedszkolnym :• jest nadmiernie ruchliwe ( biega, podskakuje, wspina się na meble, "wiecznie w ruchu", porusza ciągle stopami i rękami);
• ma nadmiernie rozproszoną uwagę ( rozpoczyna i nie kończy zabawy, bawi się wieloma przedmiotami na raz, w trakcie spacerów oddala się od grupy, wymaga wielokrotnego powtórzenia poleceń);
• jest impulsywne: wstaje od stołu, czas posiłków wydłuża się, często przerywa rozmowy dorosłych, odpowiada nie czekając na pytanie, wyrywa się z odpowiedzią, ma konflikty z rodzeństwem i innymi dziećmi;
• często zachowuje się agresywnie i destrukcyjnie, uczestniczy w bójkach, miewa częste urazy;
• szybciej działa, niż myśli;
• ma kłopoty z zasypianiem i ogólnie- wyciszeniem się;
• wydaje się, jakby nie słyszało co się do niego/niej mówi.
Dziecko w okresie szkolnym: ma zachowania opisane wyżej, oraz
• przeszkadza w prowadzeniu lekcji, rozmawia, wtaje, chodzi po klasie, wyrywa się do odpowiedzi nie pytane, nie słucha do końca pytań;
• w czasie przerw biega, hałasuje, potrąca innych;
• w klasie często błaznuje, ściąga na siebie uwagę;
• łatwo daje się podpuścić lub sprowokować, często jest bezzasadnie obwiniane, bywa "kozłem ofiarnym";
• odracza odrabianie lekcji, wyszukując sobie inne zajęcia, czas odrabiania jest znacznie wydłużony, nie zapisuje prac domowych, nie wie co jest zadane;
• gubi przedmioty, zapomina przyborów szkolnych, nie prowadzi zeszytów;
• ma kłopot z utrzymaniem porządku oraz kłopot z wszelką organizacją zajęć, pracy, zapomina o obowiązkach.
Pracę z dzieckiem nadpobudliwym zawsze zacząć trzeba od akceptacji jego odmienności i trudności oraz, tego, że być może nigdy nie będzie idealnym dzieckiem lub uczniem.
W terapii ADHD postępujemy wielokierunkowo, ze szczególnym uwzględnieniem poradnictwa rodzinnego i treningu umiejętności rodzicielskich