Kazimiera Wilk

Kazimiera Wilk człowiek od
wszystkiego, wlasna
działalność
gospodarcza

Temat: umowa zlecenie - kiedy jest kosztem

Chciałabym się dowiedzieć kiedy umowa zlecenie jest kosztem. Podpisuję umowę zlecenie ze zleceniobiorcą, który wykonuje zlecenie w październiku i listopadzie. Wynagrodzenie zostanie wypłacone w grudniu. Zleceniobiorca wystawił już rachunkek za październik, jutro wystawi juz za listopad. Kiedy w takim wypadku księguję w koszty? Na podstawie rachunków? Czy w dniu wypłaty - na podstawi wyciągu bankowego?
Dodam, że prowadzę jednoosobową DG. Ale również chciałabym się dowiedziec jak to jest w przypadku sp. z o.o., gdyż moja koleżanka, która pracuje w sp. z o.o i często mi pomaga w kwestiah podatkowych tego akurat nie wiedziała, a równiez zainteresował ją problem.
Z góry dziękuję.
Paweł K.

Paweł K. księgowy!

Temat: umowa zlecenie - kiedy jest kosztem

Podatkowo umowy tego typu stają się kosztem w momencie zapłaty, rachunkowo w momencie wykonania i zatwierdzenia dzieła/zlecenia... Tak najkrócej...
Arkadiusz Dudkiewicz

Arkadiusz Dudkiewicz radca prawny,
rzeczoznawca
majątkowy, doradca
podatkowy, ...

Temat: umowa zlecenie - kiedy jest kosztem

Kazimiera Wilk:
Chciałabym się dowiedzieć kiedy umowa zlecenie jest kosztem. Podpisuję umowę zlecenie ze zleceniobiorcą, który wykonuje zlecenie w październiku i listopadzie. Wynagrodzenie zostanie wypłacone w grudniu. Zleceniobiorca wystawił już rachunkek za październik, jutro wystawi juz za listopad. Kiedy w takim wypadku księguję w koszty? Na podstawie rachunków? Czy w dniu wypłaty - na podstawi wyciągu bankowego?
Dodam, że prowadzę jednoosobową DG. Ale również chciałabym się dowiedziec jak to jest w przypadku sp. z o.o., gdyż moja koleżanka, która pracuje w sp. z o.o i często mi pomaga w kwestiah podatkowych tego akurat nie wiedziała, a równiez zainteresował ją problem.
Z góry dziękuję.

Witam,

umowa zlecenia była zawarta z osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, tak? Jeżeli tak, to kosztem (bez względu na to czy podlegamy PIT czy CIT) są tylko wynagrodzenia wypłacone, dokonane lub postawione do dyspozycji osobie, której wypłacamy należność. Umowa zlecenia, zgodnie z przepisami, także podlega tym regulacjom.

Nie ma znaczenia czy ktoś jest podatnikiem CIT czy PIT. Zasady w zakresie kosztów są te same. Różnica dotyczy tylko i wyłącznie zasad prowadzenia rachunkowości. Jeżeli jesteśmy podatnikami PIT i nie mamy obowiązku prowadzenia księg rachunkowych (lub nie wybraliśmy sobie tego) i nie korzystamy z uproszczonych form opodatkowania, w których nie ma KUP (ryczałt, karta), to wtedy do PKPiR księgujemy wynagrodzenia tylko wypłacone / dokonane / postawione do dyspozycji.

Jeżeli natomiast jesteśmy podatnikami CIT i prowadzimy tzw. pełne kięgi, to wtedy odróżniamy koszty podatkowe od bilansowych. Miesiąc zarachowania (przy wypłacie "z dołu") może nie być tym samym miesiącem co miesiąc zaliczenia do KUP. Tak czy inaczej jednak oba zdarzenia musimy ujawnić w księgach rachunkowych ...

Pozdrawiam,

Arkadiusz Dudkiewicz
http://doradztwo-dudkiewicz.pl
Kazimiera Wilk

Kazimiera Wilk człowiek od
wszystkiego, wlasna
działalność
gospodarcza

Temat: umowa zlecenie - kiedy jest kosztem

Bardzo Panom dziękuję za pomoc.
Arkadiusz Dudkiewicz:
umowa zlecenia była zawarta z osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, tak?

TAK
Jeżeli tak, to kosztem (bez
względu na to czy podlegamy PIT czy CIT) są tylko wynagrodzenia wypłacone, dokonane lub postawione do dyspozycji osobie, której wypłacamy należność. Umowa zlecenia, zgodnie z przepisami, także podlega tym regulacjom.

a jest na to jakiś artykuł w ustawie? Wolałabym go sobie napisać na wyciągu bankowym jak bedę wpisywać do KPiR, żebym za parę lat pamiętała dlaczego tak zrobiłam.
Arkadiusz Dudkiewicz

Arkadiusz Dudkiewicz radca prawny,
rzeczoznawca
majątkowy, doradca
podatkowy, ...

Temat: umowa zlecenie - kiedy jest kosztem

Kazimiera Wilk:
Bardzo Panom dziękuję za pomoc.
Arkadiusz Dudkiewicz:
umowa zlecenia była zawarta z osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, tak?

TAK
Jeżeli tak, to kosztem (bez
względu na to czy podlegamy PIT czy CIT) są tylko wynagrodzenia wypłacone, dokonane lub postawione do dyspozycji osobie, której wypłacamy należność. Umowa zlecenia, zgodnie z przepisami, także podlega tym regulacjom.

a jest na to jakiś artykuł w ustawie? Wolałabym go sobie napisać na wyciągu bankowym jak bedę wpisywać do KPiR, żebym za parę lat pamiętała dlaczego tak zrobiłam.

Lepiej zatem nie być "człowiekiem od wszystkiego" i zdać się na usługi specialistów ;)

Ustawa o PIT - a contrario art. 23 ust. 1 pkt 55.

Pozdrawiam,

Arkadiusz Dudkiewicz
Kazimiera Wilk

Kazimiera Wilk człowiek od
wszystkiego, wlasna
działalność
gospodarcza

Temat: umowa zlecenie - kiedy jest kosztem

Tak pamiętałam ze szkoły, ale w momencie kiedy nieco zmieniło się podejście do KUP odnośnie wynagrodzeń i ZUSów pracodawcy wszyscy dookoła mi powtarzali, że zlecenia też się traktuje memoriałowo a nie kasowo. Dlatego zapytałam koleżankę, ale ona nie wiedziała.
Ogólnie z wiedzą nie jest tak tragicznie. Ale dziękuję za radę -wybieram się na dobry kurs księgowy :)

Następna dyskusja:

Pit 37 umowa zlecenie




Wyślij zaproszenie do