konto usunięte

Temat: rozliczenie z US- zaliczka za miesiąc bez przychodu?

Witam serdecznie

Chciałbym zasięgnąć u Was rady w następującej sprawie...

W minionym roku (do listopada włącznie) wynajmowałem mieszkanie dla lokatorów. Na poczet przychodu z tego tytułu, co miesiąc była płacona określona zaliczka do US, przy czym ostatnia została zapłacona w grudniu za listopad. Dzisiaj miałem telefon z US, w którym zostałem poinformowany przez urzędnika, że w grudniu powinienem dodatkowo zapłacić zaliczkę z góry na grudzień. Rozumiem, że jest taki przepis, ale wydawało mi się logiczne, że zaliczkę za grudzień płacę tylko wtedy, jeśli uzyskałem w tym miesiącu przychód.

Co ciekawe, mój rozmówca dodał, że łączna kwota zaliczek jest zgodna ze stanem faktycznym uzyskanego przychodu, ale mimo tego powinienem zrobić korektę swojego rozliczenia.

Podsumowując... powinienem zapłacić za grudzień, chociaż nie uzyskałem w tym miesiącu przychodu, aby następnie dostać zwrot tej zaliczki... ?

Jakaś pokrętna ta logika :( Czy mógłby ktoś mi podpowiedzieć prawidłowe rozwiązanie dla zaistniałej sytuacji?

Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: rozliczenie z US- zaliczka za miesiąc bez przychodu?

Po pierwsze: Nie ważne co było w grudniu, czy 0 czy mln zł przychodu, do 20 grudnia płacimy zaliczkę za listopad razy 2. Te zaliczki wykazujemy z zeznaniu rocznym jako należne w XI i XII i plus zaliczki I-X jako suma należnych zaliczek za 2009 rok. I gdy zapłata zaliczkowa za grudzień była wyższy wtedy US nam nadpłatę zwraca.

Po drugie: bzdurą jest płacić i czekać na zwrot, ja bym wykazała to owszem jako należna zaliczka za grudzień w wysokości listopadowej, ale w zapłaconych zaliczkach wpisała te faktycznie zapłacone i zeznanie będzie poprawne. Naliczą sobie jakieś odsetki od nie zapłaconej zaliczki za grudzień i sprawa zamknięta.

Po trzecie: nie szukaj logiki w polskich przepisach podatkowych.

konto usunięte

Temat: rozliczenie z US- zaliczka za miesiąc bez przychodu?

Anna H.:

Dziękuję Ci za odpowiedź.

Czy możesz jeszcze mnie poprawić, jeśli się mylę? Skoro bzdurą jest płacić i czekać na zwrot, w takim razie, jeśli w grudniu nie uzyskałem przychodu, to do 20-XII płacę zaliczkę tylko za XI, a następnie uwzględniam ją w rozliczeniu rocznym?

Bo wydaje mi się, że pierwszy i drugi pkt nieco się gryzą :P ale trzeci chyba zrozumiałem :)

konto usunięte

Temat: rozliczenie z US- zaliczka za miesiąc bez przychodu?

W części N wpisujesz należne zaliczki za wszystkie miesiące. Załóżmy, że za listopad wyszła Ci zaliczka 1500 zł, a w grudniu nie miałeś przychodu to i tak wskazujesz w polu 267 i 268 po 1500 zł.

W polu 73 wskazujesz sumę wszystkich zaliczek z części N.

A w polu 192 wpisujesz kwotę faktycznie wpłaconą, czyli te 1500 zł tylko raz.

Jaśniej :) ?

konto usunięte

Temat: rozliczenie z US- zaliczka za miesiąc bez przychodu?

Anna H.:

już jaśniej chyba być nie mogło :)

dziękuję za pomoc i pozdrawiam

konto usunięte

Temat: rozliczenie z US- zaliczka za miesiąc bez przychodu?

Darek D.:

Bo wydaje mi się, że pierwszy i drugi pkt nieco się gryzą :P ale trzeci chyba zrozumiałem :)

zgadza się, bo pierwszy jest opisany jak się to powinno zrobić, a drugi jak Ty zrobiłeś i jak to rozwiązać :)

Nie ma za co :) Pozdrawiam.
Mariusz Makowski

Mariusz Makowski doradca podatkowy,
trener, autor
tekstów

Temat: rozliczenie z US- zaliczka za miesiąc bez przychodu?

Ja stałbym na stanowisku, że Darek rozliczył się poprawnie i nie musi korygować swojego zeznania.
Podstawa: art. 44 ust. 1: "podatnicy osiągający dochody.... są obowiązani wpłacać w ciagu roku zaliczki"
Nie uzyskałem dochodu - nie płacę zaliczki.
Wyobraź sobie taką sytuację: ekipa z Hollywood koniecznie potrzebuje mojego mieszkania do kręcenia zdjęć w listopadzie. Płacą mi za to 100 tys. zł więc wyprowadzam się na ten miesiąc do teściów - 1 grudnia wracam do siebie i 20 grudnia mam zapłacić zaliczkę w wysokości 36 tys zł, zamiast 18? Po to, żeby ewentualnie najwcześniej 1 lutego 2010 odzyskać 18 tys zł (bez żadnych odsetek) lub zapłącić tylko 18 tys i 2 stycznia złożyć zeznanie i zapłacić 69 zł odsetek?

Temat: rozliczenie z US- zaliczka za miesiąc bez przychodu?

art. 44.6. Zaliczkę za grudzień, w wysokości zaliczki należnej za listopad, uiszcza się w terminie do dnia 20 grudnia roku podatkowego.

Z tym się nie da dyskutować, nawet przy najszczerszych chęciach.

konto usunięte

Temat: rozliczenie z US- zaliczka za miesiąc bez przychodu?

Mariusz Makowski:
Wyobraź sobie taką sytuację: ekipa z Hollywood koniecznie potrzebuje mojego mieszkania do kręcenia zdjęć w listopadzie. Płacą mi za to 100 tys. zł więc wyprowadzam się na ten miesiąc do teściów - 1 grudnia wracam do siebie i 20 grudnia mam zapłacić zaliczkę w wysokości 36 tys zł, zamiast 18? Po to, żeby ewentualnie najwcześniej 1 lutego 2010 odzyskać 18 tys zł (bez żadnych odsetek) lub zapłącić tylko 18 tys i 2 stycznia złożyć zeznanie i zapłacić 69 zł odsetek?

tak.
Arkadiusz Dudkiewicz

Arkadiusz Dudkiewicz radca prawny,
rzeczoznawca
majątkowy, doradca
podatkowy, ...

Temat: rozliczenie z US- zaliczka za miesiąc bez przychodu?

Darek D.:
Witam serdecznie

Chciałbym zasięgnąć u Was rady w następującej sprawie...

W minionym roku (do listopada włącznie) wynajmowałem mieszkanie dla lokatorów. Na poczet przychodu z tego tytułu, co miesiąc była płacona określona zaliczka do US, przy czym ostatnia została zapłacona w grudniu za listopad. Dzisiaj miałem telefon z US, w którym zostałem poinformowany przez urzędnika, że w grudniu powinienem dodatkowo zapłacić zaliczkę z góry na grudzień. Rozumiem, że jest taki przepis, ale wydawało mi się logiczne, że zaliczkę za grudzień płacę tylko wtedy, jeśli uzyskałem w tym miesiącu przychód.

Co ciekawe, mój rozmówca dodał, że łączna kwota zaliczek jest zgodna ze stanem faktycznym uzyskanego przychodu, ale mimo tego powinienem zrobić korektę swojego rozliczenia.

Podsumowując... powinienem zapłacić za grudzień, chociaż nie uzyskałem w tym miesiącu przychodu, aby następnie dostać zwrot tej zaliczki... ?

Jakaś pokrętna ta logika :( Czy mógłby ktoś mi podpowiedzieć prawidłowe rozwiązanie dla zaistniałej sytuacji?

Pozdrawiam
Arkadiusz Dudkiewicz

Arkadiusz Dudkiewicz radca prawny,
rzeczoznawca
majątkowy, doradca
podatkowy, ...

Temat: rozliczenie z US- zaliczka za miesiąc bez przychodu?

Witam,

po pierwsze trzeba (tak mi się wydaje ;) uściślić stan faktyczny.

Jaka forma opodatkowania zostałą przez Ciebie wybrana? To wbrew pozorom ma podstawowe znaczenie nie tylko w zakresie "paragrafów" do zastosowania (ustawa o PIT lub ta z długim tytułem o zryczałtowanym podatku).

Pozdrawiam,

Arkadiusz Dudkiewicz
Darek D.:
Witam serdecznie

Chciałbym zasięgnąć u Was rady w następującej sprawie...

W minionym roku (do listopada włącznie) wynajmowałem mieszkanie dla lokatorów. Na poczet przychodu z tego tytułu, co miesiąc była płacona określona zaliczka do US, przy czym ostatnia została zapłacona w grudniu za listopad. Dzisiaj miałem telefon z US, w którym zostałem poinformowany przez urzędnika, że w grudniu powinienem dodatkowo zapłacić zaliczkę z góry na grudzień. Rozumiem, że jest taki przepis, ale wydawało mi się logiczne, że zaliczkę za grudzień płacę tylko wtedy, jeśli uzyskałem w tym miesiącu przychód.

Co ciekawe, mój rozmówca dodał, że łączna kwota zaliczek jest zgodna ze stanem faktycznym uzyskanego przychodu, ale mimo tego powinienem zrobić korektę swojego rozliczenia.

Podsumowując... powinienem zapłacić za grudzień, chociaż nie uzyskałem w tym miesiącu przychodu, aby następnie dostać zwrot tej zaliczki... ?

Jakaś pokrętna ta logika :( Czy mógłby ktoś mi podpowiedzieć prawidłowe rozwiązanie dla zaistniałej sytuacji?

Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: rozliczenie z US- zaliczka za miesiąc bez przychodu?

Podwójna zaliczka za listopad jest nie do przeskoczenia.

Ale można skorzystać z możliwości zawartej w art. 22 par. 2a OP i wnosić w trakcie roku podatkowego o ograniczenie poboru zaliczek na podatek dochodowy. Oczywiście taki wniosek musi być złożony odpowiednio wcześnie, biorąc pod uwagę terminy na odpowiedź urzędu skarbowego (pozytywna decyzja otrzymana po 20 grudnia na nic się nie przyda). Czyli, jeśli w trakcie roku przewidujemy taką sytuację, jaką opisuje wątkotwórca, możemy wnosić o ograniczenie poboru zaliczek na podatek, uprawdopodobniając, iż wobec braku zakontraktowania świadczenia usług w grudniu, w tym miesiącu nie osiągniemy dochodu.
Arkadiusz Dudkiewicz

Arkadiusz Dudkiewicz radca prawny,
rzeczoznawca
majątkowy, doradca
podatkowy, ...

Temat: rozliczenie z US- zaliczka za miesiąc bez przychodu?

Ale nie ma mowy o podwójnej zaliczce przy ryczałcie! Art. 21 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku osiąganym przez osoby fizyczne. Dlatego w poprzednim poście wskazałem, że najpierw trzeba ustalić czy aby nie mamy do czynienia z ryczałtem!

To jest tylko kwestia prawidłowego ustalenia stanu faktycznego.

Może mają Państwo rację, a może nie. Wszystko jednak zależy od tego jednego wyboru: ryczałt czy zasady ogólne.

Poza tym, od 1 stycznia 2012 roku problem podwójnej zaliczki zniknie na skutek zmiany przepisów ustawy o PIT. Przed tym terminem nie ma na to szans.

Pozdrawiam,

Arkadiusz Dudkiewicz
Jarosław Ziółkowski:
Podwójna zaliczka za listopad jest nie do przeskoczenia.

Ale można skorzystać z możliwości zawartej w art. 22 par. 2a OP i wnosić w trakcie roku podatkowego o ograniczenie poboru zaliczek na podatek dochodowy. Oczywiście taki wniosek musi być złożony odpowiednio wcześnie, biorąc pod uwagę terminy na odpowiedź urzędu skarbowego (pozytywna decyzja otrzymana po 20 grudnia na nic się nie przyda). Czyli, jeśli w trakcie roku przewidujemy taką sytuację, jaką opisuje wątkotwórca, możemy wnosić o ograniczenie poboru zaliczek na podatek, uprawdopodobniając, iż wobec braku zakontraktowania świadczenia usług w grudniu, w tym miesiącu nie osiągniemy dochodu.

Temat: rozliczenie z US- zaliczka za miesiąc bez przychodu?

W opisie stanu faktycznego była mowa o zaliczce a w ryczałcie nie wpłaca się zaliczek tylko ryczałt - przynajmniej ja na tym oparłem swoje założenie.

art. 21 ust. 1 "Podatnicy są obowiązani za każdy miesiąc obliczać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i wpłacać go na rachunek urzędu skarbowego w terminie do dnia 20 następnego miesiąca, a za miesiąc grudzień - w terminie złożenia zeznania."

O podwójnej zaliczce więc rzeczywiście nie może być mowy:-)

konto usunięte

Temat: rozliczenie z US- zaliczka za miesiąc bez przychodu?

Arkadiusz Dudkiewicz:
Przed tym terminem nie ma na to szans.

Listopad miesiącem kosztów.Jarosław Ziółkowski edytował(a) ten post dnia 20.04.10 o godzinie 16:46

Następna dyskusja:

Rozliczenie przychodu z USA




Wyślij zaproszenie do