Małgorzata G.

Małgorzata G. „Nauka to pokarm dla
rozumu.” Lew
Tołstoj

Temat: Refakturowanie usługi remontowej

Firma wynajmuje pomieszczenia na działalność gospodarczą. Przeprowadziła na własny koszt spory remont (200 kPLN). Firma remontowa wystawiła fakturę za usługę remontową.
Wynajmujący refakturuje ten remont na właściciela budynku: płatności za czynsz są kompensowane co miesiąc z 1/24 kwoty remontu przez 2 lata.
Czy faktura za remont powinna być zaksięgowana jednorazowo w miesiącu wystawienia w pozost.koszty oper., a refaktura zaliczona jednorazowo do pozostałych przych.oper. w m-cu wystawienia? Kwoty są identyczne.
Czy w przypadku refakturowania kosztów można zastosować inwestycję w obcy środek trwały i amortyzować ją?

konto usunięte

Temat: Refakturowanie usługi remontowej

Skoro to remont a nie inwestycja to po co tak kombinować? Jako najemca masz prawo ująć w koszty up nakłady na utrzymanie wynajmowanej rzeczy i żadna kontrola Ci tego nie zakwestionuje.

Art. 681 KC Do drobnych nakładów, które obciążają najemcę lokalu, należą w szczególności: drobne naprawy podłóg, drzwi i okien, malowanie ścian, podłóg oraz wewnętrznej strony drzwi wejściowych, jak również drobne naprawy instalacji i urządzeń technicznych, zapewniających korzystanie ze światła, ogrzewania lokalu, dopływu i odpływu wody.

Oczywiście to czy kwota nakładów jest drobna czy nie, ustalisz odnosząc wartość nakładów do wartości nieruchomości i posiadanego doświadczenia życiowego.

PS. 200 PLN to niedużo ;)))Marcin Baginski edytował(a) ten post dnia 22.12.10 o godzinie 14:55
Małgorzata G.

Małgorzata G. „Nauka to pokarm dla
rozumu.” Lew
Tołstoj

Temat: Refakturowanie usługi remontowej

Tu chodzi 200 kPLN=200 000 PLN. A to chyba sporo...

konto usunięte

Temat: Refakturowanie usługi remontowej

O! nie znałem tego skrótu... W przypadku 200 metrowej wilii w przeciętnym polskim mieście 200 tys to rzeczywiście dużo, ale już w odniesieniu do hali produkcyjnej, bądź kompleksu biurowego to niekoniecznie. Ja starałbym się zebrać kwitologię, że struktura wykonanych prac sprowadzała się jedynie do naprawy i odświeżenia budynku oraz, że w żaden sposób nie ingerowała w jego przeznaczenie czy charakter. Niemniej gdyby taki stan rzeczy przeczył zdrowemu rozsądkowi to z ciężkim sercem - ale pozostaje jedynie podniesienie wartości początkowej i amortyzacja (1/24 z 200 tys to ok. 8.300- skoro po tyle kompensujecie na mc z tytułu czynszu, to raczej budyneczek niewielki i może się okazać, że wartość prac stanowi spory procent w jego ogólnej wartości). Zastanawia mnie tylko dlaczego miałaby być inwestycja w obcy środek trwały, skoro cały ciężar finansowy przedsięwzięcia przerzucacie na właściciela (wynajmującego). Wg mnie to on powinien to amortyzować. Ale może się mylę, bo księgowym nie jestem...

konto usunięte

Temat: Refakturowanie usługi remontowej

Marcin Baginski:
O! nie znałem tego skrótu...

Naprawdę? kg, km itd? Naprawdę nie znałeś przedrostka k?

A co do meritum - to podstawowe dla mnie pytania:
- czy to był remont, czy ulepszenie?
- co jest refakturowane? Czy trzeba to potraktować jako sprzedaż (rozłożoną na raty) usług remontowych, czy coś (co) innego?

konto usunięte

Temat: Refakturowanie usługi remontowej

Mariusz G.:
Marcin Baginski:
O! nie znałem tego skrótu...

Naprawdę? kg, km itd? Naprawdę nie znałeś przedrostka k?

:):):):):):):):):):):):):):)
No ale na to nie wpadłem ;)
Pozdrawiam! Wesołych Świąt, bo zajrzę tu dopiero po świętach!
Małgorzata G.

Małgorzata G. „Nauka to pokarm dla
rozumu.” Lew
Tołstoj

Temat: Refakturowanie usługi remontowej

Faktura za remont 200 000 i refaktura remontu na kwotę 200 000. Płatności na refakturze co m-c przez 2 lata.

konto usunięte

Temat: Refakturowanie usługi remontowej

Na mój gust nie ma tu żadnej inwestycji w obcy środek trwały. Właściciel nieruchomości zlecił Pani firmie przeprowadzenie remontu (ulepszenia, rozbudowy - w kontekście sprawy to dla Pani w sumie nie jest istotne). Pani firma zleciła prace podwykonawcom, wystawiła fakturę za remont. Po stronie Pani spółki wystapił przychód, kosztem uzyskania tego przychodu są faktury podwykonawców. Rozliczenie Państwa należności następuje metodą rozłożonych w czasie kompensat. Tak ja to widzę na podstawie tego, co pani napisała.
Małgorzata G.

Małgorzata G. „Nauka to pokarm dla
rozumu.” Lew
Tołstoj

Temat: Refakturowanie usługi remontowej

Moim zdaniem faktura za remont też powinna być zaksięgowana jednorazowo, bo koszt tego remontu jest chyba bezpośrednio związany z uzyskanem przychodem z refaktury. Ale w firmie sa różne zdania na ten temat

konto usunięte

Temat: Refakturowanie usługi remontowej

Małgorzata G.:
Faktura za remont 200 000 i refaktura remontu na kwotę 200 000. Płatności na refakturze co m-c przez 2 lata.

Jak dla mnie OK - rozdzieliłbym dwie transakcje. Osobna sprawa to najem, a osobna wyremontowanie.

Tylko to trochę podatkowo niewygodne, że VAT płaci się od razu od całości, a pieniądze wpływają przez dwa lata.

Nie może to być inwestycja w obcy środek trwały - skoro koszty ponosi właściciel.Mariusz G. edytował(a) ten post dnia 23.12.10 o godzinie 13:02
Tomasz R.

Tomasz R. Wyjątki od reguły
stanowią o uroku
życia.

Temat: Refakturowanie usługi remontowej

a może trzeba się zastanowić na takim problemem: Czy refakturując jednorazowo fakturę na "remont" nie mamy zapłaconego z góry czynszu za dwa lata?
Małgorzata G.

Małgorzata G. „Nauka to pokarm dla
rozumu.” Lew
Tołstoj

Temat: Refakturowanie usługi remontowej

Płatności są co miesiąc w wysokości 1/24 kwoty faktury
Daniel Więckowski

Daniel Więckowski doradca podatkowy nr
11861

Temat: Refakturowanie usługi remontowej

Mariusz G.:

Tylko to trochę podatkowo niewygodne, że VAT płaci się od razu od całości, a pieniądze wpływają przez dwa lata.
Dokładnie. Rozwiązanie proste jak barszcz z uszkami: wynajmujący na swój koszt przeprowadza remont: rośnie kup i naliczony. Następnie aneks umowy najmu, obniżenie czynszu o 1/24 kosztów remontu.
Daniel Więckowski

Daniel Więckowski doradca podatkowy nr
11861

Temat: Refakturowanie usługi remontowej

editDaniel Więckowski edytował(a) ten post dnia 26.12.10 o godzinie 14:21
Małgorzata G.

Małgorzata G. „Nauka to pokarm dla
rozumu.” Lew
Tołstoj

Temat: Refakturowanie usługi remontowej

Ale przychody i należny rosną dokładnie tak samo w tym samym okresie

konto usunięte

Temat: Refakturowanie usługi remontowej

Małgorzata G.:
Ale przychody i należny rosną dokładnie tak samo w tym samym okresie

Przychody i należny, w tym przypadku, rosną w tym samym okresie - czyli w chwili protokołu odbioru prac budowlanych.
A więc podatek dochodowy i VAT trzeba zapłacić od razu - a pieniążki wpływają przez następne dwa lata.Mariusz G. edytował(a) ten post dnia 25.12.10 o godzinie 22:27
Daniel Więckowski

Daniel Więckowski doradca podatkowy nr
11861

Temat: Refakturowanie usługi remontowej

dwie sprawy:
1. Nie pojmuję tego triku z refakturą, to jakaś własna inwencja? :) ponosisz koszty remontu, też podatkowo, odliczasz naliczony. Po co to refakturować? Skoro wynajmujący chce, o dziwo, partycypować w tych kosztach, niech obniży Ci czynsz. Po 24 miesiącach rezultat będzie przecież taki sam, również podatkowo,
2. Chyba mi się dwoi w oczach, szczególnie jeśli czytam swoje posty :)
Mariusz G.:
Małgorzata G.:
Ale przychody i należny rosną dokładnie tak samo w tym samym okresie

Przychody i należny, w tym przypadku, rosną w tym samym okresie - czyli w chwili protokołu odbioru prac budowlanych.
A więc podatek dochodowy i VAT trzeba zapłacić od razu - a pieniążki wpływają przez następne dwa lata.Daniel Więckowski edytował(a) ten post dnia 26.12.10 o godzinie 14:22

konto usunięte

Temat: Refakturowanie usługi remontowej

Daniel Więckowski:
1. Nie pojmuje tego triku z refakturą, to jakąś własną inwencją? :) ponosisz koszty remontu, też podatkowo, odliczasz naliczony. Po co to refakturować? Skoro wynajmujący chce, o dziwo, partycypować w tych kosztach, niech obniży Ci czynsz. Po 24 miesiącach rezultat będzie przecież taki sam, również podatkowo,

Czyli jak wymieniam psa na dwa koty, to niby mogę uniknąć VATu i dochodu?
Jak pisałem ja bym rozdzielił te dwie sprawy.
To, że ja remontuję komuś lokal - to chyba oczywiste, że muszę tę usługę zafakturować (niezależnie od tego, czy zatrudniam podwykonawców, czy nie). Skoro właściciel ponosi koszty remontu - to ja wykonuję dla niego tę usługę budowlaną.
A to, że od kogoś wynajmuję lokal, to zupełnie osobna historia.
To, że jeżeli to ten sam kontrahent i należność mogę skompensować ze zobowiązaniem nie zwalnia mnie z obowiązku uwzględnienia obydwu transakcji zarówno w podatku dochodowym, jak i VAT. Rozłożenie płatności na raty też niczego, moim zdaniem, tu nie zmienia.

Chyba nie powiesz, że jak ktoś mi wynajmie biuro, a ja mu będę na to konto świadczył usługi księgowe, to u obydwu stron nie powstaje ani przychód, ani podatek należny?
Daniel Więckowski

Daniel Więckowski doradca podatkowy nr
11861

Temat: Refakturowanie usługi remontowej

Uwielbiam te Twoje quasi-sarkastyczne odpowiedzi :)))
Twoje rozwiązanie byłoby całkiem dobre, gdyby firma Małgosi (mogę? lol) zleciła remont innej nieruchomości, niż ta którą najmuje, będącej również własnością wynajmującego. W przypadku tu rozpoznawanym (chyba, że źle rozumiem) mamy firmę X, która wynajęła od Y powiedzmy biuro. Następnie przeprowadza remont tego biura za 200k. Sprawa oczywista, wydatek zwiększa koszty o 200k i vat naliczony o 44k. Wszystko byłoby ok, gdyby nie fakt, że Y chce zwrócić koszty remontu. Oczywiście, można wystawić fakturę, ale czy nie można tego zrobić w sposób opisany przeze mnie? Pewnie, że można ;) Zastanawiam się nad tą refakturą w nawiązaniu do Dyrektywy. Czy aby na pewno X zakupił usługę na rzecz Y? Gdyby X nie najmował, to przecież by nie remontował ;)))
Wracając do Twojego przykładu, jeżeli w biurze przepali się żarówka, wystawiasz refakturę za zakup nowej na wydzierżawiającego? A doliczasz koszt wymiany? :)))
Miłego dnia
:)

konto usunięte

Temat: Refakturowanie usługi remontowej

Daniel Więckowski:
Oczywiście, można wystawić fakturę, ale czy nie można tego zrobić w sposób opisany przeze mnie? Pewnie, że można ;) Zastanawiam się nad tą refakturą w nawiązaniu do Dyrektywy. Czy aby na pewno X zakupił usługę na rzecz Y? Gdyby X nie najmował, to przecież by nie remontował ;)))

Skoro koszt remontu ponosi Y, to powinien tym kosztem zostać obciążony - w końcu kupuje te usługi/materiały. A przychód ma z tego tytułu X (ma też koszt, skoro nie wykonał tych prac sam, lecz zlecił innej firmie i ma na to fakturę).

Gdyby taki barter nie był przychodem ani nie powstawał obowiązek podatkowy VAT, to byłaby to prosta metoda na omijanie podatków. Skoro jednak te usługi są sprzedawane wynajmującemu, to trzeba to zafiskalizować.

Ustawa o VAT :
1. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;


Skoro najemca dostarcza usługi remontowe wynajmującemu odpłatnie - to następuje sprzedaż.
Gdyby nie były odpłatne - kłania się art. 11 ustawy o PDOF albo 12 o CIT.

Czyli, w sytuacji, gdy to wynajmujący ponosi koszty remontu, nie zafakturowanie go to proszenie się IMO o kłopoty i komplikacje podatkowe.

Gdyby to najemca ponosił koszty - sytuacja byłaby odmienna.
Wracając do Twojego przykładu, jeżeli w biurze przepali się żarówka, wystawiasz refakturę za zakup nowej na wydzierżawiającego? A doliczasz koszt wymiany? :)))

Jeżeli tak mam w umowie najmu, że wszelkie koszty utrzymania, napraw, remontów ponosi wynajmujący - to tak, najemca powinien to zrefakturować.
Jeżeli jednak najemca ma w umowie zapis, że to on ponosi koszty remontów, napraw itd - to nie powinien refakturować. Ale też te koszty nie mają wtedy żadnego wpływu na wysokość czynszu.

Więc mamy dwie możliwości:
1. koszty remontu ponosi wynajmujący - więc powinna być wtedy faktura. I, rozumiem z opisu, taka sytuacja jest tutaj.
2. koszty remontu ponosi najemca. Przy tej kwocie prawdopodobnie ma inwestycje w obcy środek trwały i amortyzuje (generalnie - to on ponosi koszty, dyskusyjne może być co najwyżej czy w bieżącym okresie, czy musi amortyzować).Mariusz G. edytował(a) ten post dnia 26.12.10 o godzinie 15:47



Wyślij zaproszenie do