Temat: Refakturowanie usługi remontowej
Daniel Więckowski:
Oczywiście, można wystawić fakturę, ale czy nie można tego zrobić w sposób opisany przeze mnie? Pewnie, że można ;) Zastanawiam się nad tą refakturą w nawiązaniu do Dyrektywy. Czy aby na pewno X zakupił usługę na rzecz Y? Gdyby X nie najmował, to przecież by nie remontował ;)))
Skoro koszt remontu ponosi Y, to powinien tym kosztem zostać obciążony - w końcu kupuje te usługi/materiały. A przychód ma z tego tytułu X (ma też koszt, skoro nie wykonał tych prac sam, lecz zlecił innej firmie i ma na to fakturę).
Gdyby taki barter nie był przychodem ani nie powstawał obowiązek podatkowy VAT, to byłaby to prosta metoda na omijanie podatków. Skoro jednak te usługi są sprzedawane wynajmującemu, to trzeba to zafiskalizować.
Ustawa o VAT :
1. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
Skoro najemca dostarcza usługi remontowe wynajmującemu odpłatnie - to następuje sprzedaż.
Gdyby nie były odpłatne - kłania się art. 11 ustawy o PDOF albo 12 o CIT.
Czyli, w sytuacji, gdy to wynajmujący ponosi koszty remontu, nie zafakturowanie go to proszenie się IMO o kłopoty i komplikacje podatkowe.
Gdyby to najemca ponosił koszty - sytuacja byłaby odmienna.
Wracając do Twojego przykładu, jeżeli w biurze przepali się żarówka, wystawiasz refakturę za zakup nowej na wydzierżawiającego? A doliczasz koszt wymiany? :)))
Jeżeli tak mam w umowie najmu, że wszelkie koszty utrzymania, napraw, remontów ponosi wynajmujący - to tak, najemca powinien to zrefakturować.
Jeżeli jednak najemca ma w umowie zapis, że to on ponosi koszty remontów, napraw itd - to nie powinien refakturować. Ale też te koszty nie mają wtedy żadnego wpływu na wysokość czynszu.
Więc mamy dwie możliwości:
1. koszty remontu ponosi wynajmujący - więc powinna być wtedy faktura. I, rozumiem z opisu, taka sytuacja jest tutaj.
2. koszty remontu ponosi najemca. Przy tej kwocie prawdopodobnie ma inwestycje w obcy środek trwały i amortyzuje (generalnie - to on ponosi koszty, dyskusyjne może być co najwyżej czy w bieżącym okresie, czy musi amortyzować).
Mariusz G. edytował(a) ten post dnia 26.12.10 o godzinie 15:47