Adam Bobrowski

Adam Bobrowski Księgowy, Aba

Temat: nieodpłatne przekazanie czy sprzedaż za 1 zł.

Witam. Mam pytanie. Szef chce przekazać szkole (nie OPP), która uczy w dziedzinie, w której my działamy, towary (narzędzia, które potem szkoła przekaże najlepszym uczniom, jako nagrody). Czy bezpiecznie podatkowo potraktować to, jako nieodpłatne przekazanie darowizny i w CIT traktować to jako NKUP a VAT naliczyć podatek od wartości zakupu przekazanych towarów, czy sprzedać te towary szkole za 1 zł., wrzucić w koszty i naliczyć VAT tylko od tego 1 zł. ,czy wydać towary na RW, wrzucić w koszty a VAT naliczyć od rzeczywistej wartości?
Wrzucając w koszty takie przekazanie i nie traktując tego jako darowizna można by uzasadniać że jest to reklama, uczniowie którzy dostaną nasze towary, w przyszłości być może dzięki temu będą jako pracujący fachowcy je kupować. Ale w sumie dajemy to szkole, typowa darowizna.
Co do VAT to niby nikt nie zabrania sprzedaży po symbolicznej cenie, ale stosuje się coś takiego raczej przy sprzedaży premiowej, kiedy jest to uzasadnione ekonomicznie i nie sprawia wrażenia że służy obejściu prawa.
Co robić?
Marek Gorzycki

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: nieodpłatne przekazanie czy sprzedaż za 1 zł.

Poczytaj o sponsoringu.
Byłby najkorzystniejszy podatkowo (zarówno na gruncie daniny dochodowej jak i vat).
Jednak sponsoring wymagałby umowy, z której wynikałoby świadczenie ekwiwalentne ze szkoły strony (świadczenie o charakterze reklamowym). Świadczenie takie rodziłoby też po stronie szkoły obowiązki podatkowe. Tak więc nie wiem, czy ta skórka będzie dla szkoły warta wyprawki.

Sprzedaż za złotówkę w takiej sytuacji (bez ekonomicznych przesłanek obniżenia wynagrodzenia) oczywiście się nie obroni.

Tak więc pozostaje darowizna - najmniej korzystna podatkowo, ale chyba najlepiej korespondująca ze stanem faktycznym, który opisałeś...
Adam Bobrowski

Adam Bobrowski Księgowy, Aba

Temat: nieodpłatne przekazanie czy sprzedaż za 1 zł.

Też tak uważam. Też myślałem o sponsoringu ale tak jak piszesz jego zasady muszą być ściśle określone w umowie i musi być ekwiwalentność świadczeń. Jako księgowość raczej nie zmusimy marketingu do tego. Dlatego potraktujemy to jako darowizna.



Wyślij zaproszenie do