konto usunięte

Temat: Czy opłaty za przelewy bankowe można odliczyć?

Witam

Czy przy prowadzeniu KPiR można w koszty prowadzenia działalności wliczyć opłaty pobierane przez bank? Np. 1zł za przelew do innego banku? jeśli można, to czy trzeba za każdym razem wpisywać do KPiR czy wystarczy np. na koniec miesiąca wpisać - "koszty obsługi konta bankowego - ileś tam zł"?

Pozdrawiam i dziękuję za pomoc
Paweł
Paweł K.

Paweł K. księgowy!

Temat: Czy opłaty za przelewy bankowe można odliczyć?

Koszty prowadzenia rachunku bankowego, jeśli jest to konto "firmowe", jak najbardziej można rozliczyć w KPiR w pozycji 13.

Są różne szkoły co do formy, w mojej opinii jeśli masz jeden wyciąg za cały miesiąc, to komplet kosztów z wyciągu ujmujesz na "księgowym dowodzie wewnętrznym" w jednej pozycji w dacie z końca miesiąca.

konto usunięte

Temat: Czy opłaty za przelewy bankowe można odliczyć?

Bardzo dziękuję!!! :)

konto usunięte

Temat: Czy opłaty za przelewy bankowe można odliczyć?

Paweł K.:
Koszty prowadzenia rachunku bankowego, jeśli jest to konto "firmowe", jak najbardziej można rozliczyć w KPiR w pozycji 13.

Są różne szkoły co do formy, w mojej opinii jeśli masz jeden wyciąg za cały miesiąc, to komplet kosztów z wyciągu ujmujesz na "księgowym dowodzie wewnętrznym" w jednej pozycji w dacie z końca miesiąca.

A jeszcze jedno pytanie mam:
Czy jeśli FV dostałem 15.01.2010, ale płacone było dziś, to czy w KPiR wpisywana jest dzisiejsza data czy 15.01.2010?

(przepraszam, że może zadaję banalne pytania, ale po prostu wolę pewnik od specjalisty niż karę od skarbówki)
Paweł K.

Paweł K. księgowy!

Temat: Czy opłaty za przelewy bankowe można odliczyć?

Jeśli dotyczy stycznia, to śmiało w dacie 15.01.
Robert Adam Okulski

Robert Adam Okulski Doradca Podatkowy
lic. 1030

Temat: Czy opłaty za przelewy bankowe można odliczyć?

Paweł, nie obraź się, ale sądzac po pytaniach, jeśli sam sobie prowadzisz księgowość to problemy ze skarbówką masz niestety... jak w banku :(Robert Adam Okulski edytował(a) ten post dnia 18.01.10 o godzinie 20:43
Paweł K.

Paweł K. księgowy!

Temat: Czy opłaty za przelewy bankowe można odliczyć?

a po czym wnosisz?
Robert Adam Okulski

Robert Adam Okulski Doradca Podatkowy
lic. 1030

Temat: Czy opłaty za przelewy bankowe można odliczyć?

po wieloletnim doświadczeniu :))
Paweł K.

Paweł K. księgowy!

Temat: Czy opłaty za przelewy bankowe można odliczyć?

Podpowiedz coś bliżej, Robercie, bo mimo że własną księgę prowadzę już 16 lat a cudze zdarza mi się widywać to może jednak czegoś nie wiem? Opłaty bankowe rozliczone w ten sposób organa widziały i były kontente...
Robert Adam Okulski

Robert Adam Okulski Doradca Podatkowy
lic. 1030

Temat: Czy opłaty za przelewy bankowe można odliczyć?

Paweł K.:
Podpowiedz coś bliżej, Robercie, bo mimo że własną księgę prowadzę już 16 lat a cudze zdarza mi się widywać to może jednak czegoś nie wiem? Opłaty bankowe rozliczone w ten sposób organa widziały i były kontente...

O rety ! mamy dwóch Pawłów w jednym wątku i stąd galimatias...

podane przez ciebie sposoby rozliczeń sa jak najbardziej poprawne.

Czytając zadane pytania przez twojego imiennika mam jednak obawy natury ogólnej, czy jego wiedza nie jest czasem ciut za mała do samodzielnego prowadzenia księgi
Daniel Więckowski

Daniel Więckowski doradca podatkowy nr
11861

Temat: Czy opłaty za przelewy bankowe można odliczyć?

dobre :) co nie zmienia faktu, iż Paweł (W) jest kolejnym przykładem do gdzieś indziej stawianej tezy, że oszczędzanie na usługach księgowych (dobrych) mija się z celem.Daniel Więckowski edytował(a) ten post dnia 19.01.10 o godzinie 13:18
Paweł K.

Paweł K. księgowy!

Temat: Czy opłaty za przelewy bankowe można odliczyć?

Się ubawiłem przy okazji...

Tak wam się zwierzę, że po poście Roberta złapałem z rana za rozporządzenie o KPIR :D i też wpadł mi w ręce artykuł w Rzepie dzisiejszej o aktualności tegoż rozporządzenia :)
Monika Wójtowicz

Monika Wójtowicz Właściciel, Biuro
Rachunkowe Baleno

Temat: Czy opłaty za przelewy bankowe można odliczyć?

to dla niewtajemniczonych, Rzeczpospolita z 19.01.2010r:

"Od 1 stycznia tego roku obowiązuje nowy limit zwolnienia podmiotowego od VAT. Wynosi on 100 tys. zł. Przewiduje się, że w przyszłym roku będzie jeszcze wyższy (150 tys. zł). Wynika to z nowelizacji ustawy o VAT z 2 grudnia 2009 r. (DzU nr 215, poz. 1666).

Niestety osoby, które w prowadzeniu firmowych ewidencji kierują się przede wszystkim rozporządzeniem ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (DzU nr 152, poz. 1475 ze zm.), nie dowiedzą się o nowych progach zwolnienia od VAT. Wręcz przeciwnie – będą przekonane, że wynosi on około 40 tys. zł.

100 tys. zł wynosi w tym roku limit zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług

Wszystko przez pkt 15 objaśnień do tego rozporządzenia. Reguluje on sposób postępowania w razie utraty prawa do zwolnienia. Posługuje się przy tym kwotą stanowiącą równowartość 10 tys. euro. Szkopuł w tym, że jest ona nieaktualna już od ponad dwóch lat. W latach 2008 – 2009 limit ustalony został bowiem w złotych. Wynosił 50 tys. zł. W tym roku jest to już dwukrotnie więcej.

Podatników obowiązują oczywiście przepisy ustawy o VAT, a nie niezgodnego z nimi rozporządzenia w sprawie księgi przychodów i rozchodów. To ostatnie nie powinno jednak wprowadzać ich w błąd.

Podatnicy mogą mieć także wątpliwości, kiedy ująć koszt. Z pkt 3 objaśnień wynika, że w kolumnie 2 należy wpisywać dzień miesiąca wynikający z dokumentu stanowiącego podstawę dokonywania wpisu. Problemem są podane w nawiasie dodatkowe wyjaśnienia. Wskazano tam bowiem, że chodzi o datę wydatku, otrzymania towaru lub uzyskania przychodu albo datę zestawienia sprzedaży. Tymczasem z ustawy o PIT wynika, że moment zapłaty nie wpływa na datę ujęcia kosztu.

To już kolejny raz rozporządzenie w sprawie księgi przychodów i rozchodów nie jest na czas aktualizowane. Do takiej właśnie sytuacji doszło m.in. w 2007 r.

Od 1 stycznia tego roku zmieniły się zasady zaliczania do kosztów wydatków związanych z reprezentacją i reklamą. Do końca 2006 r. podatnicy mogli je ujmować jako koszt w ramach limitu, który wynosił 0,25 proc. przychodu. Wyjątkiem była reklama prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Wydatki na nią w całości zmniejszały przychody.

Od 1 stycznia 2007 r. przedsiębiorcy mogą bez przeszkód zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wszelkie koszty reklamy. Nie są nimi natomiast wydatki na reprezentację.

Niestety tych zmian nie uwzględniono w rozporządzeniu w sprawie księgi przychodów i rozchodów. Dopiero 28 lutego 2007 r. minister finansów dostosował jej wzór do nowego brzmienia ustawy o PIT.

---------------------------------------
Marek Kolibski | doradca podatkowy, wspólnik w kancelarii KNDP

Rozporządzenie w sprawie księgi przychodów wymaga poprawy. W obecnym kształcie może bowiem wprowadzać podatników w błąd. Tym bardziej że jest stosowane nie tylko przez osoby profesjonalnie zajmujące się podatkami, ale także przez samych przedsiębiorców. Nie można od nich wymagać, aby sprawdzali, czy wyraźnie wskazane kwoty zwolnienia podmiotowego od VAT są aktualne. Jeszcze poważniejszym błędem jest wyjaśnienie, że koszt należy ująć w momencie poniesienia wydatku. Ustawa o PIT nie pozostawia przecież wątpliwości, że decyduje moment wystawienia faktury lub innego dowodu, na podstawie którego księgowany jest koszt. Termin zapłaty i sam fakt zapłaty nie mają żadnego znaczenia. Przedsiębiorcy, którzy nie dostrzegą tej sprzeczności, mogą nawet przez wiele lat nieprawidłowo prowadzić księgę. Nie ma bowiem wątpliwości, że w takiej sytuacji trzeba zastosować wykładnię celowościową i pominąć postanowienia rozporządze-nia sprzeczne z ustawą."
Lidia W.

Lidia W. projektant

Temat: Czy opłaty za przelewy bankowe można odliczyć?

Monika Lewandowska:
Termin zapłaty i sam fakt zapłaty nie mają żadnego znaczenia.
przy PIT tak, ale nie przy VAT.
Robert Adam Okulski

Robert Adam Okulski Doradca Podatkowy
lic. 1030

Temat: Czy opłaty za przelewy bankowe można odliczyć?

Paweł K.:
Się ubawiłem przy okazji...

sorry Paweł, zbyt popularne imię po prostu. Ja tylko przeczytałem dwa razy cały topic (na szczęście krótki) zanim zorientowałem się o co chodzi... :)

Następna dyskusja:

czy można zrzec się spadku?




Wyślij zaproszenie do