Temat: brak odpowiedzi US, jak to interpretować ?
Zgodnie z art. 139 par. 1 Ordynacji podatkowej organ podatkowy ma obowiązek załatwienia sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, chyba że przepisy ordynacji stanowią inaczej (np. termin na wydanie decyzji przez organ odwoławczy w sytuacji przeprowadzenia rozprawy wynosi 3 miesiące).
O każdym przypadku niezałatwienia sprawy we właściwym terminie organ podatkowy obowiązany jest zawiadomić stronę, podając przyczyny niedotrzymania terminu i wskazując nowy termin załatwienia sprawy. Obowiązek ten ciąży na organie podatkowym również w przypadku, gdy niedotrzymanie terminu nastąpiło z przyczyn niezależnych od organu.
Jeżeli organ podatkowy nie załatwi sprawy w określonym terminie i nie poinformuje podatnika o jej przedłużeniu ma on prawo wystąpić z ponagleniem do:
1) organu podatkowego wyższego stopnia;
2) ministra właściwego do spraw finansów publicznych, jeżeli sprawa nie została załatwiona przez dyrektora izby skarbowej lub dyrektora izby celnej.
Jeżeli organ podatkowy, do którego wpłynęło ponaglenie uzna je za uzasadnione, wyznacza dodatkowy termin załatwienia sprawy oraz zarządza wyjaśnienie przyczyn i ustalenie osób winnych niezałatwienia sprawy w terminie, a w razie potrzeby podejmuje środki zapobiegające naruszaniu terminów załatwiania spraw w przyszłości.
Jeżeli organ uzna, że ponaglenie jest bezzasadne powinien o tym poinformować podatnika w formie postanowienia. Na to postanowienie będzie przysługiwała podatnikowi skarga na bezczynność do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Z bezczynnością organu mamy do czynienia wtedy, gdy w ustalonym terminie organ ten nie podjął żadnych czynności w sprawie lub wprawdzie prowadził postępowanie, ale nie zakończył go wydaniem w terminie decyzji.
Ponaglenie ma na celu z jednej strony zdyscyplinowanie organu do wydania decyzji administracyjnej a z drugiej strony daje ono możliwość poinformowania organu wyższego stopnia o uchybieniach w pracy organu mu podległego. Ponaglenie wnosi się bezpośrednio do organu wyższego stopnia (bez pośrednictwa organu, który jest „bezczynny”).
Wniesienie ponaglenia nie jest ograniczone żadnym terminem. Dlatego możliwość jego wniesienia istnieje tak długo, dopóki organ prowadzący postępowanie podatkowe nie doręczy stronie decyzji administracyjnej.
Tak więc brak informacji od organu podatkowego o przedłużeniu terminu świadczy o bezczynności, na którą można złożyć ponaglenie. W sumie to niewiele ale zawsze coś. Z drugiej strony podatnicy, szczególnie w przypadku decyzji uznaniowych boją się składać ponaglenia (by nie drażnić).