Temat: Struktura organizacyjna działu planowania produkcji

Witam!

Chciałbym podpytać Was w jaki sposób są zorganizowane wasze działy planowania? Chcę wprowadzić gradację stanowisk, np junior/senior planner etc.

Proszę o propozycję dla takiej struktury organizacyjnej:

Lider/Kierownik działu planowania (planowanie długoterminowe/strategiczne; nadzór nad działem planowania)

-1* Specjalista ds. planowania długoterminowego

-2*Specjalista ds planowania prod - krótko/śr.terminowe planowanie dla danych zasobów

-1* Specjalista ds planowania materiałowego (nieudolne tłumaczenie z ang, chodzi o analizę dostępności materiałów dla potrzeb planowania, stanowisko z pogranicza zaopatrzenia i planowania)

- 1* Specjalista ds raportowania/support dla planistów



Na tą chwilę pomimo ww podziału obowiązków, wszyscy formalnie są specjalistami ds planowania prod.

Piszcie proszę wasze spostrzeżenia i propozycję na temat nazewnictwa stanowisk i organizacji działu planowania, ew ścieżki kariery dla pracowników etc, najlepiej na podstawie ww study case'u


Z góry dziękuję i pozdrawiam

MK

konto usunięte

Temat: Struktura organizacyjna działu planowania produkcji

Oj ja bym w ten sposób do tego nie podchodził - spójrz najpierw, jakie masz wejścia wyjścia w procesie planowania, podziel proces na podprocesy z odpowiadającymi sobie wejściami/wyjściami, z później zastanów się nad strukturą działu, która najlepiej będzie odpowiadać oczekiwanej funkcjonalności.

Temat: Struktura organizacyjna działu planowania produkcji

Nie zagłębiając się w szczegóły, chodziło mi raczej o nomenklaturę, nie podział obowiązków. Ten już jest dokonany.

Mimo wszystko dziękuję za radę

Pozdrawiam

MK
Miłosz D.

Miłosz D. Dyrektor Łańcucha
Dostaw / Supply
Chain Director

Temat: Struktura organizacyjna działu planowania produkcji

Maciej Kraszewski:
Lider/Kierownik działu planowania (planowanie długoterminowe/strategiczne; nadzór nad działem planowania)

-1* Specjalista ds. planowania długoterminowego

Skoro Lider/Kierownik zajmuje się planowaniem długoterminowym to czy faktycznie jest konieczny oddzielny etat dedykowany do tej roli? Chyba, że dział jest tak duży, że zajęcia managerskie Lidera/Kierownika zajmują mu zdecydowaną większość czasu.

-2*Specjalista ds planowania prod - krótko/śr.terminowe planowanie dla danych zasobów

-1* Specjalista ds planowania materiałowego (nieudolne tłumaczenie z ang, chodzi o analizę dostępności materiałów dla potrzeb planowania, stanowisko z pogranicza zaopatrzenia i
planowania)
Ja bym te 2 funkcje połączył. Dobre planowanie to dla mnie planowanie realne a nie życzeniowe :-) A tu podstawą jest świadomość dostępności materiałów. Połączenie tych 2 funkcji spowoduje, że nie będzie luk komunikacyjnych ("...bo Material Planner mi nie powiedział, że nie ma komponentu X..." albo "...bo Scheduler mi nie powiedział, że potrzebuje komponent Y na wcześniej...") i konieczności uzgadniania czegoś i dogadywania ;-)

- 1* Specjalista ds raportowania/support dla planistów

Czy raportowania (support dla planistów rozumiem oznacza przygotowywania zrzutów, tabel, raportów i wykresów?) nie można ewentulanie połączyć z rolą planisty długoterminowego (pod warunkiem, że pozostanie to oddzielnym stanowiskiem).

To takie moje uwagi na szybko :-)
Żeby powiedzieć więcej musiałbym poznać specyfikę waszej produkcji, dokładny zakres zadań, uprawnienia i odpowiedzialności Planowania Produkcji i otoczenie (wejścia i wyjścia o których pisał Marcin).

pzdr

Temat: Struktura organizacyjna działu planowania produkcji

To pytanie dotyczy raczej psychologii. Jeżeli nie mozna dac pracownikom podwyżki to trzeba im zapewnić "igrzyska" np za pomocą nazewnictwa stanowisk. Jak trzeba niech będzie dyrektor do spraw planowania. I wiceprezes ds. harmonogramowania ;-)
Miłosz D.

Miłosz D. Dyrektor Łańcucha
Dostaw / Supply
Chain Director

Temat: Struktura organizacyjna działu planowania produkcji

Tomasz Sosulski:
To pytanie dotyczy raczej psychologii. Jeżeli nie mozna dac pracownikom podwyżki to trzeba im zapewnić "igrzyska" np za pomocą nazewnictwa stanowisk. Jak trzeba niech będzie dyrektor do spraw planowania. I wiceprezes ds. harmonogramowania ;-)

hehe... dobre :-) i prawdziwe.
Czasem z kolegami żartuję, że stanowisko planisty powinno się nazywać "Issue Manager".

Temat: Struktura organizacyjna działu planowania produkcji

Faktycznie, jest w tym coś z psychologii i jak mi się wydaje nie należy tego bagatelizować. Ponadto, nie chodzi jedynie o nazewnictwo, tylko o politykę korporacji grade'y etc., a co za tym idą pieniądze, choć te faktycznie jest ciężko dla pracowników wywalczyć - vide polityka korporacyjna, zorientowana na cięcie kosztów (często za każdą cenę we wszystkich obszarach i wbrew zdrowemu rozsądkowi)

Staram się podchodzić do tego beznamiętnie.
Głównie zakładając ten temat chciałem Was podpytać jak można nazwać wymienione przeze mnie stanowiska, ponieważ na to faktycznie mam wpływ, tak samo jak na wspomniane grade'y. Struktura jest już ustalona tak jak w opisie z pierwszego postu, jednak chciałbym ją sformalizować. Nie chodzi mi o robienie sobie jaj z kolegów i tytułowanie się "Prezesie", choć rozumiem sarkazm ;)
Miłosz D.

Miłosz D. Dyrektor Łańcucha
Dostaw / Supply
Chain Director

Temat: Struktura organizacyjna działu planowania produkcji

Maciej Kraszewski:
Faktycznie, jest w tym coś z psychologii i jak mi się wydaje nie należy tego bagatelizować. Ponadto, nie chodzi jedynie o nazewnictwo, tylko o politykę korporacji grade'y etc., a co za tym idą pieniądze, choć te faktycznie jest ciężko dla pracowników wywalczyć - vide polityka korporacyjna, zorientowana na cięcie kosztów (często za każdą cenę we wszystkich obszarach i wbrew zdrowemu rozsądkowi)

Staram się podchodzić do tego beznamiętnie.
Głównie zakładając ten temat chciałem Was podpytać jak można nazwać wymienione przeze mnie stanowiska, ponieważ na to faktycznie mam wpływ, tak samo jak na wspomniane grade'y. Struktura jest już ustalona tak jak w opisie z pierwszego postu, jednak chciałbym ją sformalizować. Nie chodzi mi o robienie sobie jaj z kolegów i tytułowanie się "Prezesie", choć rozumiem sarkazm ;)

Moim zdaniem, przy strukturze którą zaproponowałeś w pierwszym poście różnice są tak niewielkie, że wszystkie stanowiska umieściłbym w 1 gradzie (no oczywiście poza Kierownikiem).
Jakbym strasznie się chciał upierać przy rozróżnieniu, to spec do planowania długoterminowego w mojej ocenie jest pół grade'u więcej wart niż scheduler i material planner a support raportowy wyceniłbym o pół grade'u niżej. Ale to jak napisałem powyżej - na siłę :)

Temat: Struktura organizacyjna działu planowania produkcji

Dziękuję za odpowiedź,mam takie same odczucia odnośnie grade'ów.
Ewentulanie, jeżeli rozpiętość grade'ów mi to umożliwi, zróżnicowałbym wskazane przez ciebie stanowiska.

Poprosiłbym w takim razie o sugestie odnośnie nazewnictwa wymienionych przeze mnie stanowisk - ang/pl. Dla przypomnienia - formalnie wszyscy są specjalistami ds. planowania produkcji.

Z góry dziękuję i pozdrawiam

MK

Następna dyskusja:

Automatyzacja planowania i ...




Wyślij zaproszenie do