konto usunięte

Temat: UOKiK: Reklamy są nierzetelne i nieczytelne

UOKiK: Reklamy są nierzetelne i nieczytelne

Co roku na całym świecie obchodzony jest Dzień Konsumenta
mającego promować cztery fundamentalne prawa konsumentów –
prawo do informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji. Jak
donosi UOKiK - brak tych wartości to ciągle problem.

Skuteczna ochrona konsumentów jest jednym z istotnych zadań
realizowanych przez UOKiK. Prowadzone analizy, postępowania,
wydawane decyzje, wezwania do zaniechania naruszeń oraz monitoring
produktów czy usług mają na celu zwiększenie ochrony klientów.
Zrozumiałe, czytelne i jednoznaczne – takie powinny być reklamy
i oferty produktów finansowych, w tym kredytów konsumenckich. W
Światowy Dzień Konsumenta UOKiK przypomina o standardach w
reklamowaniu usług finansowych.

Punktem wyjścia do dyskusji są wstępne wyniki badań reklam
usług finansowych, które UOKiK przeprowadził pod koniec 2014
roku. Z analizy reklam 28 instytucji finansowych: banków, firm
pożyczkowych, SKOK-ów, pośredników wynika, że nie zawsze
przekazy jasno i rzetelnie informują o warunkach oferty.
Powtarzającym się problemem jest ich nieczytelność –
zrozumienie warunków oferty utrudnia m.in. zbyt mała czcionka,
którą są napisane istotne informacje m.in. o kosztach kredytu i
krótki czas ich wyświetlania. Ponadto, w reklamach brakowało
informacji o oprocentowaniu, o rzeczywistej rocznej stopie
oprocentowania, o kosztach kredytu. W związku z tym, UOKiK ma
zastrzeżenia do tego, czy konsument oglądający reklamę jest w
stanie zapoznać się z rzeczywistą treścią oferty i czy po jej
obejrzeniu wie, jakie koszty będzie musiał ponieść.

Obecnie UOKiK przygląda się także reklamom polis z
ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (UFK) stosowanym przez 19
przedsiębiorców. Zastrzeżenia wzbudza m.in. brak informacji o
ryzyku finansowym, a co za tym idzie możliwości utraty
oszczędności, brak danych o opłatach, a podkreślanie wyłącznie
korzyści z zawarcia umowy.

Kodeks Dobrych Praktyk

Z okazji Światowego Dnia Konsumenta UOKiK chciałby także
przypomnieć instytucjom finansowym o potrzebie samoregulacji w
zakresie przekazów reklamowych – opracowania kodeksu dobrych
praktyk, który byłby przestrzegany przez wszystkich
przedsiębiorców z branży. W taki sposób standardy w reklamowaniu
usług finansowych byłyby zachowane, co ułatwiłoby konsumentom
porównanie ofert.

Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest 15 marca, ponieważ tego
dnia w 1962 roku miało miejsce przełomowe orędzie Johna F.
Kennedy’ego, w którym prezydent USA sformułował cztery
podstawowe prawa konsumentów do: informacji, wyboru,
bezpieczeństwa i reprezentacji. Co roku UOKiK, Inspekcja Handlowa,
organizacje pozarządowe, rzecznicy konsumentów włączają się w
jego organizację. Zapraszamy do obejrzenia transmisji z debaty
organizowanej w UOKiK.

Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
http://nf.pl/manager/uokik-reklamy-sa-nierzetelne-i-ni...