konto usunięte
Temat: Szef musi wysłać silny antykorupcyjny przekaz
Szef musi wysłać silny antykorupcyjny przekaz.Mariusz Witalis
Z partnerem kierującym zespołem zarządzania ryzykiem nadużyć EY w Polsce i w regionie CESA* rozmawia Anita Błaszczak
W tegorocznym 15. już Światowym Badaniu Nadużyć Gospodarczych EY co piąta z dużych firm w Polsce twierdzi, że praktyki korupcyjne są u nas szeroko rozpowszechnione w biznesie. Czy powinniśmy się tym wynikiem martwić, czy może cieszyć, skoro w skali świata twierdzi tak 38 proc. badanych?
Mariusz Witalis: Jeśli porównamy się z innymi krajami z Europy
Środkowo-Wschodniej, to widzimy, że w Polsce jest lepiej – w
skali regionu o powszechności praktyk korupcyjnych mówi połowa
badanych. Widać też zmianę w porównaniu z sytuacją z lat 90.,
gdy korupcja – nie tylko w biznesie – była zdecydowanie
większa. Dużo dało powołanie Centralnego Biura Antykorupcyjnego.
Był to element odstraszania, który wprawdzie nie zlikwidował
korupcji, ale sprawił, że przestała być już tak nagminna i
ostentacyjna. A nadal taka jest w wielu innych krajach regionu. W
Polsce zwykle nie musimy już tłumaczyć, że konfliktem interesów
jest sytuacja, gdy ktoś z rodziny pracownika działu zakupów
pracuje u dostawcy firmy. Jest więc lepiej niż kiedyś, ale
wciąż pojawiają się nowe, niekiedy zadziwiające formy
nadużyć.
Któraś z nich pana szczególnie zadziwiła? ...
(...)
https://www.rp.pl/Wywiady/310119854-Szef-musi-wyslac-si...