Kazimierz
Grabski
Jestem
otwieraczem...
Otwieram na marzenia
i aspiracje
Michał
Pająk
Analityk, Projektant
gier
Temat: Organizacje uczące się w Polsce
Od zadania pytania upłynęło niemalże półtora roku i nie został podany nawet jeden przykład.Obawiam się, że można to uznać za symptom wskazujący na to, że problematyka organizacji uczących się w dużym stopniu pozostaje w naszych realiach jedynie zagadnieniem teoretycznym.
Jeśli moja obserwacja jest trafna wówczas pozostaje pytanie: dlaczego tak się dzieje?
Sama idea wydaje się być świetna, istnieją przykłady pokazujące, że takie podejście jest skuteczne, istnieją narzędzia, które mogą wspierać rozwój organizacji uczących się.
W związku z tym albo moja obserwacja jest błędna, albo mamy do czynienia z poważnym problemem dotyczącym tej dyscypliny, przynajmniej w zakresie naszego podwórka.
Kazimierz
Grabski
Jestem
otwieraczem...
Otwieram na marzenia
i aspiracje
Temat: Organizacje uczące się w Polsce
Skłaniam się ku opinii, że organizacje uczące się są bardziej tworem teoretycznym niż praktycznym. Może jest to szansa dla pierwszych odważnych, którzy pokuszą się o przekładanie teorii na praktykę...?konto usunięte
Temat: Organizacje uczące się w Polsce
witam, piszę właśnie pacę dyplomową o OUS. Jeśli chodzi o teorię opieram się oczywiście głównie na Senge, pracy Hansena/Nohria/Tierneya i badaniach Rugglesa. Literatury rodzimej nie znalazłam za dużo, a to co "odkyłam", opiera się o Piątą dyscyplinę. Wiemy, że OUS to taka, która nie boi się podejmować ryzyka, wyzwań i jest gotowa zaangażować ludzi do stworzenia i wdrożenia wspólnej wizji. A wskażcie mi proszę taką na naszym podwórku... Przecież, to wszystko kosztuje, a jeśli nie licząc nakładów finansowych dodamy fakt, że nie każdą organizację stać na całkowite przewartościowanie sposobów działania, a przede wszystkim myślenia, to mamy nasze realia ;)
Michał
Pająk
Analityk, Projektant
gier
Temat: Organizacje uczące się w Polsce
Być może kwestia małej popularności idei organizacji uczących się wynika z pozornej "miękkości" tej tematyki. Spójrzmy chociażby na wikipedię, którą w tym wypadku traktuje jako źrodło popularnej wiedzy na ten temat. Tak więc według niej organizacja ucząca się oznacza "organizację zdolną do uczenia się, adaptującą się do zmiennych warunków funkcjonowania. Stan ten osiąga poprzez otwartość pracowników na nowe idee i trendy oraz stałe doskonalenie się pracowników. Organizacja inicjuje i wspiera te działania i sama ciągle się przekształca."Według mnie właściciele firm i menedżerowie w sytuacji gdy mają wydać pieniądze na szkolenia czy doradztwo koncentrują się przede wszystkim na konkretach. Ja powyżej nie widzę żadnych konkretów. Co więcej, niestety, nawet jeśli się zajrzy do jakiegoś bardziej rozbudowanego artykułu (chociażby http://kadry.nf.pl/Artykul/8459/Organizacja-uczaca-sie... też ciężko znaleźć w nim coś na czym można by się było dlużej zaczepić.
W temacie organizacji uczących się brakuje mi pewnej równowagi pomiędzy ideami a konkretnymi umiejętnościami czy technikami. Jeśli ktoś mówi o zarządzaniu projektami to widzę oczami wyobraźni zarówno pewne umiejętności miękkie, które są konieczne aby robić to efektywnie ale także różne metodyki, które strukturalizują cały ten proces. Gdy słysze hasło organizacji uczących się widzę zestaw pewnych haseł w stylu "wizja", "rozwój", "adaptacja" realizowanych poprzez zebrania, które ze względu na te hasła powinny być bardziej efektywne. Brakuje mi tutaj konkretnych technik i metod które stanowiłyby niejako "solidną podstawę" tej właśnie idei.
konto usunięte
Temat: Organizacje uczące się w Polsce
otóż to, "wizja", "rozwój", zamiast "cel". Z tzw. autopsji wiem, że wizje mogą się zmieniać nie z roku na rok, ale z tygodnia na tydzień. Bez określonego celu, każda wizja jest bezużyteczna. Techniki i metody są, tylko rodzime organizacje, albo ich nie znają, albo niewystarczająco podjęły temat, żeby je poznać.Gdy słysze hasło organizacji uczących się widzę zestaw pewnych haseł w stylu "wizja", "rozwój", "adaptacja" realizowanych poprzez zebrania, które ze względu na te hasła powinny być bardziej efektywne. Brakuje mi tutaj konkretnych technik i metod które stanowiłyby niejako "solidną podstawę" tej właśnie idei.Edyta K. edytował(a) ten post dnia 30.04.10 o godzinie 21:11
Michał
Pająk
Analityk, Projektant
gier
Temat: Organizacje uczące się w Polsce
Dlatego też sądzę, że bardziej efektywne mogłoby być podejście, które koncentowałoby się w większym stopniu na metodach i technikach. Określone metody pozwalają osiągnąć określone rezultaty, natomiast ich efektywność jest uwarunkowana sposobem ich wykorzystania. Sposób ich wykorzystania to już tak naprawdę wchodzenie w wizję organizacji uczących się.Porównałbym to do uczenia się języka obcego. Najpierw uczymy się pewnego słownictwa i zwrotów do wykorzystnia w konkretnej sytuacji (przedstawianie się, zamawianie czegoś w restauracji, rozmowa telefoniczna, itd.). Świadomość języka i umiejętność generowania nowych treści rodzi się później. Należy znać pewne podstawy by zacząć budować umiejętność efektywnego ich wykorzystania.
Oczywiście analogia ta obnaża problemy związane z takim podejściem. Z mojego osobistego doświadczenia związnego z nauką języków wiem, że granica świadomości języka jest w niektórych przypadkach, z wielu różnych przyczyn, nie do przeskoczenia.
konto usunięte
Temat: Organizacje uczące się w Polsce
W naszych firmach zanim będzie można na poważnie rozmawiać o OUS trzeba zapoznać ludzi z pojęciami: godność, bezpieczeństwo, moralność, wolność, etyka, szacunek, odpowiedzialność... starałem się w kolejności szkoleń :) OUS-teoria? TAK! praktyka? TAK! czemu tak mało? BRAK WIEDZY! niestety...
Iwona
K.
Komunikacja,
Edukacja, Marketing,
DIALOG
Temat: Organizacje uczące się w Polsce
W drugiej połowie roku chcę się zająć na powaznie szerzeniem idei o OUS. Jestem w trakcie tworzenia planu. Myslę o szkoleniach, programach dla liderów, konferencjach etc. Właście ukończyłam program "Leadership for Collective Intelligence". I ciagle się dokształcam w temacie.Jeżeli macie jakies pomysły, chcecie się przyłączyć albo mozecie kogoś polecić (zainteresowanego "dawaniem wiedzy" albo "uczeniem się"), proszę o kontakt.
Kazimierz
Grabski
Jestem
otwieraczem...
Otwieram na marzenia
i aspiracje
Temat: Organizacje uczące się w Polsce
Ponad rok zajęło zidentyfikowanie osoby, która dostrzegła na rynku lukę, z której wypełnieniem można wiązać nadzieję na własną przyszłość zawodową.Gratuluję odwagi!
Gratuluję tym bardziej, że jak widać z wypowiedzi przedmówców OUS wydają się wciąż być bytem z innej rzeczywistości gospodarczej. Jednak ja rozumiem brak zainteresowania praktycznym rozwojem takiej organizacji: biznes to wyniki, mierniki i zysk. Również ryzyko, ale takie, które można skalkulować, zwymiarować w celu podjęcia racjonalnej decyzji.
Nieoparcie nasuwa mi się skojarzenie z coachingiem:
- OUS są niczym klient w coachingu
- w obu przypadkach brak jest twardych danych potwierdzających skuteczność metod, jednak...
- w obu przypadkach skuteczność są w stanie docenić jedynie szefowie OUS lub zadowoleni klienci, którzy podjęli decyzję na podstawie intuicji czy ciekawości
- w obu przypadkach można zadać pytanie: co ja-organizacja/ja-klient chcę naprawdę osiągnąć i co ja mogę zrobić, aby zrealizować swoje zamierzenia...
Michał
Pająk
Analityk, Projektant
gier
Temat: Organizacje uczące się w Polsce
Kazimierz G.:
Jednak ja rozumiem brak zainteresowania praktycznym rozwojem takiej organizacji: biznes to wyniki, mierniki i zysk.
Warto dodać, że bardzo często chodzi o wyniki w ciągu najbliższych miesięcy.
Kazimierz
Grabski
Jestem
otwieraczem...
Otwieram na marzenia
i aspiracje
Temat: Organizacje uczące się w Polsce
Słuszne dopowiedzenie.Idąc tym tropem: wynik w ciągu najbliższego roku finansowego/podatkowego/obrachunkowego.
Stąd już tylko krok od stwierdzenia, że budowanie OUS to inwestycja. A skoro tak to również zwrot z inwestycji. Odpowiedź na pytanie "jaki jest zwrot z inwestycji w OUS" może spowodować zainteresowanie OUS lub totalny zanik takiego zainteresowania.
Michał
Pająk
Analityk, Projektant
gier
Temat: Organizacje uczące się w Polsce
Zadałem więc sobie to pytanie - jaki jest zwrot z budowania OUS.Szukałem jakiegoś case'a, który zawierałby informacje na temat wymiernych wyników wprowadzenia takiego podejścia. Założyłem, że jestem menedżerem, który nie wie co to jest OUS i szuka jakichś informacji, które mógłby przedstawić kierownictwu w formie kolorowego wykresu. Postanowiłem poświęcić na to niewiele czasu, zakładając, że taki przykładowy menedżer nie ma całego dnia na szukanie, poświęci na to co najwyżej 20 minut. Czy znalazłem coś ciekawego? Niestety nie. Nawet na stronie Society for Organizational Learning, w zakładce Success Stories (http://www.solonline.org/organizational_overview/Succe... nie ma danych odnośnie efektywności tych programów.
Jako benchmark wykorzystałem Lean, dość modne pojęcie w dzisiejszych czasach. Znalezienie strony z jakimś case'm z danymi liczbowymi odnośnie efektów zajęło mi pół minuty...
Myślę, że zaprezentowana przez Ciebie analogia OUS-coaching jest bardzo dobra. Warto zastanowić się jednak jakie są różnice.
Wydaje mi się, że w przypadku coachingu i mówienia o jego efektach poruszamy się w zakresie korzyści, które są rozumiane intuicyjnie. Po prostu wiem o co chodzi, mogę się na przykład odwołać do moich osobistych doświadczeń z tego zakresu. I przez to opis korzyści wydaje się być sensowny, nawet jeśli nie jest jednoznacznie mierzalny.
Gdy zaczynam zastanawiać się nad całym działem czy też większymi jednostkami organizacyjnymi firmy wówczas moje myślenie przechodzi na poziom "linii produkcyjnej". Ważna staje się efektywność, która jest mierzalna - potrzebuje wskaźników i liczb. Potrzebuje konkretów, szczególnie jeśli chcę przedstawić sprawę moim przełożonym.
Pytanie tylko, czy biorąc pod uwagę powyższy eksperyment z szukaniem danych, znajdę coś czym będę w stanie kogoś przekonać? Temat warty jest wypromowania, pozostaje pytanie jak go "sprzedać" komuś kto nie jest do niego przekonany.
Iwona
K.
Komunikacja,
Edukacja, Marketing,
DIALOG
Temat: Organizacje uczące się w Polsce
Może bysmy się spotkali w 2 połowie maja? Porozmawiac zawsze można...
Kazimierz
Grabski
Jestem
otwieraczem...
Otwieram na marzenia
i aspiracje
Temat: Organizacje uczące się w Polsce
Jestem za!Proponuję aby do końca kwietnia zidentyfikować osoby zainteresowane spotkaniem, a następnie doprecyzować termin spotkania.
Michał
Pająk
Analityk, Projektant
gier
Temat: Organizacje uczące się w Polsce
Bardzo dobry pomysł. Tak więc wyrażam swoje zainteresowanie. :)
Iwona
K.
Komunikacja,
Edukacja, Marketing,
DIALOG
Temat: Organizacje uczące się w Polsce
Jakie dni Wam odpowiadają? Ja moge w dni powszednie po 17.00 i w weekend po południu. Spróbujmy może WSTĘPNIE wyznaczyć datę.Np. ja mogę:
15 maja niedz.--- wczesne popołudnie
albo
20 maja piatek --- po 17.00
albo
21-22 maja sobota - niedz. --- mogę po 19.00, bo mam szkolenie.
W ostatni weekend maja wyjeżdzam.
Ew.początek czerwca.
Miejsce (?) --- Warszawa/Centrum.
Kazimierz
Grabski
Jestem
otwieraczem...
Otwieram na marzenia
i aspiracje
Temat: Organizacje uczące się w Polsce
Najlepszym terminem z poniżej zaproponowanych jest dla mnie niedziela 15 maja, godzina dowolna.Termin alternatywny to piątek 20 maja, nie wcześniej niż 17:30.
Lub dopiero druga połowa czerwca, lecz tej opcji proponuję na razie nie rozważać.
Warszawa, centrum jak najbardziej OK.
Może bar w hotelu Novotel (d. Forum)? Powinno tam być wystarczająco cicho by swobodnie rozmawiać i wystarczająco przestronnie, by nie słyszeń innych rozmów.
Kontaktami (email, telefon) możemy wymienić się wysyłając wiadomości.
Iwona
K.
Komunikacja,
Edukacja, Marketing,
DIALOG
Temat: Organizacje uczące się w Polsce
OK, to zapisuję 15 maja (niedz). Wstepnie: Bar Novotel ok. Godz. 16.00.Ew. opcja 20 maja. Poczekamy jeszcze , co powie Michał P.
Tak, przejdzmy na prywatną korespondencję, chciałam tutaj wyznaczyć datę spotkania licząc, że moze jeszcze ktos inny będzie chętny.
Kazimierz
Grabski
Jestem
otwieraczem...
Otwieram na marzenia
i aspiracje
Temat: Organizacje uczące się w Polsce
Zgadzam się w 100%, że zaproszonym może czuć się każdy zainteresowany tematem.Bezpośrednie kontakty zarezerwujmy dla osób, które gotowe są przejść od fazy zainteresowania do fazy działania:)
Podobne tematy
-
Organizacje uczące się » Czy znacie polskie organizacje uczące się? A może... -
-
Organizacje uczące się » Organizacje uczące się - 20 lat później -
-
Organizacje uczące się » Jeśli... nie organizacje uczące się, to co? -
-
Organizacje uczące się » Polskie określenie organizacji uczących się -
-
Organizacje uczące się » Mikroblog o szansach uczenia się -
-
Organizacje uczące się » Mikroblog o szansach uczenia się już działa -
-
Organizacje uczące się » Jak firmy/organizacje korzystają z wiedzy swych... -
-
Organizacje uczące się » KONFERENCJĘ NAUKOWĄ "Przedsiębiorstwo jako organizacja... -
Następna dyskusja: