Mateusz Rolka www.kryptos.co
Temat: "Zakaz rozsyłania SPAMu AKTUALNY" - Mateusz Rolka
Witam serdecznie, bardzo chciałbym przytoczyć na grupie tematycznej jeden z moich ostatnich artykułów pt. "Zakaz rozsyłania SPAMu AKTUALNY". Wg mnie rzuca on trochę inne światło na zagadnienie Ochrony Danych Osobowych, a konkretnie jak szeroko sięga ta ustawa. Oto on:Po sieci rozeszła się informacja, że 21 stycznia 2013 r. zniesiono zakaz rozsyłania tzw. SPAMU. Autorem artykułu jest Andrzej Janowski,. Tekst ukazał się w Gazecie Podatkowej, a następnie był wiele razy cytowany z lepszą bądź gorszą interpretacją i wnioskami. Słysząc mnogość interpretacji zmiany, postanowiłem wypowiedzieć się na ów temat.
Rzeczywiście Art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną (brzmienie od 21.01.2013) mówi, że „Zakazane jest przysyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej”. Skupmy się na zacytowanym artykule. Zapis ten budzi wiele wątpliwości., zwłaszcza co do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Litera prawa mówi, że pomimo, że prowadzą JDG pozostają cały czas osobami fizycznymi. Co za tym idzie nie jest możliwa interpretacja oskarżonego o SPAM, że e-mail reklamowy był kierowany na sekretariat@firmakrzak.pl, a nie do Andrzeja Kowalskiego prowadzącego tę firmę. Taka argumentacja nie ma podstaw w prawie. Pełna nazwa firmy brzmi „FIRMA KRZAK Andrzej Kowalski”, ta firma jest właścicielem strony www. Adres sekretariat@firmakrzak.pl jest adresem pomocniczym, ułatwiającym kontakt z działalnością jednoosobową FIRMA KRZAK ANDRZEJ KOWALSKI”. Osoba Pana Andrzeja Kowalskiego jest nierozłącznie związana z JDG. Dla pragnących jeszcze rozwinąć temat odsyłam do różnic pomiędzy osobami prawnymi, a fizycznymi. Podsumowując, zmiana z początku roku nie pozwala na wysyłanie SPAMu kierowanego do działalności jednoosobowych.
Kolejną grupą osób, której często nie jesteśmy pewni, są osoby fizyczne, reprezentujące osoby prawne. Uważam, że prawidłowa interpretacja ustawy pozwala na wysyłanie ofert do tych osób, ale tylko i wyłącznie skierowanych bezpośredni do spółki, w której pełnią obowiązki, a nie do osoby fizycznej.
Na koniec chciałbym przypomnieć o jeszcze jednej nieścisłości o jakiej chyba zapomniano tworząc ów poprawkę w ustawie. Prawo telekomunikacyjne (art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r.) mówi o bezwzględnym zakazie prowadzenia marketingu bezpośredniego przy wykorzystaniu tzw. automatycznych urządzeń wywołujących bez zgody użytkownika końcowego). Należy również pamiętać o przepisach konsumenckich oraz o regulacjach związanych ze zwalczaniem nieuczciwej konkurencji. Ustawa z dnia 21 stycznia 2013 została stworzona by ułatwić nawiązywanie kontaktów B2B, a nie by ułatwić rozsyłanie SPAMu/reklam. Stosowanie zmian tej ustawy może i tak powodować negatywne konsekwencje dla nadawcy – kwestia powołania się przed sądem przez poszkodowanego na inne przepisy niż do tej pory, które są i nie jest planowana ich zmiana.
Mateusz Rolka – szef Agencji Bezpieczeństwa Komunikacji KRYPTOS