konto usunięte
Temat: Proszę o pomoc, problem nietypowy: konieczność zgłoszenia...
Witam serdecznie i uprzejmie proszę Ekspertów o pomoc,Jako właściciel agencji detektywistycznej mam pewne wątpliwości co do konieczności zgłaszania zbioru danych do GIODO. Opinie w tej sprawie są podzielone, jedni twierdzą że obowiązkowo tak, drudzy wręcz przeciwnie. Nawet w samym urzędzie zdanie jest zależne od podnoszącego słuchawkę.
W przypadku agencji „problem ODO” dotyczy dwóch sfer:
- rejestru umów / art. 23 /
- danych osobowych przewijających się w trakcie realizacji umowy
Dla ułatwienia poniżej zapisy z ustawy o usługach detektywistycznych :
Zgodnie z art. 8 naszej ustawy :
1. Detektyw jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych, zebranych w toku wykonywanych przez niego czynności detektywa, bez zgody osób, których dane dotyczą.
2. Detektyw uprawniony do przetwarzania danych osobowych, w związku z wykonywaniem przez niego czynności detektywa, nie może powierzać przetwarzania danych innemu podmiotowi.
3. Detektyw ma obowiązek zniszczyć przetwarzane dane osobowe, zebrane w toku wykonywania czynności detektywa, najpóźniej bezpośrednio po zaprzestaniu korzystania z uprawnień detektywa.
4. Detektyw jest obowiązany przy przetwarzaniu danych osobowych stosować przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. Nr 133, poz. 883, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 50, poz. 580 i Nr 116, poz. 1216 oraz z 2001 r. Nr 42, poz. 474, Nr 49, poz. 509 i Nr 100, poz. 1087), z wyłączeniem art. 25 ust. 1 i art. 32-35.
Artykuł 23 natomiast mówi, że Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w zakresie usług detektywistycznych jest obowiązany:
[…]
2) zachowywać formę pisemną umów dotyczących prowadzonej działalności gospodarczej,
3) prowadzić i przechowywać dokumentację dotyczącą zatrudnianych detektywów oraz zawieranych i realizowanych umów, a także sprawozdań sporządzanych po zakończeniu spraw,
4) przedstawiać dokumentację, o której mowa w pkt 3, na żądanie organu upoważnionego do kontroli, z wyłączeniem sprawozdania, o którym mowa w art. 13 ust. 1, które nie podlega kontroli organu zezwalającego.
2. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, rodzaj dokumentacji, o której mowa w ust. 1 pkt 3, formy jej prowadzenia oraz okres przechowywania, uwzględniając w szczególności wykaz zatrudnionych przez przedsiębiorcę detektywów, rejestr zawartych umów wraz z opisem ich realizacji, a także sprawozdanie kończące postępowanie w sprawie.
Jeśli chodzi o pierwszy punkt to niewielu z nas przedsiębiorców trzyma rejestr umów ( w którym są dane osobowe Zleceniodawcy ) dla własnej chęci przetwarzania bądź innej „przyjemności”, tylko z konieczności którą nakłada na nas ustawa / wgląd do umów żąda podczas kontroli mswia / oraz celem wystawienia faktury za wykonane zlecenie (zgodnie z pkt 8 art. 43 ustawy o ochronie danych osobowych : z obowiązku rejestracji zbioru danych zwolnieni są administratorzy danych przetwarzanych wyłącznie w celu wystawienia faktury, rachunku lub prowadzenia sprawozdawczości finansowej )
Nie wiem też czy dobrze interpretuję zapis : „W odniesieniu do zbiorów danych osobowych sporządzanych doraźnie, […]a po ich wykorzystaniu niezwłocznie usuwanych albo poddanych anonimizacji, mają zastosowanie jedynie przepisy rozdziału 5.”
Czy to zatem oznacza, że jeśli dane przetwarzam tylko podczas realizacji zlecenia, a po jego zakończeniu sprawozdanie przekazuję Zleceniodawcy, a wszelkie materiały dot. Sprawy lądują w niszczarce – to obowiązuje mnie tylko konieczność należytego zabezpieczenia ww. danych, bez obowiązku ich zgłaszania ?
Jestem bardzo ciekawa Waszego zdania w tej kwestii…temat dosyć nietypowy, zresztą jak większość związanych z naszą branżą, która jeszcze raczkuje i wiele czasu i sił potrzeba, aby zaczęła się kształtować.
Pozdrawiam serdecznie i z góry dziękuję za pomoc !!
Ka Be