Grażyna T.

Grażyna T. specjalista d/s
bhp,pasjonatka magii
roślin - zapraszam
d...

Temat: Telepracownik

Od 16 października telepracownik ma swoje prawa, a pracodawca – obowiązki!

Telepraca jest elastyczną formą zatrudnienia, która może ułatwić życie zarówno pracodawcy, jak i pracownikowi. Dotąd nie była ona uregulowana prawnie. 19 września 2007 r. Prezydent podpisał ustawę, która wprowadza przepisy o telepracy do Kodeksu pracy – w dziale drugim pt. Stosunek pracy po rozdziale IIa został dodany rozdział IIb pt. Zatrudnianie pracowników w formie telepracy (art. 675 – 6717).

Zatrudnianie telepracowników wiąże się ze szczególnymi obowiązkami. Pracodawca stosując telepracę, ma obowiązek:
dostarczyć pracownikowi sprzęt niezbędny do wykonywania pracy w formie telepracy,
ubezpieczyć ten sprzęt,
pokryć koszty związane z jego instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją oraz
zapewnić pracownikowi pomoc techniczną i niezbędne szkolenia w zakresie obsługi sprzętu do pracy.
Z obowiązków tych pracodawca może się zwolnić jedynie na mocy odrębnej umowy z pracownikiem.

Bhp telepracownika – mniej obowiązków

Jeżeli pracownik ma wykonywać telepracę w domu, pracodawca ma wobec niego określone obowiązki wynikające z przepisów bhp. Nie dotyczy to jednak tych obowiązków, które są niemożliwe do wypełnienia z powodu charakteru świadczonej przez pracownika pracy, czyli:

obowiązku dbałości o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy oraz
obowiązków wynikających z rozdziału III działu dziesiątego Kodeksu pracy dotyczącego obiektów budowlanych i pomieszczeń pracy, a także
obowiązku zapewnienia odpowiednich urządzeń higienicznosanitarnych.
Podstawa prawna:

art. 1 ustawy z 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 1 października 2007 nr 181, poz. 1288).