Grażyna T.

Grażyna T. specjalista d/s
bhp,pasjonatka magii
roślin - zapraszam
d...

Temat: Obowiązek zapewnienia palarni

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 z późn. zm.) - dalej r.o.b.h.p., do pomieszczeń higienicznosanitarnych - oprócz szatni, umywalni, pomieszczeń z natryskami, ustępów, jadalni (z wyjątkiem stołówek), pomieszczeń do wypoczynku, pomieszczeń do ogrzewania się pracowników oraz pomieszczeń do prania, odkażania, suszenia i odpylania odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej - minister zaliczył również palarnie.

Ponieważ jednak, zgodnie z r.o.b.h.p., palenie tytoniu w zakładach pracy jest dozwolone wyłącznie w odpowiednio przystosowanych pomieszczeniach, pracodawca powinien zapewnić takie pomieszczenia. Pomieszczenia palarni powinny spełniać szereg wymagań. Otóż palarnie powinny być usytuowane w sposób nienarażający osób niepalących na wdychanie dymu tytoniowego. W palarni powinno przypadać co najmniej 0,1 m2 powierzchni podłogi na każdego pracownika najliczniejszej zmiany korzystającego z tego pomieszczenia, z tym jednak, że powierzchnia pomieszczenia przeznaczonego na palarnię nie powinna być mniejsza niż 4 m2. W palarni należy zapewnić przynajmniej dziesięciokrotną wymianę powietrza w ciągu godziny oraz wyposażyć ją w dostateczną ilość popielniczek.

Problem zapewnienia pracownikom palarni nadal budzi kontrowersje, dosyć często przy wejściu np. do banków, urzędów i innych biur można zauważyć napis mówiący o zakazie palenia w budynku. W konsekwencji widzimy pracowników, często bez względu na chłód, palących papierosa na zewnątrz budynku firmy. Ma to miejsce mimo wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 marca 2006 r. stwierdzającego, że: Palarnia musi znaleźć się w każdym budynku, w którym pracuje ponad 20 osób, niezależnie od tego, ile z nich pali papierosy. Z przepisów wynika obowiązek tworzenia palarni. (II SA/Wa 1881/05), a Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 4 stycznia 2003 r. (II S.A./ŁD 1887/99) uznał, że wprowadzenie całkowitego zakazu palenia tytoniu jest formą dyskryminacji palących pracowników.

Edward Kołodziejczyk


Co wy o tym sądzicie?
Robert Ż.

Robert Ż. Kierownik działu BHP

Temat: Obowiązek zapewnienia palarni

ja powiem tak: zgodnie z przepisami pracodawca może zakazać palenia w zakładzie pracy, co nie oznacza że musi... To po pierwsze.
Po drugie: jak nie zakazał to ma obowiązek utworzyć palarnię.

Czyli jednym zdaniem-pracodawca nie ma obowiązku tworzenia palarni w zakładzie pracy! :)

Podstawa prawna-art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 55, z późn. zm. oraz z 2003 r. Nr 229, poz. 2274)
Małgorzata Kelner

Małgorzata Kelner Specjalista ds. BHP/
Inspektor
ppoż./ratownik
medyczny

Temat: Obowiązek zapewnienia palarni

A najlepsza wymiana powietrza jest na...zewnątrz budynku :-)))
Ewa Prystupa

Ewa Prystupa Starszy Inspektor
ds. BHP

Temat: Obowiązek zapewnienia palarni

Dzięki Grażka za poruszenie tego tematu:)

konto usunięte

Anna Rudnicka - Litwinek

Anna Rudnicka -
Litwinek
projektantka,
kreatorka i
organizatorka

Temat: Obowiązek zapewnienia palarni

Witam
Temat dla mnie akurat aktualny, gdyż w mojej pracy pracownicy wnioskują o utworzenie palarni. Dodam, że pracownicy są żołnierzami zawodowymi obsługującymi samoloty, a w ich miejscach pracy z oczywistych przyczyn jest całkowity zakaz palenia. Naciskają na przełożonych, którym ja poradziłam, aby odmawiali stworzenia palarni. Nie wyobrażam sobie, by wojsko wykosztowało się na dobudowania specjalnego budynku palarni do hangaru lotniczego, lub postawienie wspomnianej kabiny. Najbliższe zabudowania, które są wyłączone z zakazu palenia znajdują się kilkadziesiąt metrów od hangaru, natomiast organizowanie palarni "pod chmurką" narażałoby w inny sposób pracowników na utratę zdrowia. Czy ktoś ma dla mnie jakieś dobre rady?
pozdrawiam

konto usunięte

Temat: Obowiązek zapewnienia palarni

Anna Rudnicka:

Robert Ci powyżej odpowiedział... gorzej jak jakiś generał przyjedzie i postanowi zapalić ;-) Wojsko to zabawna firma :-)
Wiesława B.

Wiesława B. kadry- płace- zus...

Temat: Obowiązek zapewnienia palarni

chyba nie tylko wojsko...
a co w firmie, gdzie jest zakaz palenia, pracowników mniej niż 20 i przychodzi klient z ochotą na "dymka"?? dodam- poważny klient...
Ktoś kiedyś posprosił o niepalenie i z roboty wyleciał... więc??
Jerzy B.:
Anna Rudnicka:

Robert Ci powyżej odpowiedział... gorzej jak jakiś generał przyjedzie i postanowi zapalić ;-) Wojsko to zabawna firma :-)
Mn P.

Mn P. Specjalista ds.
BHP/Inspektor p.
poż.

Temat: Obowiązek zapewnienia palarni

Naczelny Sąd Administracyjny stoi na stanowisku, że zgodnie z przepisami firmy zatrudniające co najmniej 20 osób muszą wyznaczyć pomieszczenie na palarnię...
Obowiązek ten wynika z rozp. z 26. 09. 1997 roku w sprawie ogólnych przepisów BHP ( Dz. U. z 2003, Nr 169, poz. 1650 )oraz dodatkowo z Ustawy z 09. 11. 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych ( Dz. U. z 1996 r., Nr 10, poz. 55 ).Po stronie pracodawcy, który ma w swoich szeregach przynajmniej 20 pracowników ciąży obowiązek wyznaczenia palarni niezależnie czy osoby te są osobami palącymi czy też nie.
Wyrok NSA z 4.04. 2007, I OSK 892/06

konto usunięte

Temat: Obowiązek zapewnienia palarni

"Dokonując poprawnej wykładni cyt. ustawy z dnia 9.11.1995 r. oraz ogólnych przepisów bhp, należy dojść do wniosku, że pracodawca w zakresie problematyki palenia tytoniu może zachować się dwojako, a mianowicie:
* całkowicie zakazać palenia tytoniu w pomieszczeniach zamkniętych zakładu pracy, poprzez stosowny zapis na ten temat w regulaminie pracy, lub odpowiednio w obwieszczeniu pracodawcy, albo
* dopuścić palenie tytoniu w zakładzie pracy w pomieszczeniu spełniającym wymagania przewidziane w ogólnych przepisach bhp.

Taki alternatywny sposób postępowania pracodawcy dotyczy każdego podmiotu zatrudniającego, bez względu na liczbę zatrudnionych pracowników. To od pracodawcy zależy, czy ma możliwości zorganizowania palarni dla pracowników, czy też takich możliwości nie ma.

Nie zapewnienie pracownikom palarni, nie uniemożliwia pracownikom palenia tytoniu w ogóle. Pracownik ma prawo w przerwie w pracy zapalić tytoń poza pomieszczeniami zamkniętymi pracodawcy, czyli poza obiektami budowlanymi zamkniętymi. Taka sytuacja nie stanowi ani dyskryminacji, ani nie narusza żadnych praw, czy zasad konstytucyjnych."
http://www.prawo-pracy.pl/problemy_palenia_tytoniu_w_p...
Krzysztof K.

Krzysztof K. ST. INSPEKTOR BHP

Temat: Obowiązek zapewnienia palarni

Robert
Nie wypisuj głupot - poczytaj !!!

Aktualności - Palarnie w zakładzie pracy (07.05.2007)

Pracodawcy, którzy zatrudniają minimum 20 osób, muszą wydzielić im palarnię, bez względu na to, czy którykolwiek z pracowników pali papierosy lub palących jest trzech. O obowiązku tym przesądził ostatecznie wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 4 kwietnia 2007 r. (IOSK892/06).
NSA uznał, że bezwzględny obowiązek utworzenia palarni wynika z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz.U. z 1996 r. Nr 10, poz. 55). Ustanawia on zakaz palenia w pomieszczeniach zakładów pracy oraz innych obiektów użyteczności publicznej, poza pomieszczeniami wyodrębnionymi i odpowiednio przystosowanymi, a w małych, jednoizbowych lokalach gastronomicznych – poza wyraźnie wyodrębnionymi miejscami. Palarnie te trzeba urządzać w taki sposób, by nie przeszkadzały niepalącym. Ustawa, nakładając określone obowiązki na właścicieli lub użytkowników obiektów, gwarantuje im prawo do życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego.
Ponadto rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy i załącznik nr 3 do tych przepisów (tekst jedn. w Dz.U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650) określa, jak należy urządzić pomieszczenie, w którym dozwolone jest palenie tytoniu, zwane palarnią. Ma być ono osobne i spełniać dodatkowo określone wymogi techniczne. Na każdego pracownika z najliczniejszej zmiany, korzystającego z tego pokoju, ma przypadać co najmniej 0,1 m. kw. podłogi, a palarnia ma zajmować nie mniej niż 4 m. kw. Ponadto trzeba ją wyposażyć w dostateczną liczbę popielniczek oraz system wentylacji, który zapewni minimum dziesięciokrotną wymianę powietrza w ciągu godziny. Usytuowanie palarni nie powinno narażać niepalących na wdychanie dymu tytoniowego. Jeśli pracodawca nie zapewni takich warunków palącym, to osoba niepaląca, narażona przez to na kłopoty zdrowotne, może wystąpić przeciwko firmie o odszkodowanie.
Prowizoryczne palarnie nie są zgodne z prawem. Koniec z paleniem na schodach i przed budynkiem firmy. Pracodawca musi zainwestować i urządzić swoim pracownikom wentylowaną palarnię.

konto usunięte

Temat: Obowiązek zapewnienia palarni

Krzysztofie - nie uzywajmy argumentow typu: "nie wypisuj głupot" :(
Nie wydaje mi się zeby wyrok NSA byl wyrokiem cokolwiek przesądzającym (jak autorytatywnie piszesz).
Coraz częściej bowiem spotykamy się z taką wykładnią, którą podali Robert i Jerzy.
I - moim zdaniem także, jest to interpretacja wyjątkowo logiczna i
słuszna.
I mam nadzieję, że najbliższa nowelizacja przepisów wreszcie to
wlasnie w ten sposob jednoznacznie okresli.
Pozdrawiam:)Ewa K. edytował(a) ten post dnia 20.04.09 o godzinie 21:06
Robert Ż.

Robert Ż. Kierownik działu BHP

Temat: Obowiązek zapewnienia palarni

Panie Krzysztofie
To tylko kolejna INTERPRETACJA idiotycznego przepisu,nie jest nakazem a tylko wytycznymi.
Pracodawca zatrudniający ponad 20 pracowników nie ma prawnego obowiązku zorganizowania palarni, ponieważ konstrukcja przepisów ogólnych bhp, poprawnie interpretowanych, takiego obowiązku w rzeczywistości na pracodawcę nie nakłada.
Co prawda, w ogólnych przepisach bhp, minister właściwy do spraw pracy nazywa palarnię pomieszczeniem higieniczno-sanitarnym i niektórzy uważają, iż jest to definicja legalna, ale trzeba wziąć pod uwagę błędność tego zapisu nie tylko z merytorycznego, ale także z formalno prawnego punktu widzenia.

Nazywanie palarni pomieszczeniem higieniczno-sanitarnym jest nieporozumieniem i zaprzeczeniem istoty pojęcia „urządzenie higieniczno-sanitarne”, z punktu widzenia przeznaczenia tego pomieszczenia. Znamienne przy tym jest, że choć NSA usiłuje znaleźć merytoryczną zasadność takiego określenia dla palarni, to jednak w konkluzji uzasadnienia rozstrzygnięcia wyraża na ten temat wątpliwości.
Podnosi mianowicie argument, że palarnia chroni pracowników niepalących przed palaczami. Konieczne więc uważa tworzenie palarni, aby niepalącym można było zapewnić warunki środowiska pracy pozbawione negatywnego wpływu rakotwórczego dymu tytoniowego.
Przypomina to nieco istniejącą w teorii prawa karnego koncepcję, oczywiście utopijną, że w społeczeństwie nagminnie naruszającym prawo najlepiej byłoby stworzyć enklawy, czyli odseparować ludzi praworządnych od naruszających prawo, a nie odwrotnie.

Drugi argument, przeciwko stworzonej przez ministra do spraw pracy definicji legalnej palarni jest równie poważny jak pierwszy. W art. 23715 § 1 K.p. zawierającym ustawową delegację do wydania ogólnych przepisów bhp, nie upoważniono ministra do precyzowania pojęć definicyjnych.
W § 149 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej", (Dz. U. Nr 100, poz. 908), wyraźnie stwierdzono, że w akcie wykonawczym nie formułuje się definicji, które ustalałyby znaczenia określeń zawartych w ustawie upoważniającej. Pojęcie zaś urządzeń higieniczno-sanitarnych jest pojęciem ustawowym używanym w art. 233 K.p.
W konsekwencji, definicja pomieszczenia palarni jako urządzenia higieniczno-sanitarnego nie ma charakteru legalnego, a zważywszy na merytoryczne zaprzeczenie istoty charakteru tego pomieszczenia, nie może być w ramach wykładni prawa w ten sposób rozumiana.
Sąd Najwyższy wielokrotnie zwracał uwagę, że pierwszeństwo stosowania gramatycznej wykładni prawa jest niezaprzeczalne, niemniej jednak jeśli wykładnia ta prowadzi do wniosków absurdalnych, to należy dokonać interpretacji prawa przy pomocy wykładni systematycznej i funkcjonalnej, pomijając gramatyczne zwroty nonsensownego zapisu (por. uzasadnienie uchwały 7 sędziów SN z dnia 19 listopada 1984r. III UZP 44/84 OSNCP z 1986r. nr 6 poz. 86, której ówcześnie nadano moc zasady prawnej).
Zresztą sam minister do spraw pracy chyba rozumiał tę sprzeczność, skoro w budowie przepisów bhp dotyczących palarni użył odmiennych sformułowań aniżeli w przypadku pozostałych pomieszczeń higieniczno-sanitarnych.
O ile w przypadku każdego urządzenia higieniczno-sanitarnego, z wyjątkiem palarni, użyto kategorycznych zwrotów powinnościowych względem pracodawcy, o tyle w przypadku palarni sformułowanie brzmi:
„Palenie tytoniu w zakładach pracy jest dozwolone wyłącznie....” Poprawna analiza ogólnych przepisów bhp prowadzi więc do wniosku, że palarni może w ogóle nie być, gdyż nie ma w tym zapisie powinności jej organizowania a jedynie zapis o dopuszczalności palenia tytoniu w palarni. W konsekwencji, normodawca daje prawo pracodawcy do uznania czy zorganizuje palarnię, czy też nie, zastrzegając jedynie, że palenie tytoniu dopuszczalne jest tylko w palarni.
Zważywszy więc, iż palarnia nie jest pomieszczeniem higieniczno-sanitarnym, lecz pomieszczeniem umożliwiającym palaczom realizowanie ich nałogu, wpływającym korzystnie na właściwe stosunki międzyludzkie w zakładzie pracy, od możliwości pracodawcy zależeć będzie czy zorganizuje taką palarnię, czy też poprzestanie na zakazie palenia tytoniu we wszystkich pomieszczeniach zamkniętych zakładu pracy.

Kreowanie obowiązku organizowania palarni przez każdego pracodawcę, zwłaszcza
z powołaniem na rzekome naruszenia praw obywatelskich, czy pracowniczych, jest oczywistym nadużyciem, wynikającym chyba z nieznajomości prawa pracy i istoty stosunku pracy.

Podsumowując; brak jest podstaw prawnych wymagania od pracodawcy, aby ten, poprzez tworzenie palarni w zakładzie pracy sprzyjał oczywistemu pogarszaniu się zdrowia pracownika, kiedy wszystkie przepisy bhp zobowiązują go do działalności wręcz przeciwnej.
Odmienne poglądy w tym zakresie głoszone, czy to w formie rozstrzygnięć sądowych
w konkretnej sprawie, czy artykułów lub glos, dążą do znalezienia „na siłę” argumentów zmierzających do bezpodstawnego obciążenia pracodawców obowiązkami i tym samym nakładami finansowymi nie tylko sprzecznymi z istotą przepisów bhp, ale pozbawionymi racjonalnego uzasadnienia w poprawnych stosunkach zatrudnieniowych.
Pozdrawiam
Grażyna T.

Grażyna T. specjalista d/s
bhp,pasjonatka magii
roślin - zapraszam
d...

Temat: Obowiązek zapewnienia palarni

masz zupełna rację,tylko wytłumacz to Inspektorom,którzy przychodzą na kontrolę wpisując nakazowo tworzenie palarnia jak i Sanepid tak i PIP.Pracodawcy nie chcą wchodzić w konflikt z jednostkami kontrolującymi, nie chcą się odwoływać od bzdurnych nakazów, tylko dla ''świętego spokoju''- wykonują,wtedy bhp-owiec ma związane ręce
Robert Ż.

Robert Ż. Kierownik działu BHP

Temat: Obowiązek zapewnienia palarni

A to już inna sprawa, jak wiadomo. Ja tylko odniosłem się do wykładni, jaką moim zdaniem powinno się stosować. Niekiedy koszty utworzenia palarni są tak wysokie, że warto to wiedzieć i nie ma wyjścia - trzeba walczyć:)
Krzysztof K.

Krzysztof K. ST. INSPEKTOR BHP

Temat: Obowiązek zapewnienia palarni

Robert
Materiał uzyskałem z Okręgowego Inspektoratu Pracy jako ich stanowisko w sprawie palarni.
Słuszność stanowiska OIP potwierdzili równiez niezalezni prawnicy -jako zgodne z obowiązującymi przepisami. Dlatego napisałem z takim pewnikiem.
Nawet "dawniej" w przemyśle włókienniczym był zakaz palenia na całym zakładzie - ale musiały być palarnie - nawet jak w firmie
nik nie palił.
Wprowadź na terenie swojej firmy bezwzgledny zakaz palenia - nie organizując palarni - zobaczysz jaki będziesz miał kocioł z PIP.
Ja to już przerabiałem.Krzysztof K. edytował(a) ten post dnia 21.04.09 o godzinie 16:55
Robert Hoffmann

Robert Hoffmann Dyrektor Handlowy,
PalarnieWent

Temat: Obowiązek zapewnienia palarni

Witam serdecznie :-) w nawiązaniu do dyskusji:

"Firma nie może wprowadzić bezwzględnego zakazu palenia na
terenie zakładu. Musi wydzielić specjalnie do tego przystosowane
miejsca, szczególnie jeżeli zatrudnia więcej niż 20 osób. Ich brak może być potraktowany jako wykroczenie
przeciwko prawom pracownika - informuje ”Gazeta Prawna”.

”Kwestii funkcjonowania palarni w zakładzie pracy
poświęcony jest rozdział 7 (par. 40 –42) załącznika nr 3 do
rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 26
września 1997r . w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (t.j. Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz . 1650 z późn. zm.). Zgodnie z powyższym rozporządzeniem palenie tytoniu w zakładach pracy jest dozwolone wyłącznie w odpowiednio przystosowanych pomieszczeniach” – czytamy w ”Gazecie Prawnej”.

”Z kolei wyrok NSA w Warszawie z 4 kwietnia 2007 r. (I OSK 892/06) przypomina, że na pracodawcy spoczywa powinność wyodrębnienia i przystosowania pomieszczeń przeznaczonych do palenia tytoniu oraz oznaczenia miejsc, w których zakaz palenia obowiązuje, a ponadto miejsc, w których wolno palić. Niewydzielenie palarni może być potraktowane przez organy inspekcji pracy jako wykroczenie przeciwko prawom pracownika i ukarane grzywną od 1 tys. do 30 tys. zł” – dodaje ”Gazeta Prawna”. Nie wszystkie firmy organizują na terenie zakładu tzw. palarnie. Ich brak nie oznacza, że pracownicy
mogą palić na terenie całego zakładu. Nie mniej jednak pracodawca musi zapewnić pracownikom odpowiednie do tego pomieszczenie. Nie może również narażać innych, niepalących członków załogi na przebywanie w miejscach przeznaczonych do palenia."

oraz wypowiedź eksperta PIP

EKSPERT RADZI

Palarnie trzeba utworzyc

GAZETA PRAWNA NR 64 (1682) 2006-03-30 > Praca i ubezpieczenia

Czy na pracodawcy ciąży obowiązek urządzenia w zakładzie pracy pomieszczenia palarni lub wyodrębnionych miejsc, w których dopuszcza się możliwość palenia tytoniu?

Prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy gwarantuje każdemu obywatelowi art. 66 ust. 1 Konstytucji RP. Natomiast sposób realizacji tego prawa oraz obowiązki pracodawcy w tym zakresie określa kodeks pracy. Zgodnie z art. 233 k.p., pracodawca jest obowiązany m.in. zapewnić pracownikom odpowiednie
urządzenia higieniczno-sanitarne. Ponadto par. 111 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (t.j. Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650) oraz par. 40-42 załącznika nr 3 do tego rozporządzenia, obligują pracodawcę do wyodrębnienia i
odpowiedniego przystosowania w zakładzie pracy palarni. W myśl przepisów rozporządzenia są to pomieszczenia higieniczno-sanitarne. W tej kwestii wypowiedział się pośrednio NSA. W wyroku z 24 stycznia 2003 r. (II SA/Łd 1887/99; OSP z 2003 r. nr 12, poz. 155) uznał, że wątpliwość, czy palarnia mieści się w kategorii pomieszczeń i urządzeń higieniczno-sanitarnych, nie ma zasadniczego
wpływu na ocenę legalności nakazu inspektora pracy.
Nie ma obowiązku urządzania palarni pracodawca zatrudniający do 20 pracowników oraz zatrudniający pracowników na otwartej przestrzeni. Jednak gdy pracowników w danym zakładzie pracy jest więcej niż 20, pracodawca musi utworzyć palarnię. Powinna być usytuowana w firmie w sposób, który nie będzie narażał osób
niepalących na wdychanie dymu tytoniowego.
W wyroku z 27 czerwca 2002 r. (SA/Bk 230/02) NSA oddalił skargę na decyzję Okręgowego Inspektora Pracy w Białymstoku w przedmiocie nakazu urządzenia w zakładzie palarni. Sąd uznał, iż decyzja inspektora nakazująca urządzenie w zakładzie niezbędnej liczby palarni w sposób nienarażający osób niepalących na wdychanie dymu tytoniowego, nie narusza przepisów prawa, co skargę czyni bezzasadną. Zdaniem sądu z obowiązku utworzenia palarni nie zwalnia całkowity zakaz palenia tytoniu w pomieszczeniach zakładu wprowadzony odpowiednim postanowieniem regulaminu.
Ponadto NSA wskazał, że pozostawiając poza przedmiotem rozważań, kwestię zgodności wprowadzonego do regulaminu pracy zakazu palenia tytoniu na terenie zakładu pracy z konstytucyjnie gwarantowanym każdemu obywatelowi prawem do decydowania o swoim życiu osobistym (art. 47 Konstytucji RP) oraz konstytucyjnym zakazem zmuszania obywatela do czynienia tego, czego mu prawo nie nakazuje (art. 31 pkt 2 Konstytucji RP), zauważyć należy, że każdorazowe wyłamanie się grupy pracowników z regulaminowego zakazu palenia tytoniu na terenie zakładu pracy wprost godzi w uprawnienia rzeszy niepalących pracowników narażonych na sąsiedztwo palących. Brak wyodrębnienia oddzielnego pomieszczenia palarni potencjalnie naraża niepalących na wdychanie dymu tytoniowego, a zakaz palenia
tytoniu, zważywszy na możliwość jego obchodzenia, nie likwiduje zagrożenia. Na pracodawcy ciąży więc obowiązek urządzania palarni w zakładach pracy, a uchybienie temu obowiązkowi może być przedmiotem regulacji nakazowej.
Natomiast przepisy nie określają usytuowania palarni. Nie oznacza to jednak, że palarnia może być usytuowana w przypadkowym miejscu. Pracodawca wyznaczając pomieszczenia palarni powinien mieć na uwadze, iż:
■ nie mogą być w nich składowane jakiekolwiek materiały niebezpieczne pożarowo,
np. gazy palne, materiały mające skłonności do samozapalenia,
■ powinny znajdować się poza strefą zagrożenia wybuchem,
■ powinny być usytuowane w sposób nienarażający osób niepalących na wdychanie dymu tytoniowego;

Jan Pióro
główny specjalista w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy

ale pomijając przepisy czy nie lepiej jest tworzyć palarnie?? Czy wolność niepalących musi być ograniczana wolnością palących, czy zakazując palenia nie dyskryminujemy części społeczeństwa, czy zakazanie palenia wpłynie pozytywnie na atmosferę w firmie i wydajność palącego... obecnie istnieją już systemy, które gwarantują niemalże 100% ochronę osób niepalących przed biernym paleniem a osobą palących umożliwiają palenie w cywilizowanych warunkach.
Zapraszam na stronę http://palarnie.pl oraz do kontaktu mailowego robert.hoffmann@palarnie.pl
Robert Polak

Robert Polak bhp jako silna
strona organizacji a
nie hamulec,
pracodaw...

Temat: Obowiązek zapewnienia palarni

Weźmy to jeszcze z innej strony tworząc palarnie ograniczmy wpływ dymu tytonowego na osoby nie palace.
Jak jest palarnia spełniająca wszelkie standardy automatycznie nie palacy nie są zmauszani do korzystania z ubikacji w których ktos palił, albo przbywania na korytarzach i innego typu pomieszczniach.

Skłaniałbym sie, ze zapis jest jednak słuszny. Zezwolnie na palenie nie jest narażniem pracownika na wpływ tytoniu a jednie zapewnieniem, zeby mozna było skorzystac z takiego pomieszczenia.

Nie zapominajmy o tym, ze nasi kochani pracodawcy rozpoczynja działalonośc potem ja prowadząc zwykle wogóle sa nieswiadomi swoich obowiązków w zakresie bhp, a co za tym idzie i kosztów z tym związanych.
Krzysztof K.

Krzysztof K. ST. INSPEKTOR BHP

Temat: Obowiązek zapewnienia palarni

Robert
szczeliłeś kolaborat, z którego nic dodatkowego nie wynika.
Palarnie muszą być - i basta
Do promowania się lub firmy - jest inne forumKrzysztof K. edytował(a) ten post dnia 08.12.09 o godzinie 19:08
Robert Polak

Robert Polak bhp jako silna
strona organizacji a
nie hamulec,
pracodaw...

Temat: Obowiązek zapewnienia palarni

Krzysztof K.:
Robert
szczeliłeś kolaborat, z którego nic dodatkowego nie wynika.
Palarnie muszą być - i basta

Dokładnie tak, muszą być i tyle. Zapewniając palarnie chronisz pracowników nie palących.
Nie wiem gdzie tu się promuje jakąś firmę? Nie wiem może święta idą i wszędzie węszy się reklamę:)



Wyślij zaproszenie do