Temat: Jak zostać BHP-owcem?
Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby
bezpieczeństwa i higieny pracy specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być
osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie
bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny
pracy oraz co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bhp. Natomiast art. 23711 § 1 zdanie pierwsze
kodeksu pracy stanowi: pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników tworzy służbę
bezpieczeństwa i higieny pracy, zwaną dalej „służbą bhp”, pełniącą funkcje doradcze i kontrolne w
zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, zaś pracodawca zatrudniający do 100 pracowników
powierza wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy.
Należy zatem stwierdzić, że w przypadku pracodawców zatrudniających do 100 pracowników nie
tworzy się służby bhp – nie można zatem, wykonując zadania służby bhp u takiego
pracodawcy, nabyć stażu pracy w służbie bhp, o którym mowa w rozporządzeniu RM w sprawie
służby bezpieczeństwa i higieny pracy. Pamiętać należy bowiem, że w świetle definicji zawartej w § 1
ust. 1 tego rozporządzenia służbę bezpieczeństwa i higieny pracy stanowią wyodrębnione komórki
organizacyjne jednoosobowe lub wieloosobowe.