Michał Sakowski

Michał Sakowski Nieruchomości
inwestycyjne

Temat: umowa z agencją nieruchomości - kupujący

Katarzyna Zakrzewska:

Tak między Bogiem, a prawdą, to powinna Pani mieć z takim klientem już podpisaną umowę pośrednictwa (z zerową prowizją) :).


No zaraz zaraz kolego, a dlaczego ja mam ponosić jakąkolwiek odpowiedzialność i cokolwiek robić za darmo?

Taką interpretację przepisów przyjmowało biuro, w którym pracowałem. Było to już blisko 2 lata temu, więc nie jestem w stanie w tej chwili przytoczyć konkretnej podstawy prawnej.
Przemysław Żyliński

Przemysław Żyliński Grafik w mediach,
ojciec dzieciom :)

Temat: umowa z agencją nieruchomości - kupujący

Panie Przemysławie, czym innym jest przekazanie adresu, czy pokazanie nieruchomości, a czym innym świadczenie usług pośrednictwa na rzecz kupującego.

Alez naturalnie. Czy gdzies twierdze inaczej? ;) IMHO bez sensu jest umowa 0%, nakladajaca na nas obowiazki bez zapewnienia wynagrodzenia. Jak klient chce adres bez umowy, to ma podpisac ze dane otrzymal i czesc. Inna sprawa, ze czesc klientow na wszelki wypadek przysle kolege i to jego podpis bedziemy mieli (to pod katem scigania sprzedajacego o prowizje, bo z kupujacym nie mamy wszak umowy).

Wg mnie prowizja rzedu 3-4% bylaby wystarczajaca przy pracy dla 1 strony.

W Ameryce tytul relatora cos znaczy, u nas tak sobie i to niestety srodowisko do tego doprowadzilo.

Dobrze ze choc tutaj wypowiadaja sie ludzie swiadomi swych praw i obowiazkow. Czas na inicjatywe ustawodawcza w sprawie zmian w UGN ;)

Temat: umowa z agencją nieruchomości - kupujący

Przemysław Żyliński:
Panie Przemysławie, czym innym jest przekazanie adresu, czy pokazanie nieruchomości, a czym innym świadczenie usług pośrednictwa na rzecz kupującego.

Alez naturalnie. Czy gdzies twierdze inaczej? ;) IMHO bez sensu jest umowa 0%, nakladajaca na nas obowiazki bez zapewnienia wynagrodzenia. Jak klient chce adres bez umowy, to ma podpisac ze dane otrzymal i czesc. Inna sprawa, ze czesc klientow na wszelki wypadek przysle kolege i to jego podpis bedziemy mieli (to pod katem scigania sprzedajacego o prowizje, bo z kupujacym nie mamy wszak umowy).

Wg mnie prowizja rzedu 3-4% bylaby wystarczajaca przy pracy dla 1 strony.

W Ameryce tytul relatora cos znaczy, u nas tak sobie i to niestety srodowisko do tego doprowadzilo.

Dobrze ze choc tutaj wypowiadaja sie ludzie swiadomi swych praw i obowiazkow. Czas na inicjatywe ustawodawcza w sprawie zmian w UGN ;)

niech Pan zbierze odpowiednią ilość osób-podpisów to ja się dołączę.

konto usunięte

Temat: umowa z agencją nieruchomości - kupujący

...Ten post został edytowany przez Autora dnia 04.07.14 o godzinie 13:20

Temat: umowa z agencją nieruchomości - kupujący

Michał Kubisiak:
Właśnie nie dawno rozmawiałem z znajomym pośrednikiem na ten temat i zbulwersowało mnie to, że pośrednik musi pokazać nieruchomość osobie z którą nie ma umowy. Ale widzę, że ktoś mnie ubiegł z tym tematem. ;-)

I powiem wam, że zaintrygowało mnie to i przyszła do głowy taka myśl. Jeżeli w umowie pośrednictwa wpiszemy np. w czynności pośrednictwa "okazywanie nieruchomości klientom biura nieruchomości".

To przecież osoba z którą nie mam umowy pośrednictwa kupna, nie jest "chyba" moim klientem? Więc z jakiego tytułu mam jej okazać nieruchomość? Skoro w umowie poś. sprzedaży zobowiązałem się do okazywania jej tylko moim klientom (z którymi mam umowę).

PS- Chciałem się bardziej przygotować do tej wypowiedzi ale nie za bardzo mam czas, prosiłbym o jakiś komentarz osoby orientującej się w temacie. ;)

Jeśli jest to umowa pośrednictwa bez wyłączności to czemu nie... można tez zapisać, że pośrednik będzie zmierzał do wyszukania nabywcy tylko wśród brunetek powyżej 160cm wzrostu, o niebieskich oczach.... :-)

Jeśli sprzedający chce "pełnej" obsługi powinien zdecydować się na wyłączność dla jednego pośrednika.

konto usunięte

Temat: umowa z agencją nieruchomości - kupujący

Robert O.:
Przemysław Żyliński:
Inna sprawa, czysto teoretyczna i nie wiem czy odnosi się dokładnie do tego tematu:
powiedzmy, że pośrednik zaprezentował nieruchomość i potencjalny nabywca deklaruje już chęć zakupu. I przypuśćmy, że wtedy pośrednik "informuje" klienta-kupującego, że ma obowiązek podpisania umowy pośrednictwa i bez tej umowy "blokuje" sprzedaż... W takim przypadku moim zdaniem już szybciej ta KOZa...

Mniej więcej o to chodziło, tyle że agencja nie blokowała sprzedaży, ale za wszelką cenę chciała wymusić na kupującym podpisanie umowy "bo tak jest".

konto usunięte

Temat: umowa z agencją nieruchomości - kupujący

...Ten post został edytowany przez Autora dnia 04.07.14 o godzinie 13:20
Przemysław Żyliński

Przemysław Żyliński Grafik w mediach,
ojciec dzieciom :)

Temat: umowa z agencją nieruchomości - kupujący

>Co do formy umowy to na dobrą sprawę możemy w niej wpisać co chcemy i mam tego pełną świadomość.

Musimy jednak pamietac o tym, ze niewazne beda te postanowienia umowy, ktore sa sprzeczne np z UGN albo figuruja w rejestrze klauzul niedozwolonych UOKiK. Tak wiec ostroznie z tym formulowaniem umow ;)
Artur R.

Artur R. Prawnik, AiM
Nieruchomości
Kancelaria Prawna

Temat: umowa z agencją nieruchomości - kupujący

Przemysław Żyliński:

Musimy jednak pamietac o tym, ze niewazne beda te postanowienia umowy, ktore .............. figuruja w rejestrze klauzul niedozwolonych UOKiK. Tak wiec ostroznie z tym formulowaniem umow ;)

Z nieważnością klauzul abuzywnych byłbym ostrożny. Klauzule abuzywne nie są nieważne, tylko nie wiążą konsumenta, a to bardzo duża różnica. Na korzyść konsumenta oczywiście ;)

a.r.

konto usunięte

Temat: umowa z agencją nieruchomości - kupujący

...Ten post został edytowany przez Autora dnia 04.07.14 o godzinie 13:20
Marcin Zawistowski

Marcin Zawistowski W sprzedaży od
zawsze ...

Temat: umowa z agencją nieruchomości - kupujący

Michał stanowisko KOZ-y w tym temacie jest dość jednoznaczne, jeżeli odmówisz pokazania oferty potencjalnemu kupującemu który nie chce podpisać umowy to jednocześnie działasz na niekorzyść swojego klienta sprzedającego. Wynika to z faktu że ograniczasz dostęp do oferty potencjalnym kupującym.
Usłyszałem to stanowisko na jednym ze spotkań pośredników, po burzliwej dyskusji pośrednicy biorący w nim udział doszli do wniosku że przydatne było by stworzenie odpowiedniego katalogu usług dla osób które nie podpisują umowy, a usługi należne im są z racji umowy podpisanej ze sprzedającym. Ja zgadzam się z tym poglądem i gdybym miał teraz pracować w biurze nieruchomości od tego bym zaczął. Stworzył bym katalog usług dla "klienta" sprzedającego, dla "klienta kupującego" i dla kupującego w ramach umowy pośrednictwa na sprzedaż.
Mam nadzieje że za bardzo nie zamieszałem :)

konto usunięte

Temat: umowa z agencją nieruchomości - kupujący

...Ten post został edytowany przez Autora dnia 04.07.14 o godzinie 13:20
Przemysław Żyliński

Przemysław Żyliński Grafik w mediach,
ojciec dzieciom :)

Temat: umowa z agencją nieruchomości - kupujący

Z nieważnością klauzul abuzywnych byłbym ostrożny. Klauzule abuzywne nie są nieważne, tylko nie wiążą konsumenta, a to bardzo duża różnica. Na korzyść konsumenta oczywiście ;)

Racja. Od razu widac ze nie jestem prawnikiem ;)

konto usunięte

Temat: umowa z agencją nieruchomości - kupujący

...Ten post został edytowany przez Autora dnia 04.07.14 o godzinie 13:21
Marcin Zawistowski

Marcin Zawistowski W sprzedaży od
zawsze ...

Temat: umowa z agencją nieruchomości - kupujący

Michale niestety nie śledzę orzecznictwa KOZ-y jednak jej stanowisko przedstawił na wspomnianym wcześniej spotkaniu v-ce przewodniczący KOZ-y Witold Czapla.
I masz rację odnośnie groźby reklamowania hasła kupujący nie płaci prowizji z tym Pan Witold również się zgadzał. Ogólnie żeby nie zamieszać wygląda to mniej więcej tak :
- nie możesz reklamować ani oferować usługi pośrednictwa jako wolnej od opłat
- nie możesz odmówić potencjalnemu kupującemu dostępu do oferty Twojego klienta nawet jeśli nie chce on płacić ci prowizji, ale wówczas nie jest on Twoim klientem, a więc nie świadczysz na jego rzecz żadnej usługi jedyne co robisz to prowadzisz sprzedaż nieruchomości zgodnie z umową pośrednictwa jaką podpisałeś ze sprzedającym.
Przemysław Żyliński

Przemysław Żyliński Grafik w mediach,
ojciec dzieciom :)

Temat: umowa z agencją nieruchomości - kupujący

Kolega Marcin wyrazil dokladnie moje zdanie, tylko ladniej niz ja bym potrafil :)

konto usunięte

Temat: umowa z agencją nieruchomości - kupujący

tak się zastanawiam - Kupujący nie ma obowiązku, nie podpisuje - ok.

Teraz pytanie: pokazujecie mieszkanie - nie wiecie komu? czy coś przeoczyłam ....???

co jeśli ta osoba się dogada z właścicielem poza naszymi plecami - adres zna? zna... przed wprowadzeniem Klienta ustalam prowizję - spisuje umowę - jesli Sprzedający pokrywa całość 2.9+VAT przeważnie nie biorę od Kupującego, ale i tak biorę dane osobowe + Kupujący się podpisuje na karcie spotkań, że dany adres został wskazany przeze mnie np.
Dane osobowe biorę na typową umowę o pośrednictwo ale prowizja np. 0%

Jeśli kupujący akurat nie chce tego mieszkania - informuję, że mogę znaleźć inne, ale to może kosztować np. 2%+VAT, bo nie wszyscy Sprzedający się godzą pokrywać pełną prowizję - szczerość z klientem to podstawa

ja mam taką politykę.

Co to tym sądzicie?
Marcin Zawistowski

Marcin Zawistowski W sprzedaży od
zawsze ...

Temat: umowa z agencją nieruchomości - kupujący

Ula problem jest taki że nie możesz podpisać umowy pośrednictwa z klientem i nie wziąć od niego wynagrodzenia, oczywiście rozumiem Twoje podejście i pokrywa się ono z tym co napisałem czyli
:
- mój klient -> podpisana umowa płaci prowizję
- nie płaci prowizji -> nie jest klientem
Natomiast w sytuacji w której kupujący nie jest Twoim klientem nie powinnaś podpisywać z nim umowy pośrednictwa a jedynie wypełnić np. kartę przekazania adresu, w ten sposób masz dane tej osoby oraz wiesz kogo prowadzisz na nieruchomość swojego klienta.

Temat: umowa z agencją nieruchomości - kupujący

Marcin Zawistowski:
Ula problem jest taki że nie możesz podpisać umowy pośrednictwa z klientem i nie wziąć od niego wynagrodzenia, oczywiście rozumiem Twoje podejście i pokrywa się ono z tym co napisałem czyli
:
- mój klient -> podpisana umowa płaci prowizję
- nie płaci prowizji -> nie jest klientem
Natomiast w sytuacji w której kupujący nie jest Twoim klientem nie powinnaś podpisywać z nim umowy pośrednictwa a jedynie wypełnić np. kartę przekazania adresu, w ten sposób masz dane tej osoby oraz wiesz kogo prowadzisz na nieruchomość swojego klienta.

a jak klient odmówi podpisania "karty"...? to nie pokażesz nieruchomosci? i do KOZY...?

konto usunięte

Temat: umowa z agencją nieruchomości - kupujący

tak do kozy - powiem szczerze jestem nówka w branży, ale miałam raz sytuację, że klient nie chciał mi tego podpisać - powiedziałam - do widzenia i się odwróciłam. Zawołał mnie z powrotem i podpisał....

Sytuacja jednak była inna - to było mieszkanie mojej znajomej (Sąsiadka - Pani po 80, która się bała każdego sąsiada co dzwonił a co dopiero Klienta) i miałam ustalenia - wprowadzasz tylko sprawdzonych klientów - czyli mam dane osobowe - niemalże rozkaz od córki....

ale nawet gdyby ta Pani nie była znajomą raczej bym nie wprowadziła - bo przyjmując mieszkanie mówię Właścicielom, że osoby nie zweryfikowanej nie wprowadzę.

Jak klient do mnie dzwoni to uprzedzam, że pobieram takie dane - i jw miałam raz tylko taką sytuację...

Nie chce ? nie spotyka się



Wyślij zaproszenie do