Piotr P.

Piotr P. Szukam pracy.

Temat: Sprzedać dom.

Witam.
Czy ktoś może napisać jak obecnie sprzedać dom z działką i co się z tym wiąże?
Mam akt notarialny i chętnego. Jakie działania i czynności podjąć.
1. Spisać umowę przedwstępną.
2. Umówić się u notariusza i spisać umowę. Jakie dokumenty i papiery mieć?
3. Pieniądze i tu kłopot? Jak tego dokonać? Na konto przelew ale jak i kiedy przyjdzie? Do ręki, za duża kwota? Ile pisać bezpiecznie na umowie?
4. Czy jako sprzedający poza mediami zgłaszam ten fakt?
5. Czy 2 raz płacę podatek od uzyskanej kwoty?
Czy coś więcej powinienem wiedzieć. Czy notariusz poprowadzi nas przez te punkty, powinien?
Dziękuję.
Artur R.

Artur R. Prawnik, AiM
Nieruchomości
Kancelaria Prawna

Temat: Sprzedać dom.

Piotr Jan P.:
Witam.
Czy ktoś może napisać jak obecnie sprzedać dom z działką i co się z tym wiąże?
Mam akt notarialny i chętnego. Jakie działania i czynności podjąć.
1. Spisać umowę przedwstępną.

można, ale nie trzeba. Zależy od wielu rzeczy, w szczególności źródła finansowania zakupu przez kupującego
2. Umówić się u notariusza i spisać umowę. Jakie dokumenty i papiery mieć?

umowa przedwstępna nie musi być u notariusza, czasem to nawet lepiej dla sprzedającego.
Dokumenty podstawowe to odpis kw, wypis z rejestru gruntów, podstawa nabycia nieruchomości, inne w zależności od sytuacji. Rozsądny kupujący zażąda pewnie więcej dokumentów. Takie jego prawo, a czasem też obowiązek.
3. Pieniądze i tu kłopot? Jak tego dokonać? Na konto przelew ale jak i kiedy przyjdzie? Do ręki, za duża kwota? Ile pisać bezpiecznie na umowie?

można, przelewem, można do depozytu, można przez rachunek powierniczy, można przynieść w kieszeni (albo w walizce, zależy od kwoty). Ostatniego pytania w tym pkt nie rozumiem.
4. Czy jako sprzedający poza mediami zgłaszam ten fakt?

tak. Dokąd dokładnie i kiedy, to zależy od sytuacji. Może to być np urząd skarbowy.
Część dokumentów rozsyła notariusz.
5. Czy 2 raz płacę podatek od uzyskanej kwoty?


jaki podatek i od jakiej kwoty?
Czy coś więcej powinienem wiedzieć. Czy notariusz poprowadzi nas przez te punkty, powinien?

nie ma takiego obowiązku i większość unika jak może. Pouczy tylko o tym, o czym musi i tyle.
Dziękuję.

pozdrawiam.Ten post został edytowany przez Autora dnia 04.08.13 o godzinie 17:08
Piotr P.

Piotr P. Szukam pracy.

Temat: Sprzedać dom.

Dokumenty podstawowe to odpis kw, wypis z rejestru gruntów, podstawa nabycia nieruchomości, inne w zależności od sytuacji. Rozsądny kupujący zażąda pewnie więcej dokumentów. Takie jego prawo, a czasem też obowiązek.
>
Ja nie pamiętam abym coś więcej załatwiał jak kupowałem. Czy dokumenty powinienem mieć jako sprzedający czy musze iść po nie bo nie wiem czy ich szukać. Jak kupowałem mieszkanie w bloku to nic nie miałem jako kupujący:-)
3. Pieniądze i tu kłopot? Jak tego dokonać? Na konto przelew ale jak i kiedy przyjdzie? Do ręki, za duża kwota? Ile pisać bezpiecznie na umowie?

można, przelewem, można do depozytu, można przez rachunek powierniczy, można przynieść w kieszeni (albo w walizce, zależy od kwoty). Ostatniego pytania w tym pkt nie rozumiem.

Czasem na papierze jest inaczej a ustnie inaczej aby uniknąć pewnych opłat. Dlatego pytam ile bezpiecznie jest napisać na papierze sprzedaż.
5. Czy 2 raz płacę podatek od uzyskanej kwoty?


jaki podatek i od jakiej kwoty?
Jak sprzedam nieruchomość to mam iść do US i zgłosić to?
Dziękuję.
Tomasz Szopiński

Tomasz Szopiński immoclick.pl |
szopinski.eu.org |
doktorzyfirm.pl

Temat: Sprzedać dom.

Oprócz aktu notarialnego potrzebny jest aktualny odpis z księgi wieczystej.
Kupujący znając numer księgi wieczystej jest w stanie sam to sprawdzić za pośrednictwem internetu.
Kupujący może zażądać mapy geodezyjnej, aby dokładnie było wiadomo dokąd sięga działka, gdzie dokładnie biegną przyłącza: woda, prąd, ewentualnie inne media.
Jeżeli wykonywane były poważne remonty, inwestycje dołączyłbym faktury.

Jeżeli kupujący nie będzie korzystał z kredytu i posiada całą kwotę nie trzeba podpisywać umowy przedwstępnej. Ja osobiście jestem zwolennikiem umowy przedwstępnej której towarzyszy wpłata zadatku. Jest to szczególnie ważne kiedy termin podpisania umowy końcowej jest odsunięty w czasie od terminu wpłaty pieniędzy. Kupujący mógłby się rozmyślić, a wtedy Pan straci czas. W przypadku gdy kupujący wpłaci zadatek a potem się rozmyśli, ma Pan prawo do zatrzymania zadatku.

Sprzedaż mieszkania, domu jest wolna od podatku jeżeli następuje po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostało przez Pana nabyte.

Z pieniędzmi można zrobić w ten sposób, że w akcie notarialnym zapisuje się, że pieniądze zostaną przekazane na konto sprzedającego. Bardzo ważne jest aby została podana konkretna data.
Następnie podać, że wydanie nieruchomości zostanie wydane (tutaj jakaś data po terminie wpłaty pieniędzy na Pana konto).

Zdarzają się podobno różne problemy z tym związane.
Można ewentualnie umówić się na przekazanie gotówki przy notariuszu. Z kolei bez doskonałej znajomości wyglądu i zabezpieczeń banknotów ktoś może Panu przekazać (czasem nieświadomie) falsyfikaty. Można też zaopatrzyć się w tester banknotów chociaż nie wiem na ile one są skuteczne.
Witam.
Czy ktoś może napisać jak obecnie sprzedać dom z działką i co się z tym wiąże?
Mam akt notarialny i chętnego. Jakie działania i czynności podjąć.
1. Spisać umowę przedwstępną.
2. Umówić się u notariusza i spisać umowę. Jakie dokumenty i papiery mieć?
3. Pieniądze i tu kłopot? Jak tego dokonać? Na konto przelew ale jak i kiedy przyjdzie? Do ręki, za duża kwota? Ile pisać bezpiecznie na umowie?
4. Czy jako sprzedający poza mediami zgłaszam ten fakt?
5. Czy 2 raz płacę podatek od uzyskanej kwoty?
Czy coś więcej powinienem wiedzieć. Czy notariusz poprowadzi nas przez te punkty, powinien?
Dziękuję.
Michał J.

Michał J. właściciel, Himmel
Polska

Temat: Sprzedać dom.

Piotr Jan P.:
1. Spisać umowę przedwstępną.
Proponuję spisać (będziesz potrzebował kilka dni na skompletowanie dokumentów do umowy końcowej) i wystarczy umowa przedwstępna w formie cywilnoprawnej ale skoro zadajesz takie pytania to pewnie sam jej nie spiszesz czyli albo zostaje forma notarialna albo jakiś prawnik albo ogarnięty agent nieruchomości który za symboliczną opłatę przeprowadzi przez transakcję. Pamiętaj o zadatku by przyblokować kupującego.
Piotr Jan P.:
2. Umówić się u notariusza i spisać umowę. Jakie dokumenty i papiery mieć?
Podstawę nabycie (np. akt notarialny), Wypis z ewidencji gruntów i budynków (wydział geodezji urzędu miasta), Możesz mieć odpis z księgo wieczystej (księgi są elektroniczne więc notariusz sam sobie sprawdzi)
Piotr Jan P.:
3. Pieniądze i tu kłopot? Jak tego dokonać? Na konto przelew ale jak i kiedy przyjdzie? Do ręki, za duża kwota? Ile pisać bezpiecznie na umowie?
Przelew w dniu aktu notarialnego - umawiasz sobie notariusza na 10.00 - po akcie do banku idziesz z kupującym i robi przelew - pieniądze masz u siebie tego samego dnia więc w akcie wpisujesz termin wymaganej wpłaty na 1 dzień roboczy. Jeżeli kupujący się kredytuje to nie ma opcji już takiej. Dla bezpieczeństwa możesz poprosić notariusza by wpisał odpowiednie zabezpieczenia by np. można przenieść własność z powrotem na Ciebie w przypadku braku wpłaty.
Ile pisać? WSZYSTKO! Pamiętaj, że jeżeli kupujący nie wpłaci Ci kasy to możesz dochodzić kwoty tylko do wysokości wpisanej w akcie więc... wpiszesz połowę to będziesz mógł tylko połowę dochodzić.
Piotr Jan P.:
4. Czy jako sprzedający poza mediami zgłaszam ten fakt?
Zgłaszasz w urzędzie miasta wykreślenie siebie z podatku od nieruchomości a kupujący ma 14 dni na zgłoszenie siebie.
Piotr Jan P.:
5. Czy 2 raz płacę podatek od uzyskanej kwoty?
Jeżeli upłynęło 5 lat to nie płacisz żadnego podatku.
Piotr Jan P.:
Czy notariusz poprowadzi nas przez te punkty, powinien?
Notariusz może podpowiedzieć ale nie musi - od przeprowadzenie przez wszystkie punkty jest agent nieruchomości ale można też jak w Twoim przypadku polegać na opinii z Internetu :)
Piotr P.

Piotr P. Szukam pracy.

Temat: Sprzedać dom.

Dziękuje za pomoc. Dom już sprzedałem teraz kupuję ale to inna część:-)



Wyślij zaproszenie do