Temat: Provident
Krzysztof B.:
O ile mnie pamięć nie myli to PAN zarzuca Providentowi określone praktyki. Ja się jedynie dopytuję co z kredytobiorcami, zwłaszcza z ich zdolnością do podejmowania zobowiązań.
Anonimowy pracownik PROVIDENT skarżył się, że 90% klientów to alkoholicy. Sądzę, że przesadził, niemniej na pewno spora grupa klientów PROVIDENT cierpi na tą chorobę, która jak Panu wiadomo należy do grupy chorób psychiatrycznych. I zapewne dyskusje akademickie na temat "zdolności do podejmowania zobowiązań" nie zakończą się nigdy. Różnię się w ocenie ilościowej z wypowiadającym kwestię targetową o alkoholizmie klientów PROVIDENT, lecz zarazem dziwi mnie, iż PROVIDENT świadomie pożycza pieniądze alkoholikom.
Jak nadmieniłem, nie wszyscy korzystający z pożyczek PROVIDENT są alkoholikami, lecz pominę związki przyczynowo - skutkowe powyższego wieloaspektowego problemu.
Jeżeli pyta Pan o praktyki PROVIDENT, to postaram się Panu wyjaśnić niektóre z nich.
Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadziła ograniczenia w wysokości oprocentowania, prowizji oraz opłat, tymczasem okazało się, iż po wejściu w życie ustawy o kredycie konsumenckim, pożyczki w PROVIDENT wcale nie stały się tańsze.
W ofercie PROVIDENT znajdują się dwa rodzaje pożyczek: Pakiet Gotówka (z obsługą domową, polegającą na cotygodniowym odbieraniu przez przedstawiciela spłaty pożyczki) oraz Pakiet Przelew (z cotygodniowym przelewem bankowym lub pocztowym). W przypadku pożyczki w wysokości np. 2000 PLN spłacanej przez 52 tygodnie pożyczkobiorca spłaca: w Pakiecie Przelew 2598,80 zł, natomiast w Pakiecie Gotówka 3536 zł, przy czym istotną kwestią jest bezzasadnie wysoka opłata za obsługę domową, wynosząca 937,20zł. Prowizja dla przedstawicieli wynosi (wg źródeł prasowych oraz internetowych) 3-5% od zebranych spłat, dla spłat w wysokości 3536 zł wynosi ona 106-177 zł. PROVIDENT „omija” ustawę poprzez narzucanie nadmiernych opłat za obsługę domową, co jest sprzeczne z prawem.
Naruszanie ustawy o kredycie konsumenckim polega na tym, iż PROVIDENT stosuje w umowie pożyczki zapisy, które wymuszają na konsumentach zgodę tzw. obsługę domową. W umowie pożyczki PROVIDENT znajdują się dwa zapisy, które łącznie naruszają zbiorowe interesy konsumentów: Pierwszym jest zapis w formie pytania: Czy pożyczkobiorca deklaruje chęć skorzystania z opcji obsługi pożyczki w domu? W przypadku, jeśli pożyczkobiorca „zadeklaruje chęć skorzystania z opcji obsługi pożyczki w domu”, wówczas pożyczkobiorca szybko otrzymuje pożyczkę (bardzo często natychmiast), a zdolność spłaty pożyczki jest dokonywana na podstawie oceny stanu majątkowego widocznego w mieszkaniu, w którym zameldowany jest pożyczkobiorca.
Drugim z istotnych zapisów pożyczki umowy, który jednoznacznie wskazuje na „omijanie” ustawy kredycie konsumenckim i zarazem jednoznacznie wskazuje na naruszanie zbiorowych interesów konsumentów jest punkt 7 umowy pożyczki, który ma zastosowanie w przypadku, gdy pożyczkobiorca „nie zadeklaruje chęci skorzystania z opcji obsługi pożyczki w domu” w następującym brzmieniu:
„Pożyczkobiorca, który nie zadeklarował chęci skorzystania z opcji obsługi pożyczki w domu, składa pożyczkodawcy, za pośrednictwem Przedstawiciela Wniosek o pożyczkę (w którym wskazuje m.in. kwotę i okres pożyczki, jakimi jest zainteresowany) wraz z oryginałem i kopią Umowy pożyczki, po uprzednim zapoznaniu się z treścią tych dokumentów. Na podstawie oceny zdolności Pożyczkobiorcy do spłaty Łącznego zobowiązania Pożyczkodawca może odmówić zawarcia Umowy pożyczki lub zaproponować Pożyczkobiorcy jej zawarcie na warunkach innych niż wskazane we Wniosku o pożyczkobiorcę”.
Ponad wszelką wątpliwość intencją ustawodawcy, zawartą w ustawie o kredycie konsumenckim było ograniczenie kosztów oraz odsetek pożyczek, dlatego intencje PROVIDENT, wynikające z wprowadzenia do umowy pożyczki wymienionych wyżej dwóch klauzul będących naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów, należy ocenić jako sprzeczne z prawem i zasadne jest przedstawienie następujących wniosków:
Z treści umowy pożyczki wynika, iż PROVIDENT stosuje tendencyjną ocenę zdolności spłaty pożyczki przez pożyczkobiorcę w celu wymuszania „obsługi domowej pożyczek”, co należy interpretować, jako omijanie ograniczeń wynikających z ustawy o kredycie konsumenckim. Należy podkreślić, iż w przypadku wyboru przez pożyczkobiorcę Pakietu przelew PROVIDENT zastrzega sobie możliwość odmowy zawarcia umowy pożyczki w przypadku stwierdzenia braku zdolności pożyczkobiorcy do spłaty zadłużenia i może zaproponować zawarcie umowy na innych warunkach, niż wskazane we wniosku o pożyczkę (inne warunki, niż wskazane we wniosku o pożyczkę oznaczają zaproponowanie pożyczki z obsługą domową).
Wynika z powyższego, iż PROVIDENT stwierdza, iż pożyczkobiorca nie ma zdolności pożyczkowej, po czym pożycza osobie, co do której stwierdził, brak zdolności spłaty.
P.S.
Szanowny Panie Krzysztofie,
To tylko niektóre wątki skarg wnoszonych do UOKiK wobec PROVIDENT, dlatego proponuję, by wykazał Pan więcej analitycznego podejścia do problemu.
Jeśli zechce się Pan zająć analizą prawną dotyczącą opisanych spraw, polecam dokonanie tego w oparciu o ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów, ustawę o kredycie konsumenckim oraz ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.