Adam G.

Adam G. ENFJ - lubię
truskawki

Temat: Jak odinstalować fałszywe przeświadczenie

Mam klienta w którym człowiek z konkurencji zainstalował (po szkoleniach NLP chyba był ;-) ) emocjonalne przekonanie do słuszności swojej (a w rzeczywistości konkurencji) interpretacji pewnych przepisów prawa która to jest kompletną bzdurą i osoba robiąca tę „instalację” wykorzystała jego słabą znajomość prawa a silną potrzebę połechtania jego ego. Mogę oczywiście wykazać bez problemu bzdurność tej interpretacji (dziesiątki opinii prawnych i wyroków sądów) wskazując klientowi, że jest w kompletnym błędzie. Robiąc jednak w ten sposób ryzykuję z wysokim prawdopodobieństwem, że chcąc zachować "dobre mniemanie o sobie" klient będzie wolał raczej się wycofać i gdzie indziej szukać kontrahenta lub poczuje się zaatakowany a nie podejmie rzeczowej dyskusji bez uprzedzeń.
Taki „życiowy” problemik gdzie przedmiotem negocjacji jest …. no właśnie co? ….zaufanie? Jak powiedzieć prawdę nie urażając dumy i zachowując otwartość drugiej strony do dalszych negocjacji?
Wg. mojej wiedzy ten człowiek z konkurencji standardowo tak „zdobywa” klientów działając na ich emocjach manipulując danymi tak że nie przedstawiają faktów a służą uwiarygodnianiu irracjonalnych argumentów (spotkałem się kiedyś z określeniem takiego stylu jako „makiawelizm”). Potem niektórzy klienci sami stają się obrońcami swych złych wyborów co zresztą chyba wszystkim nam jest znanym zjawiskiem.
Artur Kucharski

Artur Kucharski Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm

Temat: Jak odinstalować fałszywe przeświadczenie

To chyba nie negocjacje - tylko relacje.

Adam, postepowanie z konkurencją zawsze jest kłopotliwe - bo jak nazwać słaba konkurencję aby ich nie obrażać?

Rozumiem, że chcesz porady jak można załatwić taką sytuację:

- "na wojne" - nie oglądasz sie na konkurencję tylko prosto z mostu przedstawiasz, że nie mają racji, przedstawiasz argumenty (opinie, przykłady z życia itp.) jednocześnie winę za podjęcie decyzji zrzucasz na człowieka z konkurencji a nie na klienta (mozesz wspomnieć, że biznes traci ludzką twarz lub cos w tym stylu).

- "delitaknie" - doprowadzasz do sytuacji w której chcesz przedstawić inny pogląd. Konkurencja przedstawiła jedną wersję, ty przedstawisz drugą a klient sam podejmie decyzję. Możesz to poprzeć słowami typu "lepiej mieć informacje z dwóch źródel niż z jednego", lub "lepiej wybierać z dwóch opcji a nie tylko mieć jedną".

- "otwarte karty" - przedstawiasz klientowi sytuacje w sposób jasny i rzeczywisty.

- "przyszłość" -przedstaw klientowi co się stanie jeśli sie okaże, że to Ty masz racje. Jakie moga byc konsekwencje decyzji klienta, jeżeli podejmie ją złą a co będzie jak cie posłucha. Uzyskasz przynajmniej to, że klient się ponownie zastanowi.

To tak na początek, jak nie zadziała pomyślę nad czymś bardziej skomplikowanym.

Miłego
Jadwiga Magnuszewska

Jadwiga Magnuszewska badacz, twórca
Panstrukturalnej
Teorii Wszystkiego

Temat: Jak odinstalować fałszywe przeświadczenie

Zanim zaczniesz do czegokolwiek przekonywać klienta narysuj mu bloczki kompletu (kompleksu wiedzy):

opis jego sytuacji + fakty (prawo, rozstrzygnięcia sądów) + jego emocjonalne nastawienie + ???

Poproś go niech to wypełni.

Myślę, że jak sam zobaczy sprzeczność, to łatwiej uwolni się od błędnego emocjonalnego nastawienia

konto usunięte

Temat: Jak odinstalować fałszywe przeświadczenie

Pokaż mu, że jeśli zrobi po swojemu to złamie prawo i być może wpędzi się w kłopoty. Pokaż mu, że jego dobro jest dla Ciebie ważne i z sympatią przekaż informacje zgodne ze stanem faktycznym. W duchu niesienia pomoc oczywiście. W sumie jest to chyba akurat zgodne z tym, co próbujesz zrobić.

P.S. "odinstalować przeświadczenie" ? heh.. :-)Błażej J. edytował(a) ten post dnia 04.08.09 o godzinie 13:13
Artur Kucharski

Artur Kucharski Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm

Temat: Jak odinstalować fałszywe przeświadczenie

Jadwiga M.:
Zanim zaczniesz do czegokolwiek przekonywać klienta narysuj mu bloczki kompletu (kompleksu wiedzy):

opis jego sytuacji + fakty (prawo, rozstrzygnięcia sądów) + jego emocjonalne nastawienie + ???

Poproś go niech to wypełni.

Myślę, że jak sam zobaczy sprzeczność, to łatwiej uwolni się od błędnego emocjonalnego nastawienia
Co prawda nie wiem czy akurat w tej sytuacji klient będzie chciał cos takiego zrobić - ale pomysł sam w sobie bardzo ciekawy, jako narzedzie do pracy z klientami.

Miłego
Konrad Szczypczyk

Konrad Szczypczyk Członek zarządu w
BRAINODE sp. z o.o

Temat: Jak odinstalować fałszywe przeświadczenie

a ja bym zaproponował następujący scenariusz - wykaż zainteresowanie tą "jego interpretacją" i poproś żeby to on przekonał Ciebie do niej (zamiast męczyć się z przekonywaniem jego) :) - tak ponoć ongiś robił Sokrates, tylko, że potem musiał walnąć lufę cykuty :/; hmmm, no tak czy inaczej w zakładanym scenariuszu fabuła może się potoczyć na dwa sposoby:
1) uzna, że jego rozumowanie jest bez sensu (kiedy to komuś opowie, będzie mu to łatwiej zauważyć) i:
a) obrazi się na Ciebie - tak jak Grecy na Sokratesa
b) uzna, że to nie on jest idiotą tylko ten co mu to tłumaczył - WTEDY WYGRAŁEŚ
2) jest na tyle "tępy", że mimo Twojej sokratejskiej metody "rodzenia prawdy" i tak nie pojmie błędów w swoim rozumowaniu - wtedy również przegrywasz, ale z drugiej strony musisz sobie odpowiedzieć na jedno bardzo, ale to bardzo ważne pytanie...
... czy chcesz mieć "tępego" klienta ?

pozdrawiam
Adam G.

Adam G. ENFJ - lubię
truskawki

Temat: Jak odinstalować fałszywe przeświadczenie

Konrad Szczypczyk:
a ja bym zaproponował następujący scenariusz - wykaż zainteresowanie tą "jego interpretacją" i poproś żeby to on przekonał Ciebie do niej (zamiast męczyć się z przekonywaniem

cenne choć ryzykowne podejście na pewno warte rozważenia, chociaż wcześniejsze propozycje są bliższe moim dotychczasowym metodom stąd wydają mi się bardziej przekonywujące jednak kusząco brzmi i takie rozwiązanie zakładając że będzie chciało mu się mnie przekonywać ;-)
... czy chcesz mieć "tępego" klienta ?
odpowiem z rozbrajającą szczerością - CHCĘ :D właśnie tego klienta

konto usunięte

Temat: Jak odinstalować fałszywe przeświadczenie

W takim razie czekamy z ciekawoscia na efekty Twoich dzialan:)
Adam G.:
Konrad Szczypczyk:
a ja bym zaproponował następujący scenariusz - wykaż zainteresowanie tą "jego interpretacją" i poproś żeby to on przekonał Ciebie do niej (zamiast męczyć się z przekonywaniem

cenne choć ryzykowne podejście na pewno warte rozważenia, chociaż wcześniejsze propozycje są bliższe moim dotychczasowym metodom stąd wydają mi się bardziej przekonywujące jednak kusząco brzmi i takie rozwiązanie zakładając że będzie chciało mu się mnie przekonywać ;-)
Artur Kucharski

Artur Kucharski Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm

Temat: Jak odinstalować fałszywe przeświadczenie

Adam oczywiście oczekuje, że przedstawisz co zastosowałeś i z jakim efektem.

Miłego

konto usunięte

Temat: Jak odinstalować fałszywe przeświadczenie

dodam coś od siebie.

propozycje moich przedmówców są bez wyjątku prawidłowe, ale takoż - ODWAŻNE.

jak tata mówił: 'do odważnych świat należy', ale mama dodawała: 'pokorne cielę dwie krowy ssie'.

Nie namawiałbym Adama do odważnego i słusznego działania w tym przypadku ze względu na 3 elementy (łącznie), które nam przedstawił:

+zachować/zdobyć klienta at all cost;
+Adam podejrzewa, że klient się obrazi, jeśli mu się pokaże, że to, co mu się wydaje, to mu się tylko wydaje;
+intelekt/profesjonalizm klienta jest pod znakiem zapytania, skoro ów "kupił" wizję lansowaną przez dostawcę X.

ja bym nie ryzykował otwartej, uczciwej rozmowy, bo może być ostatnia.

zastanów się Adamie nad następującym scenariuszem - w rozmowie z klientem mówisz:
- a słyszał pan co się przydarzyło firmie Y w sprawie Z (tu wymieniasz sprawę sądową z wyrokiem dowodzącym fantazjowania Twojego konkurenta, dobrze, by klient znał firmę Y)?
-...
-nie słyszał pan? A, to nie będę panu teraz zawracał głowy, ale pozwolę sobie przesłać mailem materiały w tej sprawie.

uciekłeś od bezpośredniej konfrontacji

przesłane materiały muszą być:
- jednoznaczne i mażdżące;
- maksymalnie lakoniczne i zrozumiałe;
- najlepiej z nagłówkiem jakiejś kancelarii. tzn. możesz to przygotować i napisać sam, ale jak Ci kancelaria da glejt (to jest w języku prawniczym), to mucha nie siada.

rozważ ;)Robert Lara edytował(a) ten post dnia 05.08.09 o godzinie 13:50
Mikolaj D.

Mikolaj D. Manager SCM, Jabil
Circuit Poland

Temat: Jak odinstalować fałszywe przeświadczenie

Czolem.

Bardzo ciekawy watek. Jesli mozna cos dorzucic:

- Twoj klient najwyrazniej podejmuje decyzje kierujac sie emocjami, pamietaj o tym i wykorzystaj to, jesli sie obrazi mozesz go stracic bezpowrotnie

- Zastanow sie czy to jest ktos, kto ze tak powiem "wali prosto z mostu" jesli tak to twarde postawienie sprawy zrobi na nim dobre wrazenie (to przewaznie dziala na mezczyzn, na kobiety juz nie)

- jesli jest to ktos kto lubi przekonywac do swojego zdania i upaja sie poczuciem racji/wyzszosci, pozwol mu , zgodnie z sugestia Konrada sie przekonywac, przy tym grymas troche, moze to oslabic jego poczucie racji, a pozniej przystap do kontrataku
- dodatkowo mozesz probowac go przy tym troche rozkojarzyc, by sam stracil watek badz lekko poplatal sie w tlumaczeniu, posluza ci do tego nazwijmy to roboczo dirty tricks, zalezne od osobowosci klienta(introwertyk/ekstrawertyk), nie bede tutaj szczegolowo tego opisywal , mysle ze na necie znajdziesz odpowiednie przyklady

- jesli jest to typowy wzrokowiec, narysuj to na jakiejs planszy na zasadzie problem-skutek, niech zobaczy do czego doprowadza te a nie inne dzialania

Ja rowniez jestem ciekaw zakonczenia tej historii i jej przebiegu.

Pozdrawiam
Adam G.

Adam G. ENFJ - lubię
truskawki

Temat: Jak odinstalować fałszywe przeświadczenie

Mikolaj Dacki:

- Twoj klient najwyrazniej podejmuje decyzje kierujac sie emocjami, pamietaj o tym i wykorzystaj to, jesli sie obrazi mozesz
>(to przewaznie dziala na mezczyzn, na kobiety juz nie)
trafłieś :) kobieta i to szalona (mówię o charatkterze)

Na dzień dzisiejszy sprawa wygląda tak że jest na urlopie. Wykombinowałem sobie że wyślę jej maila, aby jak wróci dać jej szansę na spokojnie przemyślenie bez potrzeby "autokreacji" przed drugą stroną.
Mniej więcej wyraziłem w liście że to z jej strony oznaka profesjonalizmu że konsultuje się z innymi firmami itd. itp. powiedziałem że podobnie postępuję no i zdarza się że odczekanie z podjęciem decyzji i ponowne przyjrzenie się faktom z innej perspektywy uchroniło mnie przed błędami. Szczególnie w prawnych sprawach gdzie jest obszar podlegający interpretacji przepisów przez sądy sam lub przy pomocy prawników przeszukuje orzeczenia sądowe aby się upewnić jak sąd interpretuje dany przepis. ….. W każdym razie dochodzę do konkluzji tego w tym stylu że cenie współpracę z nią jako bardzo mądrą osobą i znając jak konkurencja podchodzi do pewnych interpretacji przepisów chciałem z nią omówić znane mi interpretacje prawne ponieważ tak cenię sobie nasza współpracę że chcę aby nie było z mojej strony żadnych zaniedbań w przekazaniu ważnych informacji które jak sądzę będą bardzo istotne dla niej….. itd. No i proszę o spotkanie .
Jako P.S. załączam bez komentarza fragmenty dwu wyroków NSA z sygnaturą akt z których wynika jedynie słuszna interpretacja przepisów (taka o jaka mi również chodzi)
Zobaczę czy zadziała :)Adam G. edytował(a) ten post dnia 05.08.09 o godzinie 23:38
Mikolaj D.

Mikolaj D. Manager SCM, Jabil
Circuit Poland

Temat: Jak odinstalować fałszywe przeświadczenie

Czesc,

Idzie na urlop, to dobrze. Moze wplyw konkurencji oslabnie przez ten czas jako ze nie bedzie zaabsorbowana ta sprawa na codzien.

Nie przesadzaj z pochwalami, chcesz byc partnerem a nie podnozkiem.

Spotkanie powinno przebiegac pod tytulem "jesli dala Pani szanse konkurencji poprosze o danie mi szansy na przedstawienie swojej opinii".

Najwazniejsze jest chyba jednak to zeby ona miala wrazenie ze ma kontrole. Musi byc przekonana ze Twoj pomysl to tak naprawde jej pomysl.

Powodzenia
Adam G.

Adam G. ENFJ - lubię
truskawki

Temat: Jak odinstalować fałszywe przeświadczenie


Nie przesadzaj z pochwalami, chcesz byc partnerem a nie podnozkiem.
Starałem się nie przesadzić mimo że wazeliny trochę poszło. Staram się odnosić do niej niż do meritum sprawy. Nie chcę budować w niej przeświadczenia że współpraca jest moją bezwględną potrzebą, jednak staram się przyciągnąć ją do stołu. Na system Camp'a przyjdzie czas przy negocjacjach samej sprawy ;)
Tomasz Dyba

Tomasz Dyba Trust communication

Temat: Jak odinstalować fałszywe przeświadczenie

to jest kwestia moralności i uczciwości.

a patrząc poprzez kryterium negocjacji, skoro tak wolisz ... nie ma win-win bez prawdy!
Adam G.

Adam G. ENFJ - lubię
truskawki

Temat: Jak odinstalować fałszywe przeświadczenie

Tomasz Dyba:
to jest kwestia moralności i uczciwości.
możesz jaśniej sie wyrazić bo nie widzę tak to sie ma ani do tego co napisałem ani do win-win. Prawda (nie mylmy tego z pojeciem faktu) jest związana z oceną moralną a więc i z przyjętym systemem wartości a do tego też dochodzi subiektywizm postrzegania zdażeń a więc twierdząc że win-win wymaga prawdy rozumiem że mówimy tu bardziej o intencjach co najmniej jednej ze stron negocjacji niż o realnie istniejącym efektem negocjacji. Choć nadal nie rozumiem jak to sie ma do tematu :)
Mikolaj D.

Mikolaj D. Manager SCM, Jabil
Circuit Poland

Temat: Jak odinstalować fałszywe przeświadczenie

Tomasz Dyba:
to jest kwestia moralności i uczciwości.

a patrząc poprzez kryterium negocjacji, skoro tak wolisz ... nie ma win-win bez prawdy!


Wedlug gorali jest kilka rodzajow prawdy...
Artur Kucharski

Artur Kucharski Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm

Temat: Jak odinstalować fałszywe przeświadczenie

Tomasz Dyba:
to jest kwestia moralności i uczciwości.

a patrząc poprzez kryterium negocjacji, skoro tak wolisz ... nie ma win-win bez prawdy!
Generalnie win-win to przereklamowane podejście. Co to jest prawda w negocjacjach? Darujmy sobie proszę moralne wstawki.

Miłego

konto usunięte

Temat: Jak odinstalować fałszywe przeświadczenie

Artur Kucharski:
Darujmy sobie proszę moralne wstawki...

...chyba, że miałyby cokolwiek wnosić do dyskusji :)
Artur Kucharski

Artur Kucharski Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm

Temat: Jak odinstalować fałszywe przeświadczenie

Robert Lara:
Artur Kucharski:
Darujmy sobie proszę moralne wstawki...

...chyba, że miałyby cokolwiek wnosić do dyskusji :)
moralność w negocjacjach pozostawiam stronom do własnej oceny - zajmuje się merytoryką.
jednakże jak widzę kolejny raz win-win jako antidotum na problemy w negocjacjach to mi niedobrze :)

Następna dyskusja:

Jak zostać negocjatorem?




Wyślij zaproszenie do