Jarosław
Żeliński
Analityk i
Projektant Systemów
Temat: Analiza z użyciem wywiadów
Po lekturze pewnego artykułu po raz kolejny raz myślę o wywiadach i sesjach JAD jako narzędziach prowadzenia analizy. No bo skoro analityk prowadzi wywiad w celu pozyskania informacji i analizowanym podmiocie (organizacji, firmie), to mamy taki oto łańcuszek (wynikający z teorii komunikacji społecznej):Rzeczywistość -> subiektywne postrzeganie -> subiektywna ocena -> subiektywna relacja -> subiektywny odbiór relacji -> odtworzony obraz rzeczywistości.
To klasyczny głuchy telefon... przydatność tej metody ma sens jeśli pierwotny obserwator oraz prowadzący z nim wywiad to bardzo doświadczone osoby z wypracowanym spójnym systemem pojęciowym czyli w zasadzie mało prawdopodobny zestaw...
Jaki sens ma używanie tak pozyskanego materiału do modelowania i potem np. analizy wymagań?