Temat: Zakup oprogramowania - VAT
Ja na twoim miejscu założył bym działalność jeszcze pracując na etacie. Dokładnie tak zrobiłem rok temu pracując jeszcze w banku. Ponieważ aktualny pracodawca płaci większość składek, jedyne koszty jakie trzeba ponieść to ZUS (zdrowotne około 190PLN).
Dla młodych przedsiębiorców jest ulga przez 2 pierwsze lata działania firmy. Będąc na etacie różnicy nie ma (jest cały czas tylko zdrowotne). Jednakże rezygnacja z etatu skutkuje koniecznością płacenia całości ZUS ale w bardzo obniżonej wysokości. W moim przypadku jest to około 300 PLN miesięcznie (liczone 30% podstawy).
Jeżeli koszt 300 PLN Cię nie przeraża :) to spokojnie otwórz firmę , a oprogramowanie postaraj się wziąc w leasing. Wiem że będzie z tym trudno (nowa firma) , ale spróbować warto.
Ja postąpiłem trochę inaczej. Na swoje potrzeby podwyższyłem kredyt odnawialny w rachunku osobistym i zakupiłem wszystkie potrzebne rzeczy (komputery, oprogramowanie) za gotówkę. Przy takim założeniu , jeżeli kupujesz to na fakturę VAT (na firmę oczywiście) , spokojnie możesz całość wliczyć w koszty działania firmy poprzez jednorazową amortyzację.
Powyższy wariant powoduje , że wartość VAT zakupów pozwoli ci zminimalizować wartość VAT do zapłaty. 19% wartości netto zakupów odliczasz w PIT co również obniży całość podstawy opodatkowania.
W Twojej sytuacji te 7000 spowoduje , że dopóki nie zarobisz netto 7000 zł , nie będzie konieczności płacenia podatku PIT. Podobnie z VAT - 22% wartości 9000 wliczasz w koszty co powoduje , że podatek naliczony będzie dużo niższy lub pojawi się na samym poczatku spora nadpłata.
Mam nadzieję, że wszystko wyjaśniłem w miarę przystępnie :)
Pozdrawiam
Adam