Temat: Start działalności a zakupy na firmę

Zakładam działalność, ale zakładanie jak wiadomo trwa jakiś czas...
A chciałbym już kupić coś na firmę i później odliczyć z tego VAT
i wliczyć do kosztów działalności.

Czy muszę czekać aż wszystko będzie załatwione do końca, czy może
po złożeniu pierwszych papierów w Urzędzie Miasta już mogę brać
faktury za sprzęt kupiony na firmę? :)

Przykładowo deklaruję start działalności na 25.09.2009... papiery
składam w UM 20.09.2009. Czy 25.09.2009 mogę już kupić sprzęt,
nawet jeżeli jeszcze nie będzie wszystko dopięte na ostatni guzik? :)
Dariusz T.

Dariusz T. DariuszTryba.pl

Temat: Start działalności a zakupy na firmę

Mój doradca podatkowy twierdził, że urząd miasta urzędem, ale dopóki nie będę zgłoszony w urzędzie skarbowym jako płatnik VATu powinienem się wstrzymać z fakturami.

Wydaje mi się, że taki temat na tej grupie już kiedyś był, poszukaj...Dariusz T. edytował(a) ten post dnia 04.09.09 o godzinie 13:22

konto usunięte

Temat: Start działalności a zakupy na firmę

Masz juz nadany NIP na firme?

Temat: Start działalności a zakupy na firmę

Grzegorz G.:
Masz juz nadany NIP na firme?

Nip będzie ten co mam teraz.

Temat: Start działalności a zakupy na firmę

Prawo unijne mówi, że można odliczyć VAT za firmowe zakupy dokonane jeszcze przed jej założeniem. Jakieś dwa lata temu czytałem artykuł, że polskie urzędy skarbowe nie bardzo chcą respektować ten przepis.
Piotr Łysik

Piotr Łysik właściciel,
Grafi-Land

Temat: Start działalności a zakupy na firmę

Ja odliczyłem VAT z opłaty skarbowej (chyba 150zł) wnoszonej w Urzędzie Skarbowym więc raczej można, ale nie powiem na 100% bo być może nikt nie kruszył kopi o 100zł....

Druga sprawa jest taka że ja we Wrocławiu w marcu założyłem firmę w 2 dni - miejski i GUS w jeden dzień, skarbówka na drugi dzień ;)

konto usunięte

Temat: Start działalności a zakupy na firmę

Piotr Łysik:
Ja odliczyłem VAT z opłaty skarbowej (chyba 150zł) wnoszonej w Urzędzie Skarbowym

Opłata skarbowa była ovatowana?
Może chodzi o wliczenie w koszty?
Paweł Patyk

Paweł Patyk Programista

Temat: Start działalności a zakupy na firmę

A co, jeśli założyłem firmę (mam REGON, NIP, wpis do ewidencji, byłem w ZUSie i US) a startu jeszcze nie było?
Mogę przed startem robić zakupy na firmę?
Błażej Sarzalski

Błażej Sarzalski radca prawny, bloger
prawniczy

Temat: Start działalności a zakupy na firmę

Wojciech Małota:
Prawo unijne mówi, że można odliczyć VAT za firmowe zakupy dokonane jeszcze przed jej założeniem. Jakieś dwa lata temu czytałem artykuł, że polskie urzędy skarbowe nie bardzo chcą respektować ten przepis.

Fakt, tak właśnie jest. Na zajęciach z księgowości (brałem dotację z PUP), księgowa mnie wyśmiała, gdy wspomniałem o takiej możliwości. Powiedziała, że jak chcę się odwoływać od tego i cytować prawo europejskie, to życzy mi powodzenia. Ja to widzę tak - trzeba uczyć urzędy skarbowe prawa, więc jeżeli można nie ryzykując wiele, zrobić jakieś drobne zakupy przed rozpoczęciem działalności, to czemu nie?
Tomasz Machnik

Tomasz Machnik www.integence.pl
wizualizacje,
konfiguratory,
spacery, gry

Temat: Start działalności a zakupy na firmę

Nie widzę żadnego problemu z takimi zakupami, jakie ma zamiar zrobić zakładający wątek p. Tomasz. Mnie wyraźnie poinstruowano, że firma działa od momentu złożenia dokumentów w UM i US (najlepiej w tym samym dniu) - oczywiście zakładając, że jako start działalności wpisaliśmy aktualną datę, a nie przyszłą. Więc nie musimy czekać na nadanie REGONu czy faktyczny wpis do ewidencji. Podobnie jest z VATUE - zakupów możemy dokonać od razu po złożeniu wniosku, a nie po otrzymaniu potwierdzenia z US.

Nie wiem jak sprawa wygląda z zakupem rzeczy na firmę, gdy nie rozpoczęliśmy procedury jej zakładania lub gdy jeszcze nie nastała data wpisana we wniosku - tutaj bym radził poczekać do odpowiedniego dnia.

Opłatę skarbową wliczamy oczywiście w koszta, bo nie ma tam żadnego VATu.

TomekTomasz Machnik edytował(a) ten post dnia 13.03.11 o godzinie 08:51

Następna dyskusja:

NIP - zakupy "na firmę"




Wyślij zaproszenie do