Temat: Pomysł na nazwę firmy
W Polsce, zarówno jak i w większości krajów cywilizowanych firma to nic inego, jak nazwa firmy. Stąd wybór nazwy jest kluczowym dla funkcjonowania firmy, choć ludzie często pomijają wybór właściwej nazwy, uważając to za coś wtórnego. Niesłusznie. Sam pomysł, i potencjał w postaci kapitału to rzecz nabyta i może ulegać zmianie wraz z czasem, gdy firma przeżywa różne etapy swojego rozwoju. Wybór nazyw jest o tyle istotny, że w praktyce marketingowej, gdzie reklama jest dźwignią handlu, zawsze około 35% sukcesu firmy stanowi nazwa. Po prostu funkcjonowanie firmy zależy czasem wyłącznie od mitu marketingowego, który tworzą właściciele firmy. W biznesie po prostu nie można nigdy powiedzieć prawdy, ani skłamać, więc podaje się czasem fikcję, jako wiarygodną historyjkę ze sprytnie umiejscowionymi "plot holes", czyli dziurami w wątku. Pamiętać należy, że dla większości ludzi nasza firma to tylko pieczątka na fakturze, a więc jeśli nazwa będzie czymś szczególnym, wyśle ona pozytywne skojarzenia do głowy.
Dobra nazwa przede wszystkim musi być nietuzinkowa, ale też sympatyczna i nie obciążona skojarzeniowo. Znam przypadek trochę złej nazwy, gdzie wiele lat temu, ulegając modzie na wszystko co zachodnie, właściciele nazwali swoją firmę FARMER. Jest obciążona znaczeniowo, gdyż dla większości z czymś się kojarzy i choć jest sympatyczna, to nie jest nietuzinkowa. Dziś właściciele żałują i chcieliby się przemianować, ale byłoby to dziś niemożliwe ze względu na rozwój firmy. Wszyscy w koło mówią "farmerów jak psów", a im przeszkadza to, że jest to najprostszy wybór dla każdego, kto chciałby nazwać swój sklep ogrodniczy. EUROBANK to też zły wybór, gdyż jest obciążony skojarzeniowo - słowo EURO i BANK z czymś zawsze się nam kojarzy i każdy, kto interpretuje podświadomie nazwę, w przypadku, gdy jest ona obciążona znaczeniowo i z czymkolwiek się kojarzy, ma tendencję to przerzucania tego obciążąnia znaczeniowego w sferę negatywną. To taki podświadomy mechanizm, którym cechuje się każdy, a więc nazwa nie może być obciążona znaczeniowo. Dobrą nazwą z tej perspektywy jest Sephora (która coś znaczy z Biblii, ale się nie kojarzy), albo Adidas. Takie silnie wyabstrachowane nazwy, choć na pierwszy rzut oka są mniej sympatyczne są nazwami najlepszymi, gdyż są jak pusty worek - wymawiając takie słowa nie kojarzymy je z niczym, a więc jedyne, z czym się kojarzą, to podświadomie wszystko to, co poztytywnego można powiedzieć o firmie.
Ludzie dzielą się na silne temperamenty (cholerycy), silne charaktery (flegmatycy) i silne osobowości (typ ambiwalentny - cicha woda brzegi rwie - melancholicy/sangwinicy). Silne temepramenty nie są w ogóle kreatywne i potrafią świetnie zdobywać doświadczenie - nadają się do sprzedaży, robią wszystko to, co inni, ale lepiej, kopiując tylko sprawdzone rozwiązania. Nie można polegać na ich kreatywności i gdy mówią coś kreatywnego, najczęściej przemilczą to, że to coś zasłyszanego, co gdzieś się sprawdziło. Silne osobowości są silnie kreatywne. Praktycznie wszystko, co mówią jest kreatywne i powstało w ich głowie. Oczywiście rozum racjonalny wszystkie nietypowe sytuacje, konfabulacje i kłamstwa w dobrej wierze uważa za to samo, a więc silne osobowości uważane są za osoby, które to, czego nie wiedzą, to sobie dopowiedzą. Silne charaktery są raczej słabo kreatywne. Są zaś świetnymi obserwatorami, a więc jako pierwsi sprawdzają wszystkie kreatywne pomysły silnych osobowości, o ile nie uważają ich za aroganckie. O ile silne osobowości to raczej typ marzycieli, to silne charaktery są bardzo pracowite.
Silne charaktery często mają tendencję do próbowania się w kreatywności i często jeśli chodzi o nazwy, wymyślają rzeczy typu: Szuflandia, Akumulatory-2, Pozytyfka, Szafa. Nazwy te nie są najgorsze, ale wbrew pozorom nazwy w ogóle nie kreatywne silnych temperamentów najczęściej odnoszą o wiele większy skutek, jako coś sprawdzonego w sukcesie, a więc zapewniającego sukces. Stąd nazwy silnych charakterów, choć dość ciekawe, spisywane są na straty. Po prostu poprawne rozwiązania nie są prawidłowe, a rozwiązania prawidłowe nie zawsze są najlepsze. Nazwy silnych charakterów, jak i ich kreacje często rozumiane są jako "fajna" próba, ale jako taka nieskuteczna.
Najlepszymi nazwami (również pomysłami) cechują się silne osobowości. Podświadomie i intuicyjnie wyczuwają przyszłe trendy i potrafią je kszałtować. Często ludzie pytają "a dlaczego tak, a nie inaczej", ale to złe pytanie. To marzyciele i najczęściej ich pomysły jako bezcenne nie oczekują na wycenę, gdyż jako najczęściej "scam" rozsyłany wszędzie od Papieża zaczynając, na Prezydencie OPbamie kończąc, są oddawane za darmo, dla samej radości twórcy. Dopiero silne charaktery nadają im wartość, a silne temperamenty potem je wykorzystują.
W przypadku nazw można liczyć na coś niezastąpionego. Najczęściej silnie wyabstrachowany neologizm, który sam w sobie jest konceptem: Filuteryjka, Berslof, Pola (nazwy te są do wzięcia). Polecam odnaleźć takie osoby w swoim otoczeniu i zrobić to, co sugerują, pomimo własnego braku zrozumienia "dlaczego tak, a nie inaczej" i "czy to aby nie za bardzo aroganckie". Zależności między tymi grupami osób opisałem tu:
Fundamentalna Teoria Psychologiczna
czyli: "Udany START-UP - nie ma produktu, jest tylko klient"
http://www.eioba.pl/a/4w2k/fundamentalna-teoria-psycho...
I spkojnie - ludzi z każdej grupy jest mnóstwo i czasem można dojść do wprawy rozpoznawania każdego typu, po urodzie, jaką ten typ prezentuje
1. Najwyższy typ urody - uroda typu miękkiego - silny charakter
2. Średni typ urody - uroda typu ostrego - silny temperament
3. Najniższy typ urody - uroda typu ambitnego - silna osobowość