Adam Leń

Adam Leń Właściciel, Leń
Company

Temat: Jak obliczyć rentowność firmy

Witam

Od jakiegoś czasu prowadzę własną działalność gospodarczą. Sklep internetowy. Dotychczas skupiłem się w swojej pracy na sprzedaży i wszystkim co się z tym wiąże. Nadszedł jednak czas aby sobie wyraźnie odpowiedzieć czy ten biznes przynosi jakiś realny dochód. Czy macie jakieś sugestie jak podejść do takich obliczeń aby były one najbardziej wiarygodne?
Dariusz T.

Dariusz T. DariuszTryba.pl

Temat: Jak obliczyć rentowność firmy

Na przykład tak:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Rentowno%C5%9B%C4%87_sprz...
Krzysztof Kajetanowicz

Krzysztof Kajetanowicz CFA. Wyceny i
modelowanie
finansowe

Temat: Jak obliczyć rentowność firmy

Adam Leń:
Witam

Od jakiegoś czasu prowadzę własną działalność gospodarczą. Sklep internetowy. Dotychczas skupiłem się w swojej pracy na sprzedaży i wszystkim co się z tym wiąże. Nadszedł jednak czas aby sobie wyraźnie odpowiedzieć czy ten biznes przynosi jakiś realny dochód. Czy macie jakieś sugestie jak podejść do takich obliczeń aby były one najbardziej wiarygodne?

Inny wariant:

1. Zsumuj swoje przychody.
2. Zsumuj swoje koszty (w tym amortyzację sprzętu, jeśli z jakiegoś korzystasz, odsetki od kredytów etc.).
3. Do kosztów dolicz swój czas - np. na podstawie tego, ile by Ci płacili w przeliczeniu na godzinę w normalnej pracy - takiej, jaką mógłbyś realistycznie wykonywać - poświęcony na ten biznes od momentu uruchomienia sklepu.
4. Zsumuj swoje nakłady - ile musiałeś wyłożyć pieniędzy, żeby rozpocząć i rozwinąć biznes? Dotyczy to m.in. wartości zapasów, które musisz stale utrzymywać. Uwzględnij tu także czas przeznaczony na przygotowania do rozkręcenia biznesu, naukę itp., czyli poświęcony do momentu uruchomienia sklepu.
5. Odejmij koszty od przychodów.
6. Wynik podziel przez nakłady.

Oto rentowność zainwestowanego przez Ciebie kapitału w okresie, z którego wziąłeś przychody i koszty. W przybliżeniu oczywiście.
Adam Leń

Adam Leń Właściciel, Leń
Company

Temat: Jak obliczyć rentowność firmy

Może napiszę Wam jak robię to teraz i ocenicie czy to rozwiązanie posiada jakieś wady.

Prowadzę sklep internetowy oraz uprawiam wolny zawód jednocześnie. Traktuje więc swoją osobę jako jednoosobową firmę; wszystko co płacę traktuje jako koszty a wszystko co wpływa traktuje jako przychody.

W kosztach wpisuje m.in.:
- raty, które za wypożyczony sprzęt
- ZUS
- internet, telefon
- ratę pożyczki za którą zakupiłem część towaru
- koszty dzierżawy oprogramowania
(wszystko w cenach brutto)
- podatek VAT oraz dochodowy, które płacę co miesiąć

W przychodach wpisuję:
- wpisuję wszystkie wynagrodzenia za pracę jakie wykonam w ciągu miesiąca
- z programu księgowego wyciągam raport sprzedaży (w netto) dodaję do tego 22% i wpisuję jako przychód brutto.

Od przychodu odejmuję koszt... ot tyle. Co o tym myślicie?
Dariusz T.

Dariusz T. DariuszTryba.pl

Temat: Jak obliczyć rentowność firmy

Adam Leń:
Od przychodu odejmuję koszt... ot tyle. Co o tym myślicie?

Bardziej przypomina mi to jakiś kombinowany rachunek przepływów pieniężnych...

Jeżeli chcesz mieć wskaźnik, który pozwoli Ci na robienie jakichś porównań, to powinien być to wskaźnik względny (procentowy). Bo sama obserwacja, że wzrosło z 1000zł do 2000zł może być niewystarczająca lub wręcz myląca.

Ja na przykład dzielę dochód netto przez obroty firmy.

Czyli jak Ci wyjdzie 10.000zł przy obrotach 50.000zł to masz 20%.
A jak będzie 20.000zł przy obrotach 120.000zł to masz 17% czyli firma radzi sobie gorzej, mimo że bezwzględna kwota jest większa.Dariusz T. edytował(a) ten post dnia 30.06.10 o godzinie 22:03
Adam Leń

Adam Leń Właściciel, Leń
Company

Temat: Jak obliczyć rentowność firmy

Dziękuję za wszelkie wypowiedzi i sugestię. Wnikliwie to wszystko przemyślałem i doszedłem do wniosku, że najważniejsza dla mnie na tą chwilę jest informacja: ile, w przeciągu danego okresu czasu (miesiąc) zarobił mój sklep. W wielkim skrócie rozumiem to tak: DOCHÓD minus KOSZTY.
To ile Sklep zarabia ze sprzedaży towarów mogę sprawdzić w programie magazynowym. Każdy sprzedawany produkt przechodzi prze ten program, są w nim podane takie informacje jak cena zakupu towaru oraz każdorazowo cena sprzedaży. W raporcie sprzedaży dostaje takie informacje jak:
Łączna wartość zakupów netto
Łączna wartość sprzedaży brutto
Łączny zysk netto

Poza zyskiem ze sprzedaży towaru sklep zarabia również w niewielkim stopniu na wysyłce. Niestety w tym przypadku żadnych konkretnych kwot nie jestem w stanie wyliczyć. Są to różne kwoty. Czasami zdarza się że odrobinę dokładam do wysyłki ale w przytłaczającej większości przypadków ok. 15%-20% z tego co klient płaci za wysyłkę pozostaje w mojej kieszeni.
Innych przychodów sklep już nie ma.
Koszty bezsporne:
ZUS, prowizja allegro, abonament za sklep, wynagrodzenie za pracę grafika, prowizja porównywa rek.
Koszty, co do których nie jestem pewien:
koperty - są wliczone w wysyłkę, opłaty kuriera i poczty polskiej, rata kredytu na towar, zaginiony towar (poczta lubi gubić paczki), podatek dochodowy, VAT.

Jak Waszym zdaniem powinienem zacząć obliczać takie miesięczne dochody sklepu w mojej sytuacji?
Z góry dziękuję za wszelkie propozycję i sugestie.



Wyślij zaproszenie do